• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: zo steil wordt de kombocht op Zandvoort

Auteur: hayte, gepost 15 november 2019 om 16:45 – 28 Reacties

Bizar: zo stijl wordt de kombocht op Zandvoort


Er is meer info bekendgemaakt over de verbouwingen aan het circuit van Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland.

De bekendmaking dat er in 2020 weer een Formule 1-race zou worden verreden op Zandvoort was niet voor iedereen goed nieuws. Zo hadden milieuorganisaties en critici een rechtszaak aangespannen omdat de komst van de Formule 1 de leefomgeving en bepaalde dieren zou aantasten. In de The Road to Zandvoort-podcast praat Circuit Zandvoort-directeur Robert van Overdijk hoe er nu naar de GP wordt gekeken en hoe de verbouwingen gaan.

We merken dat nu de rechtszaken voorbij zijn, er weer het gevoel heerst dat het gaat goedkomen”, zegt Van Overdijk tegenover Wouter en Meindert. “Wat de race voor Nederland doet, niet alleen op economisch vlak, maar ook het sociale. Je ziet de fanbase van Max die blij is. De positieve boventoon is er gewoon weer.

Daardoor is de zekerheid van de Dutch Grand Prix weer toegenomen. Honderd procent garanderen dat de race op Zandvoort wordt verreden deed Van Overdijk niet, maar ‘we zijn wel gewoon vol vertrouwen dat we het keurig met elkaar tot een goed einde weten te brengen’.

Na de rechtszaak zijn we begonnen met de verbouwing. Daarmee zie je echt zaken ontstaan en krijgt iedereen het idee dat het echt gaat komen. Het gaat wel heel hard qua dagen. Ik zeg niet, we hebben ‘maar’ 170 dagen, ik zeg we hebben er nog 170 om er een groot spektakel van te maken. De verbouwing is nu ook in volle gang; als je nu over het circuit rijdt kan ik geen drie plekken aanwijzen waar ze niet bezig zijn. Er wordt echt mega hard gewerkt.

Het meest spectaculaire onderdeel gaat de laatste kombocht zijn, denkt Van Overdijk.

Die krijgt een stijgingsgraad van 32 procent, ongeveer achttien graden. Ter vergelijking: de Keutenberg in Limburg heeft een stijgingspercentage van zo’n 20 of 22 procent. Onze bocht is dus steiler. Als je van de onderkant naar het topje kijkt, is het hoogteverschil 4,5 meter. En daar gaan ze straks dus met open DRS-vleugel en hoge snelheid doorheen.

De derde bocht, de Hugenholtzbocht, wordt ook een kombocht.

Dat wordt een parabolische bocht, van acht tot achttien graden. Zo kunnen straks twee auto’s met dezelfde snelheid door de bocht. Het circuit is al uniek door onder meer de ligging, daar komt nog zo’n unieke bocht bij. Daar kunnen we het meest naar uitkijken.

De Zandvoort-directeur deed zijn uitspraken bij de BNR-podcast The Road to Zandvoort. Een deel van deze podcast werd ook bij De Nationale Autoshow uitgezonden. Andere onderwerpen bij deze aflevering van de Autoshow waren de sloopregeling van BOVAG en het vertrek van Audi-topman Bram Schot. De podcast terugluisteren kan hier.

Ook interessant!

  • Komen er dan misschien tóch meer kaartjes voor Dutch GP?
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Zo verliep Vrije Training 1 op Zandvoort
    Zo verliep Vrije Training 1 op Zandvoort
  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr, bnr-autoshow, Formule 1, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « BOVAG: gebruik BPM-geld voor sloopregeling
Volgend bericht: Deze Supra kan wel een opknapbeurt gebruiken »

Lees Interacties

Reacties

  1. bluster zegt

    15 november 2019 om 17:00

    Kom op

    Login om te reageren
  2. valkyrie zegt

    15 november 2019 om 17:06

    Nieuwe auteur bij Autoblog?

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      15 november 2019 om 17:57

      @valkyrie: Scherp! Welkom @hayte

      Login om te reageren
      • hayte zegt

        16 november 2019 om 14:48

        @phaeton: Dank! :)

        Login om te reageren
  3. spacemoon24 zegt

    15 november 2019 om 17:23

    Ik ben benieuwd hoe leuk (de ophanging van) een F1 auto zo’n steile kombocht gaat vinden.

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      15 november 2019 om 17:27

      @spacemoon24: is geen grotere belasting op de ophanging. Eerder lager.

      Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      15 november 2019 om 23:11

      @spacemoon24: Pirelli heeft eerder een uitdaging.

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        16 november 2019 om 14:01

        @rickthestig: dat hebben ze de laatste jaren toch al..

        Login om te reageren
  4. bakker zegt

    15 november 2019 om 17:30

    Wat ik me afvraag bij de “laatste kombocht” omdat deze zo stijl is, mocht er een auto spinnen op hoge snelheid. Wordt deze dan niet gelanceerd aan het einde van de kom?

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      15 november 2019 om 17:50

      @bakker: er zullen dan waarschijnlijk vanghekken direct naast de baan staan, zoals op nascar banen in amerika

      Login om te reageren
    • jerry zegt

      15 november 2019 om 20:25

      @bakker: zeker, en dan kan hij verder rijden op de polderbaan op Schiphol. Daar is dus over nagedacht.

      Login om te reageren
    • menaz zegt

      15 november 2019 om 21:48

      @bakker: een bocht met stijl?

      Login om te reageren
  5. Nemus zegt

    15 november 2019 om 17:40

    Hopelijk houden de banden het… ?

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      15 november 2019 om 18:12

      @nemus: staat me inderdaad iets bij van de GP van Amerika in de kombocht, alleen volgens mij was dat voor groot deel te wijten aan het wegdek

      Login om te reageren
      • Nemus zegt

        17 november 2019 om 17:30

        @janmetdelangeachternaam: ee was een ‘constructiefout’ in de wanden van Michelinbanden, en de vervorming in de kom bocht zorgde voor ongebruikelijke slijtage en grotere kans op klapbanden.

        Michelin trok zich terug en enkel de wagens op Bridgestone (Ferrari, Jordan en dat team dat later Spyker werd) begonnen en eindigden de race. De Bridgestones hadden geen problemen.

        Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      15 november 2019 om 23:13

      @nemus: Rug, hoe ist met de bandjes?

      Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        15 november 2019 om 23:15

        @rickthestig: rug is euh, stomme autocorrectie. :(

        Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    15 november 2019 om 17:59

    Haal de Darda-autootjes maar weer tevoorschijn!

    Login om te reageren
  7. stephane8200 zegt

    15 november 2019 om 18:23

    Probleem van Nederland is de grootheidswaanzin. We maken van een skelterbaan een F1 circuit en beheersen het milieu van de wereld met 100 kmh auto’s.

    Net echt, joh.

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      15 november 2019 om 19:14

      @stephane8200: Niet te vergeten dat we denken dat we de hele wereld van voedsel moeten voorzien.

      Login om te reageren
      • antoombom2000 zegt

        18 november 2019 om 09:43

        @carfreakjim: dat gaat om geld verdienen. Daarnaast zijn Nederlandse boeren behoorlijk groen vergeleken met de rest van de wereld. Dus is het alleen maar positief als wij het produceren want dat is beter voor de gehele wereld.

        Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      15 november 2019 om 21:55

      @stephane8200:
      Skelterbaan… lol. Het hilarische is dat je nog gelijk hebt ook.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 november 2019 om 14:11

      @stephane8200: precies. Een hoogteverschil van 4,5 meter… Waar gaat het over? De gemiddelde verkeersdrempel is indrukwekkender.

      Login om te reageren
  8. bobos zegt

    15 november 2019 om 18:44

    Nondeju, dat is zelfs nog steiler dan de banking op Daytona! die is namelijk maar 31 graden. Had eerlijkgezegd niet verwacht dat hij zo steil zou gaan worden. Nu snap ik ook waarom Pirelli hun zorgen uiten of de banden dat wel aan kunnen.

    Login om te reageren
    • bobos zegt

      16 november 2019 om 01:04

      @bobos: Misschien eerst eens goed lezen voor ik antwoord. Dus niet 31, maar 18 graden. Evengoed nog best veel. Ter referentie, net zo veel als de banking op Michigan speedway.

      Login om te reageren
  9. dwfc zegt

    15 november 2019 om 21:01

    Beste Hayte, De Keutenberg heeft een gemiddelde stijgings% van 6.1%, een hoogteverschil van 96 meter en een lengte van 1.700 meter. De 22% is een zeer kort stukje van misschien 50 meter. Je komt er toe in dalende lijn via een flauwe S bocht
    tussen de woningen en het steilste stuk is helemaal in het begin van deze helling.
    Als er in Zandvoort maar een hoogteverschil is van 4.5 meter zoals je omschrijft is het een bult! Lijkt me ook begrijpelijk in een duinenomgeving.
    Interessanter is te weten hoe lang deze helling is en aan welke snelheid ze er toekomen en over vliegen. De Raidillon is gemiddeld 17 %, 450 meter lang en de aanloopsnelheid is er 300 ! 4 G !!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 november 2019 om 14:14

      @dwfc: u bent van stichting Keutenberg toerisme?

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    16 november 2019 om 10:35

    Ik moet het even in het echt zien om te snappen, maar het klinkt spectaculair.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North