
BMW luistert naar de kritiek die het merk heeft gehad als het gaat om het interieur.
Een veelgehoorde klacht bij eigenlijk alle merken is dat ‘het niet meer wat het geweest is’. Het gaat dan om de kwaliteitsbeleving. Een deel heeft te maken met gekozen materialen in combinatie met besparing op de productie. Zo is echt leer anno 2025 uit den boze en kiezen automerken voor duurzame alternatieven. Dat voelt niet altijd even premium aan.
Ook BMW heeft kritiek gehad met betrekking tot de kwaliteit van het interieur. Maar het merk negeert die klachten niet. Volgens Bimmertoday gaat BMW de kwaliteitsbeleving verbeteren aan boord van de nieuwe X3 (G45). Deze verbetering staat gepland voor de zomer van 2025
Het gaat hier om kleine aanpassingen op plekken waar gebruikers dagelijks mee in aanraking komen. Bijvoorbeeld de bedieningselementen voor de ramen. Met de G45 is gekozen om een mix van kunststoffen toe te passen. In de vernieuwde X3 zou BMW kiezen voor hoogglans zwart gelakte oppervlakken. Dat moet er niet alleen mooier uitzien, maar ook qua aanraking prettiger voelen.
Bij de BMW 5 Serie zijn soortgelijke panelen al vervangen in de 2025-update. Het merk trekt dit nu door naar andere modellen, zoals de X3 deze zomer. Ook andere zichtbare delen van het interieur, zoals sierlijsten en afdekpanelen, krijgen een upgrade.
De G45-generatie X3 kwam pas in 2024 op de markt. Toch besluit BMW om nu al in te grijpen, vermoedelijk na een lading negatieve feedback. Dat is vrij uniek, het komt niet vaak voor dat een automerk al zo snel ingrijpt.
Voor de occasionwarriors onder ons is dit het moment om aantekeningen te maken. Mocht je over een jaar of vijf in de markt zijn voor een G45 BMW X3, dan weet je dat je niet zo’n vroeg exemplaar moet komen. Beter gaan voor de versie die na de zomer van 2025 op de markt verschijnt, met aaibare materialen die het leven net wat aangenamer maken.





Goed dat ze luisteren naar hun klanten maar jammer dat het zover heeft moeten komen.
Als ze echt zouden luisteren, zal de grille wel weer kleiner worden
Als ze echt zouden luisteren dan was de kwaliteit niet weer naar beneden bijgesteld na de E60/E90 plastic fantastic periode waardoor audi veel ruimte kreeg
Dus ze willen luisteren en kunnen snel reageren, jammer dat ze dit niet deden bij de belachelijke neus/gril van recente modellen…
Wat een prachtige wagen de nieuwe X3 👌
Is wel nodig ook, ik zei het een paar weken geleden al maar het interieur van de huidige X3 is echt zeldzaam slecht.
Op de deuren waar de bediening zit gebruiken ze goedkoop en dun plastic waar ze zich in China nog de ogen voor uit de kop zouden schamen. Van dat plastic waar de binnenkant van dat laatje van My first Nespresso van is gemaakt. Waar zij tenminste nog de moeite nemen om er een glimmend toplaagje aan de buitenkant op te plakken laat BMW dat lekker kaal als bedieningselement in de deur zitten.
https://preview.redd.it/g45-x3-to-get-interior-upgrade-with-improved-materials-soon-v0-5p2v6rvn6x3f1.jpeg
5 serie gehele middenconsole nog steeds keihard plastic…..dus ben benieuwd. Kunnen ze wellicht ook de lakafwerking meteen aanpakken?
De laatste X3 is qua interieurkwaliteit ook echt wel erg. Vooral die touch-paneeltjes in de deur 🤦🏼♂️ Althans, zo voelt het toch. De tijd zal het vertellen.
Maar of iets hoogglans lakken het beter gaat maken, betwijfel ik. Dat maakt het meestal enkel maar kras-, stof- en vettige vinger gevoeliger naar mijn ervaring.
Gewoon good-old stevige, duurzame matte plastic met een lampje of oplichtend icoontje in zoals ze ze vroeger maakten (en nu nog soms), lijkt me nog het beste.
Soms moeten ze wat goed is, gewoon behouden. Nieuwere interieurdesigns met meer connectiviteit, meer eenvoud, meer of grotere schermen of wat men ook maar wil, is allemaal leuk, maar bij bepaalde dingen hoeft men het warme water niet opnieuw uit te vinden.
Ik ben het helemaal met je eens! De ‘old-school’ matte kunststoffen zijn tig-keer beter en mooier dan welke ‘pianolak kras- en stofgevoelige krasplastics’ dan ook. De fabrikanten zullen zich over mij niet druk maken, maar ik haak direct af bij iedere auto die dit soort rotzooi in het interieur gebruikt. Overigens vind ik het bivenmatige gebruik van glanzende krasplastics en glanslakken aan de buitenzijde ook geen succes bij de meeste auto’s…! Dus er blijven voor mij steeds minder auto’s over (ook niet binnen mijn 40-jarige ‘relatie’ met de VW/Audi en Porsche-modellen, want ook die worden steeds erger met het gebruik van die goedkope meuk).
Een wat dieper liggend dashboard althans voor de snelheidsmeter en toerenteller is ook fijner dan zo’n plat lcd scherm, vooral als de zon schijnt.
Geen ervaring met de nieuwe X3. Wel ervaring met de nieuwe en vorige 5 serie. Ik heb een G31 LCI gehad en nu een G61. Ik heb met de G61 inmiddels al weer zo’n 15K op de teller. Eerlijk gezegd vind ik de G61 gewoon beter in elkaar geschroefd dan de G31. Materialen vind ik ook niet slechter. Wel is de interieursrijl veranderd. Simpeler/grotere vlakken. Daar moet je van houden, maar het zegt niets over kwaliteit. Ik vind die opmerkingen over de interieurkwalitet vaak wel een hoog napraat gehalte hebben. Vraag me af hoeveel mensen echt met die auto’s gereden hebben anders dan een proefritje. Wat mij betreft zou BMW liever minder dan meer pianolak oppervlaktes gebruiken in het interieur want dat is mooi maar ongelofelijk kragevoelig.
Helemaal met je opmerking over pianolak eens, maar wat betreft de G61 absoluut niet. Ik kan het niet vergelijken met een G31, maar ik heb zelf een F11 LCI en ik vind de G61 echt een paar klassen goedkoper aanvoelen door de harde plastics en goedkope “pianolak” rommel.
Ook qua functionaliteit vind ik het echt een stap terug. Geen vakje links onder naast het stuur (super handig voor zonnebril, portemonnee etc), geen apart te openen achteruit meer (gebruik ik in ieder geval heel veel) en veel minder fysieke knoppen voor functies die je dagelijks gebruikt.
Dus dat BMW wat gaat doen aan de interieurs lijkt me verstandig, maar daar is meer voor nodig dan alleen de materialen beter maken.
Helemaal met je opmerking over pianolak eens, maar wat betreft de G61 absoluut niet. Ik kan het niet vergelijken met een G31, maar ik heb zelf een F11 LCI en ik vind de G61 echt een paar klassen goedkoper aanvoelen door de harde plastics en goedkope “pianolak” rommel.
Ook qua functionaliteit vind ik het echt een stap terug. Geen vakje links onder naast het stuur (super handig voor zonnebril, portemonnee etc), geen apart te openen achteruit meer (gebruik ik in ieder geval heel veel) en veel minder fysieke knoppen voor functies die je dagelijks gebruikt.
Dus dat BMW wat gaat doen aan de interieurs lijkt me verstandig, maar daar is meer voor nodig dan alleen de materialen beter maken.
Ik heb een G31 en vorig jaar een G60 gehad als huurauto. Ik vond het interieur niet per sé goedkoop aanvoelen, maar voor mijn gevoel ontbrak er wel wat en vond ik de bediening van de ventilatieroosters bijvoorbeeld onnodig complex. Waar ik vooral over struikelde: dat enorme OLED scherm, lukraak tegen het dashboard geplakt. Dat kan ik gewoon echt niet mooi vinden, maar zou geen reden zijn om hierna geen G61 te kopen aangezien iedere fabrikant dat doet…
Zat laatst in een I5 van een collega van mij. Kreeg het gevoel dat ik in mijn oude ford focus zat met de raam bediening knopjes.
Dit soort details doet af aan de premium beleving
Ik vind juist dat die zwart hoogglans gelakte delen het goedkoop laten uitzien. Dus ik heb er een hard hoofd in. Ik ga maar weer eens een stukje rijden met mijn E38 740i. Beter is het niet geworden
Ik heb gewoon behoefte aan knoppen , al die touch screens tegenwoordig , je CarPlay is nog prima , maar zodra alle andere zaken touchscreen worden gaat voor mij te ver
Ik heb een paar maand een leen iX gehd toen mijn auto in de garage was en die voelde ook gewoon minder premium aan dan de X5. Beetje zonde dat zulke dure auto’s qua afwerking zo teleurstellen…
Die kraakrommel daarvan zie je als bmw toch ook wel dat het troep is? Of hebben ze tegenwoordig alleen maar blinde ontwerpers in dienst?
Wel grappig dat de nieuwe Tesla’s (die niet bekend staan om goede bouwkwaliteit) momenteel van binnen het best aanvoelen qua materialen. Geen kraakjes of goedkope plastics.