BMW CS Vintage Concept is een bijzonder kind

Auteur: , 63 Reacties

De BMW E9 hielp het Duitse merk aan hun faam voor sportieve auto's. Met name de 3.0 CSL deed het goed in de motorsport en Giovanni Michelotti zette een onvergetelijk staaltje designkunsten neer. Tijd voor een hommage.

Designtalent David Obendorfer komt met een moderne interpretatie van de E9 (met een knipoog naar voorganger 2000C/CS) op basis van de 6-Serie, zonder de auto vol te hangen met allerlei tierelantijnen. Zowel van buiten als van binnen is het ontwerp zelfs minimalistisch te noemen, maar heeft voldoende luxe om comfortabel te kunnen rijden. Mocht BMW de auto in productie nemen als limited edition, bijvoorbeeld.

De “nieren”, karakteristieke haaienneus met de vier koplampen en de bootachtige carrosserielijnen van het origineel zijn behouden gebleven, en toch is Obendorfer erin geslaagd het geheel een futuristische uitstraling te geven. De koplampen zijn nog uitgerust met LED (laserlicht is misschien iets te veel van het goede), maar zijn niet overdreven aanwezig. Ook de achterlichten zijn eenvoudig, klein en strak. Hij heeft een gek mondje en een iets te lange kont, wat tegelijkertijd wel charmant is.

De BMW CS vintage concept is van binnen precies wat ik van een auto verwacht. Alleen het hoognodige is zichtbaar. De vier klokken voor de neus van de bestuurder zijn kleine TFT-schermen, waarvan twee vrij te programmeren zijn. De centrale monitor is voor navigatie en infotainment, maar als je daar even geen zin in hebt, klapt het geheel onzichtbaar op voor een mooi, strak houten dashboard. Om de auto niet te spartaans te maken, zijn de stoelen en deurpanelen bekleed met handgestikt leer.



63 reacties

Eindelijk die nieren als vroeger, ik begon me al af te vragen waneer ze niet groter konden(x5 2014)
@marikoelolo: ja hij heeft wat weg van de BMW 2002 turbo.
Deze zouden ze direct ongewijzigd in productie moeten nemen. Vette bak dit.
@tunefuldjmike: inderdaad!
Maken!
@tunefuldjmike: inderdaad. Het ‘Grand Lusso’ concept liet het ook al zien: the return of the shark nose is inevitable. Nu moet de marketingafdeling van BMW dat ook nog zien.
@tunefuldjmike: eens. Doen.
In dit geval zou ik eerder spreken van een blamage, het origineel is oneindig veel mooier..
Hij heeft meer weg van de 2000CS dan van de 3.0CSL als je het mij vraagt. Vind het niet super. Had dan een over the top batmobile versie gedaan. Interieur is wel erg geslaagd vind ik. Mooi dat hout.
@E34M5Touring: Natuurlijk is de 2000CS hier ook in verwerkt, omdat dit de voorganger is van de E9. :)
@maru: Dat snap ik, maar de nadruk in het artikel wordt gelegd op de 3.0csi. Terwijl de neus veel meer van de 2000cs heeft vind ik. Dash en kont neigen meer naar de 3.0 maar niet echt nadrukkelijk vind ik.
Hebb0n!

Ja top ding dit als je het mij vraagt, maar ik ben dan ook fan van de E9, vooral de versies met de dubbele ronde koplampen. Heerlijk dat stuurtje ook trouwens…

Ze moeten wel nog even die ventilatie onder de middentunnel veranderen want dat ziet er niet uit in het voor het overige zeer strakke interieur. En als basis de 6 serie…maak daar maar de 4 of 2 van.

Anders dan dat: snel bouwen net als die andere concepts van de afgelopen jaren.
@jaapiyo: Inderdaad, GRAAG in productie, maar wél op basis van de 6!! (Stel je voor dat ze er een 3 cylinder in gaan lepelen als ie op basis van een 2 zou zijn…. brrrrr).
@406_v6: Mwah…zware grote luxe bakken met heel veel vermogen zijn er al veel. Het past beter ook qua historisch besef dat dit een relatief kleine lichte coupe zou worden. Gewoon veel carbon en CFRP, max 1200 Kg, PKtje of 250 op de achterwielen…

Ach ja…ik vrees toch dat beide niet gaat gebeuren onder de huidige leiding (die ook nog financieel succes heeft dus mogelijk nog wel even blijft zitten). Vandaar hoop ik ook op een revival van sportieve Alfa’s…als die succes hebben wordt BMW misschien weer eens gedwongen na te denken over op wat voor auto’s hun succes en merknaam gebouwd zijn.
@jaapiyo: Wat te denken van de ontwikkeling van en kleine 6 cilinder alla de MX6. Wellicht met turbo omdat het moet tegenwoordig.
Verder fraai conceptding.
@paulaner: De MX-3 1.8 v6?

Hoe meer I6-en hoe beter natuurlijk…maar zal ook wel niet gebeuren. Ze zijn nou bezig met dat ‘modulaire motor’ idee…halve liter per cilinder. 1.5-3, 2.0-4, 3.0-6. Volgens mij is het ook zo dat meer cilinders meer frictie betekent en dus in theorie meer verbruik. Zal allemaal minimaal zijn maar tegenwoordig is dat belangrijker dan zo’n prachtig lopende I6.
@jaapiyo: Ik weet dat het er helaasch niet gaat komen, doch ik het een mooi idee vond. Dito voor dit concept. De e36 had tenslotte ook een 2l 6 in lijn.
@paulaner: yep idd…volgens mij zelfs de pre-LCI E46 ook nog en daarna 2.2. Maar helaas is die toen verdwenen met de 4 cilinder E90 320i en hebben ze daarna ook de 2.5 vervangen met een degowntunede 3.0. Tenslotte de 3.0 NA exit ten faveure van de 2.0 turbo…:(

Laatste der mohikanen: 530i F10 tot de afgelopen facelift. Was in Nederland 4K duurder dan de 528i met 2.0 turbo die ernaast is geleverd. In ons buurland was het verschil 1,5K. CO2 yo.
Is dit het concept voor dat klassiekerfestival waar ze elk jaar een retro-concept neerzetten? Zo ja, dan is dit echt de minste in de rij. De verhoudingen lijken me niet helemaal te kloppen.

Het interieur daarentegen… Bouw dat maar overal in!
Erg gaaf.
Bij de FIAT Multipla heet het lelijk en hier noemen ze het charmant. Check die neus eens goed. Vooral dat rare ‘mondje’.
@hdla: Bij de multipla speelt de gehele vormgeving van de auto een foutieve rol, bij deze is het meer afgekeken en een hommage aan het origineel.

Voorzijde is de minst geslaagde zijde bij deze auto, maar niet slecht, of lelijk, maar ronde led’s hadden ook gemogen, of echte “angel”-eyes, maar die nieren daarintegen, zijn wel enorm geslaagd. Voor de rest is hij helemaal top, juist dat minimalistiche is erg mooi!

Als BMW het lef zou hebben, zou deze jongeman een nieuwe niche voor BMW kunnen creeëren, met alle mogelijke historische BMW-onwerpen, op basis van huidige types, dat kan ook best nog wel eens geld opbrengen, denk ik.
@Orichy: dr koplampen hadden imo ook groter gemogen. Dan was het in balans.
@Orichy: Nee hoor. Ik vind de Multipla getuigen van durf en boven de middelmaat durven uitsteken. Het model was helemaal ontworpen met zijn doelgroep in het achterhoofd. Over het resultaat kan je discussiëren. Dit is gewoon een geforceerd retro model wat, vind ik, niet echt uitgebalanceerd is. Neus is een beetje 2000cs (wat ik overigens ook een lelijke auto vind) en de rest is een beetje een samenraapsel van diverse retro concepten. Dashboard is redelijk Fulvia concept. Maar beauty is in the eye of the beholder.
@hdla: Ik vind de Fiat Multipla ook getuigen van lef en er is zeker een doelgroep voor.
Maar het is niet echt een auto waarvan je zegt, daar moet ik ooit eens ingezeten, of mee gereden hebben. De Multipla is duidelijk een statement van understatement, wie er mee wil rijden heeft lak aan de wereld en maar heeft behoefte aan de ruimte die de auto biedt. Dat is mooi en prima.

Deze BMW is een goede impressie, hoe een moderne BMW er historisch verantwoord eruit kan zien, dat vind ik een prachtig idee en het zou BMW moeten inspireren.
ich kann besser
Wat een gaaf ding, het kontje mag iets anders door bijvoorbeeld die Maserati achterlichten in te ruilen …

Verder hoop Ik dat ie zo in productie gaat, laat BMW maar mee gaan met de trends van retro auto’s! En voor de bijdehandjes een Mini Cooper beschouw ik niet als BMW …
Hé een leuke BMW! Ooh wacht, het is geen echte..
Eerder gebaseerd op de 2000cs(neus klassen) dan de de e9, die was bijna hetzelfde, maar deze neus is juist karakteristiek voor de 2000cs
@undifined1: precies dat. Neus is meer een hommage aan de 2000cs dan aan de 3.0csi. Kontje is either way. Dashboard is wel echt sterk gedaan vind ik.
Prachtig! Hier en daar nog wat onevenwichtig, maar borduur maar voort op dit idee
Waarschijnlijk haal ik me nu een heleboel “vervelende reacties” op mijn nek maar ik vind het een beetje te veel retro… a bit overdone!
Komt dit op de markt, verkoop ik m’n huis!
I’m in love! Praaaachtig! Wat een karakter!

Net zoals @jaapiyo zegt, 1200kg en 250pk op de achterwielen, perfect, en niet de grootte vd 6, meer de 3.
Het is niet mis maar voorlopig doet het me niets.

Ik zou anders m’n ogen wel niet uitkrabben moesten het op de straat worden vrijgelaten.
Machtig dik apparaat. Er mist alleen wat op het neusje. Weet niet wat. Misschien ff wennen aan die smalle niertjes.
@mperformance: volgens mij mist heel gewoon de voorbumper.
@mperformance: Er mist inderdaad iets. Een Nederlandse kentekenplaat, en de sleutels op mijn bureau!
@xenonlampje: haha idd
Heel dik, gelijk in productie nemen!
Mooi: zie veel volvo xc coupe en alfa 156. Voor dit duo hoeft bmw zich niet te schamen toch?
Schitterend!! Dit kan ongewijzigd de winkel in.
Heeft een hoog retro gehalte, prima! Neem maar in productie
Het is toch wel opmerkelijk dat er veel kritiek geuit wordt op de huidige vormgeving van auto’s en een dergelijke knipoog naar het verleden ook weer wordt neergesabeld. Natuurlijk is het origineel veel mooier, dat is altijd zo met een ‘tweede deel’ of een ‘remake’. Maar ik sluit mij aan bij marikoelolo dat dit een verademing is in de wereld van groter, dikker en vooral opzichtiger!
hmm, een beetje vreemd, maar wel lekker! Mocht dit in productie gaan, zal het echt prijstechnisch vermoedelijk alleen bereikbaar zijn voor mensen die al 3+ BMW’s op de oprit hebben staan. Toch hoop ik erop!
Ik weet niet, de C stijl is te dik en de A stijl is weer te dun voor een moderne auto. Hulde dat er er ook een render van een interieur gemaakt is maar wat een saaie bedoening is dat. Opmerkelijk dat de voorbumper is vervangen door een lucht inlaat. Naar mijn smaak te retro en de lijn van het origineel niet helemaal goed getroffen en niet produceer en verkoopbaar in deze vorm. Idee: 9 uitvoering: 6.
BMW, Mag ik ‘m zo hebb0n?? Ik WILL IK WILL.
Het lijkt me dat die sharknose niet aan de wettelijke vereisten voor voetgangersveiligheid voldoet.
Maar dit is wel de designtaal die bmw zou moeten aannemen, heerlijke auto.
Kanonne wat een lelijk slagschip, ik hoop niet dat BMW hier verder mee gaat want vind wat ze nu maken veel mooier. Lijkt me een amfibie. De nieuwe BMW Barchetta ;)
Kijk, ze kunnen het nog!
Op zich spreken die strakke lijnen mij wel aan.
Maar dit ding is veels te groot natuurlijk. Kan ook niet anders als de basis een 6-serie is. Ze hadden beter de 2-serie als basis kunnen. Dan had het nog wel eens een ontzettend gaaf wagentje kunnen zijn. Moeten ze wel even een ander grilletje inzetten. Die klassieke grilletjes zijn natuurlijk ontzettend kek en retro, maar mooi is anders.
Mooi ding als hij geproduceerd gaat worden dan wil ik hem
Kun je deze qua formaat niet beter op het platform van een 3-/4-serie zetten? Wel echt een prachtig ding maar ik denk dat de hele eenvoud van deze auto een beetje teniet wordt gedaan met de proporties van de huidige 6. De 1M is immers ook even groot als de E30 M3, dus dan zou deze spirituele opvolger van de E9 ook prima op het platform van de huidige 3 en 4 serie kunnen.
helemaal top! Alleen graag wel met een handbak.
Ik zag net toevallig wat foto’s van de BMW 2000CS en daar lijkt deze mij meer op geïnspireerd de gelijkenissen zijn groter, dan met de E9, ik zal het illustreren voor de duidelijkheid; als eerste de BMW 2000 CS/E120; http://en.autowp.ru/pictures/bmw/2000/autowp.ru_bmw_2000_cs_2.jpg
Als tweede dit concept; http://www.autoblog.nl/gallery/BMW/BMW_CS_Vintage_Concept/BMW-CS-Vintage-Concept-10.jpg
Als derde de BMW 3.0 CS/E9http://en.autowp.ru/pictures/bmw/e9/autowp.ru_bmw_3.0_cs_4.jpg
De juiste inspiratie is er niet minder om, dus laat BMW er maar wat goeds mee doen.
Geweldige hommage aan de mooiste BMW ooit. Alleen de achterlichten iets dunner maken en produceren maar!!
Zoooooooo, die originele zilveren 3.0csi op die foto (40 jaar oud?) die is toch veeeeeeeeeeel mooier.
Vintage concept? Buitenkant exact zo laten, interieur, motor, bak en ophanging maar hedendaags granturismo waarden evt met elektromotor, maar oude design is echt een plaatje
yes I like it
Mooi ,nou nog een 12 cilindertje erin
Heeft BMW hier iets mee te maken? Of is dit weer zo’n freelance ontwerper die voor zichzelf heeft besloten eens een BMW te ontwerpen? Ik kan het niet terugvinden in het artikel…
Niet dat ik wil vergelijkingsmongool spelen maar… Ik vind de achterlichten nogal Audi-achtig…
Alpha Romeo SZ? Niemand?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).