• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren

Auteur: RubenPriest, gepost 30 mei 2025 om 15:57 – 20 Reacties

BMW interieur

BMW luistert naar de kritiek die het merk heeft gehad als het gaat om het interieur.

Een veelgehoorde klacht bij eigenlijk alle merken is dat ‘het niet meer wat het geweest is’. Het gaat dan om de kwaliteitsbeleving. Een deel heeft te maken met gekozen materialen in combinatie met besparing op de productie. Zo is echt leer anno 2025 uit den boze en kiezen automerken voor duurzame alternatieven. Dat voelt niet altijd even premium aan.

Ook BMW heeft kritiek gehad met betrekking tot de kwaliteit van het interieur. Maar het merk negeert die klachten niet. Volgens Bimmertoday gaat BMW de kwaliteitsbeleving verbeteren aan boord van de nieuwe X3 (G45). Deze verbetering staat gepland voor de zomer van 2025

Het gaat hier om kleine aanpassingen op plekken waar gebruikers dagelijks mee in aanraking komen. Bijvoorbeeld de bedieningselementen voor de ramen. Met de G45 is gekozen om een mix van kunststoffen toe te passen. In de vernieuwde X3 zou BMW kiezen voor hoogglans zwart gelakte oppervlakken. Dat moet er niet alleen mooier uitzien, maar ook qua aanraking prettiger voelen.

Bij de BMW 5 Serie zijn soortgelijke panelen al vervangen in de 2025-update. Het merk trekt dit nu door naar andere modellen, zoals de X3 deze zomer. Ook andere zichtbare delen van het interieur, zoals sierlijsten en afdekpanelen, krijgen een upgrade.

De G45-generatie X3 kwam pas in 2024 op de markt. Toch besluit BMW om nu al in te grijpen, vermoedelijk na een lading negatieve feedback. Dat is vrij uniek, het komt niet vaak voor dat een automerk al zo snel ingrijpt.

Voor de occasionwarriors onder ons is dit het moment om aantekeningen te maken. Mocht je over een jaar of vijf in de markt zijn voor een G45 BMW X3, dan weet je dat je niet zo’n vroeg exemplaar moet komen. Beter gaan voor de versie die na de zomer van 2025 op de markt verschijnt, met aaibare materialen die het leven net wat aangenamer maken.

Ook interessant!

  • Kijk, zo lusten we de nieuwe BMW X3 wel
  • Gaat BMW shockeren met dit nieuwe model?
    Gaat BMW shockeren met dit nieuwe model?
  • Gespot - Nieuwe BMW M5 heeft heerlijk interieur
  • Wanneer gaat BMW de prachtige Skytop leveren?

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, interieur

Vorig bericht: « Je raad nooit wat de nieuwe auto is van de baas van Bugatti
Volgend bericht: Zo wilde minister Madlener 130 km/u OVERAL invoeren »

Lees Interacties

Reacties

  1. vopo zegt

    30 mei 2025 om 16:58

    Goed dat ze luisteren naar hun klanten maar jammer dat het zover heeft moeten komen.

    Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    30 mei 2025 om 17:05

    Als ze echt zouden luisteren, zal de grille wel weer kleiner worden

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      30 mei 2025 om 20:10

      Als ze echt zouden luisteren dan was de kwaliteit niet weer naar beneden bijgesteld na de E60/E90 plastic fantastic periode waardoor audi veel ruimte kreeg

      Login om te reageren
  3. erics zegt

    30 mei 2025 om 17:25

    Dus ze willen luisteren en kunnen snel reageren, jammer dat ze dit niet deden bij de belachelijke neus/gril van recente modellen…

    Login om te reageren
  4. neymar zegt

    30 mei 2025 om 17:43

    Wat een prachtige wagen de nieuwe X3 👌

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    30 mei 2025 om 17:44

    Is wel nodig ook, ik zei het een paar weken geleden al maar het interieur van de huidige X3 is echt zeldzaam slecht.

    Op de deuren waar de bediening zit gebruiken ze goedkoop en dun plastic waar ze zich in China nog de ogen voor uit de kop zouden schamen. Van dat plastic waar de binnenkant van dat laatje van My first Nespresso van is gemaakt. Waar zij tenminste nog de moeite nemen om er een glimmend toplaagje aan de buitenkant op te plakken laat BMW dat lekker kaal als bedieningselement in de deur zitten.

    https://preview.redd.it/g45-x3-to-get-interior-upgrade-with-improved-materials-soon-v0-5p2v6rvn6x3f1.jpeg

    Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    30 mei 2025 om 17:59

    5 serie gehele middenconsole nog steeds keihard plastic…..dus ben benieuwd. Kunnen ze wellicht ook de lakafwerking meteen aanpakken?

    Login om te reageren
  7. T-Lens zegt

    30 mei 2025 om 17:59

    De laatste X3 is qua interieurkwaliteit ook echt wel erg. Vooral die touch-paneeltjes in de deur 🤦🏼‍♂️ Althans, zo voelt het toch. De tijd zal het vertellen.
    Maar of iets hoogglans lakken het beter gaat maken, betwijfel ik. Dat maakt het meestal enkel maar kras-, stof- en vettige vinger gevoeliger naar mijn ervaring.
    Gewoon good-old stevige, duurzame matte plastic met een lampje of oplichtend icoontje in zoals ze ze vroeger maakten (en nu nog soms), lijkt me nog het beste.
    Soms moeten ze wat goed is, gewoon behouden. Nieuwere interieurdesigns met meer connectiviteit, meer eenvoud, meer of grotere schermen of wat men ook maar wil, is allemaal leuk, maar bij bepaalde dingen hoeft men het warme water niet opnieuw uit te vinden.

    Login om te reageren
    • pvruiten zegt

      30 mei 2025 om 18:18

      Ik ben het helemaal met je eens! De ‘old-school’ matte kunststoffen zijn tig-keer beter en mooier dan welke ‘pianolak kras- en stofgevoelige krasplastics’ dan ook. De fabrikanten zullen zich over mij niet druk maken, maar ik haak direct af bij iedere auto die dit soort rotzooi in het interieur gebruikt. Overigens vind ik het bivenmatige gebruik van glanzende krasplastics en glanslakken aan de buitenzijde ook geen succes bij de meeste auto’s…! Dus er blijven voor mij steeds minder auto’s over (ook niet binnen mijn 40-jarige ‘relatie’ met de VW/Audi en Porsche-modellen, want ook die worden steeds erger met het gebruik van die goedkope meuk).

      Login om te reageren
  8. marh zegt

    30 mei 2025 om 18:11

    Een wat dieper liggend dashboard althans voor de snelheidsmeter en toerenteller is ook fijner dan zo’n plat lcd scherm, vooral als de zon schijnt.

    Login om te reageren
  9. mc96 zegt

    30 mei 2025 om 18:38

    Geen ervaring met de nieuwe X3. Wel ervaring met de nieuwe en vorige 5 serie. Ik heb een G31 LCI gehad en nu een G61. Ik heb met de G61 inmiddels al weer zo’n 15K op de teller. Eerlijk gezegd vind ik de G61 gewoon beter in elkaar geschroefd dan de G31. Materialen vind ik ook niet slechter. Wel is de interieursrijl veranderd. Simpeler/grotere vlakken. Daar moet je van houden, maar het zegt niets over kwaliteit. Ik vind die opmerkingen over de interieurkwalitet vaak wel een hoog napraat gehalte hebben. Vraag me af hoeveel mensen echt met die auto’s gereden hebben anders dan een proefritje. Wat mij betreft zou BMW liever minder dan meer pianolak oppervlaktes gebruiken in het interieur want dat is mooi maar ongelofelijk kragevoelig.

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      30 mei 2025 om 21:06

      Helemaal met je opmerking over pianolak eens, maar wat betreft de G61 absoluut niet. Ik kan het niet vergelijken met een G31, maar ik heb zelf een F11 LCI en ik vind de G61 echt een paar klassen goedkoper aanvoelen door de harde plastics en goedkope “pianolak” rommel.
      Ook qua functionaliteit vind ik het echt een stap terug. Geen vakje links onder naast het stuur (super handig voor zonnebril, portemonnee etc), geen apart te openen achteruit meer (gebruik ik in ieder geval heel veel) en veel minder fysieke knoppen voor functies die je dagelijks gebruikt.

      Dus dat BMW wat gaat doen aan de interieurs lijkt me verstandig, maar daar is meer voor nodig dan alleen de materialen beter maken.

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      30 mei 2025 om 21:06

      Helemaal met je opmerking over pianolak eens, maar wat betreft de G61 absoluut niet. Ik kan het niet vergelijken met een G31, maar ik heb zelf een F11 LCI en ik vind de G61 echt een paar klassen goedkoper aanvoelen door de harde plastics en goedkope “pianolak” rommel.
      Ook qua functionaliteit vind ik het echt een stap terug. Geen vakje links onder naast het stuur (super handig voor zonnebril, portemonnee etc), geen apart te openen achteruit meer (gebruik ik in ieder geval heel veel) en veel minder fysieke knoppen voor functies die je dagelijks gebruikt.

      Dus dat BMW wat gaat doen aan de interieurs lijkt me verstandig, maar daar is meer voor nodig dan alleen de materialen beter maken.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      31 mei 2025 om 09:46

      Ik heb een G31 en vorig jaar een G60 gehad als huurauto. Ik vond het interieur niet per sé goedkoop aanvoelen, maar voor mijn gevoel ontbrak er wel wat en vond ik de bediening van de ventilatieroosters bijvoorbeeld onnodig complex. Waar ik vooral over struikelde: dat enorme OLED scherm, lukraak tegen het dashboard geplakt. Dat kan ik gewoon echt niet mooi vinden, maar zou geen reden zijn om hierna geen G61 te kopen aangezien iedere fabrikant dat doet…

      Login om te reageren
  10. rockefellar zegt

    30 mei 2025 om 22:09

    Zat laatst in een I5 van een collega van mij. Kreeg het gevoel dat ik in mijn oude ford focus zat met de raam bediening knopjes.
    Dit soort details doet af aan de premium beleving

    Login om te reageren
  11. Willy500E zegt

    31 mei 2025 om 06:28

    Ik vind juist dat die zwart hoogglans gelakte delen het goedkoop laten uitzien. Dus ik heb er een hard hoofd in. Ik ga maar weer eens een stukje rijden met mijn E38 740i. Beter is het niet geworden

    Login om te reageren
  12. slickrick zegt

    31 mei 2025 om 11:02

    Ik heb gewoon behoefte aan knoppen , al die touch screens tegenwoordig , je CarPlay is nog prima , maar zodra alle andere zaken touchscreen worden gaat voor mij te ver

    Login om te reageren
  13. marcus zegt

    31 mei 2025 om 16:06

    Ik heb een paar maand een leen iX gehd toen mijn auto in de garage was en die voelde ook gewoon minder premium aan dan de X5. Beetje zonde dat zulke dure auto’s qua afwerking zo teleurstellen…

    Login om te reageren
  14. misterBo zegt

    1 juni 2025 om 15:13

    Die kraakrommel daarvan zie je als bmw toch ook wel dat het troep is? Of hebben ze tegenwoordig alleen maar blinde ontwerpers in dienst?

    Login om te reageren
  15. ides zegt

    8 juni 2025 om 00:19

    Wel grappig dat de nieuwe Tesla’s (die niet bekend staan om goede bouwkwaliteit) momenteel van binnen het best aanvoelen qua materialen. Geen kraakjes of goedkope plastics.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North