• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo wilde minister Madlener 130 km/u OVERAL invoeren

Auteur: Loek, gepost 30 mei 2025 om 17:55 – 21 Reacties

Minister van Infrastructuur Madlener had een plan om overal in Nederland 130 km/u te mogen op, eh, bijzondere wijze.

Het is afgelopen jaar gelukt! We mogen weer 130 km/u rijden op de Nederlandse snelwegen. Tenminste, op een paar procent van de snelwegen. Er is onderzocht waar de milieu-effecten van 130 km/u het minst heftig waren, en daar is de snelheid verhoogd. Het gaat om vier trajecten van slechts een paar kilometer: de Afsluitdijk, de A7 van Winschoten richting de Duitse grens, de A37 van knooppunt Holsloot tot en met de Duitse grens en de A6 van Lelystad tot de Ketelbrug. Het moment dat je lekker gesetteld bent op 130 km/u moet je alweer afremmen (behalve bij de Duitse grens dan). Maar het is gelukt.

Overal 130 km/u

Minister Barry Madlener van Infrastructuur is degene die de huidige structuur zo heeft neergezet, maar hij had een heel ander idee. Een idee om op vrijwel elk traject in Nederland 130 km/u terug te brengen. En zo kon dat: door de volgorde om te draaien. Middels een verkeersbesluit kon de snelheid zeer snel verhoogd worden. De minister mag met zo’n verkeersbesluit deze keuze maken. Alleen kunnen instanties die bezwaar hebben, zoals in dit geval personen of organen die tegen de milieu-effecten zijn van 130 rijden, bezwaar aantekenen. Uit een mail van Madlener uit de ‘werkgroep 130’ blijkt dat hij het risico had willen nemen: ‘verkeersbesluit tekenen en dan wachten op eventuele bezwaren en rechtszaken. En intussen gewoon 130 mogen rijden.’

Vastbijten

Dat idee werd afgeschoten omdat ambtenaren zeiden dat zo’n verkeersbesluit heel snel vernietigd kan worden. En dus zou het al direct op losse schroeven staan. Madlener was erop gebrand dat er toch naar gekeken zou worden en zou meer informatie willen hebben over deze vernietiging. Uit meerdere stukken die gedeeld worden door RTL blijkt dat Madlener zich erg vastbeet in de 130-kwestie en ‘niet op zou geven’.

Uiteindelijke beslissing

En zo ontstond het idee van de ambtenaren om dan maar erg vastberaden te richten op de vier stukken die uiteindelijk naar 130 terug zijn gezet. En dat is minister Madlener dus gelukt. De ambitie was veel groter, maar goed: kan kabinet-Schoof I toch zeggen dat ze een belofte na zijn gekomen. De manier waarop stond immers niet vast.

Foto-credit: Audi RS 4 met fietsendrager, via @spotcrewda op Autoblog Spots.

Ook interessant!

  • Officieel: we mogen weer 130 rijden!
  • PVV-minister: 'We kunnen niet overal terug naar 130'
  • Snelheid 130 km/u overdag kan maar op 1 weg
  • 130 km/u? In dit vakantieland mag je nu 150 km/u

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

130, Barry-Madlener, maximumsnelheid

Vorig bericht: « BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren
Volgend bericht: Wist je dat Ferrari-rood op een BMW een optie is? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefje zegt

    30 mei 2025 om 18:10

    Onbezongen held deze Madlener. Je kan van de PVV vinden wat je wilt (ik zal nooit op ze stemmen) maar Madlener staat bij mij in het groene boekje.

    En iedereen die klaagt dat 130 te hard of te slecht voor het milieu is, ga zelf dan lekker met de trein. Iedereen beter af.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      31 mei 2025 om 05:21

      Een mening is prima, maar simplisme niet. Niets houdt jou tegen om naar Duitsland te verhuizen. Dan kun je tot 400+ km per uur. Zie hier hoe makkelijk simplisme is om te draaien.
      We leven nu eenmaal in een land met veel mensen op een klein oppervlak. Dan heb goede wetgeving nodig. Geen amateurisme.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        31 mei 2025 om 08:28

        Niks mis met goede wetgeving waarin staat dat je 130 mag. Simpel hé

        Login om te reageren
      • hondafiel zegt

        31 mei 2025 om 08:28

        Decenia lang vergaderen over een stukje snelweg verlenging is geen amateurisme? Dat doen ze in de rest van de wereld echt wel anders dan het gepolder in dit land. Deze minister probeert manieren te vinden om verder te komen in een vastgeroeste ambtelijke molen n.a.v. een verkiezingsbelofte, of je het er eens bent of niet.

        Login om te reageren
      • Stefje zegt

        1 juni 2025 om 00:09

        Simplisme? Begin jaren ‘10 zijn er onderzoeken gedaan naar 130 rijden, dat kom veilig en verantwoord; https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-142118.pdf

        Uit later onderzoek bleek dat het nagenoeg geen impact had op verkeersveiligheid of uitstoot; https://www.autoblog.nl/nieuws/onderzoekers-maximumsnelheid-100-km-u-geen-effect-6851029

        Het is teruggebracht naar 100 voor wat marginale wiskundige modellen die we onszelf opgelegd hebben. Nu, 5 jaar later, zitten we nog steeds met dezelfde problemen. Er wordt niet meer bijgebouwd als voorheen. Het heeft dus niks opgeleverd die 130 naar 100 brengen.

        Wat het wel heeft opgeleverd is veel erger. Onder andere van mij persoonlijk. Mijn ouders wonen 200km verderop. Met het ov 4 uur deur tot deur. Met de auto was het een uur en 50 minuten. Door de verlaging werd het ruim 2 uur en 10 minuten. Minstens 40 minuten per retour extra. Tijd die ik mijn kind minder kan zie. Voor niks.

        Noem het simplisme, maar dan heb jij het zelf echt niet begrepen. En als je zo graag maar 100 wilt rijden, dan kan dat toch?

        Login om te reageren
  2. Robert zegt

    30 mei 2025 om 18:25

    Op en top Trumpiaans populisme: schijt hebben aan bestaande regels en wetten, om je zin door te drijven.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      30 mei 2025 om 18:57

      Het is een (naar toegeven van de invoerders zelf) potsierlijke regel sinds een jaar of 10

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        30 mei 2025 om 20:25

        Is het absoluut. Wat ik dan ook bijzonder vind, geef de echte regel dat het 100 blijft. Is het fijnstof van banden, is het veiligheid, is het dat niemand wil betalen om al die kutbordjes weer te veranderen. Want stikstof is de reden in ieder geval niet.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          31 mei 2025 om 06:34

          Het maakt niet uit of je het wilt betalen of niet. Je betaald er gewoon voor.

          Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    30 mei 2025 om 18:27

    Wat een gepiep. 120 hadden we nooit van af moeten stappen. Maar dat was toen het paradepaardje van de VVD, hey alle sukkels stem op ons, dan mag je 10km/u harder.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      31 mei 2025 om 07:55

      @johanneke nee dat was het stokpaardje van de PVV die toen als gedoogpartner in het kabinet zat.

      Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    30 mei 2025 om 20:17

    Tot 1973 hadden we zoals in Duitsland geen algemene snelheidslimiet op autosnelwegen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 mei 2025 om 20:25

      In 1973 hadden we ook 3000 verkeersdoden. Met slechts 30% van het huidige aantal auto’s op de weg.

      Sowieso valt het me op dat een snelheidslimiet van 100 overdag een veel rustiger verkeersbeeld oplevert dan 130, zoals voor maart 2020 nog was toegestaan.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      31 mei 2025 om 08:24

      1973 is niet te vergelijken met 2025.
      Minder auto’s. Minder mensen en minder kennis.

      Login om te reageren
  5. Jopie zegt

    30 mei 2025 om 23:32

    Madlener, een van de grootste redenen om je kapot te schamen voor deze regering.

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    31 mei 2025 om 05:05

    De gewenste aanpak van Madlener verbaast mij niets. Het is amateurisme van het hoogste niveau. Plus minachting van de rechtsstaat. En de PVV grossiert erin.

    Login om te reageren
    • Specht zegt

      31 mei 2025 om 07:38

      Linkse ambtenaren die beleid van een door het volk gekozen rechts kabinet tegenwerken is pas minachting voor de rechtstaat.
      Zijn allemaal potentiele Volkertjes die als ze hun zin niet krijgen uit hun autisme slof schieten.

      En verder is de gemeente Amsterdam al jarenlang aantoonbaar het bewijs van amateurisme van het hoogste niveau door debiel links beleid.
      Dus wat mij betreft mag de PVV het nu gewoon een jaartje of 12 blijven proberen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 mei 2025 om 09:04

        Hoho. Het volk heeft geen rechts kabinet gekozen. De tweede kamer heeft een rechts kabinet gevormd. Zou de wens van de kiezer gehonoreerd zijn hadden we een kabinet met PVV, PvdA-GL en VVD.
        Dat ambtenaren linkser zijn is logisch, ze werken in dienst voor de samenleving, dat trekt net als de zorg en het onderwijs meer socialistische mensen aan. Op dezelfde manier vind je bij ondernemers meer rechtse rakkers.
        Maar hier zie ik (linkse) ambtenaren die een (rechtse) minister voor een zeperd behoeden, gewoon hun werk goed gedaan. Madlener en ook Agema zijn weliswaar PVV maar ze zijn competent en strijden voor hun zaak, die krijgen wel hulp van hun ambtenaren.

        Login om te reageren
        • verdebosco zegt

          31 mei 2025 om 09:55

          Vraag een verslaafde of hij wil stoppen met gebruiken terwijl je de drugs voor zijn neus houdt. Hij zegt: Nee. En zo is het ook met hard rijden: er zit geen limiet op bij velen. Ze willen de regeltjes zelf maken, voor zichzelf hanteren, ongeacht links of rechts. Die houding zie je heel breed in de Nederlandse samenleving en zeker bij de PVV. Want die denken altijd dat zij het beter weten.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            31 mei 2025 om 10:34

            Man oh man de ironie en het gebrek aan zelfreflectie van de laatste zin. Wokies denken het (ook) beter te weten, anders zouden ze niet zo rabiaat zijn. Er is hooguit een verschil tussen het denken beter te weten maar onwetenden hun mening gunnen (rechts nl, liberalen) en het denken beter te weten en iedereen die een andere mening heeft verketteren als racist/seksist/wereldvernietiger (woke nederland).

            Login om te reageren
            • marcus zegt

              31 mei 2025 om 16:02

              Man oh man de ironie en het gebrek aan zelfreflectie van de laatste zin. PVV is net zoals alle andere populistische (iets meer of minder extremistische) rechtse partijen van deze wereld niet geinteresseerd in want anders gestemde mensen denken. En het feit dat jij dat hier andersom aanvoert zegt een hoop over jou en wat jij denkt en doet…

              Ik zit met smart te wachten op de tijd dat het hier weer eens over auto’s gaat!!! #BringBackWillemE

              Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North