
Dit is ‘m dan, de goedkoopste BMW i5 van Marktplaats. Schrijven ze echt zo hard af, die EV’s?
Zoals iedereen inmiddels weet, zijn we op de redactie niet de grootste fans van de huidige BMW 5-Serie. Het is een prima auto, maar in veel aspecten, net iets minder prima (en premium) dan zijn voorganger, de G30. Het is ook wel begrijpelijk. De investeringen in elektrische auto’s die alle fabrikanten doen moeten uit de lengte of uit de breedte komen. Helaas is dat bij de huidige ‘5’ enigszins merkbaar. En is ‘ie daarbij zonder heel goede reden, ook nog best lelijk.
Met alle bovenstaande uit de weg, kunnen we ons echter alsnog voorstellen dat je er een wil hebben. Want hé, het is de nieuwe BMW E-segmenter. Het is wel het modernste wat je kan krijgen en sommige mensen vinden dat fijn. En het is gewoon representatief. De i5 is zeker geen slechte auto. Het had alleen naar je gevoel zo veel beter gekund.

Enfin, stel nou dat je denkt ‘ik vind Domagoj Dukec wel een goeie peer’, of je wil per se elektrisch rijden met een forse BMW sedan, wat ben je dan minimaal kwijt op Marktplaats? Wij zochten het voor je uit en kwamen uit bij dit exemplaar in de chique kleur Cape York Groen. Het is een i5 eDrive40, dus met de 83 kWh accu en premium achterwielaandrijving. Hij is een jaartje oud en heeft ruim 30.000 kilometer gereden in die tijd.
De spec is verder ‘gewoon prima’. Een kale 5-Serie bestaat niet meer. Dit exemplaar heeft als meest in het oog springende optie de Bowers & Wilkins geluidsinstallatie. De velgen zijn 19″ groot in diameter, er zijn adaptieve LED’s. Er zit alles op wat je verwacht van een luxe E-segmenter, behalve wellicht stoelventilatie. De stoelen zelf zijn bekleed met het inmiddels bekende ‘Veganza’ vegetarisch leder. En dus netjes gemaakt van aardolie, in plaats van dierenhuid. De presentator van Autogefühl (voor de kenners) zal in zijn nopjes zijn #onemetreseightysix #animalskin.

Qua prijs zakt deze i5 net onder de 50.000 Euro. Merkdealer Oostland wil er 49.950 Ekkermannen voor hebben en geeft de koper twee jaar Premium Selection garantie. Op zich best een aardige deal, gezien de nieuwprijs van 80.140 Euro. Of een Euro per gereden kilometer bijna. De kop is er dus wel af, met een afschrijving van 30K in een jaar. Dat is gewoon 37,5 procent inleveren. Ouch.
We hebben voor de extra mile nog even opgezocht wat de goedkoopste G60 met verbrandingsmotor nog moet kosten op Marktplaats. Kom je bij de 400 kilogram lichtere 520i uit voor 52.900 Euro. Dus de goedkoopste i5 is tevens de goedkoopste nieuwe 5 op Marktplaats momenteel. Rijd je er toch best ‘voordelig’ weer patent en op het oog van de buurman milieubewust bij. Koop dan?





Als Touring met M pakket nog wel te pruimen, in donkere kleur… verder gewoon een lelijk ding.
Never nooit niet ! Wat een misser is dit. Als het een 5-er moet zijn dan graag een 4-wielaangedreven diesel van de vorige generatie (of eventueel de generatie daarvoor). Maar zo’n monsterlijk lelijk ding met elektriek ? No thanks.
Voor 51k heb je een nieuwe in Duitsland. (Neuwagen-AH).
Voor 54k heb je ook de i4 M60 met 600+ pk
Je kan er ook een nieuwe Tesla model Y van kopen, dan is dit toch echt wel veel meer auto voor je geld.
Sorry, maar als je zo’n opmerking maakt, dan weet je niet waar je het over hebt. Zeker niet als je het interieur van die twee vergelijkt.
Dus het interieur van de Tesla is fraaier in jouw optiek?
Het zal wel een generatie dingetje zijn…
Heb je wel hele kale M60 maar het zou kunnen idd..
Lelijk hok. Lelijk interieur. Dan inderdaad een van de oudere generaties met een dikke benzine motor.
Wat een prachtige sedan is de nieuwe 5 Serie! Echt een wonderbaarlijke schoonheid 👌
Heerlijk.
Nieuwprijs van die 520i was 72.890, met 13.000 km op de klok. Per kilometer dus nog harder afgeschreven?
Bizarre afschrijving want reken maar dat de eigenaar nog 5K minder heeft gevangen.
Fiscale waarde is niet perse de aankoopprijs
In deze spec, met een normale grille en verchroomde raamlijsten, en alukleurige velgen, vind ik het oprecht een mooie auto. Alleen die twee alu versierselen op de hoeken van de achterbumper zou ik wat aan willen doen -geen idee wat overigens. Maar om m nou te gaan kopen, dat gaat wat ver 😉
Niet de mooiste auto, maar wel een fraaie spec. Die velgen zijn erg fraai en zullen zo maar eens erg gewild zijn over enkele jaren.
Geannuleerde order denk ik…
Maar wel stiekem 30.000 op de klok.
Het aanbod van vriendelijk afgeschreven i5 M60s is inmiddels ook behoorlijk. Het blijft een lelijk hok, maar wel een snel en comfortabel hok!
Die afschrijving is fors, maar niet extreem fors. Het eerste jaar schrijf je met elke dure auto heel fors af.
Dikke kans dat ‘t een ex-demo voertuig is waar via de achterdeur nog eens 15-20% op gezeten heeft.
Ik vind het een geslaagde vertoning, de nieuwe 5.
In Utrecht staat een witte, net zo duur, iets minder kilometers; https://www.autoweek.nl/occasions/bmw/i5/57639217/bmw-i5-elektrisch-2023/.
Thomas van Autogefühl is prettig om naar te kijken en luisteren. Autogefühl in 4K, full screen, and full length.”
True, ik kijk het ook altijd. En dan haalt ie redelijk vaak zijn meisje Lya in beeld en ook dat is gewoon een heerlijk lekker wijf.
Ja maar Autoblog heeft Wouter 🤤
Het is een
redelijk knappe vrouw, maar ver van een heerlijk lekker wijf.
Zoveel valt er niet te zien van haar
Vind de touring i5 veel fraaier. Grootste manco, de harde plastics in het interieur en displays als dashboard. Bmw stond toch vooral bekend om mooie interieurs, dat is toch wel voorbij. Klantgroepen ipv deurhendels, ook stap terug. Jmmr.
Klantgroepen? Wat zijn dat dan? Wat ik zo achterlijk vind bij die E 5 serie is als je de motorkap open doet zit daar niet een frunk of zo.. nee waar bij de gewone modellen de motor zit zit bij de E gewoon een gat. Zo achterlijk. Gemiste kans.
Klapgrepen.
De packaging is inderdaad knaak. De EV versies hebben dat gat in de neus en cardantunnel, de verbrandingsmotoren zitten met de hoge vloer, hoge beltline enzovoorts terwijl ze geen dikke accu’s hebben. De auto meet daarbij/daardoor 5.06 meter. Net zo lang als een f01 7-Serie en 12 centimeter langer dan de vorige 5-Serie. Dat was al geen handige klant in Nederlandse parkeervakken, maar de nieuwe is veel te groot, zonder daarbij ook overeenkomstige ruimte te bieden. Het is in alles een compromis en dat is nou juist voor een premium auto funest. Die hoort juist (zo veel mogelijk) ‘compromisloos’ te zijn.
Nette uitvoering. Velgen met een lekker foute jaren 90 Alpina vibe.