BMW 330e: dit is ‘em [15% bijtelling]

Auteur: , 42 Reacties

BMW kauwde het nieuws al uitgebreid voor ons voor, en vandaag wordt de trekker overgehaald. Dit is de 330e, de eerste 3 Serie PHEV.

De 330e heeft een elektromotor van 65 kW (88 pk) met een koppel van 250 Nm en een viercilinder benzinemotor van 135 kW (184 pk) en een koppel van 290 Nm. Met een systeemvermogen van 185 kW (252 pk) en een maximumkoppel van 420 Nm accelereert de BMW 330e in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 225 km/u.

Het gemiddelde verbruik in de NEDC-cyclus bedraagt 1,9-2,1 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 44-49 g/km. In de praktijk heeft de BMW 330e een actieradius van 600 km. Bij het rijden is altijd 100 Nm koppel van de elektromotor beschikbaar. Kortstondig is – afhankelijk van de stand van het gaspedaal – tot 250 Nm koppel beschikbaar.

Het accupakket meet 7,6 kWh, wat moet zorgen voor een elektrische actieradius van zo’n 40 km. Mits u niet te veel gas geeft. Mocht de 330e dit jaar nog op de markt komen, dan profiteert de zakelijke rijder van 7% bijtelling. Dat doet ie waarschijnlijk echter niet, waardoor de bijtelling op 15% uitkomt. Nog steeds aardig. Waar de klant een middelvinger bespaard blijft krijgt de journalist deze wel: BMW vond het nodig zijn PHEV-persbericht in Comic Sans op te stellen. Bedankt nog.

Ter info: er is ook nieuwe over de BMW 225xe met 15% bijtelling.



42 reacties

Kreeg vandaag een mailtje hierover van de lokale dealert. Erg goed nieuws. Op deze manier kan ik zakelijk BMW blijven rijden met gunstige kosten. Yup.

Dat een groot deel van de merkwaarden overboord worden gekieperd en dat de opties bijzonder prijzig zijn werd even buiten beschouwing gelaten…

Leuke aanbieding, maar gaat hem niet worden…
@gtwillem:
Beste! Je rijdt dus zakelijk BMW en vindt dat het mailtje erg goed nieuws bevat omdat je BMW kunt blijven rijden met gunstige kosten. Dat opties bij BMW bijzonder prijzig zijn is geen nieuws omdat die op die van jou dat ook al waren. Daarom begrijp ik niet dat het hem niet gaat worden ondanks de leuke aanbieding. Blijft dus over dat het hem niet gaat worden, omdat BMW “een groot deel van de marktwaarden overboord kiepert”. Wil je eens proberen om dat argument voor me uit te leggen?
@9000cse: aannames ;-). Zo veel opties heeft mijn BMW eigenlijk niet, maar die ik zou willen zijn vrij prijzig. Daarbij valt ie ook nog eens buiten budget.

En het klinkt voor mij niet als een auto waar ik graag zelf voor zou willen bijbetalen, gunstige bijtelling daargelaten (ik ga toch niet er privé mee rijden).
@gtwillem:

Ik denk dat veel mensen zullen schrikken hoe ‘goedkoop’ de 330e geprijsd gaat worden.

Houden de lease-boys nog voldoende budget over om er een high executive pakketje op te plakken, en nog wat snuisterijen die de feestvreugde verder verhogen.
@gtwillem:
Je reactie roept bij mij nu nog meer vragen en ook verbazing op, maar soit.
Het lijkt me beter om eerst maar eens af te wachten wat je ons te berichten hebt wanneer je er eens een uitgebreide proefrit mee gemaakt hebt. Van een uitgesproken autokenner zoals jij verwacht ik wel een eerlijk en objectief verslag. Probeer daarbij je aannames en/of vooroordelen eens buiten beschouwing te laten en hem te beoordelen voor wat hij waard is. Ben echt heel benieuwd!
Overigens moet in mijn 1e reactie de term “marktwaarden” natuurlijk “merkwaarden” zijn.
@9000cse: je hebt absoluut gelijk dat de 330e op zijn merites moet worden beoordeeld, en niet op onderbuikgevoel (merkwaarden).

Maar zoals ik aangaf: hij word mij te duur. Ik rijd ‘toevallig’ deze 325 omdat mijn voorganger deze besteld had en hem niet kon afnemen. Met de leasemaatschappij een leuke deal kunnen maken, waardoor ik met niet al te veel maandelijks bij te betalen een auto kon rijden met zes-in-lijn, achterwielaandrijving, handbak en sportstoelen.

Ondanks dat de bijtelling lager is op zo’n BMW, is het nog altijd 15%, terwijl ik niet voornemens ben privé er mee te gaan rijden. Dus heb ik er geen voordeel aan.

Maar de leaseprijs indicatie die ik kreeg van de dealer gaf aan dat ie niet binnen budget zou vallen voor mij. En om nou te zeggen dat ik hier voor zou willen bij betalen: nee.
@gtwillem:
Kijk! Ik neem aan dat deze beargumentering vele malen anders over komt dan je 1e comment. Geloofwaardiger ook. En eerlijker. Een auto beoordelen vanuit een offerte kan in mijn ogen gewoon niet. Iedereen heeft een bepaalde voorkeur en daar is ook niets mis mee. Alleen zijn er ook mensen die bepaalde technische ontwikkelingen/vernieuwingen/verbeteringen gewoon niet kunnen of willen pruimen.
Zo is de 330e in mijn ogen een ontwikkeling waarvoor ik een uitermate grote belangstelling heb. Voor anderen betekent het dat die auto niet meer voldoet aan de verwachting die ze hebben van het merk BMW. BMW gooit er in mijn ogen ook niet z’n merkwaarden mee weg. Ze springen in op nieuwe ontwikkelingen NAAST het bestaande gamma en breiden daardoor hun verkooppotentieel uit. Het “oude” gamma blijft immers bestaan. Zo ontstaat er voor elk wat wils en dat vind ik geen verkeerde ontwikkeling.
Minder lelijk.
Hmm. Geen enkele foto van de rechterkant? Waarom zou dat zijn? Terwijl ik best benieuwd ben of het brandstof tankdeksel daar wat subtieler is weggewerkt dan het grote electro tankdeksel aan de linkerzijkant.
@mashell: nou, ik denk dat het klepje gewoon op dezelfde plaats zit als de gewone modellen
@ettie: en nog ergens ‘bij’ ertussen
@mashell: da’s geen tankklepje, dat is de deur waar die kabouters à la Mazda (reclame) door naar hun werk gaan.
Helaas heeft de gemiddelde e-bike een groter accupakket en actieradius….
@trustmeiamanengineer: Een gemiddelde fiets een groter accupakket dan 7.6kWh? Sure…
@Captain: nou ja, ik zit er maar een factor 1000 naast…
@trustmeiamanengineer: je doet je naam weer eer aan…;)
@trustmeiamanengineer: factor 10… Ik moet echt gaan slapen.
ja wel snel,mooi nou nee
Vreemd, de 2-serie Gran Divorce krijgt in de PHEV-uitvoering vierwielaandrijving, maar de 3-serie niet. Je zou toch verwachten dat dat andersom is.
@Edge: divorce lijkt niet eens op Tourer. Nogal vergezocht….(en niet gevonden)
@Edge: neen de 3 serie is rwd, dat is heilig bij bmw en willen ze dan ook houden om te tonen aan de liefhebbers dat ze best sportief kunnen blijven als ze hybride gaan. de 2at is fwd en dat biedt niet de voordelen van rwd. bovendien heeft de 2at niet de reputatie die de dreier heeft, daar maakt het dus allemaal wat minder uit.
600km range? Ik mag hopen dat de tank dan kleiner is dan de standaard 60 liter anders is hij minder zuinig dan een E46 330i van 10 jaar terug…

Verder ben ik erg benieuwd hoe het nou rijd. In principe zou je best veel voordeel kunnen halen uit de elektromotoren met optrekken en in lage toeren en dat soort dingen. En hoe soepel het werkt, ik hoorde dat het bij de (lelijke) c klasse allemaal erg soepel gaat.
@reistje: daar klopt inderdaad geen bal van, berekend aan 2l/100km heeft die een benzinetank van 12 liter?? Had in combinatie met een dieselmotor moeten zijn imo. Betere range en tankt goedkoper, wat doet een benzinemotor eigenlijk in deze auto?
100km min de “elktrische” range is 60km. Opgegeven verbruik van 2.1l/100km, dus dan zou de benzinemotor op ong 1 op 30 komen. Ik vrees voor de helft maar das nog steeds zuiniger dan die oude E46 met minder pk en koppel dan de huidige 328i. Heerlijke motor trouwens maar zuinig was ie niet.
@mcshine:
Long-distance driving

Enjoy low-consumption driving fun – even for long distances. Depending on the charging status of the high-voltage battery, you can enjoy a motoring holiday with an average combined consumption of approximately 7.0 l/100 km (estimated value that has not yet been confirmed).

(komt van website BMW)
@stanny: Ah staat blijkbaar ook op de Nederlandstalige website:


Rijden in het dagelijks verkeer

Ook voor pendelaars is de BMW 330e Berline de ideale wagen. Over een afstand van 50 kilometer ligt het gemiddelde brandstofverbruik met 3,5 tot 4,5 l/100 liter (voorlopige, nog niet bevestigde cijfers) duidelijk onder de waarde van andere voertuigen in deze klasse. Kortom: geniet met weinig verbruik van de dynamische prestaties van een BMW 3 Reeks Berline.

Rijden over lange afstanden

Geniet van zuinig rijplezier – ook over lange afstanden. Afhankelijk van de laadstatus van de hoogspanningsaccu kan een vakantiereis met een gecombineerd gemiddeld verbruik van ongeveer 7 l/100 km worden afgelegd (voorlopig, nog niet bevestigd cijfer).

–> geen indrukwekkende cijfers als je het mij vraagt. Enkel bij puur stadsgebruik zie ik echt een meerwaarde.
C350e heeft mooiere cijfers. Benieuwd of we hem dit jaar nog te zien krijgen
Maar de hamvraag is… Met of zonder kleine velgjes??
Nu ben ik toch eigenlijk wel benieuwd naar het persbericht haha…
Enne, kwantakosta deze stekkerbare Dreier dan?
van de BMW site “Geniet van rijplezier met een laag verbruik – ook op langere ritten. Afhankelijk van de laadtoestand van de hoogspanningsaccu is een vakantierit af te leggen met een gemiddeld verbruik van ongeveer 7 liter brandstof per 100 km (voorlopige, nog niet officieel bevestigde waarde).”

1 op 14, is nou niet erg zuinig.
Een normale 320i heeft een opgegeven gemiddeld verbruik 1 op 18,9
Komt ie ook als touring-model, want dan wordt dat m’n volgende nieuwe wagen.
330e touring ( met M-pakket als ze het aanbieden)
Nu nog even wachten tot de X3 is afgeschreven….
(en al het koppel op de achterwielen= leuk)
De BMW voor de krentenkakkers, liefhebbers kopen een gewone zonder die pauperige PHEV meuk.
Ik kan een lach nooit onderdrukken als weer zo’n vermomde Prius zie rijden.
Heb dan het lef om een echte Prius te rijden in plaats van dit soort schaamlappen.
@thejerk: idd.al dat elektrisch geneuzel
Acceleratie is gelijk aan m’n E90 330i. Qua geluid en topsnelheid haalt ie niet niet bij de 6-in-lijn, maar zuiniger zal ie wel zijn :) Voor een lease vast ’n interessante optie.
Ik rij nog wel even door met mijn E46 330CI. Verbruikt wel wat meer, maar de 6cil zorgt telkens weer voor een glimlach op mijn gezicht😊
en hoe veel blijft er i de praktijk over van die 600km actieradius?
Ach, als je dan toch Hybride moet rijden van de baas, en een 918 buiten je pakket valt dan is dit een mooie oplossing toch? Ik ben benieuwd of het met alle extra accu`s ook een beetje als een BMW rijd.
Alle informatie over de 330e is al weken te vinden op de site van BMW.nl, dus ik verbaas me werkelijk dat dit nu nog als ‘nieuws’ naar buiten wordt gebracht ….
Snel 6,1 van 0-100 maar blijft een 4 pitter
@3246cm252kw: Tja, en bij 225 km/h is het klaar terwijl m’n gechipte 330d over de 250 gaat 😁
bmw kennende wordt dit alleen de sedan, de touring vergeten ze weer…
als die er ook komt wordt het interessant, ben ook benieuwd of audi nog met een a4 e-quattro komt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).