• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW i3: wie koopt hem zonder range extender?

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 september 2013 om 14:05 – 14 Reacties

BMW i3 in de buitenlucht


BMW adverteert de i3 als eerste volledig ‘purpose built’ EV, maar stiekem verwachten we toch dat het gros van de klanten voor de 120 kg zwaardere variant met brommermotor gaat. Aan het uiterlijk doet dit verder geen afbreuk natuurlijk.

Wat moeten we verder nog kwijt over de i3? BMW toont ballen door op de elektrische markt in te zetten, hoewel Nissan–Renault deze ballen al enkele jaren geleden toonde. Maar het is BMW, dus dan gaan de premium-oogkleppen op en kijken we alleen naar Mercedes, Audi en zulks. Wat dat aangaat zet BMW goede stappen.

Wat wellicht wat lafjes is, is de range extender, het geeft aan dat er in München niet gedurfd werd 100% op elektrisch in te zetten. Aan de andere kant: de investeringen waren niet misselijk, en als je niet de keuze geeft een verbrandingsmotor in te bouwen, dan deinst een niet onaanzienlijk deel van de klandizie terug. Het is het dilemma van de stadsauto met een klein bereik (160-190 km).

Puur elektrisch weegt de i3 met zijn koolstofvezel monocoque 1.195 kg, hoeveel kilo’s daarvan in de elektrische aandrijflijn gaan zitten is niet bekend, het Li-ion accupakket zelf weegt ca. 230 kg. Met de 650 cc tweecilinder loopt het gewicht op naar 1.315 kg, en daarmee komt de i3 al gevaarlijk dichtbij de Pruis plug-in, die 1.395 kg in de schaal legt.

De orderboeken gaan binnenkort open, echter in 2013 wordt hij niet meer met range extender geleverd. Over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld, ik kan zelf nog maar moeilijk wennen aan de onderbroken lijnen en profil.



Ook interessant!

  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • BMW i Vision Circular kijkt verder dan je neus lang is
    Warempel, BMW i Vision Circular heeft een normale grille
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, BMW, Elektrisch, i3, iaa, iaa-2013

Vorig bericht: « Audi Sport Quattro: toekomsttechniek met 700 pk
Volgend bericht: Porsche 911 Turbo S blaast de autoshow op »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    10 september 2013 om 14:10

    Marketing boys/girl blaten weer oeverloos dom… Zeker geen geschiedenis in het vakkenpakket en ook nog nooit gehoord van Tesla’s Model S…. Zucht, waarheid<marketing? Zelfs als je alle Ev's van een eeuw geleden even vergeet… De Tesla S is toch echt eerder en purposebuilt als EV.

    Login om te reageren
  2. Simpson zegt

    10 september 2013 om 14:11

    Ik niet. Maar misschien moeten we nog ff wennen aan de range anxiety en valt het straks reuze mee hoeveel we er mee rijden.

    Zou er ook een aftermarket extender beschikbaar komen? Dat je straks gewoon bij de halfords een aggregaat voor in je EV haalt?

    Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    10 september 2013 om 14:12

    Tuurlijk wil je die range extender erin hebben zitten. Dat maakt je gewoonweg veel flexibeler.

    “Sorry baas, ik kan niet naar m’n werk komen want er was een stroomstoring.” Of de buurjongen trekt je stekker er elke avond uit.

    Login om te reageren
  4. jolig zegt

    10 september 2013 om 14:14

    Betere vraag: Wie koopt hem?

    En dan bedoel ik als de overheid je geen pistool tegen het hoofd zou houden.

    Login om te reageren
    • erce zegt

      10 september 2013 om 14:39

      @jolig: Heb hem bij de preview in Leiden in het echt gezien en dan is het toch wel een erg gaaf ding. Gaaf als in een gadget die je wilt hebben.

      Login om te reageren
  5. bisazza zegt

    10 september 2013 om 14:35

    Deze i3 verbleekt bij een Multipla. Wat een gesmolten badkuip zeg.

    Login om te reageren
    • mpwpeter zegt

      10 september 2013 om 15:35

      @Bisazza: Ik neem aan dat je bedoeld dat de Multipla hierbij verbleekt? Als in: de i3 is lelijker ;-)

      Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    10 september 2013 om 14:42

    Zo te zien met dezelfde steek als een DS3?

    Login om te reageren
  7. azenomei zegt

    10 september 2013 om 14:53

    Laten we ons eerst eens afvragen welke mafklapper dit hok uberhaubt aanschaft.

    Login om te reageren
  8. rob68 zegt

    10 september 2013 om 16:26

    Inderdaad, wie koopt hem zou een betere tiel zijn.

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      10 september 2013 om 16:27

      @rob68: plus een t ergens…,

      Login om te reageren
  9. fortuna zegt

    10 september 2013 om 18:12

    Eerlijk… Hoeveel mensen rijden meer dan 160 km op één dag? En hoe vaak dan nog? Wie al twee auto’s bezit kan makkelijk eentje inruilen voor een pure EV, zonder problemen.

    Login om te reageren
  10. topless zegt

    10 september 2013 om 21:11

    Bij Ssangyong willen ze hun ontwerper terug.

    Login om te reageren
  11. bohica zegt

    10 september 2013 om 21:45

    Deze auto zet nieuwe benchmarks.
    Uiterlijk had nog iets gelikter gemogen .
    En voor degene die bang zijn dat ze niet op vakantie kunnen , kun je gewoon een contract afsluiten zodat je tijdens vakanties een andere bmw meekrijgt.
    En op de vraag wie zoiets koopt :
    Een heleboel bijtellers maar ook een hoop particulieren .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North