• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is BMW’s plug-in hybride 3 Serie

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2014 om 07:34 – 28 Reacties

Afbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 SerieAfbeelding Dit is BMW’s plug-in hybride 3 Serie

BMW 3 Serie PHEV
We haalden de plug-in hybride 3 Serie eerder deze week al even aan, en prompt kiest BMW ervoor de eerste details van zijn stekkersedan bekend te maken. Maak kennis met de eerste 3 Serie die 1 op 50 rijdt.

Uiteraard zal het nog wel eventjes duren voordat er een productiemodel staat, we verwachten eerst een X5 plug-in. De benzine-elektro-aandrijflijn (TwinPower viercilinder benzinemotor en een elektromotor) levert gecombineerd 245 pk en 400 Nm, wat qua vermogen identiek is aan de 328i (die waarschijnlijk naar 330i opgehoogd gaat worden), alleen krijg je er hier 50 Nm aan extra koppel bij. Dit lijkt de geruchten te staven dat het model 330e gaat heten.

Puur elektrisch kan je maximaal 35 kilometer afleggen en een topsnelheid van 120 km/u halen. Een hele sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, de ActiveHybrid 3, die nog een zescilinder had.

3 Serie PHEV onderstel

BMW presenteert het concept in het kader van zijn jaarlijkse Technology Days, en trakteert ons op een reeks schetsen en dwarsdoorsnedes, zoals hierboven van het onderstel. We zien de viercilinder met hieraan een opengewerkte 8-traps Steptronic transmissie. De (Type 2) laadstekker bevindt zich achter het linker voorwiel, en onderhuids loopt een stuk oranje stroomkabel door naar wat we denken dat een stroomomvormer is, die de wisselstroom uit het stopcontact omzet naar gelijkstroom voor het accupakket boven de achteras. De elektromotor bevindt zich tussen motor en transmissie.

Wanneer we de 3 Serie plug-in mogen verwachten? BMW zegt er niets over, maar als wij een gooi mogen doen, dan zeggen we 2016. Weliswaar te laat om in Nederland nog van een enorm belastingvoordeel te profiteren, maar voor BMW is de wereld wat groter dan alleen ons landje. Zoals China bijvoorbeeld, waarvoor het nu al een 530Le maakt.

3 Serie PHEV onderstel

Power eDrive

In BMW’s toekomstvisie wordt de elektromotor steeeds prominenter. Nu helpt deze de benzinemotor voornamelijk, maar naarmate de tijd verstrijkt, en de batterijtechnologie em elektromotoren zich verder ontwikkelen, willen de Duitsers naar een toestand waarin de elektromotor 2/3 van het totale vermogen gaat leveren.

Er zal steeds meer nadruk worden gelegd op de volledig elektrische werking, met aandrijfcomponenten die tot 500 kW leveren, terwijl ook de capaciteit van de lithium-ionaccu’s (tot 20 kWh) die van de huidige systemen ver zal overtreffen. BMW heeft hiervoor de marketingterm Power eDrive verzonnen.

Update: meer details over de aandrijflijn. BMW’s RWD PHEV heeft een accupakket van 5,5 kWh. De benzinemotor levert zelf 180 pk, de elektromotor de overige 65 paarden, met een piekvermogen vna 96 pk.

Ook interessant!

  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • BMW dumpt motorenaanbod
    BMW dumpt motorenaanbod bij grofvuil

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, concept, f30, Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Video: heftruck parkeert Ford een eindje verderop
Volgend bericht: Pagani Zonda 760RSJX: heeft er iemand een doekje? »

Lees Interacties

Reacties

  1. miichal zegt

    27 november 2014 om 07:37

    Ja laten we zelf gecamoufleerde shots vrij geven….

    Login om te reageren
  2. Kvgorp zegt

    27 november 2014 om 07:48

    waarom noemen ze hem niet 330i? van de i series

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      27 november 2014 om 07:51

      @Kvgorp: Omdat de i al langer gebruikt word door BMW om hun 316i petjesbakken te benoemen.

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        27 november 2014 om 19:14

        @BmwMPower: das wel en hele rare opmerking? En de 318i, 320i, 323i, 325i, 328i, 330i, 335i dan?

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      27 november 2014 om 08:02

      @Kvgorp: Omdat de I voor benzine is, de D voor diesel en aangezien dit een halve stekkerbak is die dus deels op elektriciteit werkt hebben ze voor een E gekozen. Zodat iedereen straks kan zien dat je ben bezweken onder de marketingpraatjes over goedkoop rijden en goed voor het milieu zijn.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        27 november 2014 om 09:05

        @robert110: Je hebt gelijkt ze noemen die benzines nog steeds I. Ik dacht dat ze dat vroeger deden om aan te geven dat het om een Injectie motor ging.

        Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        27 november 2014 om 19:16

        @robert110: ik denk dat dit ook terug linkt naar de tijd van de 325e en 525e van Etha en daar bedoelde ze een extra zuinige variant mee. Destijds geknepen 6 pitters. Kijk maar tussen me spots op autojunk.

        Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    27 november 2014 om 07:53

    Jemig die ziet er heel anders uit dan de standaard 3 serie, vind hem zo wel veel mooier…

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    27 november 2014 om 08:01

    Moeten hier geen 19″wielen met 135 bandjes onder?

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    27 november 2014 om 08:30

    Dit is eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd. Alle concurrenten leveren als plugin hybrids. Dus om nu een 4 cylinder (turbo, B48 blok gok ik dan zo) met een elektro motor in te zetten (die maar 35km autonoom rijdt; ipv 50km bij een hoop concurrentie); dat is eigenlijk weinig nieuws.
    En zeker omdat ze de plug in techniek al hebben in de i3 en i8.

    Login om te reageren
  6. arii zegt

    27 november 2014 om 08:45

    Goed dat er camo wrap erop zit want wij weten natuurlijk niet hoe een 3 serie eruit ziet

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 november 2014 om 11:23

      @arii: Kleine hint: misschien omdat dit de gefacelifte 3 Serie is? De F30 werd eind oktober onthuld, dus eind 2015 zal er wel een facelift gepresenteerd worden. We verwachten deze PHEV niet voor 2016, dus doe de wiskunde maar :)

      Login om te reageren
  7. bmwe30325i zegt

    27 november 2014 om 09:06

    Volgens mij zie ik de wikkelingen van de elektromotor tussen de benzinemotor en de versnellingsbak zitten. Zelfde lay-out als Volkswagen maar dan met heckantrieb!

    Login om te reageren
    • david-e30 zegt

      27 november 2014 om 10:14

      @bmwe30325i: klopt elektromotor zit voor de versnellingsbak

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 november 2014 om 10:14

      @bmwe30325i: Ben zelf niet zo’n held op mechanisch gebied, dus dat zou kunnen kloppen. Heb het aangepast.

      Login om te reageren
      • bmwe30325i zegt

        27 november 2014 om 13:49

        @sir_smokalot: niet tussen de assen maar tussen de verbrandingsmotor en de versnelingsbak.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          27 november 2014 om 14:11

          Da’s ook tussen de assen ;-)

          Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    27 november 2014 om 09:36

    Volgens mij zit de elektromotor in/aan de versnellingsbak.
    Verder jammer dat ze niet voor een diesel blok gekozen hebben, is sowieso al efficiënter. Maarja in Amerika, Azie en Rusland houden ze niet van diesel.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      27 november 2014 om 09:53

      @trustmeiamanengineer: in een liter diesel zit meer energie, maar een liter diesel weegt weer meer dan benzine. Diesel is echt niet beter dan benzine voor een auto. Het blok weegt ook meer.

      Login om te reageren
      • sjeemsbond zegt

        27 november 2014 om 10:16

        @widodh: ja precies. Net als een kilo lood veel zwaarder weegt dan een kilo veren….zucht.

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          27 november 2014 om 10:31

          @sjeemsbond: Een liter benzine weegt 0.72kg een een liter diesel weegt 0.82kg

          Daardoor bevat een liter diesel meer energie en verbruikt hij minder liter per kilometer, maar wel meer kg per kilometer.

          Het is dat we brandstoffen in liters afrekenen, daar zit het prijsverschil.

          Login om te reageren
        • sydney zegt

          27 november 2014 om 10:33

          @sjeemsbond: Jij denkt dat elke liter vloeistof dus per definitie hetzelfde weegt dan een ander soort liter vloeistof.Ok.Vraag maar even aan Q hoe het zit Sjeems.

          Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        27 november 2014 om 11:37

        @widodh: De totale efficiëntie van een dieselmotor ligt ruim 10% hoger dan die van een benzine motor. (Het thermisch rendement is nog veel hoger dan van een benzine motor). Die paar kilo extra gewicht doet echt de hogere efficiëntie niet teniet. Bovendien tanken we in liters, waardoor je brandstofverbruik op diesel beduidend lager ligt in vergelijking met een even krachtige benzine motor. En nu benzine motoren ook turbo’s en dergelijke hebben is het verschil in het gewicht van de motorblokken ook kleiner geworden.

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          27 november 2014 om 11:52

          @trustmeiamanengineer: Wat we echter niet moeten vergeten dat uit een liter ruwe olie X diesel komt en Y benzine. We kunnen niet allemaal diesel rijden, want dan krijgen we een benzine overschot

          Login om te reageren
          • trustmeiamanengineer zegt

            27 november 2014 om 12:05

            @widodh: Dat is inderdaad waar. Ideaal zou zijn als we alles konden opgebruiken, dus ook veel meer op LPG rijden nog. Dat wordt nu vaak gewoon afgefakkeld.
            Overigens wordt er met de Gas to Liquid (GTL) ook al brandstof uit (aard)gas gemaakt, en dan kun je alles omvormen tot een bepaalde brandstof.

            Login om te reageren
  9. timmehh zegt

    27 november 2014 om 12:40

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    27 november 2014 om 12:57

    Waarom camouflage op een hybride van een bestaand model?

    Gaan ze weer spelen met cyaanblauwe lijntjes?

    Login om te reageren
  11. yupyup zegt

    27 november 2014 om 14:17

    Bij bmw doen ze qua design tegenwoordig hetzelfde trucje als audi (alle modellen lijken hetzelfde, zijn saai). Dat vind ik jammer, want ik vond bmw’s altijd hele mooie wagens. Nu word ik er niet warm of koud van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North