BMW adverteert de i3 als eerste volledig ‘purpose built’ EV, maar stiekem verwachten we toch dat het gros van de klanten voor de 120 kg zwaardere variant met brommermotor gaat. Aan het uiterlijk doet dit verder geen afbreuk natuurlijk.
Wat moeten we verder nog kwijt over de i3? BMW toont ballen door op de elektrische markt in te zetten, hoewel Nissan–Renault deze ballen al enkele jaren geleden toonde. Maar het is BMW, dus dan gaan de premium-oogkleppen op en kijken we alleen naar Mercedes, Audi en zulks. Wat dat aangaat zet BMW goede stappen.
Wat wellicht wat lafjes is, is de range extender, het geeft aan dat er in München niet gedurfd werd 100% op elektrisch in te zetten. Aan de andere kant: de investeringen waren niet misselijk, en als je niet de keuze geeft een verbrandingsmotor in te bouwen, dan deinst een niet onaanzienlijk deel van de klandizie terug. Het is het dilemma van de stadsauto met een klein bereik (160-190 km).
Puur elektrisch weegt de i3 met zijn koolstofvezel monocoque 1.195 kg, hoeveel kilo’s daarvan in de elektrische aandrijflijn gaan zitten is niet bekend, het Li-ion accupakket zelf weegt ca. 230 kg. Met de 650 cc tweecilinder loopt het gewicht op naar 1.315 kg, en daarmee komt de i3 al gevaarlijk dichtbij de Pruis plug-in, die 1.395 kg in de schaal legt.
De orderboeken gaan binnenkort open, echter in 2013 wordt hij niet meer met range extender geleverd. Over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld, ik kan zelf nog maar moeilijk wennen aan de onderbroken lijnen en profil.
w0o0dy zegt
Marketing boys/girl blaten weer oeverloos dom… Zeker geen geschiedenis in het vakkenpakket en ook nog nooit gehoord van Tesla’s Model S…. Zucht, waarheid<marketing? Zelfs als je alle Ev's van een eeuw geleden even vergeet… De Tesla S is toch echt eerder en purposebuilt als EV.
Simpson zegt
Ik niet. Maar misschien moeten we nog ff wennen aan de range anxiety en valt het straks reuze mee hoeveel we er mee rijden.
Zou er ook een aftermarket extender beschikbaar komen? Dat je straks gewoon bij de halfords een aggregaat voor in je EV haalt?
flutterby zegt
Tuurlijk wil je die range extender erin hebben zitten. Dat maakt je gewoonweg veel flexibeler.
“Sorry baas, ik kan niet naar m’n werk komen want er was een stroomstoring.” Of de buurjongen trekt je stekker er elke avond uit.
jolig zegt
Betere vraag: Wie koopt hem?
En dan bedoel ik als de overheid je geen pistool tegen het hoofd zou houden.
erce zegt
@jolig: Heb hem bij de preview in Leiden in het echt gezien en dan is het toch wel een erg gaaf ding. Gaaf als in een gadget die je wilt hebben.
bisazza zegt
Deze i3 verbleekt bij een Multipla. Wat een gesmolten badkuip zeg.
mpwpeter zegt
@Bisazza: Ik neem aan dat je bedoeld dat de Multipla hierbij verbleekt? Als in: de i3 is lelijker ;-)
baasbas zegt
Zo te zien met dezelfde steek als een DS3?
azenomei zegt
Laten we ons eerst eens afvragen welke mafklapper dit hok uberhaubt aanschaft.
rob68 zegt
Inderdaad, wie koopt hem zou een betere tiel zijn.
rob68 zegt
@rob68: plus een t ergens…,
fortuna zegt
Eerlijk… Hoeveel mensen rijden meer dan 160 km op één dag? En hoe vaak dan nog? Wie al twee auto’s bezit kan makkelijk eentje inruilen voor een pure EV, zonder problemen.
topless zegt
Bij Ssangyong willen ze hun ontwerper terug.
bohica zegt
Deze auto zet nieuwe benchmarks.
Uiterlijk had nog iets gelikter gemogen .
En voor degene die bang zijn dat ze niet op vakantie kunnen , kun je gewoon een contract afsluiten zodat je tijdens vakanties een andere bmw meekrijgt.
En op de vraag wie zoiets koopt :
Een heleboel bijtellers maar ook een hoop particulieren .