
Genoeg ruimte, actieradius en NIET bang voor de Duitse Autobahn.
Na de mislukking van het EQE/EQS-experiment moest Mercedes zich herpakken. Dat is dan ook precies wat het merk heeft gedaan met de CLA. De techniek is indrukwekkend en het ontwerp is weer herkenbaar Benz. Ook klanten kunnen de nieuwe CLA waarderen. Het initiële verkoopsucces van de nieuwe EV en hybride moet een vervolg krijgen met deze chique Sjaak: de Mercedes CLA Shooting Brake. Oftewel, CLA-station.
Ook de CLA Shooting Brake kun je volledig of deels elektrisch bestellen. Daarmee is dit de eerste elektrische stationwagon van het merk. De basis daarvoor is het nieuwe MMA-platform. Dat heeft niets te maken met vechtsport, wel met Mercedes Modular Architecture. Dat verklapt al dat het MMA niet speciaal is gebouwd voor de CLA Shooting Brake. Later krijgen we hier nog een zevenzits-SUV, de GLC, GLB en GLA op dit platform te zien.


Voor we verder gaan, nog even terug naar de EQS. Het ontwerp van deze CLA Shooting Brake bewijst dat zulk computermuisdesign helemaal niet nodig is voor een kleine luchtweerstand. De CLA SB heeft een cW-waarde van 0,21. Een gigantische 0,01 meer dan de EQS.
En kijk eens hoe dat eruit ziet. We hebben inmiddels dus al kunnen wennen aan het uiterlijk en dat lukt heel erg goed. De grille voorop heeft 142 verlichte Mercedes-sterretjes plus één grote centrale ster met een lampje erin. Verder naar achteren zien we een beeldige coupélijn die doorloopt naar de achterkant leidt waar een grote led-balk het achtersteven domineert. Zowel voor als achter fronst de verlichting lekker boos.




Meer ruimte!
Zo’n beetje alles is groter geworden aan de nieuwe CLA Shooting Brake. De wielbasis is 61 millimeter groter, de daklijn ligt 29 millimeter hoger (voornamelijk dankzij de accu in de vloer) en de bagageruimte is toegenomen. Je kunt nu 455 liter (of met de achterbank naar beneden 1.290 liter) kwijt. Voor de kleinere boodschap kun je 101 liter kwijt in de frunk.


Gaan we voorin zitten in de CLA dan komen we er een optioneel MBUX Superscreen tegen van de nieuwste 4e generatie. Voor de bestuurder is er een 10,25-inch scherm en het scherm ernaast loopt 35,6 centimeter van het midden naar de bijrijderskant. Het stuur is aangepakt: er is een tuimelschakelaar voor de begrenzer en rolknop voor de volume, iets dat Mercedes-klanten graag wilden.
Maar de feature die iedere keer de show gaat stelen in de CLA Shooting Brake is het twee meter lange panoramadak. Met een druk op de knop worden er 158 Mercedes-sterren op het glas geprojecteerd. Kijk en leer, Rolls-Royce.




Waar blijven die specificaties?
Excuus, komen ze aan. Mercedes presenteert vandaag twee uitvoeringen: de CLA 250+ en de 350 4Matic. De eerste heeft alleen een 272 pk elektromotor op de achteras. Wring je de laatste kW aan power eruit, dan kun je in 6,7 seconden aan de 100 km/u zitten. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u.
Wil je ook een motor op de vooras, dan groeit het vermogen bij de 350 naar 354 pk. Het sprintje duurt dan nog maar 4,9 seconden. De topsnelheid blijft 210 km/u. Bij beide uitvoeringen zit er op de elektromotor op de achteras een transmissie met twee versnellingen. De tweede versnelling is speciaal voor op hogere snelheden. De elektrische CLA voelt zich dus ook prima thuis op de Autobahn zonder te veel actieradius te hoeven inleveren en zwaar elektrogezoem ten gehore te brengen.
Wat is de actieradius?
De stationversie van de CLA komt niet zo ver op één volle batterij als de gewone versie, maar dat mag de pret niet drukken. In de instapversie moet je maximaal 761 kilometer aan één stuk kunnen rijden. Dat houden Boaz en Noor op de achterbank nooit vol na een overdosis Capri Sun. De vierwielaandrijver doet het met 730 kilometer ook zeker niet slecht.

De CLA Shooting Brake haalt zijn vermogen uit een 85-kWh batterij van de nieuwe 800 volt-generatie. Later komt er ook nog een uitvoering met een 58-kWh ijzerfosfaat accupakket. Opladen kan met maximaal 320 kW. Doe je dat, dan kun je na 10 minuten alweer 310 kilometer aan de gang. AC-laden met 11 kW kan ook.
Hybride CLA-stationwagon
Als ook 800-volt techniek en bakken met actieradius je niet overhalen om elektrisch te gaan rijden, dan is er gelukkig ook nog een hybride versie net als bij de gewone CLA. De hybride krijgt 48-volt technologie en een elektromotor die in de versnellingsbak is verwerkt. Heel veel meer vertelt Merc hier niet over. Vermoedelijk om jouw focus te houden op de EV.

Kortom, de perfecte vakantie-EV
Om het plaatje van de ultieme elektrische vakantieauto compleet te maken, mag de CLA-stationwagon ook nog best wat gewicht trekken. Je kunt maximaal 1.800 kilo (geremd) trekken. Daarnaast kun je een surfboard of fietsen op het bevestigen via de dakrails. Op het dak kun je maximaal 75 kilo laden.
Dankzij zijn comfort, ruimte, actieradius, versnellingsbak én trekgewicht zijn er weinig EV’s die de Mercedes verslaan op gebied van elektrische vakantievervoer. Nu maar hopen dat-ie de rest van het jaar ook bevalt. Je hebt nog even de tijd om daarover na te denken. In maart van 2026 staat de elektrische en hybride Mercedes CLA Shooting Brake in de Nederlandse showrooms. De prijzen zijn nog onbekend, maar zullen boven de CLA sedan vanafprijs zitten van € 58.979.





Is toch geen interieur van een auto meer maar een speelhal.
Het is allemaal wel heel sneu aan het worden eh. Lampjes in de grille, lampjes in het dak, sfeerverlichting, schermpje hier, schermpje daar. Wat een kermis.
Ik zou waarschijnlijk op de meest karige versie uitkomen zodat ik al die zooi niet heb. En omdat ik gierig ben natuurlijk.
Zojuist terug uit Oostenrijk en daarmee zo’n 500km Duitse autobahn. Daar heb ik genoeg nieuwe 5-series zien rijden, en op de een of andere manier zijn het altijd Nederlanders die de lichtgevende grille hebben aangevinkt. Duitsers hoeven vaak die onzin niet blijkbaar.
Gewoon goed geslaagd op alle fronten. Hiermee herpakt MB zich wel
Goed ontwerp in lijn der verwachting na de sedan. Goede keuze om een stationwagen uit te brengen. Een goed ontwerp door de features (range, frunk, achterbak, interieur, stroomlijn), maar die organische vormen rondom de voor- en achterverlichting zijn absoluut niet mijn smaak. En van veel mensen niet, Dat weet Mercedes ook als je de C-, E- of S-klasse ziet. Bij de EQS en EQE ging het natuurlijk ook fout op dit punt. Hopelijk komt een facelift snel voor de CLA.
Groot accupakket en aalgladde koets eromheen en klaar is je Mercedes, beproefd recept van Mercedes, loodzware obese EV’S om maar aan een op papier aardige Wltp te komen, 2200kg voor zo’n compacte EV, bespottelijk. En interieur goedkoop en goedkoper.
Schitterend! Dit design leent zich een stuk beter voor de shooting brake. Alleen nog even de binnenruimte checken met twee kinderstoeltjes achterin. Als dat voldoende is dan wordt dit de opvolger van de Polestar.
Voor wie het nog interesseert… het stuur heeft weer twee ‘echte’ tuimelschakelaars terug voor de cruise control en volume en vanaf volgend jaar kun je optioneel een omvormer bestellen voor het laden aan een 400v laadpaal.
Dit ziet eruit als alle modetrends in het wensenlijstje van de verkoop afdeling moesten worden afgevinkt door de designers die verder weinig ruimte kregen om er wat moois van te maken. Dit had net zo goed een SMART #nog-wat kunnen zijn.
Ik vind de cla er niet mooier op worden met elke nieuwe generatie
“Later krijgen we hier nog een zevenzits-SUV, de GLC, GLB en GLA op dit platform te zien.”
@Wouter: Je vergeet de baby G volgens mij. Die komt toch ook op dit platform?
Dat ligt wel in de lijn der verwachting, maar het moet nog worden bevestigd. Daar zal Mercedes ook nog wel een persmomentje van maken. Vooralsnog weten we er niet heel veel meer over dan dit: https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-baby-g-klasse-in-de-maak-7053134
Ziet eruit als zon beetje elke willekeurige station van Mercedes, BMW of enkele andere merken. Dertien in een dozijn dodelijk saai dus. Voor mensen die wel veel geld hebben maar vooral niet veel smaak.
Dit is een liftback en geen station, kijk naar waar de ruimte tot het dak het meest is, dat is vlak voor de achterbank, hier krijg je helemaal niets in.
‘t Is geen van beide, maar een shooting brake. Zoals de naam al doet vermoeden 🙂
De oorspronkelijke betekenis van een ‘shooting break’ is, dat het een wagon versie (of ombouw) is van een model wat in de basis een coupé is. Een tweedeurs dus, voorzien van een grote achterklep.
Verschillende merken, waaronder Mercedes ‘kaapten’ dit begrip zo’n 15-20 jaar terug, door deze aan een vierdeurs ‘wagon’ te hangen, die overduidelijk een praktischer invulling moesten geven aan het fenomeen ‘vierdeurs coupé’. dus in dat opzicht Heeft @ericbmw2000 gewoon gelijk.
Maar als je het een Combi noemt kun je er veel minder geld voor vragen dan voor een Shooting Brake! Denk toch aqn die arme aandeelhouders.
Qua dat laatste : oneens. Maar omdat het hier i.t.t. AW geen site voor kibbelende bejaarden is zal ik ‘t daar maar bij laten.
Precies. Het is pas een stationwagen als er een lijkkist achterin past!
Perfecte vakantie EV? Een Opel Astra EV station heeft meer bagageruimte en je wordt niet verward met een nachtapotheker.
Dit model blijft voor mij, naast de A-klasse, een “ik kan geen C- of E-klasse betalen” Mercedes.
Een E-klasse is toch uitsluitend bestemd voor taxi chauffeurs? En een C- klasse is aan de krappe kant. Je kon wel eens meer ruimte hebben in deze elektrische CLA dan in een C- klasse.
Een Opel Astra station is echt bijzonder vreemd vormgegeven elke keer dat ik er één zie dan denk ik waarom? De Peugeot 308 is wel mooi.
De CLA Shooting Break en C-klasse Estate ontlopen elkaar niet heel veel qua afmetingen, maar in de C-klasse heb je wel wat meer praktische ruimte, vooral als achterpassagier. Toch is een CLA SB verrassend ruim, en tot 1,80m zit je achterin ook prima. De sedan/coupé versie is, zeker voor grotere achterpassagiers, niet echt ruim.
De astra wint misschien qua ruimte. Maar de specificaties van de astra zijn echt wel extreem povertjes voor lange vakantieritten (een 300 km wltp, “snel-“laden met 100kw) en eigelijk totaal niet meer van deze tijd.
Oogt minder lifestyle en meer praktisch dan voorheen. Goede specificaties ook. Maar dat rare VW Beetle dashboard…
00:01? Lekker laat, of vroeg hoe je het zegt.
Geweldige auto, maar jammer dat er geen benzine versie komt
Qua dat tijdstip : iets met ‘embargo’.
Wat een lelijke hok. Je vraagt je af of Mercedes ooit nog weer eens mooi auto’s gaat maken.
Lelijk is subjectief natuurlijk, het interieur ziet er in ieder geval betere afgewerkt uit dan dat van Audi en BMW met hun harde plastick interieur.
Qua design zal het even wennen zijn, maar denk dat het uiteindelijk in het echt erg mooi is net als de fantastische E-klasse overigens, die is in het echt ook vele malen beter gelukt dan op foto’s, verder zal de techniek met dit model wel weer de absolute maatstaf in zijn klasse zijn en is er weinig wat zich hier aan kan meten.
Wat het praktisch gebruiksgemak betreft kan het wellicht ietsje beter, maar goed het is dan ook geen station maar een lifestyle combi,heb je meer ruimte nodig? Dan wacht je een half jaar en koop je gewoon de nieuwe Elecktrische GLB of GLC EQ, wil je geen SUV wacht je gewoon op de reguliere elektrische C-klasse die er aan zit te komen. Kortom de komende tijd heb je bij Mercedes mogelijkheden genoeg om stijlvol en bij de tijd elecktrisch te rijden.
Mocht je nu nog steeds niet overtuigd zijn van elecktrisch, kun je gelukkig ook gewoon de Benzine (met Mild Hybrid technologie) of PHEV versies nemen dus geloof mij maar hoe graag mensen het ook zouden willen we zijn nog lang niet van Mercedes-Benz af en we gaan ze net als nu gewoon weer zeer regelmatig tegenkomen op de weg!
Het interieur is juist het probleem van deze CLA. Het dashboard is gewoon een harde zwarte glimmende plastic plank. Dat zit pal voor je neus.