• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeper

Auteur: maru, gepost 27 november 2013 om 20:57 – 29 Reacties

Afbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeperAfbeelding BMW 528E met LS1 is de ultieme sleeper

BMW 528E LS1
Dit oudje ziet er misschien niet meer heel netjes uit, maar onder de motorkap ligt genoeg vermogen om een jongere M5 eruit te rijden.

De 2,7 liter zescilinder met 120 pk werd verruild voor een 345 pk sterke LS1 V8 – inclusief zesbak – uit een 1999 Chevrolet Camaro met iets meer dan 100.000 kilometer op de teller.

Het brein achter deze creatie, die de auto nu voor 11.000 dollar te koop heeft staan op MyE28.com, bouwde het zaakje om met de deugdelijkheid in het achterhoofd en heeft een compleet verslag van het proces geschreven.

Onder de Polaris grijze lak piept hier en daar wat roest door, en ook de kardinaalrode leren bekleding is niet helemaal fris meer, maar dat mag de pret niet drukken. De 528 heeft redelijk zeldzame en lastig te installeren Euro bumpers, een dubbele uitlaat met voldoende demping, een betere koppeling en dikkere remmen.

Voor de rijervaring werden er stabilisatorstangen uit een M5 geplaatst en werd de ophanging volledig onder handen genomen. Achter zit een setje Eibach veren, maar vooraan werden de originele 535-versies ingekort. Een laagje poedercoating werd toegevoegd om het er allemaal netjes uit te laten zien.

Lekker stil, niet meer de mooiste na bijna 30 jaar dienst en betrouwbaar als daily driver (sinds de grote wisseltruc zijn er ruim 24.000 kilometers gereden zonder problemen) maken deze auto tot een geweldige sleeper. Voor 11.000 dollar is hij ook nog eens zacht geprijsd, maar dan moet je wel er zelf nog een setje wielen bij zoeken. De 17 inch BBS E39 “Style 5” velgen houdt de verkoper zelf.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Is deze handgeschakelde BMW 'M7' de ultieme combinatie?
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Koop het ultieme drietal BMW M3 E46 op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, camaro, Chevrolet, e28, grijs

Vorig bericht: « Jaguar F-Type Coupé net even goedkoper dan de cabrio
Volgend bericht: Volvo oneens met BMW’s voor Belgische parlementsleden »

Lees Interacties

Reacties

  1. azenomei zegt

    27 november 2013 om 20:58

    Nice!!!

    Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    27 november 2013 om 21:13

    Een LS1 motor in een E28 gooien. Godver, het is net alsof hij een harttransplantatie heeft uitgevoerd en een varkenshart als vervanging heeft gebruikt…

    Om dat feit alleen al zou ik ‘m bijna willen opkopen om die fout te corrigeren. Bijna dan hè…

    Login om te reageren
  3. maxx1 zegt

    27 november 2013 om 21:14

    Barrel… Zonde om hier aandacht aan te besteden (wat mij betreft).

    Login om te reageren
  4. mmot05 zegt

    27 november 2013 om 21:22

    Misschien wel de beste voorbeeld voor “hoe mooi kan lelijk zijn”. Met of zonder de aanpassingen, heerlijk spul dit.

    Login om te reageren
  5. mopar zegt

    27 november 2013 om 21:23

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    Qua geluid is die er iig wel op vooruit gegaan

    Login om te reageren
  6. bozewolf zegt

    27 november 2013 om 21:31

    Toch beetje dubieus…

    zo speciaal is het trouwens ook niet. LS1’s liggen overal wel in. Zo’n beetje de populairste swap-motor.

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    27 november 2013 om 21:35

    Hang er dan een E39 M5 blok in. Zelfde geluid, minder lui.

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      27 november 2013 om 23:37

      @E34M5Touring: geef mij maar die 2002 ernaast

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        28 november 2013 om 01:53

        @r32turbo: 2002 of 1602? Lijkt namelijk als twee druppels water op de 1602 die hier een paar jaar geleden op de stoep stond

        Login om te reageren
  8. Emile_Benz zegt

    27 november 2013 om 21:36

    Een Yanken-blok in een niet-yankenbak hangen; dat kan alleen een Yankee bedenken…

    Login om te reageren
    • blownbird79 zegt

      28 november 2013 om 09:37

      @Emile_Benz: niet helemaal waar, in de jaren 80/90 reden er op de Ned. wegen oa een Lada,een Rover 3500 van der Plas en een Mazdaatje met een dikke Chevy V8. Deze reden voornamelijk in Den Haag rondt.

      Login om te reageren
  9. mout zegt

    27 november 2013 om 21:55

    De lol die er aan een BMW is, zit ‘m in de mooie motoren. En dan met stip op 1 de atmosferische l6-jes, voor hun verfijnde loop, hun kracht en hun geluid.
    Zonder dat hart zie ik een uitgewoond hok – met RWD en veel vermogen, dus leuk voor uitjes naar Zandvoort of Zolder. Vooral ook leuk omdat er financieel niet te veel op het spel staat.
    Maar ja, dan is een Sierra, MX5, 924 of een 3-serie eigenlijk wel zo fijn.

    Login om te reageren
  10. alcantara zegt

    27 november 2013 om 21:56

    In NL krijg zo’n ouwe bak niet eens meer door de APK, want er is echt wel wat doorgeroest en gerot na 30 jaar.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      28 november 2013 om 00:18

      @alcantara:

      Vandaar dat echt helemaal niemand dagelijks in klassieke auto’s rijdt in Nederland…

      Login om te reageren
      • Themerc zegt

        28 november 2013 om 03:24

        @carmasterr: +10 + ik

        Login om te reageren
  11. jolig zegt

    27 november 2013 om 22:17

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. Supreem zegt

    27 november 2013 om 22:29

    Als eigenaar van een BMW E12 528i neem ik hier een beetje aanstoot aan. Anderzijds, liever een mooi onderhouden E28 met American Muscle aan boord dan een E28 op de schroothoop. Zes-in-lijn rules, maar dit is ook wel (enigszins) tof.

    Login om te reageren
  13. Corrado16v zegt

    27 november 2013 om 23:08

    Ja, moet zeggen dat ik hier niet echt warm van wordt. Een LS swap, origineel hoor had dan wat aan die 2,7l gedaan of op z’n minst een ander blok. Een LS is zo overdone..

    Login om te reageren
  14. gtwillem zegt

    27 november 2013 om 23:57

    Ik wil niet vervelend zijn, maar de ’99 Camaro heeft géén LS1 blok in het vooronder, maar een ouderwetse LT1. Minder afgesteld op topvermogen, maar wel veul koppel en betrouwbaarheid. Standaard leverde deze tussen de 288pk (Z28) en 325pk (SS Anniversary Edition).

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 november 2013 om 07:38

      Wikipedia is het met je oneens: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_LS_engine
      Nou zegt dat ook niet alles…

      Login om te reageren
  15. kaytje123 zegt

    28 november 2013 om 07:32

    Echt facking vet

    Login om te reageren
  16. sandniggah zegt

    28 november 2013 om 10:57

    De beste man mag ook zijn auto houden hoeft ie zijn velgen er niet vanaf te halen.

    Voor minder heb je klassieke BMW met M5 motor in een mooi staat.

    Login om te reageren
  17. sandniggah zegt

    28 november 2013 om 11:02

    Voor minder heb je een klassieke BMW met M5 motor in een mooie staat.

    schaam

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    28 november 2013 om 11:36

    Leuk voor de verkoper maar in BE (en ik vermoed ook in NL) haal je je er toch maar enkel miserie mee op de hals bij een keuring.
    Zie ik liever een goed getunde 6-in-lijn. Daar moeten toch ook wel iets meer dan een kleine 130 paardjes uit te halen zijn.

    Login om te reageren
  19. rickr zegt

    28 november 2013 om 14:08

    Uh, een 528E Autoblog? Er bestaat alleen een 525E (Eta)… Voor de rest allemaal i’ tjes!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      29 november 2013 om 07:18

      @rickr: pssst.. daar aan de andere kant van die oceaan ligt nóg een heel continent! (niet doorvertellen)

      Login om te reageren
      • rickr zegt

        29 november 2013 om 15:19

        @baasbas: Weer wat geleerd! Dacht dat ze hem in het land van de lelijke bumpers ook gewoon 525E noemden :) Eigenlijk logisch want hij heeft tenslotte een inhoud van rond de 2.7L

        Login om te reageren
  20. driftkicker zegt

    28 november 2013 om 19:22

    De ultieme Turken-bak. Met of zonder petje… Maakt niet uit… Oh nee sorry, ik mag zoiets niet zeggen over Turken. Die rijden liever met een aftandse 7 serie.

    Login om te reageren
  21. baasbas zegt

    29 november 2013 om 07:17

    De voorveren zijn afgezaagd… :-X

    Dat blok is top, maar veren zagen is wel beun hoor

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North