BMW 4 Serie Gran Coupé gelekt via patentbureau

Auteur: , 66 Reacties

Dit is de BMW die het moet op gaan nemen tegen de Audi A5 Sportback. Een vierdeurs variant van de recent onthulde BMW 4 Serie Coupé.

In navolging van de BMW 6 Serie Gran Coupé komt er dus ook een variant van de 4 Serie met vier deuren. De 4 Serie GC (F36) zou zo’n vier centimeter langer worden dan de 4 Serie met twee deuren, en 1,4 meter hoog.

Tijdens de autoshow van Geneve in maart wordt de 4 GC officieel onthuld, aankomende zomer zal hij dan op de markt komen. De 4 Serie Gran Coupe komt naar alle waarschijnlijkheid op de markt als 420i, 428i, 435i en 420d. Of er ook een M4 Gran Coupe komt is nog niet bekend, maar we hopen het uiteraard wel.



66 reacties

Hé een 3 serie met een gat in het voorscherm.
bmw begint net op audi te lijken, je ziet door de bomen het bos niet meer omdat het allemaal bijna hetzelfde is.
@rene-mini: voorsprong door techniek, audi heeft altijd een voorsprong, goed of slecht.
@MAB: zeker niet altijd… mercedes doet het de laatste tijd zeker beter dan audi
@sls63amg: jaaa dat klopt maar audi was eerst. Maar ik zie je punt, ik kan een c en s klasse ook niet meer uit elkaar houden net zoals de a4 en a8 (op foto’s dan)
@MAB: ja maar dat op elkaar lijken boeit me minder. Het zijn allebij mooie auto’s, maar ik had het meer over dat stukje van voorsprong door techniek. Mercedes gaat de laatste tijd verder en sneller dan audi. Kijk maar naar de nieuwe s bijv. De ” beste ” auto van de wereld.
@sls63amg: Leg nou AUB, los van je nickname, één keer objectief uit waarom mercedes het beter doet? Ben geen audi fanboy maar ben wel benieuwd..
@daandaan: verkoopt allereerst veeel meer. En dat komt ook vooral doordat ze in deze tijd veel nieuwe modellen maken. Sprak laatst iemand ( directeur )dat ze ieder kwartaal een nieuw model of facelift uitbrengen, en dan natuurlijk ook met de nieuwste technieken. Dat doen audi en bmw niet, ik denk dat het daardoor grootendeels beter gaat met mercedes. Niet door me nickname en ben noch jong dus heb ook half de balle verstand van marketing en die shit. Maar dit stukje begrijp ik wel en het is ook echt waar dat mercedes veel meer verkoopt enzo.
@sls63amg:

Dat iedere kwartaal kan je beter ff met een pot zout nemen ;)
@redbeams: wat bedoel je daarmee? Ik heb zelf een lijst van plannen gezien.
Ik snap het niet echt? De 4 serie is zoiezo toch al bedoeld om ’n coupe te zijn van de 3 serie
@tt123: Ik wilde al reageren met: Hé, een Bmw 3-serie.. Wat is daar nieuw aan ;-)
@tt123: gran coupe is een 4-deurs coupe ;) maar beetje onzin als je ziet tegenwoordig hoeveel modellen per serie zijn en elke serie zowat hetzelfde uitziet.. En dat is niet alleen bij bmw
@tt123: juist waarom zou je in hemels naam een 4-GC halen als de 3-serie toch het zelfde is en meer hoofdruimte heeft, maarja auto fabrikanten van tegenwoordig he.
Duuus… Bmw heeft een 4 serie gecreëerd om de 3 serie coupe en sedan uit elkaar te houden en dan maken ze van de 4 serie weer opeens een ‘sedan’ versie (4 deurs coupe)?
Ben al dat niche vullen wel heel erg zat aan het worden
@julez: Enkele maanden geleden had ik een comment geplaatst op Autoblog ivm met het constant uitbreiden van hun gamma. Er zal ooit een limiet MOETEN komen, men kan niet constant groeien in verkoopcijfers en in het vergroten van je assortiment….maar de meesten begrepen hier niet veel van. Ik denk dat het nu wel duidelijk is.

Ze zouden best investeren in betere technologie….
‘BMW verstevigt haar koppositie in het niche-vul-kampioenschap’
Pffffffffff wat een onzin. Van driving pleasure naar gatenvuller. Denk dat ik m’n nick maar ga aanpassen naar XFR-Estate.
Als BMW-fan is het pijnlijk te zeggen.. Toch liever de nieuwe C-klasse dan dit.
BMW loopt echt te kutten..
Nu al beter als de nieuwe C-klasse. Maarja, wat is dat niet…
Dit soort creaties hebben we allemaal te danken aan de Mercedes CLS. Een vierdeurs coupé….hoe kom je er op… Maar goed, het verkoopt en brengt geld in het laatje dus geef ze eens ongelijk. En als je er dan in wilt geloven dan is BMW wel het meest trouw gebleven aan de gedachte. Immers baseren ze hun vierdeurs coupe ook daadwerkelijk op een coupe daar waar anderen een sedan als basis gebruiken en de achterkant wat plat slaan….
@Rick-dos: Klopt, maar sommigen zijn goed gelukt (mijn opvatting) (CLS, A5-4deurs, CLA, Passat CC) en bij andere merken werkt t misschien ietsje minder: BMW 4 & 6.

Maar het idee is zo oud als de weg naar Rome, iets wat ze in de US dan weer wel aardig doen: zelfde auto met een andere koets verkopen! (GM, Ford, Chrysler/Dodge, Honda/Acura).
En ik hoeft geen MB E, maar een CLS; prachtig!
@gregorius: Audi A5 4 deurs, CLA en en tweede generatie Passat CC vind ik juist grote falers in dit segment. De Audi A5 is niet meer dan een hatchback, de CLA lijkt net alsof ze de C in een bankschroef hebben gezet vervolgens hebben aangedraaid en door de spanning is het dak omhoog gekomen, en de CC is afgewaterd van een mooie generatie CC naar een normale sedan/Passat.

De 6 GC vind ik juist wel een geslaagd ontwerp maar dat komt omdat ik de basis (coupe) al een mooie auto vind.
@Rick-dos: Duitse missie is dus geslaagd: zelfde auto / ander jasje. Sommige vinden de ene, sommigen vinden de andere mooier. Minder reden voor de potentiele klant om niet de ‘main’-versie van t ene merk te kopen, omdat ze deze editie/jaargangen niet mooi vinden.
Zo vind ik de huidge 6 2d&4d een gedrocht en alleen in M fotmat te behappen; terwijl ik de oude 6 juist een van de mooiste auto’s uit zn generatie vond (zelfde met de CLS oud en nieuw; en eigenlijk ook met de CC).
En overigens ook een dikke kans dat mijn volgende wagen eentje uit zo’n niche-lijn is.
@gregorius: Ieder zo zijn smaak natuurlijk. ;) Ik ben nog niet overtuigd van dit segment, maar kan gegrijpen dat anderen dat wel zijn. Het zijn op zich geen lelijke auto’s maar dat ze het vierdeurs coupe’s noemen is gewoon stupide.
@Rick-dos: De CLS had er nooit mogen komen, dan hadden we tenminste nog nuchtere auto’s
Tja 5 serie was al in gebruik.
3 GT heeft nog een toegevoegde waarde, want: heel ruim, hoge zit en ruime kofferbak. Dit… Please no…
Wat is dan het verschil tussen gran coupe en sedan?
@michielb10: 4cm meer beenruimte en minder ruimte voor je hoofd.
@michielb10: De prijs.
@michielb10: de naam
4 serie grand coupe? Is je drie serie te klein, bestel dan een 5 serie.
Zolang mensen dit kopen ( en geloof me, er zijn genoeg mensen die dit mooi vinden) wordt elk niche gat opgevuld.. Waarom geen verlengde 3 serie die ook gelijk breder is zodat ie bijna t zelfde is als een 5 serie en dan met 2 deuren en die door t leven laten gaan als 7 serie petit coupé!! Ik zie gaten vallen BMW!!!
Het had BMW gesierd als ze net als Audi op z’n minst andere koplampen en achterlichten zouden monteren…
@utr1984: Audi heeft dat toch ook niet gedaan? De A5 coupe en sportback zien er ook hetzelfde uit.
@berlinetta: True, maar de A4 en A5 wijken stukken meer af (vind ik).
Eerste waar ik aan moest denken was een Citroën C5.
@jimmy0180: me too… die achterlichten lijken op het eerste gezicht héél erg op de C5
Krijgen we nu ook weer een 2 deurs 3-serie sedan?
Iedereen die klaagt dat dit een vierdeurs versie van de tweedeurs versie van de 3 serie is, audi heeft toch ook een a5 vierdeurs.. Is dat niet precies het zelfde?
Ik vond hem schitterend en denk er zelfs over om mijn huidige 5 serie er op in te ruilen. Ik begrijp het geklaag niet zo heel erg. ls BMW duizend en één modellen wil maken, dan doen ze dat toch? Vind je het niet mooi? Prima, koop je hem toch niet. Maar ga niet lopen mekkeren dat je niet begrijpt waar BMW mee bezig is. Want BMW begrijpt prima waar ze mee bezig zijn. Ze zijn niet voor niets zo succesvol.
@erce:vond? vind! en ls is Als
De kofferbak had wel iets langer gemogen. Maar het lijkt me weer een fraaie BMW.
Achterdeuren eruit en de voorste portieren een stukje verlengen, dat zou hem bijna perfect maken!
@alcantara: voor u heeft BMW dan alvast de 4 serie coupe klaarstaan…
Wie zit hier nu op te wachten? Ik zeker niet!
Omdat het mij ondertussen een beetje begint te duizelen dit lijstje gemaakt met huidige en toekomstige modellen.

1
2
2 B-klasse
3
3 Touring
3 Gran Turismo
4
4 Cabrio
4 Gran Coupé
5
5 Touring
5 Gran Turismo
6
6 Cabrio
6 Gran Coupé
7
X1
X3
X4
X5
X6
Z4

En dezelfde rits nog een keer maar dan met een M er voor of achter uiteraard. De I-modellen maar even buiten beschouwing gelaten.

Welke mis ik nog?
@C6_R: Je hebt ze allemaal opgenoemd. Er is “maar” 1 7er.. De enige echte 7. Enige echte wagen. ;)
@C6_R: 2 gran coupe zie ik ook wel nog aankomen
@C6_R: i3 / i8
En volgens mij doet BMW alsof de Active Hybrid ook apparte modellen zijn; al is dat natuurlijk niet zo.
@C6_R: die 2 B-klasse (active tourer) is er nog niet. De 1 serie is er in 3- en 5 deurs variant, en misschien even netjes coupe en sedan erachter ploffen
@C6_R: 1 reeks in hatch variant en sporthatch. En de 2 cabrio.
Hebben! Lijkt mij een schitterende wagen worden
Beetje lullige uitlaat. Maar de disc wielen zijn juist weer erg vooruitstrevend. Verder is er niks over te zeggen.
Ik kan de modellen met die extra ruitje en hatchback achtige vormgeving zoals de A5/deze BMW niet echt meer een Coupe noemen…
*gaaaaaaap*
De 6 Gran Coupe is vééééél maar dan ook vééééél sexier dan deze drie serie met een hippe naam.

BMW is sowieso in de mist gegaan met de 4 serie door haar bijna exact op de 3 serie te laten lijken. Moesten ze zoals bij de 1 & 2 en bij de 5 & 6 de 4 een ander gezicht gegeven hebben, ging deze 4 Gran Coupe niet op een 3 lijken. Audi en Mercedes hebben het beter voor elkaar met de A3 Limousine en CLA: beiden zijn ze juweeltjes en lijken ze op niet op de A4 en C-classe waar deze qua formaat aangrenzen. Iets wat van deze 4 Gran Coupe niet gezegd kan worden…

Een gemiste kans waardoor deze auto niks meer voorstelt terwijl ze de concurrentie had kunnen wegblazen.
C5 dus.

Wel mooi, vooral als break.
Aiii…had me verheugd op deze nieuwe bimmer maar dat extra zijruitje achter vermoord het ontwerp voor mij. Ik vind dat echt te oubollig voor woorden, moeten ze lekker aan al die Audi sedans overlaten.

Dag dag sportieve look, hallo platgeslagen 3GT.

Nee mager werk van BMW, jammer.
@jaapiyo: 10 keer liever de 3 sedan, spaar je jezelf ook die lelijke inkeping in de flank.
Dit koopt dus iemand die geen 6 kan betalen maar wel in een gekrimpte versie wil rijden :)
Verschil tussen a4 en a5 sportback is duidelijk te zien, hopelijk zullen ze het ook duidelijk maken. Nu ik zo kijk is het precies hetzelfde
In Duitsland mag je als leaser vaak geen 2-deurs/echte coupe uitkiezen. Vandaar dat al de Duitse merken met al die 4 deurs coupes aankomen. De achterbank is 9 van de 10 keer voor de kids, dus hoofdruimte niet zo’n issue.
Doe maar gewoon niet, al is een m4gc wel gaaf!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).