
Er werden ook nog eens minder gestolen auto’s teruggevonden.
Gelukkig komen niet alle trends uit Amerika over naar ons continent. De Amerikanisering heeft er al voor gezorgd dat je op duizenden plekken door de McDrive kan en je de Nederlandse verkiezingsuitslagen kunt volgen alsof het een spelshow is. Maar het stelen van Kia’s en Hyundai’s gebeurt hier gelukkig niet met een GameBoy.
Inmiddels lijken Kia en Hyundai hun problemen te hebben opgelost. Toch blijven autodieven toeslaan, ook hier. De RDW en de Nederlandse politie hielden ook in 2024 uitgebreide statistieken bij over autodiefstal. Uit de verse cijfertjes blijkt dat er in totaal 5.969 auto’s werden gestolen in Nederland. Dat is 2 procent meer dan in 2023.
Van de 5.969 gestolen auto’s werden er precies 2.614 teruggevonden en teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Iets minder dan de helft dus. In 2023 werd 3,2 procent meer gestolen auto’s teruggevonden. Beide ontwikkelingen zijn niet bepaald positief te noemen.
Meest gestolen automerk
Autodieven in Nederland hebben het al jaren gemunt op Toyota’s. Volgens de RDW heeft Toyota veel aandacht besteed aan het voorkomen van diefstallen. Dit heeft over de gehele breedte geen zin gehad. In 2024 werden er 1.166 Toyota’s gestolen, precies evenveel als in 2023. Wel zouden er van meerdere modellen een stuk minder auto’s gestolen zijn.
Toyota is niet het enige merk dat zich zorgen moet maken. De RDW denkt namelijk dat criminelen makkelijk overstappen op een ander merk (en waarom zouden ze ook niet?). De Nederlandse diefstallen namen toe bij Kia, Ford, BMW en Audi. Misschien dat de GameBoy-truc toch nog even in Nederland is geweest?
Hier is je auto het minst veilig
Ik heb de gegevens van de RDW doorgenomen en een top 10 samengesteld van gemeenten waar de meeste auto’s werden gestolen. Bij de RDW kun je zelf zien hoeveel auto’s en andere voertuigen er in jouw gemeente werden gestolen door op jouw gemeente te klikken.
- Amsterdam – 522 (594 auto’s in 2023)
- Eindhoven – 403 (198 auto’s in 2023 )
- Rotterdam – 310 (364 auto’s in 2023)
- Den Haag – 257 (340 auto’s in 2023)
- Nijmegen – 133 (149 auto’s in 2023)
- Utrecht – 121 (108 auto’s in 2023)
- Utrechtse Heuvelrug – 111 (120 auto’s in 2023)
- Heerlen – 107 (81 auto’s in 2023)
- Venlo – 105 (100 auto’s in 2023)
- Almere – 103 (117 auto’s in 2023)
Er zijn ook gemeentes waar je minder bang hoeft te zijn voor autodiefstal. Vlieland is autovrij, dus dat daar geen auto’s gestolen werden, is niet zo gek. Schiermonnikoog is autoluw (geen auto’s voor gasten, één voor bewoners). Ook daar werden er geen autodiefstallen gemeld. Hetzelfde geldt voor de Gelderse gemeente Rozendaal.
Doe altijd aangifte!
RDW-manager Rudi Welling benadrukt hoe belangrijk het is dat gedupeerden aangifte doen van hun gestolen auto. ”Op basis van de aangifte zetten we als RDW een gestolen melding bij het voertuig in ons register. Hierdoor kunnen criminelen het voertuig ook minder makkelijk doorverkopen. Potentiële kopers zien via de RDW-kentekencheck op de RDW-website namelijk ook dat het voertuig als gestolen gesignaleerd staat. En we zorgen samen met de Politie dat het voertuig naast nationaal ook internationaal binnen 30 minuten als gestolen gesignaleerd wordt. Ook in alle ANPR-camera’s. Het is dus ontzettend belangrijk dat ons kentekenregister up-to-date is”, aldus Rudi Welling. Doe ook vooral aangifte als delen van je auto zijn gestolen.
Foto: GESTOLEN AMG VELGEN gespot door europeancarshotsinsta
Opmerkelijke stijging in Eindhoven. En verder: De RDW en niet Het RDW
Opmerkelijk inderdaad. En verder: ik heb het aangepast. Bedankt voor je scherpte!
Die RDW’tje
Een stijging van 2 procent zegt niet zoveel. Dat kan bij wijze van spreken gewoon liggen aan mooi weer in de herfst of een zachte winter, net als met woninginbraken. Het lijkt me pas van belang als de stijging een trend is die zich doorzet.
Het geeft iig aan dat het aantal diefstallen niet daalt.
straks komen ze weer terug op NL kenteken… de meeste NL auto’s die gestolen worden gaan OF naar Polen naar Estland en dan naar Oekraine of Rusland of de Roemenie route…
Straks moeten die auto’s een NL plaat krijgen, krijgen ze dan hun originele kentekenplaat terug?
Dat zou zo maar kunnen, als het chassisnummer het zelfde blijft.
Weet trouwens niet hoe groot de kans is dat een auto terugkomt uit oost-Europa, maar die lijkt me niet al te groot. Voor de grens met bv. Polen tegenhouden. Tijdje terug was een auto gestolen waarvan het signaal werd opgespoord vlak voor de Duitse grens. Stond op een trailer vol met gestolen wagens.
Ben benieuwd hoevaak de auto met sleutel en zonder sleutel wordt gestolen. Want het lijkt mij dat in moderne auto’s het steeds lastiger is geworden om zonder sleutel een auto te jatten.
Kijk maar eens naar Opsporing Verzocht. Dan zie je hoe makkelijk moderne dure auto’s worden gestolen. Zonder sleutels of gevis met antennes.
Zeker met keyless toegang kunnen crimi’s het signaal dat vanuit de sleutel wordt uitgezonden, oppikken en gebruiken om de auto te gappen. Deze optie fijn overgeslagen bij de huidige auto.
Hier zijn prima basale oplossingen voor die niet de hoofdprijs kosten. Wat tegenwoordig meer gebruikt wordt is zelfs geen sleutel meer voor nodig: CAN-bus injectie. Trek even een bumper los, steek een Gameboy/JBL-speaker stekkertje bij een koplamp erin, druk op een knopje en voila, de auto opent zich. En daarna de auto in en met een OBD2 stekker de rest doen. Binnen een minuut is het gebeurd.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het percentage gestolen voertuigen per merk t.o.v. het aantal geregistreerde auto’s van hetzelfde merk. Zoals van minder verkochte merken als Alfa Romeo, Cupra, Jaguar, Honda of DS.
Zou willen weten welk percentage van de gestolen voertuigen over keyless entry beschikt en hoe dat percentage zich verhoudt tot het totale percentage oto’s met deze voorziening in Nederland. M.a.w. : zijn wagens met keyless entry oververtegenwoordigd in de diefstalstatistieken ?
Hetgeen waar ik me vooral over verbaas is het grote aantal auto’s op een buitenlands kenteken dat in Nederland rond rijdt. Uit de meest vreemde landen karren ze lekker rond. Heb niet de indruk dat het allemaal toeristen of kenniswerkers zijn.
Gewone arbeiders mag natuurlijk ook. Minder betalende sectoren zoals bouw, distributie, logistiek en landbouw zetten voor een groot deel in op arbeidsmigranten. Het zijn dus zeker niet allemaal auto dieven. Sterker nog, autodieven rijden op gele kentekens, die rijden immers in de gestolen auto’s.
Ik durf te wedden dat de stijgende cijfers ook te wijten zijn aan de steeds verder dalende pakkans
Ik blijf het fascinerend vinden hoe mooi een auto het landschap siert. Het blijft van object van A naar Z dat het goed maakt, Nu geloof ik niet dat mensen het leuk vinden dat er buit wordt gemaakt op andermans rug.