• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Blokkendoos met 650 pk is ultieme sleeper

Auteur: willeme, gepost 29 augustus 2021 om 16:11 – 11 Reacties

Blokkendoos met 650 pk

Je zou absoluut niet zeggen dat deze blokkendoos met 650 pk zoveel vermogen heeft. Toch? Dat maakt het dus echt een ware sleeper!

Tegenwoordig wordt de term ‘sleeper’ te pas en te onpas gebruikt. Een RS6, M5 of E63 AMG is niet echt een sleeper. Die auto’s zijn bijna cartoonesk in hun voorkomen met grote wielen, enorme uitlaten, ‘lucht’-inlaten en brede koetswerken. Daarbij weet dat een Duitse topsedan erg snel is. Ook een standaard E200 haalt doodleuk 240 km/u. Dus ja, een E63 is sneller, maar een echte sleeper? Nee.

Dan komt het onderwerp van dit artikel beter in aanmerking. De naam van de auto? Himalaya HUE 166. Autoliefhebbers in het algemeen en Land Rover-kenners in het bijzonder zullen ‘HUE 166’ kennen. Dat is namelijk het kenteken van de de allereerste Land Rover. Aan het einde van de loopbaan van de inmiddels tot Defender omgedoopte terreinwagen, keerde de naam HUE 166 terug als actiemodel.

Blokkendoos met 650 pk

Blokkendoos met 650 pk

De basis voor deze Himalaya HUE 166 is een ‘oude Land Rover van weleer’. Ah, ok. Ze hebben geprobeerd zoveel mogelijk het originele model na te bootsen. Natuurlijk, dat was een versie met korte wielbasis en dit is een lange Defender (daar gaat het eigenlijk al mis). De lak, Grasmere Green, is wel helemaal goed. Ondanks dat het duidelijk is dat dit een (ernstig) opgeknapte Land Rover is, zal niemand kunnen bevatten hoe snel deze auto eigenlijk is.

  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk

Zoals de titel zegt, het is namelijk een blokkendoos met 650 pk! De standaarddiesel is eruit gehaald in plaats daarvan is er nu een 6.2 liter grote V8 met zestien kleppen en één centrale nokkenas. Middels een enorme supercharger is de motor goed voor 650 pk. Het is niet eens een getunede motor. Nope, gewoon het standaard LT4-blok uit de Corvette Z06 van de vorige generatie. Het vermogen wordt middels een achttraps automaat met koppelomvormer verdeeld over alle vier de wielen.

  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk

Wetten van de natuurkunde

Uiteraard is de rest van de auto helemaal aangepast. Of de auto ook aangepast is op 650 pk? We betwijfelen het. Wie weleens een G63 of G65 AMG zal het kunnen beamen: in rechte lijn is het leuk, maar in bochten wordt het al heel erg snel heel erg onhandig. Alsof je gaat horden lopen met een sumoworstelaar. Je kan er nog zoveel steroïden in gooien, tegen de wetten van de natuurkunde begin je niets.

  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk
  • Blokkendoos met 650 pk

Het grootste nadeel van deze blokkendoos met 650 pk is de prijs. Himalaya wil namelijk graag 300.000 dollar voor de HUE 166 zien. Uiteraard wordt de gehele auto aangepakt, maar voor dat geld heb je ook een G63 AMG die in principe hetzelfde doet. Alhoewel daarbij mensen weer kunnen zien en daar was het nu net om te doen.

De Himalaya HUE 166 is nu te bestellen. Als je iets anders wenst, kunnen ze dat ook voor je maken. Zolang je maar geld meeneemt!

Ook interessant!

  • Heet! Land Rover Defender V8 met 525 pk is hier
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Land Rover Defender 90 rijtest
  • Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
    Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

defender, groen, Land Rover, restomod, tuning, V8, Video

Vorig bericht: « Dit is de duurste Toyota Yaris van Marktplaats
Volgend bericht: Video: Sergio Perez crasht in verkenningsronde »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimbers zegt

    29 augustus 2021 om 17:07

    Als Nederlander moet je voor zoiets naar thelandrovers.com kost je bijna hetzelfde, wordt ie in Amsterdam helemaal nieuw voor je gebouwd

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      29 augustus 2021 om 17:19

      @wimbers: of Tophat

      Login om te reageren
    • Dieseltor zegt

      29 augustus 2021 om 17:53

      Het is the-landrovers.com. Als je gratis reclame wilt maken, moet je het wel voor het juiste bedrijf doen.

      Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    29 augustus 2021 om 18:07

    Aaaaarrgghhhhh @autoblog! Fix did app ajb…. Dat continu opstarten en vastlopen van een video bij het aanklikken van een bericht is zwaar irritant. Sorry, moest het even kwijt

    Login om te reageren
  3. kareljansen zegt

    29 augustus 2021 om 19:35

    App.maken.alstublieft.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    29 augustus 2021 om 19:40

    Het zal wel aan mij liggen, maar waarom een Amerikaanse V8 en niet de Jaguar-Landrover 5.0 supercharged? Als SVR ook 600 pk en het klopt gewoon beter.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      29 augustus 2021 om 20:14

      Ik weet vrij zeker dat het nogal complex is om een 5.0 JLR motor in te bouwen met alle hardware er omheen.
      De vraag is zeker of de onderdelen uberhaupt los te krijgen zijn….

      Een LS swap is zo’n beetje de simpelste om te doen en is al 100.000 keer gedaan in bijna elke auto die relevant is. er zijn dus ook legio parts voor te krijgen

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 augustus 2021 om 08:25

        @dutchneon: Op dit niveau moet dat niet uitmaken. De wereld staat vol met geswapte Defenders, je wilt als bedrijf iets unieks aanbieden.

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      29 augustus 2021 om 20:36

      @dutchdriftking: Daarvoor moet je bij Land Rover zelf zijn. Al krijg je dan maar /- 400 pk. Maar dan krijg je wel een Defender die voor zoveel pk een beetje geoptimaliseerd is met onder andere een aangepaste transfer case. Dit zijn gewoon de “quick and dirty” projecten. Grote, goedkope motor, HD assen (omdat de boel anders iets te snel uit elkaar klapt), wat opsmuk er om heen, bizar prijskaartje er aan, en het verkoopt wel. Volk dat dit soort spul koopt kijkt toch niet verder dan het aantal pk’s en de looks.

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      29 augustus 2021 om 21:00

      Één reden de prijs, zo’n LS blok is vaak goedkoper dan een volledige motor revisie. Daarom: “on a long enough time scale every car gets a LS swap”

      Login om te reageren
  5. Poulusma zegt

    29 augustus 2021 om 20:41

    @willeme

    ‘Blokkendoos met 650 pk is ultieme sleeper’ ultieme sleper had in de titel ook niet misstaan 😜

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North