
Het aantal inzittenden van auto’s dat omkomt in het verkeer is het meest gedaald van alle voertuigen.
In de laatste aflevering van De Avondshow Met Arjen Lubach weerlegt de presentator op geheel eigen wijze het credo ‘vroeger was alles beter’. Lubach haalt verschillende zaken aan, zoals oorlogsdoden en de levensverwachting. Wat hij ook had kunnen gebruiken, is het aantal verkeersdoden.
Het CBS is weer met cijfertjes in de weer geweest om te bepalen hoeveel verkeersdoden er in 2024 vielen. Dat waren er 9 minder dan in 2023. Het aantal slachtoffers kwam daarmee op 675. Vergelijk je dat met het begin van dit millennium, dan zijn we heel goed bezig.
Auto belangrijkste voertuig voor minder doden
In 2000 vielen er namelijk nog 1.166 verkeersdoden. Zo is het aantal overledenen door een verkeersongeluk bijna gehalveerd in 25 jaar tijd. Hierin speelt de personenauto de belangrijkste rol, aldus het CBS. In de laatste tien jaar ligt het aantal fatale slachtoffers in een auto op gemiddeld 213 per jaar. In 2024 lag dat aantal met 220 slachtoffers net iets hoger. Maar bekijk het positief: in 2000 waren het er nog 543.
Van de verkeersdoden onder inzittenden van auto’s kwam 43 procent om door een aanrijding met een andere auto, bestelbus, vrachtauto of een bus. Bij 40 procent was een botsing met een vast object de oorzaak.
Fiets blijft gevaarlijkste vervoersmiddel
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de fietsers. In 2024 kwamen er 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 24 minder dan in 2023, maar wel meer dan tussen 2000 en 2022. In die periode kwamen jaarlijks gemiddeld 199 fietsers om in het Nederlandse verkeer.
Van de fietsers die dodelijk verongelukten in het verkeer, kwam van 2020 tot en met 2024 gemiddeld 42 procent om het leven door een aanrijding met een personen- of bestelauto. 31 procent verongelukte zonder botsing met een andere verkeersdeelnemer of een vast object.
Andere tweewielers worden juist veiliger. Het aantal brommers en scooters dat door een verkeersongeval is overleden is in de laatste 25 jaar niet zo laag geweest met 30 doden. In 2000 overleden er nog 104 bromfietsers, brom- en snorscooters.
E-biker loopt nog meer gevaar
”Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed minimaal 44 procent op een e-bike. Van alle verkeersdoden onder fietsers is 60 procent overleden door hoofdletsel als belangrijkste letsel”, schrijft het statistiekenbureau. Nog een reden voor Madlener om de fietshelm onder de aandacht te brengen.
Foto: Audi Q8 Ambulance gespot door @jerone via Autoblog Spots!





Niet zo gek dat de fietsers het meest gevaar lopen, de meeste zijn zich totaal niet van de omgeving bewust en doen maar wat
Hetzelfde geldt overigens voor de meeste automobilisten. Alleen zijn die geen gevaar voor zichzelf, maar voor hun omgeving – fietsers bijvoorbeeld.
Hoeveel automobilisten zijn er omgekomen door een fout van een fietser? En andersom?
De conclusie van dit artikel is dus nogal simplistisch.
Ik denk dat de gemiddelde automobilist veel meer met verkeer bezig is dan de gemiddelde fietser. Puur omdat ze beschermt worden door de wet ivm zwakkere verkeersdeelnemer status.
Nu iedereen in een bestelbus rijdt kan je die fietsers wel goed raken hoor. Niks meer op de motorkap, gewoon vol tegen de grille die om 1 of andere reden tot heuphoogte komt.
“Fiets blijft gevaarlijkste vervoermiddel”. Onzin. De fiets is niet gevaarlijk; das gewoon een frame met 2 wielen en een stuur. De gebruiker zorgt voor gevaar. Net als een “gevaarlijke weg”. Dat bestaat ook niet. Die ligt er gewoon….
Prima. We zullen vragen of ze voor autisten een aparte pagina of app kunnen aanbieden waar jullie wel wat mee kunnen.
30 procent van de fietsers verongelukte door eenzijdig ongeval waarbij ook niet tegen iets aangereden en 40% van de doden onder de fietsers was 70+….
Ik ga op de fiets naar mijn werk. Elke dag zijn er minimaal 5 situaties, waarbij een automobilist vergeet voorrang te geven. Ik zie dit vaak aankomen en anticipeer daar op. Maar als je nog niet zo lang fietst of nog niet zo lang een e-bike hebt die harder gaat, dan je aan kan zie je dit waarschijnlijk niet. Veel automobilisten rijden gewoon erg slecht en kijken niet. Bijna de hele weg rijd ik op een los liggend fietspad.
Verstandig inderdaad. Voorrang neem je ook niet. Dat krijg je. Het is gewoon opletten want veel automobilisten kijken maar een halve meter over hun motorkap of zijn afgeleid. Vooral die van zichzelf vinden dat ze heel goed kunnen autorijden.
Ik fiets ook elke dag woon-werk verkeer. Als ik zie hoeveel fietsers Russisch roulette spelen met hun domme verkeersgedrag. En dan zijn ze notabene de zwakkeren in het verkeer. Ze rijden alsof ze altijd haast hebben, rijden over het trottoir, koptelefoon op, telefoon in de hand, liefst op een trap ondersteunende fiets want die 25 moet gehaald worden. Om het niet te hebben over de Fatbikers en hun gedrag icm hun snelheid.