
De eerste dubbele tunnel van Nederland gaat namelijk open in de nacht van 15 op 16 december aanstaande.
En dat betekent dat je niet meer stapvoets dwars door Maastricht hoeft te kruipen als je toevallig op weg bent van of naar de GP van België en over de A2 gaat. Over een maandje wordt de Koning Willem-Alexandertunnel geopend voor wegverkeer en dit wordt zoals gezegd de eerste dubbele tunnel van Nederland.
As we speak zijn de laatste (test-)werkzaamheden rondom de vier tunnelbuizen nog in volle gang. Zodra de boel open is zal het verkeer over de A2 door de onderste buizen worden geleid en dus niet meer dwars door Maastricht. Wel zal er nog een half jaar moeten worden geklust om de boel aan te sluiten op het omliggende wegennet.
Het gaat hierbij om in totaal 21 fly-overs, viaducten, fietstunnels en ecoducten. Uiteraard moet de tunnel vooral de doorstroming op de A2 ten goede komen, zodat je vanaf de Belgische grens niet ineens van je gas af hoeft voor een paar stoplichten en dergelijke. En Wim-Lex is vast ook blij dat de chauff gewoon lekker door kan knallen in de verlengde Audi A8.
Kan dat criminele gespuis daar nog sneller vluchten van de politie.
@badmat: idd!
Heb er geen dagelijks hinder van, maar het is echt chaos daar op weg naar Zuid-Frankrijk. Goed dat ze er wat aan gedaan hebben.
@pesu: niet de mogelijkheid om via Antwerpen Brussel te gaan? Scheelt een hoop ellende
@pexers: Klopt, maar ik koos er afgelopen vakantie voor om op een dinsdag te gaan. Dan hoef je je eigenlijk al geen zorgen meer te maken over de drukte. In totaal maar 40 minuten stil gestaan (Maastricht en Lyon 20 min.)
@pesu: Ne pas du bouchon du Paris? Traffic fluide? Tres Impossible!
@pexers: Plus dat dat toch een stukje om is.
Testen als wij op wintersport gaan :)
@leandro: waar papa en mama hard voor hebben gewerkt ;)
@esprit84: wat hebben mijn ouders met mijn wintersport te maken. Zolang je niet weet waar je over oordeelt kun je misschien beter je jaloerse reacties voor je houden?
@leandro: is goed van Wissen ;)
@esprit84: reageer even op je privé bericht ;)
@leandro: wat hij bedoelt is, dat dit betaald is van belasting geld.
@leandro: De tunnel is betaald van belasting geld slimpie, dat bedoeld die.
@esprit84: Waar denk je dat die vijfbaanswegen bij jullie in het noorden van betaald worden? Als wij aan jullie infrastructuur mee moeten betalen lijkt het me niet meer dan eerlijk dat jullie ook je steentje bijdragen aan het zuiden.
@leandro: Dan neem ik aan dat je naar Frankrijk gaat?
@granlusso: jazeker, Maurienne dal :) Onderweg even tanken in Luxemburg is ook mooi meegenomen ;)
Ziet er smal uit. Ben benieuwd naar de akoestiek. ,
Kunnen de omwonende met grote schoonmaak beginnen van hun zwartgeblakerde huizen en appartementen.
Maar er zal vast wel een trajectcontrole komen in die tunnels!
@venividivici: Er zijn al heel wat flatjes plat gegaan, en er zullen er nog meer gaan. Wat een ouwe zooi stond er langs de weg, nieuwbouw zal het wel worden, ipv schoonmaken.
@rrk147: O okee daar was al budget voor weggelegd dus…
Nu maar hopen dat deze tunnels wél werken in plaats van de beruchte tunnels op de A73 bij Roermond.
Zal wel radar worden?
Wat komt dan in de bovenste buizen?
@gregorius: dubbele tunnel. Boven ga je van België naar Nederland. Obder. Ga je van Nederland naar België…. Tenminste, als ik het mij goed herinner. Zie t als de A2 bij Den Bosch, maar dan ondergronds
@crosscabouter: waarom heeft het dan een linker en een rechter buis?
@gregorius: volgens mij is het een doorgaande buis en een ‘rondweg’ buis met af en toe een op en afrit. Dit om verkeersstromen sneller te reguleren…
@crosscabouter: of t wordt boven langs de tunnel voor op en afritten en de onderste voor doorgaand verkeer….
Idee komt op hetzelfde neer iig
@gregorius: Weet niet of het hier ook zo is, maar in omgeving Rotterdam heb je ook veel dubbele eenrichtingstunnels. Waarschijnlijk voor calamiteiten oid. Vrachtwagens moeten daar in ieder geval verplicht rechts.
@gregorius: daar zijn er wel meer van in Nederland…..
@gregorius: de onderste buizen zijn voor het doorgaande verkeer, en de bovenste buizen zijn voor het plaatselijke verkeer
@gregorius: onderste is voor doorgaand verkeer. Bovenste heeft afslagen naar Maastricht zelf en omgeving.
Dat zal voor mij een verademing zijn, ik moet daar bijna elke dag 6x langs. Van de cementfabriek naar kinrooi en terug
Die Nederlanders kunnen wegen aanleggen.
Daar mag België een voorbeeld aannemen
-edit: merci, gefixt!-
Daar zullen veel mensen blij mee zijn. Ik heb zelf in Maastricht gewoond en het was toch vaak een drama wanneer je die kant op reed.
Ik wach nog wel een paar jaar voordat ik daar ga rijden. Als we de situatie op de A73 en de Salland-Twentetunnel bij Nijverdal in gedachten halen dan duurt het nog wel even voordat een Nederlandse tunnel werkt zoals bedoeld.
En wat is de definitie van “op volle snelheid”…?
@e1000bmw523i: zal wel 70 of 100 worden. Nederland en 130 is een ongelukkig huwelijk tot nu toe.
@peug206: Zal wel gewoon 80km/h trajectcontrole worden hoor…
@e1000bmw523i: ja k vind het ook wel een gewaagde titel ?
@e1000bmw523i: Mach IV
Alvast heel veel sterkte met tunneldoseren!! Afz: Dagelijkse-Leidsche-Rijn-gedupeerde
Wat je volle snelheid zult noemen??? 120km/h max 130 km/h… Is geen volle snelheid
De vraag is eerder wie het toekomstig verder gaat bekostigen ? . . . , al is daar-omtrent wel het één en ’t ander en in beraad, daar wil ik het nu bij houden . . .