
En ik ook niet…
Er zijn van die dingen die niet zijn weggelegd voor Jan met de pet. Of Jan met twee petten. Zelfs met drie petten heeft Jan op sommige plekken niks te zoeken.
Zoals in de nieuwste showroom van Maybach. Het submerk van Mercedes-Benz heeft een ‘flagship store’ geopend. Niet bij ons in de buurt, maar in Seoul. In de wijk Apgujeong, waar het geld in net zulke mate aanwezig is als bij die eerder genoemde Jan water uit de kraan.
En wat je van een Maybach Flagship store mag verwachten is het niet zomaar een dealer met wat glimmende auto’s, maar een vijf verdiepingen tellend monument voor overdaad. Hier koop je geen auto, hier onderga je een ervaring waar de gemiddelde wellness-spa zich voor zou schamen.
Hier heb jij niks te zoeken
Het gebouw is ontworpen alsof Karl Lagerfeld en een Zen-monnik samen de bouwtekening hebben gemaakt. Geplooide gevel, zwevend dak, interieuren hoog genoeg voor een kathedraal en een privébarista op de derde verdieping. Serieus. Er is zelfs een tuin in het midden, zodat je tussen de beslissingen over bieskleur en stikseldikte even tot rust kunt komen.
















Om te vieren dat dit bouwwerk nu bestaat, mocht een select gezelschap van VIP’s en vermogende types een blik werpen op de SL 680 Monogram Series. Open dak, veel kracht, veel logo’s, we kennen het principe inmiddels. En er stond ook een Silver Lining edition te glimmen, slechts twaalf stuks wereldwijd, met een pinstripe zo fijn dat je er een loep voor nodig hebt. O ja, en een originele Maybach Zeppelin uit 1932. Gewoon, voor de sfeer.
Binnen is alles op afspraak. Je krijgt een vaste adviseur, exclusieve toegang tot salons privés en een geur die speciaal voor dit pand ontwikkeld is. Er is een sleuteloverhandiging die meer aanvoelt als een ritueel dan een levering. Geen showroom dus, maar een tempel voor de rijdende elite. Wie hier binnenkomt, koopt geen auto – die claimt zijn plek in het universum van glorieus overdadige mobiliteit. En krijgt er nog een espressospecialiteit bij ook.
Jammer dat jij -en ik- hier niks te zoeken hebben. Had wel zin gehad in een Maybach espressospecialiteit…





Protserigheid ten top die Maybachs.. Als ik het geld had ben ik hier nog niet te vinden.. Een brute Lambo, Ferrari of Bugatti kan ik waarderen.. maar Maybach is Mercedes met nog meer kermisgoud..
Om topic: gaaf gebouw! Knap interieur.
Gaaf gebouw?.Waarom zou je een showroom voor een duur merk er uit laten zien als een stapeltje zeecontainers?
Nou dat valt toch wel mee? Die golven in de gevel vind ik juist wel origineel en al dat glas rondom een binnentuin kan ik ook wel waarderen.. Ik zou me er niet voor schamen als dit mijn huis was.. Maar smaken verschillen ;-)
Het interieur is prachtig en het is ook veel groter dan het lijkt. De vorm is ook zeker interessant maar het golfplaat motief is een misser.
Wat is het nou? Submerk of uitrustingslevel? Het Maybach als merk bestaat toch allang niet meer? Het zijn gewoon bomvolle uitvoeringen van bestaande Mercedessen toch? Het merk blijft Mercedes. Maar on topic: het kan niet in de schaduw van Bentley of Rolls staan. Blijft eruit zien als een kamper in een maatpak.
Maybach is een submerk van Mercedes
Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Volgens mij staan ze bij de RDW allemaal als Mercedes op kenteken. Behalve de 57 en 62 uit begin jaren 2000. Na een paar jaar heeft MB het merk toen de nek omgedraaid en is Mayback het luxe label van Mercedes geworden en in het nooit meer een zelfstandig merk geweest.
Heel wat kunst, verfijning en architectuur nodig om de smaak van die kitsch voor je zintuigen te verbloemen.
T zal wel als n malle verkopen.
Er leest vast wel een pensionado mee. En de kans is zeer groot dat die zo’n Maybach cash kan aftikken. Dus het kan zeker
Is de EQE er ook als Maybach? Het meest indrukwekkende vind ik nog het kleuren pallet aan de wand, rijkaards mogen wel kleuren kiezen terwijl het gepeupel het met vijf soorten grijs en zwart moet doen. In de W126 tijd was er meer mogelijk bij Mercedes. De kleuren zijn van “de armen” gestolen en aan de rijken gegeven…
!!!!!!!,,,,,,,,,,, ,aaza,
Ik weet zelf ook niet meer wat ik wilde typen, mijn reactie hierboven komt omdat ik bijna in slaap gevallen was met de telefoon in de hand… Zegt in elk geval genoeg hoe inspirerend ik die showroom en die Maybachs vind.
Ik ben net terug uit Seoul. De wijk Apgujeong-ro maakt onderdeel uit van het gangnam district. In deze wijk heeft koenigsegg ook een showroom.
Korea heeft een interessante autocultuur. Je ziet nauwelijks de Kia picanto maar wel veel limousines.
Leuke bijkomstigheid: slechts 10 procent btw in Korea
Het gebouw ziet er uit als een megastacaravan. Logisch ook gezien de doelgroep van deze extra kitscherige Mercs.
Dat is wat je krijgt als je de wansmaak achter Maybach vertaald naar een gebouw: wansmaak zonder wielen. Dit is ‘ontworpen’ door de Maybach design-afdeling, en je kan het eraan zien. Dat ze in hun eigen persberichten een dozijn keer verwijzen naar ’traditionele Koreaanse architectuur’ (het gebouw staat in Seoul), zegt genoeg. Een luxemerk als Louis Vuitton heeft tenminste nog het besef van een ‘echte’ architect in te schakelen (al maakt Gehry al heel lang niets meer dan spektakelarchitectuur).