• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 320i EfficientDynamics Edition – 20% bijtelling

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 september 2012 om 12:00 – 70 Reacties

BMW 3 Serie in Luxury Line - niet de 320i EDE


Je kon er op wachten. Ook voor de nieuwe generatie 3 Series knalt BMW er weer een EfficientDynamics Edition (EDE) in. De 320d had al een versie met 20% bijtelling, maar voor wie geen diesel-leaseslet wenst is er nu de 320i EDE.

Waar draait het in een notendop om bij de EDE’s? Knijpen. Het vermogen wordt geknepen, de uitstoot wordt geknepen, maar hiermee ook de prijs en het bijtellingsregime. En dat is het bestaansrecht van de EDE, die er in de nieuwe 3 Serie nu zowel in benzine- als dieseluitmonstering is.

Laat je door de naam niet voor de gek houden, onder de kap ligt gewoon een 1.6’je. Een 1.6’je dat er dankzij de Twinpower-turbo-technologie echter wel 170 pk en 250 Nm koppel uit weet te hoesten. Lang leve de drukvulling. De uitstoot van het blokje bedraagt (op papier) 124 gram/km, en dit is precies genoeg om tot 1 januari 2014 in de 20%-bijtellingscategorie te vallen.

Heb je na de aanschaf geen zin om nog ecologisch verantwoord bezig te zijn, dan brengt deze 320 (met handgeschakelde zesbak) je desgewenst van 0-100 in 7,6 seconden. Mensen met grootlicht van de linkerbaan duwen kan ook, want de topsnelheid ligt op 230 km/u. Tegen de tijd dat je dit rijdt blaas je meer CO2’s de lucht in dan 10 Toyota Prii (hoewel..), maar wie kan dat wat schelen, je 20% bijtelling hou je toch.

Het gemiddelde verbruik van de 320i EfficientDynamics Edition ligt op 5,3 l/100 km. Dankzij al deze zuinigheid, en de belastingvoordelen die dit met zich meebrengt, kan BMW de auto hier voor 35.990 euro in de markt zetten. Let wel, dat is inclusief 21% BTW. Vooralsnog gaat het alleen om de F30 (sedan). Of, en wanneer er een F31 (Touring) volgt kon BMW Nederland nog niet zeggen.

Afbeelding: 316i Luxury Line (verzin hier een set Aero-wielen bij). Foto’s van de 320i EDE volgen.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

20%-bijtelling, 3-serie, 320i, BMW, EfficientDynamics, f30, lease

Vorig bericht: « Peugeot 208 XY: nog steeds paars
Volgend bericht: Autoverkoop in Nederland: er is (nog) geen crisis! »

Lees Interacties

Reacties

  1. the-budel-guy zegt

    3 september 2012 om 12:02

    bij de foto moest ik als eerst denken aan een 7 serie :P

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 september 2012 om 12:05

      @the-budel-guy: Ja, dit lijkt wel een L (verlengde), de achterruiten zijn behoorlijk groot.
      Die zijn er overigens wel in China.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 september 2012 om 12:27

        @kaasboerin: De verlengde versie kun je herkennen aan het extra sierstripje bij de hofmeisterknik. Wat er overigens totaal niet uit ziet.

        OT: nette prestaties. 7,6 sec naar de 100 is meer dan genoeg.

        Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    3 september 2012 om 12:06

    Kon dat niet sneller komen?
    De huidige F30 dieselaars zullen dit niet zo leuk vinden denk ik.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2012 om 13:01

      @kaasboerin: BMW komt altijd eerst met minder populaire modellen. Zie het als een “nieuw-model-heffing”. De lease toppers en instappers komen altijd later, zoals als nu ook weer de station later komt..

      Login om te reageren
  3. 964rs zegt

    3 september 2012 om 12:07

    Ben normaal niet zo’n bmw fan maar dit vind ik toch wel n mooie kar

    Login om te reageren
  4. vali1992nl zegt

    3 september 2012 om 12:08

    Waar is de tijd gebleven dat 170 pk de top versie was in plaats van de geknepen eco editie? Dit lijkt wel een eco pk wedloop. :P

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      3 september 2012 om 12:14

      @vali1992nl: volgens mij heeft bmw weinig concurentie in deze eco-pk wedloop. De meeste eco-rommel blijft onder de 120pk hangen.

      Login om te reageren
      • Ruudje zegt

        3 september 2012 om 13:48

        @desoper: Alfa Romeo Giulietta 1.4t multiair heeft 170pk en zit in 7.8 sec op de 100.. en automaat nog 1 tiende sneller. Zo zijn er nog wel meer.

        Login om te reageren
        • BMW330Ci zegt

          3 september 2012 om 14:07

          @Ruudje: In alle eerlijkheid, dat is natuurlijk geen concurrent van een 3 serie.

          Login om te reageren
    • jzaero zegt

      3 september 2012 om 15:45

      @vali1992nl: een 328i (toenmalig topmodel) uit 1998 had ook maar 192pk en model eronder 323i 170pk. Tegenwoordig is dat zo dicht naar elkaar toegekropen. Nu zit je met een haast instapper/treehugger al aan de 170pk.

      Login om te reageren
  5. mout zegt

    3 september 2012 om 12:12

    Tsja, zolang ze ‘m knijpen naar 170 pk en 250 Nm is er niet veel te klagen, lijkt me.

    Login om te reageren
  6. meneersander zegt

    3 september 2012 om 12:18

    Als je 1.6 170PK levert, dan is het niet zo erg dat het geen tweeliter is!

    Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    3 september 2012 om 12:22

    14pk en 20nm minder dan de gewone voor 20g minder co2 uitstoot.. tsja..

    Maar dit is nu dus een 1.6 en de gewone is nog wel een 2.0 ? Lang leve de overzichtelijkheid :-)

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 september 2012 om 12:27

      @baasbas: Een leaseslet filtert toch alleen maar op “20%”, niet op cilinderinhoud.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        3 september 2012 om 12:29

        @kaasboerin: Nee, 14% en een gratis iPad ;-)

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          3 september 2012 om 12:31

          @baasbas: Ahahahaha +1

          Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          3 september 2012 om 12:53

          @baasbas: ik wacht nog steeds op mijn iPad…

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            3 september 2012 om 13:51

            @gedwongenleaser:

            Ik op me BMW :P

            Login om te reageren
  8. sdk16420 zegt

    3 september 2012 om 12:32

    Dit zijn Aero wielen voor wie dit ook niet uit het hoofd wist. (In 15″ waarschijnlijk)
    )

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      3 september 2012 om 12:43

      @sdk16420: ziet er toch niet uit. al heb je waarschijnlijk geen last meer van rem stof lijkt me.

      Login om te reageren
    • mierenneuker zegt

      3 september 2012 om 13:43

      @sdk16420: Die kan je gewoon meteen vervangen als die afgeleverd is.

      Login om te reageren
    • pietjepuk zegt

      3 september 2012 om 19:22

      Deze velgen kunnen evt. ook, af fabriek, met behoud van 20% bijtelling ..

      Login om te reageren
  9. musztiistar zegt

    3 september 2012 om 12:32

    Wanneer komen de 316i en 318i uit dan? Die zijn er nog steeds niet.

    Login om te reageren
  10. bartsmit zegt

    3 september 2012 om 12:44

    Een auto voor losers dus.

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      3 september 2012 om 12:47

      @bartsmit: losers = leasers?

      Login om te reageren
  11. LaLancia zegt

    3 september 2012 om 12:45

    Komt ie ook met automaat? Zou wel heel interessant zijn.

    Login om te reageren
  12. the-budel-guy zegt

    3 september 2012 om 12:51

    ik heb mijn exclusieve en hoogwaardige photoshop programma maar weer is gebruikt en ik kwam hier op uit.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 september 2012 om 12:57

      @the-budel-guy: Kijk, die velgen staan precies tegelijk!

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        3 september 2012 om 13:08

        @kaasboerin: zeker weten het is ook een premium photoshop programma :P

        Login om te reageren
        • pietjepuk zegt

          3 september 2012 om 18:50

          Zijn ook wel foto’tjes te vinden van een 3-serie EDE met standaard 16″ Aero velgen;

          Overigens zijn de 16″ Aero wielen niet perse verplicht om in de 20% fiscale bijtelling te blijven. De velgen ‘styling 390’ kunnen ook -af fabriek- besteld worden, met formeel behoud van de fiscale bijtelling.

          Login om te reageren
  13. norge zegt

    3 september 2012 om 12:57

    Haha mijn I30CW heeft ook een 1.6 .Vroegah hadde Beemers echte moters .(Zoek de spelfoutjes voor veel plusjes)

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      3 september 2012 om 13:15

      @norge: wees maar blij, dat er geen minnetjes kunnen worden gegeven. Anders zou jij wekelijks in de prijzen vallen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        3 september 2012 om 17:49

        @desoper: + 1 van mij ,blij?

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          3 september 2012 om 19:12

          @norge: ik ben snel tevreden, daarom rijd ik ook Audi

          Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 september 2012 om 13:15

      @norge: Ja alleen jouw 1.6 heeft geen 170pk, doet geen 230 (ech wel) en al helemaal geen 0-100 in 7,3 sec ;)

      Login om te reageren
    • desoper zegt

      3 september 2012 om 13:16

      @norge: behoort jouw 1.6 niet tot de echte motErs dan?

      Login om te reageren
      • hollow zegt

        3 september 2012 om 16:39

        @desoper: volgens mij geeft Norge hier idd toe dat zijn Hijoendaj geen echte motor heeft.

        @ Norge: vind je de autoweek commentaren niet meer leuk of hebben ze gewoon een ban gegeven?

        Login om te reageren
        • pietjepuk zegt

          3 september 2012 om 17:22

          Een 1.6 met 115 pk is toch ook een echte moter ?

          Login om te reageren
        • norge zegt

          3 september 2012 om 17:53

          @hollow: Levenslange ban geloof ik. Maar goed ook,nu heb ik het AB licht gezien.

          Login om te reageren
      • norge zegt

        3 september 2012 om 17:51

        @desoper: Volgens mij wel ,sarcasm is a bitch…

        Login om te reageren
  14. crackdavid zegt

    3 september 2012 om 13:02

    Het lijkt me geen straf om in dit instapmodelletje te rijden. 0-100 in 7,6 seconden is zeer netjes, hiermee houd je de hothatches van dit moment aardig bij.
    En aangezien deze een turbo heeft zullen de chipboeren hem binnekort wel naar 200+ pk brengen. Niet slecht voor een instapper!

    Login om te reageren
  15. jelmer zegt

    3 september 2012 om 13:18

    Ruim 100pk per liter is tegenwoordig eco. Het kan verkeren.

    Login om te reageren
  16. fean zegt

    3 september 2012 om 13:31

    7.6 zijn fabrieksopgaves. Is die 1.6 blok niet van PSA?

    Login om te reageren
    • mierenneuker zegt

      3 september 2012 om 13:45

      @fean: Nope, dit is het N13 blok. Dat prince blok van BMW en PSA heeft een normale turbo. Dit blok heeft een twinscroll turbo en is meer verwant aan het N20, 2 liter blok dat in de normale 320i ligt.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        13 september 2012 om 18:39

        @mierenneuker: het N13 blok is gewoon gebaseerd op het Prince blok voor zover ik weet.

        Login om te reageren
  17. bartsmit zegt

    3 september 2012 om 13:32

    BMW werkt tegenwoordig samen met Moulinex. In mijn stofzuiger zit nog een zwaardere motor…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 september 2012 om 13:49

      @bartsmit: Dan zet binnekort eens een filmpje op youtube waar je 230 aantikt op je stofzuiger

      Login om te reageren
      • sdk16420 zegt

        3 september 2012 om 14:28

        @berlinetta: Je mag blij zijn met 320 cm per uur:
        http://www.youtube.com/watch?v=w4R-WRa7s1I

        Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        3 september 2012 om 15:06

        @berlinetta: Mijn stofzuiger zuigt het tapijt tussen mijn reet, speekwoordelijk dan :) ;) haha…. Doe dat maar eens met een BMW 320i met je één-punt-zesje…..

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          3 september 2012 om 15:13

          ?@bartsmit: Dus jij hebt een stofzuiger in je reet, die sterker is dan een 170pk 1.6……

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            3 september 2012 om 15:18

            @E34M5Touring: Omdat ‘ie z’n reet afveegt aan z’n tapijt.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              3 september 2012 om 15:27

              @kaasboerin: Ja de precieze invulling is me een beetje wazig (gelukkig) maar er zit iets in z’n reet wat hem in contact brengt met tapijt.

              Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 september 2012 om 13:51

      @bartsmit: Niet bepaalde ‘Efficiënte Dynamics’ dan..

      Login om te reageren
  18. bartsmit zegt

    3 september 2012 om 15:37

    Ik veeg mijn hol af met de stofzuiger haha….

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 september 2012 om 15:41

      @bartsmit: Dan vrees ik dat jij daar inderdaad wel minimaal een V8 voor nodig heb….

      Login om te reageren
  19. moveyourmind zegt

    3 september 2012 om 15:46

    Stijlvolle auto, in deze uitvoering en in deze kleur. Het is en blijft natuurlijk een hoop geld, maar de prijs is heel redelijk voor een BMW. Opties zijn natuurlijk prijzig, maar wat mij betreft zou deze al luxe genoeg zijn.

    Login om te reageren
  20. dubhead zegt

    3 september 2012 om 15:50

    Het zou technisch mogelijk zijn een black box to installeren die de ware uitstoot bijhoud. Die kan dan tijdens de keuring worden gecheckt en aan de hand daarvan kan men bestraft of beloond worden voor ecologisch rijgedrag (bijvoorbeeld: brandstoftaxen met stijgende schaal per individu, als je de brandstof zelf bestraft ipv alleen CO2s dan bestraf je ook alle andere smerigheid die de volgende generaties gaan vergiftigen).

    Software matig moet dit dan beschermd worden tegen overschrijven.

    Als de software in real time de gegevens doorstuurt – zoals dat bij sommige electriciteits meters het geval is – kan gesjoemel nog verder vermeden worden. Bijvoorbeeld telkens als je tankt worden de gegevens opgeslaan.

    In het teken van privacy kan deelname hieraan vrijwillig gebeuren – in ruil voor uw beloning. Hoewel, kan je van privacy spreken als je de atmosfeer bevuilt?

    Het is nogal een gat in de logica dat mensen die fancy nieuwe auto’s kunnen betalen weeral cadeautjes krijgen vd gemeenschap die ze ermee vergiftigen – zonder dat hetgene ertegenover staat bewezen kan worden. Als mensen express nieuwe auto’s laten bouwen voor deze cadeautjes – en vervolgens niet de wederdienst leveren van zuinig te rijden – dat creëer je het omgekeerde ecologische effect. Dan word je beloond voor het rijker maken vd aandeelhouders, waarvan de prijs in ecologische en financiële termen gesocialiseerd word.

    Het milieu vriendelijkste zou trouwens zijn om reeds bestaande wagens uit te rusten met technologische updates. Maar dat vergt een complexciteit en arbeids intensiteit die niet past bij de huidige economische ideologie/dictatuur = communisme voor de rijken en inleveren voor de rest.

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      3 september 2012 om 16:07

      @dubhead: ik kan wel raden, op welke partij jij 12 sept. gaat stemmen.

      Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      3 september 2012 om 18:01

      @dubhead: Dude…

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 september 2012 om 20:18

      @dubhead: waarom zo moeilijk doen? Er is maar 1 deel van de auto wat vervuild. De brandstof. Hup alle belasting daar op. De baas tikt de leasers dan wel op de vingers bij absurd verbruik.. Of niet… win-win..

      Privé zullen mensen wel 2x denken of ze de auto pakken. En ver van je werk wonen kost een fortuin. Minder files, minder uitstoot.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        3 september 2012 om 20:45

        @flutterby: Pre-cies!
        Gewoon brandstof flink belasten, niet de auto´s.. De meer je rijdt (en dus ´vervuilt´) de meer belasting je betaald..
        Ken mensen met dikke bakken met grote motoren, maar die rijden 1/10e van wat velen in hun zuunige leasebak rijden..
        Klopt dus gewoon niet.

        Login om te reageren
      • desoper zegt

        3 september 2012 om 20:48

        @flutterby: @kaasboerin: Maar dan worden er samen met bovenstaande, vele filosofen en bureaucraten buiten spel gezet. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn in Nederland/regeltjesland.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          4 september 2012 om 00:03

          @desoper: nee nee, die zet je allemaal over naar het ov om dat zo betrouwbaar, voordelig en efficiënt (in reistijd) mogelijk te maken. Zo misschien moet ik maar de politiek in..

          Login om te reageren
  21. pietjepuk zegt

    3 september 2012 om 17:26

    Toch mooi om te zien dat BMW als één van de weinige merken sportiviteit, vermogen, koppel, prestaties en een lage Co2-uitstoot weet te combineren. Met fiscaal aantrekkelijke auto’s toch gevolg. Leukste leasebak die je kunt rijden in dit segment.

    Login om te reageren
  22. Simpson zegt

    4 september 2012 om 06:31

    zo zie je maar weer wat je met marketing allemaal kan doen.
    20%, toch een 320, voldoende vermogen. Wat zou je nog met een ‘gewone’ 3-serie moeten? Laat staan een 325 of 330?

    Wat is het addertje? Ik weet dat je er bijvoorbeeld geen trekhaak onder kan (of mag) monteren, maar als dat alles is…

    Login om te reageren
  23. waverider zegt

    4 september 2012 om 12:59

    @redactie / @sir_smokalot
    Je informatie klopt niet. Ik heb thuis de brochure liggen met daarin de 320i efficient dynamics edition.
    Het gaat hier gewoon om de twee liter motor. GEEN 1.6 dus. Als je wilt kan ik vanavond een scan voor je maken.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 september 2012 om 13:19

      @waverider: Graag! Wij houden het tot die tijd op een 1.6. Ik quote BMW:

      “De BMW 320i EffcientDynamics Edition Sedan heeft zijn sterke positie te danken aan een 1,6-liter TwinPower turbomotor. Die levert dankzij een vermogen van 170 pk en 250 Nm koppel (dat al vanaf 1.500 beschikbaar is) aansprekende prestaties […]”

      Login om te reageren
  24. waverider zegt

    4 september 2012 om 14:32

    @sir_smokalot, zie het net inderdaad ook in de pressrelease staan. De brochure heb ik vorige week gekregen. Zal vanavond ff scannen.

    Login om te reageren
  25. waverider zegt

    4 september 2012 om 19:23

    Mea culpa, staat inderdaad 1.6: http://tinypic.com/r/ipxnr5/6

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North