Jazeker, deze BMW 6-serie Coupé Concept (F13) staat over anderhalve week strak en glimmend op de BMW stand in Parijs op ons te wachten. We hebben er zin an!
We kijken hier naar een 2+2 Coupé. De nieuwe 6-serie Concept is uitgerust met LED koplampen, een nieuw ontworpen scherm voor het iDrive systeem en een groot panoramadak. Verdere details zijn nog erg schaars, maar daar hoeven we dus heel lang meer op te wachten. Een rijk gevulde gallery geeft je alvast een perfecte indruk van wat we mogen verwachten. Heerlijk luxe bedoeling, maar ik vind alleen de velgen een beetje “mwa mwa”. Geeft niets, want die heb je vrij snel vervangen. Voor de rest heb ik nog geen klachten.
De cabrio versie van de nieuwe zes, de F12, is al herhaaldelijk gespot en de productie van dat model zal naar verwachting midden volgend jaar starten. We houden je natuurlijk op de hoogte.
Met dank aan Raoul voor de tip.
kro zegt
achterkant: wow!!(dus geslaagd)
voorkant: FAIL!!(dus niet)
Fova zegt
Bah, niet mooI!
Doe mij de oude maar!
kro zegt
wat een tegek gaaf interieur :o
Supreem zegt
Proportioneel klopt er iets niet met de voor- en achterkant van de auto. Het lijkt wel een samenraapsel van twee verschillende modellen.
wolffjee zegt
Vind ik echt een vooruitgang! veel mooier dan de vorige!!
keesjangerard zegt
beetje a8 achtig…
YouRockMyWorld zegt
@keesjangerard: De voorkant vind ik echt spuuglelijk, maar ik vind BMW sowieso niet mooi qua styling. Maar ik snap niet wat jij hier voor A8-achtige ‘styling’ in ziet?
Jan1666 zegt
Wat is het toch een LELIJKE auto geworden.
Dennis zegt
Waar ik de oude 5-serie verkies boven de nieuwe 5-serie, vind ik dit concept wel een hele duidelijke verbetering ten opzichte van het huidige model.
Gekkenhuis zegt
eensch met kro,
Achterkant is geniaal, zijkanten zien er ook goed uit, alleen die koplampen in verhouding met de grille klopt niet. De neus klopt van geen kanten.
Orichy zegt
Ugly bak en 2+2 my ass, kijk maar naar de ruimte tussen de voorstoelen en achterbank, daar kan geen fatsoenlijk mens zitten, ook je kind wil je daar niet tussen proppen. Kijk maar eens goed!
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=BMW/6-serie_Concept_F12/BMW_6-serie_Concept_F12_13.jpg
Robert zegt
Voorkant: Jazeker
Achterkant: Nee dank u.
Interieur: Veels te rommelig, veels te modern/conceptachtig imo
E39 zegt
Fokking sexy ,beautiful.
Jigga zegt
@Robert
Interieur is zeker wel strak! Die scherm is gruwelijk groot en niet zo SJONNIE als die uitklapbare a7 nav!
Bumer zegt
Wow wat een vette auto. Mag zo weinig mogelijk aan veranderd worden bij de productieversie.
750i zegt
Wat een heerlijk apparaat!!! Zoveel malen mooier dan de huidige 6-serie waar ik nooit aan heb kunnen wennen als ik ‘em zag rijden. Al ik er “‘in” zou rijden zou het natuurlijk een heel ander verhaal zijn geweest, maar dat terzijde.
sarcast zegt
Stukken mooier dan de huidige 6, waar ik nooit echt aan heb kunnen wennen, behalve de M dan :) ik zeg doen!
bozewolf zegt
Mooier dan de vorige 6, maar dat was ook niet zo gillend moeilijk.
Als het ze hier het gewicht een beetje laag kunnen houden kan dit een hele goeie auto worden.
memphis zegt
*Zucht*
Die Duitsers zullen ook nooit van originaliteit sterven.
Pieter-Jan zegt
Lijkt ook sprekend op een A4.
mclarenf1lm zegt
WTF als je je vinger op de nieren houdt dan lijkt het sprekend op een nieuwe Honda S200.
mb man zegt
Mooie lijn,maar moeten die nieren nou zo GROOT?.
Dirk zegt
Mooie auto.
Na de lelijke 1 en 3 serie en de afschuwelijke 5 GT en X1
de nog lompere X6 is dit echt een verademing.
De nieuwe5 is heel braaf maar wel een mooie auto.
mb man zegt
@Dirk: helemaal met je eens.
majinstar zegt
De 2004 generatie is gewoon moeilijk om te overtreffen. De huidige 6 serie had echte sportkenmerken, maar bij de F12 zie ik dat niet meer erin terug. Het is eigenlijk een softie geworden. Gelukkig is het maar een concept versie. Zo kunnen ze nog veel bijschaven.
monk zegt
uhm nee dank u. Het interier is prachtig, maar qua uiterlijk geeft ie wat mij betreft niet het luxe (of hoger segment) gevoel. misschien wel lekker in een sportief M-jasje
paul zegt
hier word ik niet koud of warm van. KOM OP BMW, wat is er in godsnaam aan de hand bij jullie!!!!!!!!!!!!!!!!
BananaFlip zegt
Van de voorkant niet zo heel erg mooi, maar het interieur is absolute klasse! Mag zo overgenomen worden.
zdev zegt
De neus is lelijk! De huidige 6-serie is veel, veel mooier met de lage punt. Deze heeft een wipneus. En de koplampen lijken op 45° net die van Volvo.
De achterkant is bruut. Dat wel. Heel gaaf.
Maar ook van opzij vind ik de huidige 6 veel strakker. Jammer, jammer, jammer.
zdev zegt
@zdev: Ik vind het interieur wel mooi. Een paar opmerkingen: de middenconsole tussen de stoelen lijkt veel breder dan bij de huidige. En wat doen al die knopjes daar? De huidige 6-serie was zo lekker minimalistisch. Dit lijkt bijna Audi met zoveel knoppies. Brrr….
zdev zegt
Ik had de huidige 650i. Die reed messcherp, veel lekkerder dan een 5-serie. Er mogen ten opzichte van de huidige 650i nog wel wat meer PK’s in en er mag wel wat van het gewicht af. Een diepere brom in de uitlaat zou ook wel passen. Klepjes? De high-end stereo was al erg goed, dus ben wel benieuwd naar de nieuwe.
the-budel-guy zegt
@zdev: iemand die een 650I met een 5 serie gaat vergelijken ??? je gaat toch ook niet een ferrari met de fiets van je oma vergelijken alleen om dat de fiets ook rood is
zdev zegt
@the-budel-guy: De 650i heeft hetzelfde onderstel, zelfde motor als een 550i. Ophanging en koets en gewichtsverdeling zijn alleen beter.
enveekaa zegt
Mooie bak, alleen die voorkant lijkt een beetje op een Maserati Quatroporte, en dat is geen compliment!
Max-autoblogger zegt
Ik vind hem erg mooi, maar ook vooral het interieur is geslaagd
Maar naar mijn mening, mocht hij iets meer op de vorige generatie lijken dat was echt een vernieuwend design.
Sm0keGun zegt
de mooiste bmw is tegenwoordig de 1 reeks … wat is er gebeurt met BMW :(
DG zegt
Platgedrukte 5-serie!
the-budel-guy zegt
toen ik het plaatje zag dacht ik gelijk hee nieuwe BMW 3 serie achterkant niet mooi voorkant of er een vrouw van 300 kilo op de motor kap van je nieuwe 5 serie heeft gezeten en de binnen kant kennen we al van BMW
dus geef mij de oude 6 serie maar 645I het liefst
York zegt
Verdere details zijn nog erg schaars, maar daar hoeven we dus heel lang meer op te wachten.
niet vergeten …
Johan-SV zegt
ik vind het een mooie auto alleen de achterkant oogt smal
dus die mag wel wat breder
wel mooi dat ze B&O audio gaan toepassen (zeg me als ik het fout heb)
the-budel-guy zegt
@Johan-SV: B&O is toch van Audi
Johan-SV zegt
@the-budel-guy: audi gebruikt het net zoals aston martin en mercedes
en volgens mij staat op 1 van die foto’s een tweeter van B&O
http://www.bang-olufsen.com/car-audio
QuattroBoy zegt
Mooi!!!
Wild2Mild zegt
Wat is ie saai!
Maarten zegt
Word weer een erg mooie BMW
Rick-dos zegt
Ik denk dat BMW qua design nu schizofrenie heeft. Aan de ene kant wil men voortborduren op het vorige model, die heel uitgesproken was, maar aan de andere kant willen ze ook weer terug naar het wat meer behouden design. Voor v. Hooydonk is dit niet een fijne periode. Hij kan nog niet duidelijk zijn visie over de richting van het design uitdragen. Want wat wat we hier zien is de transitie periode van het Bangle tijdperk naar het v. Hooydonk tijdperk.
Dit komt ook door de werkwijze van BMW zelf. Ze hebben altijd twee generaties gehad die qua design op elkaar voortborduren om vervolgens met een hele andere design richting te komen.
Denk bijvoorbeeld aan de 3-serie.
Eerst had je de E21 en E30 die qua design in elkaars verlengde lagen, om vervolgens naar de E36 en E46 over te stappen, die ook in elkaars verlengde lagen. En nu heb je dan de E90.
Zo kun je dat ook doortrekken naar de 5 serie: E12 – E28 naar E34 – E39 om vervolgens de E60 te krijgen.
Het voordeel wat ze toen hadden was dat het design gemoderniseerd werd. Nu moeten ze omgekeerd te werk gaan. Van heel modern en uitgesproken naar wat conservatiever in twee generaties. Hierdoor krijg je het schizofrene van het design.
Ik ben in ieder geval nog niet heel enthousiast over deze 6-serie. Het doet mij op de één of andere manier teveel denken aan het design van Amerikaanse auto’s uit de jaren ’90. Maar goed, het uiteindelijk product zal wellicht op de essentiële details afwijken waardoor ik er toch wat enthousiaster van kan worden. Daarmee zeg ik trouwens niet dat deze auto lelijk is.
Timmie zegt
De schrijver van dit artikel vindt de velgen matig. Niet alle schoonheid moet evenredig zijn met het johnny-gehalte en bling-bling-gehalte. Of is die man’s visie zo bekrompen?
circlestorm69 zegt
Voorkant en achterkant zijn lelijk. De zijkant gaat. Wennen aan de wel heel lange neus. Interieur is erg mooi. Hoop dat ze hem nog wat bijschaven, want nu vind ik de oude nog mooier!
duckje zegt
waaaaaaa!!!!!!!
praaaachtig!!!!!!!
ok, dat is wat overdreven maar hij is een waardige opvolger van de huidige generatie.
SanderV60 zegt
wa doodzonde van de voorkant. Het design van de koplampen lijkt alsof het 8 jaar oud is…
Ruud zegt
Wat een mooie brug die Zeelandbrug
Jipp zegt
bmw’s weet ook weer dat ze nog mooie auto’s kunnen maken, ziet er veel beter uit dan dat vorig model lelijk gedrocht 6 serie, Zo in productie nemen!
Northwestern zegt
Wat een teleurstelling.
Gerrelekker zegt
Toen ik de achterkant zag: hé de nieuwe passat cc…
Pier zegt
Ik word er niet vrolijk van!!! :(
VIP zegt
Butt ugly! Geef mij maar een audi ;)
Punk zegt
Sorry mensen maar ik kom klaar denk ik door de In & Exterieur!
CSL zegt
Ziet er erg goed uit. Vooral die heerlijke achterkant. Alleen die streep onder de koplampen begrijp ik niet hellemaal. Jammer dat de verlichting niet aanstaat, want die ziet er erg goed uit op de 5 deurs 6 serie.
zezinho zegt
Van de zijkant vind ik het beetje lijken op Passat CC maar voor de rest zeer geslaagd. maar doe mij toch maar een audi of Merc.
Atenza zegt
Tegenvaller! Weer zo’n rare neus net als de Z4, 5 en 5 GT. Zijkanten zijn wel erg fraai en de kont dik maar imo wel érg grote achterlampen. Op basis van de spy shots had ik toch wat mooiers verwacht
Tommy2 zegt
Achterkant is geslaagd, voorkant moet nog aan gesleuteld worden. En het interieur? Tsja dat zit wel heel vreemd in elkaar…
xilver zegt
Bye bye supergeile 6-serie….vooral die achterlichten vind ik meer dan spijtig… hij ziet er nu maar gewoontjes uit…Maar eerst in het echt zien, want meestal zegt zo’n foto niet veel. Ik had dezelfde gedachte als nu bij de nieuwe 5-serie… maar in het echt wow!
JamesBond007 zegt
Net als bij elke CONCEPT auto vind 90 procent van de reguurders hier het een mislukt ding. Overal wel wat op te klagen… Wacht maar tot hij in het echt een paar keer is gespot. Dan vind iedereen ‘m prachtig.
http://www.youtube.com/watch?v=_kETVA9nbBU
Gaat in iedergeval wel erg snel die nieuwe ‘6’ :D
Ramon zegt
Net als bij de nieuwe 5-serie, geldt ook hier weer: De ouwe is mooier, VEEL mooier. Bah bah.
Ram-G-maN zegt
Ik denk dat ik de voorkant van de impressie, die eerder op autoblog verscheen, mooier dan wat ik nu te zien krijg. :?
Ik heb namelijk over dit:
De zijkant vind ik echter werkelijk schitterend met de diagonalen vouw die achter de voorste wielkasten loopt. Het doet me denken aan de klassieke vooroorlogse zoals de BMW 327. :D
KaCh1ng zegt
bmw 6 is wat het moet zijn, een dik bak
niels940 zegt
@ Rick-dos:
Je reactie getuigd van een beperkte kennis van zaken en weinig finesse en subtiliteit. Het zijn vooral een hoop aannames en persoonlijke meningen; schizofrenie, voortborduren, transitie van Bangle tijdperk naar v. Hooydonk tijdperk…
Op welke feitelijkheden je vrij uitgesproken aannames over hoe Van Hooydonk -en zelfs ook BMW als merk- vast zit in haar eigen merk strategie en in voorgaande beslissingen en (design) richtingen gebaseerd zijn, is me een raadsel.
Deze 6 brengt inderdaad niet de grote transitie van BMW DNA met zich mee zoals de vorige 6 onder Bangle dat deed. Die 6, samen met de toenmalige 7-serie, veroorzaakte een hoop commotie, maar waren precies de juiste auto’s voor het merk op dat moment. Met de juiste, enorme stappen en ladingen nieuwe ideeen over een (ver)nieuw(end), herkenbaar en uniek BMW DNA. Beide auto’s hebben het voor BMW goed gedaan. Een dergelijke krachtige verandering van de richting van merk DNA vindt over het algemeen bij Europesche merken (die hebben zo goed als allemaal een sterke identiteit en imago) enkel plaats indien het bestaande merk portfolio of DNA niet meer synchroon loopt met de wensen en doeleinden van de marketeers en product planners van het merk. Enkel in een dergelijk geval is een grote verandering noodzakelijk en wenselijk.
Nu is deze 6 Coupe Concept wellicht niet de hierboven omschreven revolutie, maar absoluut wel een forse verandering ten opzichte van de huidge 6. De auto is geheel anders van opzet met een andere lijnvoering, proportionering, surfacing en detaillering.
Rick-dos zegt
@Niels940:
Ik zou bijna mijn repliek willen beginnen met een; “no shit, Sherlock”
Maar dat doe ik niet…
Als iemand zijn verhaal begint met een “ik denk” dan impliceert dat toch al dat er vooral vanuit z’n eigen aannames, waarnemingen en conclusies beredeneerd wordt?
De aannames, gestoeld op feitelijkheden, die ik heb, en die voor jou blijkbaar een raadsel zijn, heb ik natuurlijk niet zomaar. Die aannames zijn gebaseerd op het jaren volgen van BMW. Als je kijkt naar de modellenlijn sinds de jaren ’70, dan kun je niet ontkennen dat er steeds twee generaties zijn die een evolutie van elkaar zijn om vervolgens een geheel nieuwe lijn te volgen.
De originele 3 serie, de E21, evolueert naar de E30, om vervolgens een andere lijn te volgen in de vorm van de E36, die weer evolueert in de E46 en waar weer een hele andere lijn wordt gevolgd met de E90.
De originele 5 serie, de E12, evolueert naar de E28, om vervolgens een andere lijn te volgen in de vorm van de E34, die weer evolueert in de E39 en waar weer een hele andere lijn wordt gevolgd met de E60.
De originele 7 serie, de E3, evolueert naar de E23, om vervolgens een andere lijn te volgen in de vorm van de E32, die weer evolueert in de E38 en waar weer een hele andere lijn wordt gevolgd met de E65.
De meest recente voorbeelden zijn de nieuwe Z4, X5 en X3. Geen revoluties maar evoluties.
En ook in deze 6-serie zie je weer een evolutie i.p.v. een revolutie.
Maar goed, geloof mij niet. Geloof dan in ieder geval Chris Bangle zelf…
Bangle aggressively defended his designs against criticism. He was supported by the BMW board of directors, which wanted to move BMW’s image into the future. He said it was necessary for product lines to follow a cycle of a revolutionary generation followed by an evolutionary generation followed by another revolutionary generation and so on. Indeed, he oversaw the conservative evolution of BMW designs with the redesign of the BMW 3-Series BMW E46 and the introduction of the BMW X5. For Bangle this marked the end of the evolution of BMW design and the revolution was witnessed with the 2002 introduction of the BMW E65.
Flamingo zegt
ik vind t niet zo geweldg. het interieur is fantastisch maar de vorige had veel meer van de buitenkant. dit is een beetje een saai ding
Cantago zegt
Niet om het een of ander, maar dit ziet er prachtig uit! Kan niet wachten tot ik er een tegen kom op straat!
Halewijn zegt
Prachtig, doet mij weer meer aan die wonderschone 850 denken. Mooi van binnen ook.
Roelio zegt
Zoooo dan! ziet er precies 1.000.000.000.000.000.000.000x beter uit dan deze generatie!
Roelio zegt
Beetje een Brera kont???
Flamingo zegt
ff vergelijke want dit wordt natuurlijk gewoon de nieuwe 6
Flamingo zegt
uh wtf ik heb al zoveel gezeik met die upgrade die jullie gedaan hebben en nu komen me plaatjes okal niet eens meer tevoorschijn
Mr. Dj M. zegt
Dit ziet er uit als een fotoshop van een huidige zes serie met nieuwe kont en front. Tegenvaller mensen, geen harmonie zo!….
Citrofiel zegt
Ik vind het een echt mooie auto. Niet al te gelijkend op de andere BMW’s (op welk pad BMW wel leek te zijn), klassieke lijnen maar toch net wat anders. De achterkant vind ik simpelweg erg geslaagd, de voorkant eigenlijk ook. Eigenlijk kijkt de voorkant opvallend lief voor een BMW. De koplampen doen me bijna denken aan de W140 CL-klasse. Maar dat is niet verkeerd. De 6-serie blijft wat mij betreft de meest geslaagde BMW. :)
uhuhhhh zegt
magertjes!
clubbtraxx zegt
Eindelijk weer eens een mooie BMW!
jos zegt
De zeelandbrug!! leuk nederlands tintje op de de achtergrond
Esprit_de_Flandre zegt
De achterkant is werkelijk mooi, maar de voorkant???
Steek er een andere grille in, en plak er een Hyundai-logo op en iedereen vindt het lelijk. Maar ja, nu is het ‘een mooie BMW’.
Esprit_de_Flandre zegt
Interieur ziet er dan wel weer fijn uit.
niels940 zegt
@Rick-dos:
Waar ik op doelde was niet de modellen strategie van BMW, maar de wat ongenuanceerde en tevens deels onfeitelijke wijze waarop je de zaak omschrijft.
Bangle zegt in het stukje niet dat hij beperkt wordt door van te voren vastgelegde merk strategie en -waarden, zoals je impliceert in je reactie. Hij spreekt zijn visie uit over vormgeving strategieen (van het Beierse merk) in de toekomst.
Op een wijze gelijk aan zoals ik die strategieën in algemene zin omschreef en de essentie van mijn eerste verhaal komt dan ook overeen met het citaat van Bangle.
Verder is de stelling dat “voor van Hooydonk dit niet een fijne periode is” bepaald niet beberust op feitelijkheden. Het is een grote eer om voor een merk als BMW (en eigenlijk bijna alle andere Europesche en US merken) te werken. Je kan er vanuit gaan dat Adrian van Hooydonk dat ook vindt, helemaal in de functie van BMW Group Director of Design. Dat het hem bevalt blijkt wel uit het feit dat hij er al vanaf 1992 werkzaam is.
Ook verklaart het citaat van Bangle je woord keuze voor wat betreft de volgende zinnen niet: “schizofrenie, niet duidelijk zijn visie over de richting van het design uitdragen, transitie periode van het Bangle tijdperk naar het v. Hooydonk tijdperk, omgekeerd te werk gaan van heel modern en uitgesproken naar wat conservatiever”
Om die uitspraken was het mij in mijn post om te doen. Wat je van een auto vind is heel persoonlijk, maar het is bij het ventileren van je mening wel zaak om feitelijkheden en meningen of aannames niet door elkaar te halen.
Rick-dos zegt
@Niels940:
Ik denk dat je wat beter begrijpend moet leren lezen. Het stukje dat ik aanhaalde was niet om aan te tonen dat Bangle op wat voor manier dan ook beperkt werd in zijn design visie voor BMW. Ik heb het stukje aangehaald JUIST om aan te geven dat zelfs iemand binnen BMW, en zeker niet de minste, onderstreept wat ik in mijn eerste reactie al aangaf. Namelijk dat ze daar met cycli werken van twee. Dat is dus een aanname van mij gestoeld op een feitelijkheid
Voorts, de reden dat ik stel dat deze periode niet fijn is voor v. Hooydonk en dat BMW in een soort van schizofrenie zit, is omdat v. Hooydonk op dit moment wel degelijk beperkt wordt in zijn visie. Dit komt ten eerste door het feit dat we in de evolutie fase zitten van de designcyclus bij BMW. Ten tweede komt het door het feit dat Bangle een dikke vinger in pap heeft gehad in de huidige cyclus. Het CS concept uit 2007 was een voorbode van de richting van de huidige modellen. Een concept dat onder het toeziend oog van Bangle totstand is gekomen. Daar wordt nu ook op voort geborduurd. Het vervelende voor v. Hooydonk is dat hij aan de ene kant daar rekening mee moet houden, en aan de andere kant moet hij het meest controversiele uit het design halen. Dat is het schizofrene op dit moment bij BMW. En ik kan me zo voorstellen dat dat niet zo fijn is voor v. Hooydonk. Hij kan op dit moment nog niet helemaal zijn ei kwijt in het design. Een designer wil immers die vrijheid hebben.
Wil je echt zijn visie zien dan zul je nog een cyclus moeten wachten.
Het is dus leuk dat je de geschiedenis van v. Hooydonk opdreunt maar daar was het me niet om te doen. Je mag er natuurlijk vanuit gaan dat hij zijn job heerlijk vindt. Ik bedoel welke designer zou het niet heerlijk vinden om voor zo’n gerenomeerd bedrijf te mogen werken.
Maar goed, je beticht mij herhaaldelijk van ongefundeerde aannames en meningen. Maar tot nu toe heb ik van jouw kant alleen maar niet ter zakendoende en holle uitspraken gelezen zonder een daadwerkelijk tegenargument. Leg mijn feitelijke onjuistheden dan eens bloot.
Femme zegt
@Rick-dos: Los van de vraag of je aannames juist zijn vraag ik me af waarom je de nieuwe 6 een behoudend ontwerp vindt die gemaakt is volgens een evolutionaire designfilosofie. De nieuwe 6er heeft de stijlkenmerken die we gewend zijn van BMW, zoals de Hofmeister-knik, de nieren en dubbele koplampen, maar verder kan ik weinig evolutionairs in het ontwerp ontdekken. Het is een nieuw model dat volledig op zichzelf staat. Er zijn bijna geen stijlelementen overgenomen van de huidige 6-serie of van andere bestaande BMW’s. Zowel het exterieur als het interieur zijn modern vormgegeven. Dit geldt overigens ook voor de Concept CS. Ik snap niet hoe je die evolutionair kunt noemen aangezien hij een hele andere richting heeft aangeven waarin het design van BMW zich is gaan ontwikkelen. De Concept CS had niets gemeen met bestaande BMW’s.
Er is een verschil tussen vernieuwend en controversieel. De huidige 6-serie was een vernieuwend én controversieel ontwerp toen deze op de markt kwam. De meningen over deze auto lopen nog steeds sterk uiteen. De nieuwe 6 is een minder controversieel maar zeker niet behoudend ontwerp. Het ontwerp van de koplampen vind ik overigens wel polariserend, ze zijn ook het meeste onderwerp van discussie.
Een behoudende ontwerpfilosofie is wat Audi beoefend. Los van de led-feestverlichting die uniek is per model worden Audi’s op de kopieermachine ontworpen en de bekende stijlelementen van Audi, zoals de single frame grill, verschillen minimaal van elkaar. De verschillen tussen elkaar opvolgende modellen zijn klein. BMW bewandelt een andere weg waarbij er veel ruimte is om per model een eigen interpretatie te geven een designtaal van het merk en waarbij modellen tussen opvolgende generaties een totale metamorfose kunnen ondergaan.
niels940 zegt
@Rick-dos:
Dank voor je verhaal.
Het citaat onderstreept inderdaad de visie van Bangle omtrent product opvolging, zoals ik ook beaam. Overigens niet per definitie die van de volledige BMW geschiedenis, want daar rept hij (in ieder geval in het stuk wat je hebt gepost) met geen woord over. Maar, nogmaals, zoals ik reeds eerder aangaf was het mij hierom niet te doen. Echter wel om de andere zaken die je schreef.
Ondermeer dus je aanname over de “niet zo fijne periode voor van Hooydonk” en de uitspraak over schizofrenie:
Van Hooydonk en Bangle hebben beide vele jaren met elkaar samengewerkt, al vanaf halverwege de jaren ’90. In je schrijven wek je de suggestie dat de visie van Bangle loodrecht tegenover die van Van Hooydonk zou staan of dat ze het in ieder geval niet met elkaar eens zouden zijn. Je gebruikt onder meer “beperking” en “rekening houden met” in je schrijven en die woorden suggereren een negatieve lading.
Een auto wordt door een enorm team ontwikkeld en ontworpen. Er is dus ook niet een specifiek persoon die een visie of doel ontwikkeld. Auto design is anders dan sommige andere vormen van product design waarbij het gedachtegoed van de ontwerper soms boven de (merk) waarden van een product staan. Binnen de automotive schijft een team deze visie. Bestaande uit allerlei type mensen, niet alleen ontwerpers maar ook (en vooral) product planners, marketeers, engineers, etcetera. Het is dus nooit de visie van een enkel persoon (“zijn visie”) die een team aanstuurt tijdens het maken van een auto ontwerp, in ieder geval niet bij een grote autofabrikant. De (chief)designer als persoon -en daarmee een eventuele conflicterende mening- is dus ondergeschikt aan de goals van het merk. Zolang je niet bij de design brief aanwezig bent geweest kan je als buitenstaander niet oordelen over de exacte richting die een team op gaat en met welke visie het merk wordt beschouwd in de studios. Dit hoeft namelijk niet altijd overeen te komen met dat wat wordt gecommuniceerd naar buiten. Of BMW nog steeds de evolutie/revolutie wijze van model ontwikkeling hanteert is derhalve niet bekend (dit is ook niet enkel aan Bangle dan wel Van Hooydonk om te bepalen) en zelfs al zou deze werkwijze nog steeds worden toegepast, dan zegt dit natuurlijk niets over de gemoedstoestand van een ontwerper terwijl hij aan een nieuw project werkt.
Je kunt om dezelfde redenen niet zeggen waar Van Hooydonk rekening mee moet houden (dan wel Bangle in zijn tijd aan het hoofd), en tevens niet of hij controversialiteit uit het design moet halen.
Eerst was het Bangle die mensen aanstuurde (waaronder Van Hooydonk dus) en nu is het Van Hooydonk zelf. De typische “Bangle butt” is overigens een idee van Van Hooydonk en niet van Bangle zelf, om maar een voorbeeld te noemen van de synergy in een team. Een doel, een taak zogezegd.
Hendrik zegt
ik krijg sterk de indruk dat dit een oude garde model is geworden. Na een experimentele periode. Dus eigenlijk wacht ik met spanning af op het volgende model.
Maar deze is deels geslaagd. Vooral de voorkant vind ik te algemeen in overeenstemming met de gehele lijn van BMW. Noem het maar het Audi effect!
Voor meer foto’s:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=433369
CSL zegt
@Hendrik
Ik had die foto’s al gezien, wat een bak zeg. heel erg strak. Je ziet die prachtige CS concept er duidelijk in terug.
CSL zegt
damm, die kleur ook. Gewoon perfect.
CSL zegt
Wim zegt
Mwah, een vooruitgang met de vorige, maar daar houd t ook mee op…
DeltaHFan zegt
Die kont lijkt erg veel op de passat cc.
Voorkant aardig gedaan.
Robberto zegt
Schitterende auto, maar ik viel toch een beetje over de volgende zin in het artikel: “Heerlijk luxe bedoeling, maar ik vind alleen de velgen een beetje “mwa mwa”.” Het is namelijk een luxe bedoeNing, met een N van Nico. Oh, en “maar” en “alleen” zijn dubbelop… Tevens zijn het eigenlijk de wielen die een beetje “mwa mwa” zijn, de velgen hoeven alleen maar de band vast te houden. Maar ach, kniesoor die daar op let.. :-)