• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW geeft toe: fout gemaakt met de XM

Auteur: Loek, gepost 22 december 2023 om 18:32 – 35 Reacties

En nee, het is niet het design, het is de verklaring waarom de verkoopcijfers van de BMW XM ondermaats zijn.

BMW heeft genoeg mensen op de kast gejaagd met de XM. Voor wat voor het eerst in lange tijd een ’topmodel’ en zelfstandig model van BMW M is, en daarmee officieel de opvolger van de M1, is het een wat opzichtig ding. Tsja, BMW beweert dat tijden veranderen en de markt momenteel vraagt om een blubberdikke SUV. Voor fans valt de auto dus een beetje tegen.

BMW XM flopt

Voor fans valt vrijwel alles van BMW tegen, ondanks dat de verkoopcijfers prima zijn en het autojournaille het ook vaak wel mee vindt vallen. Dat geldt niet voor de BMW XM. Eigenlijk valt de auto in elk aspect tegen. Hij is te zwaar om echt snel of leuk te zijn, de motor is niet uniek voor de auto (deze komt ook in de M5 en ligt al in de X7), de looks hoeven we het eigenlijk niet over te hebben en als luxe reisauto is de X7 eigenlijk ook op elk front een betere auto. En als sportieve SUV hoef je niet meer te wensen dan een X5 M Competition.

Nu blijkt ook dat de verkoopcijfers erg tegenvallen. We hebben het echt over niet veel meer dan een paar duizend per kwartaal. BMW hoopte toch echt meer exemplaren van de XM te verkopen dan dat. Valt de auto dan zo erg tegen? Deels ja, maar M-baas Frank van Meel geeft toe dat ze een fout hebben gemaakt. De timing van de verkopen had beter gekund, aldus Van Meel.

BMW XM Label Red te vroeg

Het is heel simpel. BMW onthulde de BMW XM in eerste instantie in zijn ‘middelste’ versie, de reguliere XM. Deze heeft de 4.4 liter S68 V8 met elektropower om tot 653 pk uit te komen. Toen werd al aangekondigd dat er een krachtigere versie zou komen, die enkele maanden later onthuld is als de Label Red. Deze heeft dezelfde krachtbron, maar dan met 748 pk. Volgens Van Meel had BMW de Label Red iets langer achter gesloten deuren moeten houden. Nu wist je voordat de reguliere XM al geleverd is dat er een betere versie aan zit te komen, wat het verkooppraatje voor het middenmodel niet interessant maakt.

Het helpt ook niet dat er een getemperde versie aan zit te komen: de BMW XM 50e. Dit wordt de nieuwe instapper met een zes-in-lijn en 571 pk. Ook die zit de middenmoter een beetje in de weg, want als je niet de volvette 750 pk wil klinkt 570 ook als meer dan genoeg. Kortom: als je weet wat eraan zit te komen, waarom zou je dan nu al de reguliere XM nemen? Van Meel suggereert dus dat de timing van deze versies beter had gekund.

We gaan dus zien of de cijfers in 2024 voor de BMW XM mee gaan vallen. Voor nu lijkt de M SUV een beetje een tegenvaller in elk opzicht. (via TopGear)

Ook interessant!

  • Beschonken BMW XM-rijder parkeert tegen boom
  • BMW XM terugroepactie vervelend voor één persoon
  • BMW XM kleine portemonnee
    BMW XM voor kleine portemonnee op komst
  • Autoblog Spot van de Week: BMW XM

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, xm

Vorig bericht: « Volkswagen Golf krijgt een lichtgevend logo
Volgend bericht: Mercedes 190E Evo II restomod is onderweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. hehe zegt

    22 december 2023 om 19:25

    Er zijn wel meer problemen hoor.
    De X5M is sneller
    XM heeft geen panoramadak
    XM heeft geen laser koplampen
    XM heeft geen luchtvering
    en hij is gewoon niet gaaf, de WOW factor mist.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 december 2023 om 19:38

      En het is pikdonker binnen, wat ‘gecompenseerd’ wordt door de kermisinstallatie boven je hoofd.

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      22 december 2023 om 19:47

      En de naam doet steeds denken aan Citroën, dat helpt ook niet mee.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        22 december 2023 om 20:13

        De naam is wel het kleinste euvel aan de XM, dat is wellicht zelfs een pluspunt.
        De auto is gewoon te lomp en te lelijk, hoewel de gebochelde X6 overtreppende trap is.
        Vooral de dunne koplampen werken niet mee. Koplampen moeten spreken, dit is niks, te veel voor de chinesen bedacht.
        Ondanks tegenvallende verkopen zie ik er nog verdacht veel rijden. Of het is elke keer dezelfde, dat zou natuurlijk ook kunnen 🙄

        Login om te reageren
        • Otua zegt

          23 december 2023 om 02:02

          De eerste keer dat ik er eentje zag was toen ik uitzicht had op de Wibautstraat in Amsterdam. Binnen een uurtje had ik nummer 2 en 3 ook voorbij zien komen. Allemaal in het zwart waarvan 2 met die afschuwelijke “gouden” trim, zelfs in het zwart is het een gedrocht

          Login om te reageren
      • Mini Joe zegt

        22 december 2023 om 20:35

        Logisch, ook beiersche pkw’s met lkw neigingen hebben geen comfort als een Citroën XM. Het hele idee is al fout om deze illustere naam voorzover een grafbak te gebruiken 🤮

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 december 2023 om 06:45

          Wat je over de BMW XM leest is dat ze om de wagen ietwat sportiviteit mee te geven deze juist erg hard geveerd hebben. Een normale luchtgeveerde Beierse SUV is wel bijna een Citroën.

          Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        22 december 2023 om 20:38

        Freude am Floppen.

        Login om te reageren
    • launchcontrol zegt

      22 december 2023 om 22:40

      De huidige X5M (facelift) heeft ook geen laser koplampen, vorige model wel…..

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        23 december 2023 om 06:10

        En geen Sky Lounge dak meer…

        BMW zegt dat de laser koplampen nu niet meer nodig zijn omdat de LEDs zo goed zijn geworden.
        Klinkt toch een beetje alsof de bonentellers gewonnen hebben.

        Login om te reageren
        • ecknine zegt

          23 december 2023 om 11:16

          De reden dat Laser Lights niet meer beschikbaar zijn op sommigen wagens is omdat deze niet recycleerbaar zijn. Ze zijn nog steeds aanzienlijk beter dan standaard LED-verlichting. Niet de bonentellers maar de groene jongens hebben hier gewonnen.

          Login om te reageren
      • anthwan zegt

        23 december 2023 om 09:27

        En geen mee sturende achter wielen.

        Login om te reageren
  2. detroitv8 zegt

    22 december 2023 om 19:57

    Laten we hopen dat het volgend jaar ook tegenvalt.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      22 december 2023 om 20:14

      0 verkopen zou mooi zijn 😉

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    22 december 2023 om 20:16

    Ja Frank, het grootste probleem is de timing inderdaad…
    .
    *Arm om zijn schouder en kop warme thee aanreikt*

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      22 december 2023 om 23:35

      😂 Terwijl hij achter de rug van Frank met z’n wijsvinger een gebaar bij z’n hals, heel langzaam van links naar rechts… Haha… Dag Frank

      Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    22 december 2023 om 20:18

    Haha, leuk geprobeerd maar waarschijnlijk vooral een manier om een mislukking te rationaliseren. Deze getrapte strategie volgt BMW toch eigenlijk altijd? Eerst komt de gewone 3-serie, met een M-line topmodel met ruimschoots genoeg vermogen, laten we zeggen de 340i. Iedereen en zijn hond weet dat er dan nog een M volgt, maar de 340i verkoopt gewoon prima. Zelfde geldt voor de M, als die er eenmaal is. Je kunt op je vingers natellen: er komt nog een Competition-versie. En toch verkoopt de M. En dan, je verwacht het niet: er komt zowaar een CSL! En toch verkoopt de Competition…

    BMW zal intern toch zeker wel onder ogen zien dat deze vadsige draak een brug van wansmaak te ver is en zèlfs met een BMW-badge nauwelijks te verkopen is?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 december 2023 om 06:50

      Haha. Met zulke sterke argumentatie verpest je de kerst van meneer van Meel.

      Login om te reageren
  5. z4coupe30si zegt

    22 december 2023 om 20:19

    Ik vraag mij af of autofabrikanten ooit nog teruggaan naar mooie en stijlvolle ontwerpen. Wat momenteel aangeboden wordt is echt treurig, lelijk of proleterig

    Login om te reageren
    • jippie zegt

      23 december 2023 om 08:16

      Ja, natuurlijk wel. In de jaren tachtig werd er geklaagd dat alle auto’s op elkaar leken doordat ze ‘in de windtunnel waren ontworpen’. Veel van die dingen zijn nu opeens klassiekers. Los daarvan waren de jaren 90 – begin 00 qua design toch wel weer ok, gemiddeld genomen.

      Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        24 december 2023 om 10:42

        Dank. Dit stemt mij positief en ik hoop dat je gelijk krijgt!

        Login om te reageren
  6. martinus.tussengas zegt

    22 december 2023 om 20:25

    Rusland is natuurlijk geen afzetmarkt meer.

    Login om te reageren
  7. intimrasiert zegt

    22 december 2023 om 20:32

    Ik hoopt dat ie nog verder commercieel mislukt en de eindverantwoordelijken bij BMW hier ook de gevolgen van ondervinden. Het deugt daar niet aan de top.

    Login om te reageren
  8. Flutterbear zegt

    22 december 2023 om 20:42

    Tuurlijk eerst verkoopt die niet omdat een duurder model komt en dat model komt niet omdat er een goedkoper model komt. Beetje tegenstrijdig..

    Login om te reageren
  9. golf1985 zegt

    22 december 2023 om 20:43

    Paar keer zien staan bij een bmw dealer maar in het echt is het een veel indrukkwekkendere auto als op de foto. Ga zeker niet zeggen dat het een mooie auto is hoor.

    Login om te reageren
    • Otua zegt

      23 december 2023 om 02:04

      Een slechte indruk is ook een indruk

      Login om te reageren
  10. Donstil zegt

    22 december 2023 om 20:55

    Ik vind het dus wel echt een blubber dik ding. Een volledig zwarte met zwarte velgen en bruin leer erin graag!

    Login om te reageren
    • martinus.tussengas zegt

      22 december 2023 om 21:19

      Shinen in de volkswijk.

      Login om te reageren
    • Otua zegt

      23 december 2023 om 02:06

      Hij is ook blubberdik, als een auto met morbide obesitas

      Login om te reageren
  11. seatleon zegt

    22 december 2023 om 21:25

    Ik dacht dit een elektrisch model was. Maar dat is (na wat googlelen) de iX. Naar mijn mening is dat een deel van het probleem. Hoeveel grote dure SUV’s wil je in de line-up hebben? Ook denk ik dat rijke mensen nieuwe speeltjes willen en een EV is nieuw en hip. Range is geen issue. Mensen die dit kunnen betalen hebben meerdere auto’s en vliegen naar hun vakantiebestemming.

    Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      22 december 2023 om 23:04

      Nou, ik denk dat elektrisch vooral aan zakelijke leaserijders geleverd worden, rijke mensen willen juist niet elektrisch, die kopen échte auto’s, met een plofmotor erin, of hybride natuurlijk

      Login om te reageren
  12. mc96 zegt

    22 december 2023 om 21:27

    Volgens mij is de grootste fout dat ie niet sneller en bruter is dan een X6M Competition. De kopers van dit soort auto’s willen gewoon het bruutste, snelste, duurste enz.

    Login om te reageren
  13. boomhauwer zegt

    23 december 2023 om 08:53

    Het uiterlijk is gewoon mislukt. In het echt lijkt het een leipu project.

    Login om te reageren
  14. ericc zegt

    23 december 2023 om 09:37

    Voor mensen die hun BMW XM wegdoen voor de krachtigste versie, voor een prikkie wil ik hun wagen wel overnemen. Ik vind hem wel mooi.

    Login om te reageren
  15. appiejappie zegt

    23 december 2023 om 10:31

    Lekker Leepu bingen tijdens de kerst

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North