• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 135i raakt een turbo kwijt, wordt groener

Auteur: robbie, gepost 12 januari 2010 om 13:52 – 55 Reacties

BMW 135i 2011


Als je een 135i koopt dan zal je eerste zorg misschien niet direct het verbruik zijn, maar door de immense CO2 hype waar we momenteel last van hebben is een beetje minder (zo’n 10%) uitstoot natuurlijk nooit verkeerd. En daarom heeft BMW besloten om de twin-turbo 3.0 zescilinder (N54) van de 135i te vervangen door het gloednieuwe single-turbo “TwinPower” 3.0 zescilinder (N55) blok dat we al kennen uit de 535i (GT).

Mensen die vrezen dat dit nieuwe blok zorgt voor minder vermogen kan ik geruststellen. De 135i levert nog steeds 306 pk en 400 Nm en dat koppel wordt zelfs 100 toeren per minuut eerder bereikt. Het maximale koppel van 400 Nm staat tot je beschikking van 1.200 tot 5.000 toeren per minuut. De naam TwinPower van deze nieuwe motor slaat overigens op het feit dat er een twin-scroll turbo is gemonteerd. Verder is dit blok ook voorzien van Valvetronic, Vanos en direct injectie.

Maar er zijn meer nieuwtjes te bespeuren wanneer deze vernieuwde 135i in de lente van 2010 in productie gaat. Zo is de 6-trapsautomaat afgeschaft en daar is een 7-traps Double-Clutch transmissie (DCT) voor in de plaats gekomen. Ook heeft BMW ervoor gekozen om met de paddels aan het stuur logischer te maken. In plaats van dat je aan elke kant van het stuur 2 hendels hebt zit er nu links een hendel op terug te schakelen en rechts eentje om op te schakelen. Mensen die nog wel over hun linkerbeen beschikken kunnen ook nog kiezen voor een handgeschakelde 6-bak.

Ook heeft BMW besloten om het HiFi System Professional te vervangen door een Harman Kardon Surround Sound System. Deze nieuwe motor zal overigens in Geneve ook debuteren in de gefacelifte 335i coupe en cabrio. De 335i krijgt trouwens niet de 7-traps DCT, maar een 8-trapsautomaat. De nog heftigere 335is (340 pk) krijgt wel twee turbo’s (N54) en een 7-traps DCT.

Ook interessant!

  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • Prijzen vernieuwde 8 Serie
    Prijzen vernieuwde 8 Serie bekend (plus diesel cabrio!)
  • BMW 8-serie en M8 facelift is verrassend
    BMW 8 Serie en M8 facelift is verrassend
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 135i, 335is, BMW, Cabrio, co2, Coupe, Techniek

Vorig bericht: « Lexus LFA: alleen voor toffe jongens
Volgend bericht: Voetbalvrouw weigert Ferrari als cadeautje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Luuk---d zegt

    12 januari 2010 om 13:57

    -edit: rechts is omhoog, links is omlaag, thnx!-

    maar verder is het een mooi alternatief! goede technologie!

    Login om te reageren
  2. Gnermo zegt

    12 januari 2010 om 14:00

    Wat een lelijke motor weer, plastic kappie erop verpest het uitzicht weer.

    Login om te reageren
  3. Waxweazel zegt

    12 januari 2010 om 14:01

    Ze hebben daar in Duitsland eindelijk ook de Twin-Scroll Turbo gevonden.
    Renault gebruikt dit al jaren voor hun 1.5dCi, 2.0dCi en al hun benzine TCE motoren.

    Login om te reageren
    • frits zegt

      12 januari 2010 om 14:10

      @Waxweazel: en nog 20 andere merken….

      Login om te reageren
    • chris zegt

      12 januari 2010 om 15:40

      @Waxweazel:
      Renault heeft ze al langer maar die gaan ook altijd kapot, bmw gebruikt ze pas als ze echt betrouwbaar zijn.

      Login om te reageren
  4. Panamera zegt

    12 januari 2010 om 14:11

    Waarom halen ze die geniale motor er nou weer uit…
    BMW is fout bezig.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      12 januari 2010 om 14:23

      @Panamera: leg mij dan eens uit waarom het nieuwe N55 blok minder is dan het oude N54 blok. Ik zie namelijk geen problemen.

      Het nieuwe blok:
      – Levert eerder zijn volledige trekkracht
      – Heeft een DCT bak
      – Is zuiniger

      Ga er dus maar vanuit dat de 135i met deze auto sneller (door DCT) is en zuiniger. Al zal het verschil in prestaties minimaal zijn.

      Ik beide motoren nog niet aan de hand kunnen voelen, maar jij misschien wel?

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        12 januari 2010 om 18:52

        @robbie: yep, groot gelijk, de 135i wordt alleen verbeterd, dit betekent gelukkig wel dat BMW door blijft gaan met grote motoren in een kleine auto , ipv die driecilinders.

        Login om te reageren
  5. Laue zegt

    12 januari 2010 om 14:12

    ik ben geen bmw kenner, maar dat dasboard lijkt wel uit een opel corsa van 2002 enkel het schermpje wijkt af..

    Login om te reageren
  6. carpicture555 zegt

    12 januari 2010 om 14:20

    jammer, maar blijft toch wel een goed blok denk ik.

    Login om te reageren
  7. carpicture555 zegt

    12 januari 2010 om 14:28

    @ robbie: ik vind dit eigenlijk ook helemaal geen probleem en hij zal misschien ook wat lichter zijn.
    laat maar komen!

    Login om te reageren
  8. Flapkees zegt

    12 januari 2010 om 14:28

    @Robbie: Helemaal mee eens

    Login om te reageren
  9. Sander zegt

    12 januari 2010 om 14:37

    Waarom levert BMW dit blok alleen in de 135i coupe en niet in de hatchback?
    De hatchbak ziet er echt beter uit.

    Login om te reageren
  10. SuperSSam zegt

    12 januari 2010 om 14:41

    Sorry autoblog, het groene nieuws mag weer ophouden de wereld word helemaal niet warm door de autos met dubbele turbo’s en 6 cilinders:

    http://frontpage.fok.nl/nieuws/366277/1/1/100/komende-30-jaar-wordt-het-een-stuk-kouder.html

    Wat ben ik blij, houden ze eindelijk op met die lelijke elektrische conceptauto’s.

    Login om te reageren
    • The_12oach zegt

      12 januari 2010 om 18:09

      @SuperSSam: Hahahaha, dat zal echt briljant zijn als het waar is. Kunnen die ecohippie boeren ook weer terug kruipen onder hun rots en ons benzineslurpers geven. Met pluimen uit de uitlaat graag :D

      Login om te reageren
  11. Pordon zegt

    12 januari 2010 om 14:41

    Zal vast een soepel blokje zijn maar wanneer houd het een keer op. Zie staan 335is met 340 PK in een normale sedan:S doe even gezond, dan heb je toch geen M3 meer nodig. even een aanpasbaar onderstel met hardcore modus en je bent klaar

    Login om te reageren
  12. EJS zegt

    12 januari 2010 om 14:45

    Altijd mooi meegenomen dit natuurlijk.. Hopelijk zien we dan binnenkort het 35is blok ook terug in de 1-serie als een soort sportvariant waar al tijden over gespeculeerd wordt!

    Login om te reageren
  13. GerreLekker zegt

    12 januari 2010 om 14:48

    Eindelijk hebben ze bij BMW het licht gezien met de DCT (DSG) en een logischere manier van schakelen met de flippers achter het stuur

    Login om te reageren
  14. GerreLekker zegt

    12 januari 2010 om 14:53

    @Waxweazel: ik heb nog met zo’n 1.5dci rondgereden en eerlijk gezegd: ze mogen hem houden!

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    12 januari 2010 om 15:25

    Betrouwbaarheid beter door maar 1 turbo of juist minder omdat het ding complex is? Verder prima specs en lagere uitstoot is ook goed voor de (lagere)belastingen.

    Is het geluid hetzelfde of niet? Vaak is schoner ook duidelijk hoorbaar en dat is toch wel relevant voor een sportieve auto…

    Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    12 januari 2010 om 15:33

    Alleen maar voordelen lijkt het, iedere keer beter, waar houdt het op! 1200 toeren in overbrenging 8, en dan 200 cruisen…

    Login om te reageren
  17. e60 zegt

    12 januari 2010 om 15:38

    In het gelinkte artikel van de 535i(GT) staat overigens nog wel in dat het een twinturbo is.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      12 januari 2010 om 21:38

      @e60: dat is een foutje van collega Ricardo ;) De nieuwe 5 Serie (en 5 Serie GT) gebruiken als eerste BMW modellen dit nieuwe single-turbo blok. De eerst volgende is dus de 1 Serie er daarna zal de 3 Serie volgen.

      En het zou mij niks verbazen als ook de gefacelifte X5, X6 en nieuwe X3 dit blok krijgen.

      Login om te reageren
  18. Vincenzo zegt

    12 januari 2010 om 15:45

    ohhjee we hebben een autokenner in chris?
    Hoelaat moet je eten van mamma?

    Login om te reageren
  19. northspotting zegt

    12 januari 2010 om 15:52

    x30i, x35i, x35is, Mx….. Wat een idiotie daar in Munchen.

    Login om te reageren
  20. Timmie zegt

    12 januari 2010 om 16:05

    De spijker op de kop: een hype waar we last van hebben. Alle producenten uit allerlei marktsegmenten storten zich erop, natuurlijk uit winstbejag.

    Login om te reageren
  21. M-lover zegt

    12 januari 2010 om 16:15

    400Nm vanaf 1200 toeren en 300 pk, dat zijn toch machtig leuke waarden! Daar kun je bijna geen diesel meer voor kopen :P

    Login om te reageren
  22. roller79 zegt

    12 januari 2010 om 16:30

    blijft toch wel een lekkere auto… alles boven 300pk in zo’n auto is leuk, dubbele turbo of niet :)

    @Vincenzo: eerst “mama” leren spellen, dan pas reageren ;-)

    Login om te reageren
  23. Ramshoek zegt

    12 januari 2010 om 16:34

    @Waxweazel en anderen.

    Ik vraag me af of Renault Twin Scroll turbo’s gebruikt op de 1,5 en 2,0 Diesels.
    Diesels hebben een lagere uitlaatgas temperatuur dan benzine motoren. Dat maakt het mogelijk een turbo te gebruiken met verstelbare leidschoepen. Die kun je door het motor management laten instellen op snel oppakken bij lage toerentallen en veel lucht bij hogere toerentallen. De meeste dieseltjes hebben tegenwoordig zo’n turbo.

    Bij de benzine motoren tref je ze alleen bij de Porsche 911 Turbo en GT2. In die turbo’s zitten namelijk schreeuwend dure materialen verwerkt waardoor ze de hoge uitlaatgas temperaturen van een benzine motor wel aan kunnen.

    Wat betreft Twin Scroll;
    Heel lang zijn de 4 (of in dit geval 6) uitlaatpijpen bij elkaar gevoegd tot 1 pijp, waarop de turbo werd aangesloten. Die leverde in de praktijk nooit de prestaties welke ze in de theorie berekend hadden. Uiteindelijk heeft men ontdekt dat uitlaatgas pulsaties zich niet alleen bewogen richting en door de turbo, maar ook van de ene uitlaatklep richting die van een andere cilinder. Pulsaties van de ene cilinder werkten de andere cilinder dus tegen. Toen ze uitgezocht hadden welke cilinders echt voor problemen zorgden, hebben ze de uitlaatpijpen 2 aan 2 (of in geval van deze BMW 3 aan 3) bij elkaar laten komen in 2 gescheiden pijpen en deze aangesloten op een turbo met 2 gescheiden ingangen: de TwinScroll turbo.

    Login om te reageren
  24. Waxweazel zegt

    12 januari 2010 om 16:40

    @ Ramshoek:
    Zoek het eens op, maar de turbo’s die Renault gebruikt bij al hun nieuwe motoren, zijn voorzien van een twin-scroll turbo. Daarom dat de 2.0dCi ook het hoogste specifieke vermogen heeft voor een single turbo dieselmotor.
    De nieuwste Megane RS250 gebruikt ook zo een twin-scroll turbo, staat zo in hun persmededeling.

    Login om te reageren
    • BramBMW zegt

      12 januari 2010 om 17:31

      @Waxweazel:

      dat hoge specifieke vermogen valt me behoorlijk tegen! 180 pk en 400 nm voor de renault tegeover 177 pk en 350 nm voor de BMW 320d. De BMW is nu al sneller dan de renault, laat staan als ze ook die twinscroll gebruiken.

      Login om te reageren
  25. Euphoric77 zegt

    12 januari 2010 om 16:50

    Lijkt me een fantastische motor (evenals die met 2 turbo’s), maar het blijft gewoon een zeer mislukt model.

    Gelukkig is de design afdeling van BMW zich aan het herstellen met de nieuwe 5-serie (en ook de 7 t.o.v. de voorganger). Misschien komt er ook wel een nieuwe 1 serie dat geen gedrocht is om te zien rijden. Lijkt me echt een heerlijke motor..

    Login om te reageren
  26. Cantago zegt

    12 januari 2010 om 17:16

    Wordt een leuk karretje, doe mij maar die met handbak!

    Login om te reageren
  27. BramBMW zegt

    12 januari 2010 om 17:33

    waarbij ik nog moet zeggen dat het koppel bij de BMW 250 tmp eerder beschikbaar komt en de pk’s 250 tmp later

    Login om te reageren
  28. BramBMW zegt

    12 januari 2010 om 17:34

    tmp = tpm
    sorry foutje :P

    Login om te reageren
  29. Waxweazel zegt

    12 januari 2010 om 17:41

    @ BramBMW :

    Die motor is dan ook al 2 jaar oud ;)
    De Renault conceptcar Ondelios had zelfs 201 pk uit diezelfde single turbo dCi. Technologie staat niet stil, enkel zijn er sommigen die gewoon achterlopen op anderen.

    Login om te reageren
  30. super zegt

    12 januari 2010 om 17:42

    “Mensen die nog wel over hun linkerbeen beschikken kunnen ook nog kiezen voor een handgeschakelde 6-bak.”

    of je remt met links zoals het hoort ;)

    Login om te reageren
  31. b0z4 zegt

    12 januari 2010 om 19:02

    2 turbo’s op die 6 in lijn was echt masterlijk , jammer dat ze nu een stapje terug doen :(

    Login om te reageren
  32. flyingd zegt

    12 januari 2010 om 19:13

    kom op mensen!! Het is toch appels met peren vergelijken!?

    Twin Scroll turbo’s is een techniek die al langer bestaat, en door meerdere auto fabrikanten is toegepast. Echter. als we het over duurzaamheid en degelijkheid hebben, van Renault toch heel echt snel af. luister maar eens naar een 10 jaar oude renault of BMW als die voorbij rijd. ik heb zelf een BMW 330D gehad met 392.000km die pas vier jaar oud was. ik heb hem weggedaan met 423.000km en probleemloos gereden. aan die auto was niet te merken dat hij al zoveel had gereden. dat doet nagenoeg geen enkele Renault na.

    Login om te reageren
  33. Henk zegt

    12 januari 2010 om 19:21

    Het is idd. gek, dat BMW altijd een goedkoop uitziend interieur plaatst.. laten ze dat nu eens eerst onder handen nemen!

    Login om te reageren
    • flyingd zegt

      12 januari 2010 om 20:08

      @Henk: Een BMW is een bij het uitbrengen al een klassieker. een tijdloze auto die er na 20 jaar nog steeds goed uitziet, al die newage autos zoals Renualt of Ford zijn een mode item, en na een paar jaar al weer gedateerd. Kijk maar eens hoeveel BMW E36´s er nog rond rijden. vergelijk dat eens met bv. een renault 21 of een Ford Sierra.

      Login om te reageren
  34. Jipp zegt

    12 januari 2010 om 19:58

    dit model verkoopt toch ook niet heel goed, in ieder geval de coupe, de cabrio is nog te doen….

    Login om te reageren
  35. BananaFlip zegt

    12 januari 2010 om 19:59

    Alleen maar verbeteringen hoor ik in het artikel. Mooi zo.

    Login om te reageren
  36. M-lover zegt

    12 januari 2010 om 20:18

    @NLBUURMAN:
    Een 4cillinder met turbo moeten ze ook nog een keer maken :D een 2 litertje met pakweg 250pk en 300Nm is een leuke en zuinige instapper!

    @flyingd:
    tja, premium-bakken he… lol
    Wil zelf nog wel een leuke e30 opmaken (uiteraard M3 of 325i of 320is of 318is)

    Login om te reageren
  37. Henk zegt

    12 januari 2010 om 20:57

    Renualt of Ford kan je toch niet met een BMW vergelijken.. daarbij is het een persoonlijke mening, dat een BMW tijdloos is, want ik ken maar weinig BMW’s die er na 20 jaar goed uitzien, laat staan goed rijden! Maar het ging puur over het interieur, waar Mercedes en Audi wel “tijdloze” kwaliteit laten zien.

    Login om te reageren
    • flyingd zegt

      12 januari 2010 om 21:32

      @Henk: Daar moet ik je gelijk geven. dat is geen vergelijking. En dat is pressies mijn punt.
      Ook moet ik je gelijk geven als het gaat om persoonlijke mening. maar gelukkig delen vele die met mij.
      over audi en tijdloos!? er is toch een periode geweest dat ze opgehemelde VW´s produceerden.

      Login om te reageren
  38. willie zegt

    12 januari 2010 om 21:15

    blokje lijkt me prima in orde. zou meer energie steken in in het in- en exterieur. das 3 * kilo utrecht tango.

    Login om te reageren
  39. Henk zegt

    12 januari 2010 om 21:46

    Al die hypermoderne interieurs tegenwoordig, dat is idd. ook niet tijdloos. Soms weten ze gewoon niet meer wat te verzinnen en het zal ook niet zo lang meer duren, voorat we allemaal in een plastieken doos rijden, die geheel recyclebaar is. Ben niet zo’n BMW man, maar een Z4M mag er wezen!

    Login om te reageren
  40. Jesper zegt

    13 januari 2010 om 10:25

    Dus, minder uitstoot, één turbo minder, kleiner turbogat, zelfde vermogen. Mooi toch :)

    @ flyingd:
    Je hebt wel gelijk hoor, daar niet van.. maar om een E46 nou te vergelijken met een Sierra? Die moet je qua segment en leeftijd meer vergelijken met een E34 denk ik, misschien zelfs een E28.

    Login om te reageren
  41. CSL zegt

    13 januari 2010 om 12:26

    @robbie
    Ik dacht dat de nieuwe 7serie al een twinscrol 3.0l had met 326pk!

    Login om te reageren
  42. BMW über alles zegt

    13 januari 2010 om 17:42

    Noch BMW, noch Audi, noch Mercedes zijn tijdloos.. althans buiten beschouwing van enkele modellen.

    Ik als BMW liefhebber vind juist het sobere karakter aan het interieur goed. Moest ik graag kermisverlichting zien bijvoorbeeld zou ik resoluut voor een Audi gaan. Of als ik voor élk functie/handeling in de wagen een apart knopje wil, zodat mijn dashboard uit minstens 150 knopjes bestaat, had ik voor een Mercedes gekozen.

    BMW houd het simpel, to-the-point, no-nonsense…
    Daarnaast is de dashboard van een bimmer ook een slechte ‘afleider’ in het pikdonker, ter vergelijking met een Audi.
    Het gaat uiteindelijk om het auto rijden, niet waar?

    Login om te reageren
    • flyingd zegt

      13 januari 2010 om 18:09

      @BMW über alles: helemaal mee eens.

      Login om te reageren
  43. Panamera zegt

    14 januari 2010 om 12:38

    @Robbie

    De nieuwe heb ik (natuurlijk) nog niet aan de tand kunnen voelen, de oude (N54) wel, en dat vond ik een geniale motor.

    Login om te reageren
  44. Niels zegt

    23 april 2010 om 13:43

    Chiptunen die 135i dan houd zelfs nieuwe M3 E92 je niet bij tot de 160km p/u
    aardig gek als je het mij vraagt…

    Login om te reageren
    • rvssax zegt

      17 januari 2011 om 13:22

      @Niels:
      vind ik niet gek, vind ik eerder leuk…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North