‘BMW i5 is in ontwikkeling, staat in 2019 bij de dealer’

Auteur: , 36 Reacties

BMW verkende de markt met de i3 en de i8, maar de i5 is natuurlijk een auto van een heel andere orde.

De BMW i3 en de i8 krijgen er een broertje bij

Laten we eerlijk zijn: de BMW i3 is leuk, maar als je wat meer ruimte nodig hebt, dan kom je er al snel achter dat-ie alles behalve ideaal is. Over de BMW i8 hoeven we het niet eens te hebben, want die auto is voor de overgrote meerderheid niet te betalen. De BMW i5 moet daar als vierzitter verandering in gaan brengen, zo meldt Autobild.

De i5 krijgt allereerst een totaal nieuw platform. Dat maakt ‘m niet alleen goedkoper, maar zorgt er ook voor dat de elektrische 5 Serie in grotere aantallen geproduceerd kan worden. Om de productiekosten te drukken wordt er minder gebruik gemaakt van koolstofvezel, al zal het materiaal natuurlijk niet helemaal verdwijnen. De i5 zou qua afmetingen vergelijkbaar zijn met een 3 Serie, maar dan met een ruimer interieur.

De nieuwe BMW wordt leverbaar als volledig elektrische auto of als plug-in hybride, dus er is voor ieder wat wils. De elektromotor zou in eerste instantie zo’n 225 pk leveren, terwijl een motor met 275 pk op de planning staat voor de tweede generatie. BMW mikt erop dat je 400 kilometer kunt rijden op één acculading en dat is natuurlijk niet verkeerd.

De plug-in hybride zou tussen de 150 en 200 pk extra krijgen dankzij een tweecilinder, wat het totale vermogen richting de 400 pk tilt. Opladen kan natuurlijk bij normale laadpunten, terwijl BMW ook van plan is draadloos opladen mogelijk te maken.

Autobild stelt dat de BMW i5 zo’n 5.000 euro duurder wordt dan een vergelijkbaar model uit de 3 Serie, dus dat is een stuk beter te behappen dan de aanschafprijs van de BMW i8. Als de ontwikkeling volgens plan verloopt, dan zien we ‘m in 2019 terug bij de dealer.



36 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik vind ze maar niks die i modellen van bmw.
@230kompr:
Ik wel.
@230kompr: ik vind dat ze hun best doen om naar de mensen toe te komen die steeds meer aan het natuur denken. Maar ook al heb je een elektrische auto, het maken van elektriciteit kost ook geld en vervuild het milieu
@jeppie: Energie opwekken kan bijna 100% groen.
Wist je dat wind-energie; inclusief transport en bouw ongeveer gelijk staat aan olie bij een vat voor 70USD? (staat nu rond the 55 – 60 usd).
En wist je dat zonne-energie produceren (in Duitsland, 2013), nog maar ongeveer 50% duurder is.
Energie uit een kolencentrale is niet heel veel goedkoper dan windenergie. Het voordeel is hier voornamelijk dat je minder ruimte nodig hebt en niet afhankelijk bent van… uhm… Wind.
Als je vandaag voor 1,76 eur een litertje benzine haalt (shell.nl), gaat er maar 69 cent naar de pomp, de rest gaan naar de staat.
Dus nee.
Zodra t aanbod in NL er is, hoeft het nauwelijks duurder te zijn, als je het groen wil EN als de staat jouw groene energie voor de auto vergelijkbaar belast als ze nu bij benzine doet.
PS: al mijn info komt van Wiki. En je weet t: als t op wiki staat dan is t waar!
@gregorius: je vergeet even waarvan een accu gemaakt wordt! Dat wordt helaas nooit meegenomen in het zo milieuvriendelijke perspectief. Elektrische auto’s hebben geen toekomst waterstof h2 alleen.
@borro4: fine with me! Of je t nou in accu’s op weet te slaan (accu’s die te recyclen zijn), of dat je de groene energie gebruikt om waterstof te produceren en de waterstof als opslag gebruikt. Het maakt die marginale kWh misschien ietsje duurder; maar als nog is het, ook kwa kosten, zeker een prima alternatief.
@gregorius: nee want er zijn simpel weg gewoon niet genoeg grondstoffen om zoveel accu’s in te bouwen. Waterstof is in combinatie met opwekken van groene energie de oplossing.
@230kompr: ik vind het wel erg gedurfd van BMW om een totaal nieuwe weg in te slaan. Dat is te waarderen. Audi heeft de R8 vervangen door exact dezelfde auto, Mercedes blijft in alles een V8 leggen. Leuk voor mij en andere liefhebbers, maar progressief isnhet absoluut niet.

@gtwillem: Bij de Audi R8 snap ik het wel, het was een zeer succesvolle auto en om die reden heeft Audi gekozen voor een evolutie en heeft het niet aangedurfd om hem radicaal te wijzigen. De R8 is nog steeds herkenbaar als een R8. Blijkbaar willen Audi kopers dat en geeft Audi er gehoor aan en het zal weer goed verkopen verwacht ik.
De i modellen van BMW vind ik geslaagd, maar zijn ook uitermate belangrijk voor het merk. Zullen zorgen voor een nog sportievere imago en het uiteindelijke doel is dat het nieuwe klanten oplevert en potentiële klanten overhaalt om er een aan te schaffen.
Verder was het ook broodnodig voor BMW, omdat zij op dit moment geen echte sportauto aanbieden, want de Z4 is leuk maar wel bedoeld voor een ander doelgroep.
@michaelcorleone: nou, de R8 is een regelrechtekopie van de vorige, maar echt bijna letterlijk hetzelfde.

De Húracan ziet er duidelijk anders dan de Gallardo, terwijl je wel kan zien dat het de opvolger is. Z
@gtwillem: De een is een typische Lambo en de ander een typische Audi. Wil je een exotische, zeer opvallende en een fraaie supercar ga dan voor de Huracan. Wil je een minder opvallende, een ingetogen, fraaie en dikke supercar ga dan voor de R8. Ik vind het goed dat zowel de R8 als de Huracan bestaan. Kies de auto die het best bij je past.
Ook goed dat Audi de V10 blijft lepelen in de R8 en de specs spreken ook voor zich.

Vooral zo vind de nieuwe R8 toch best mooi;
http://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/r8/r8-coupe.html#layer=/nl/web/nl/modellen/r8/r8-coupe/layer/galerij.mediagallery_images_slides.contentleft.2.html
@gtwillem: Juist, hoe graag ik ook zou zien dat BMW ook een lekkere sportwagen zou bouwen, is dit wel een stap naar de toekomst. Met de i3 heb ik niet zoveel, maar die i8 vind ik een behoorlijke gave auto. En hoe vroeger BMW begint met het verkennen van dit terrein hoe sneller de auto’s bereikbaar worden voor de modale burger.
@230kompr: als ze daarmee benzinestokers kunnen blijven maken én aan milieunormen qua modellengamma kunnen voldoen, mogen ze van mij doorgaan met het ontwikkelen en produceren van de iLijn.

Trouwens, voor het geluid hoef je ook niet meer bij de benzinestokers te zijn. *mompelt iets met sound generating*

Weten ze zeker dat het een tweepitter wordt en niet een driecilinder? Of pakken ze als range-extender een motorfietsblok?
@230kompr: Ik heb die i8 zien rijden, en was oprecht onder de indruk. Prachtige auto.
@230kompr: In de juiste kleurstelling is de i8 echt gruwelijk. De i3 vind ik ook niks, maar zie hem hier wel veel rijden..
@230kompr: Met de i3 en i8 hebben ze twee heel dure nichemodelletjes. Dan is een speciaal en opvallend uiterlijk geen probleem, integendeel. Mensen die zo’n ding kopen willen in de eerste plaats gezien worden.

De i5 daarentegen wordt een volumemodel. Grote aantallen, schappelijk geprijsd (relatief gezien dan). En het recente verleden van BMW leert ons dat ze daarbij altijd zeer conservatief zijn. De allereerste X5, en daarmee hun eerste SUV, was eigenlijk meer een E39 station op steroïden, en de eerste generatie 1-reeks was ook vrij saai qua uiterlijk. Geen risico’s nemen, de i5 zal meer lijken op een gewone 3/5 dan op een i…
Zou er ook een i2 Grand divorce komen voor kansloze zakenmannen en net een divorce achter de rug met 4 kinderen waardoor ze het liefst in de 7% bijtelling rond tuffen om de alimentatie te kunnen betalen?
@henkhupelschoten:
Die is er al, die noemen ze i3….
@jrk68: Geen plaats voor 7 personen en een hond
@henkhupelschoten:
Je had het over 1 kansloze zakenman en 4 kinderen, dus ik tel er 5.
Dat past dus prima.
@jrk68: Je mist de hond maar je weet wat ik bedoel
@henkhupelschoten: RTL Divorce wordt gesponsord door Volkswagen, hoor…
De i modellen van BMW vind ik geweldig vooral de i8. Bij onze sportschool staat er eentje om die reden vaak genoeg van dichtbij mogen aanschouwen. Echt een mooi ding en een fraai dashboard heeft die.
Van mij mogen er dus meer komen, graag zelfs.
@michaelcorleone: Ik vind ‘m in het echt eigenlijk minder mooi dan op foto…
Als de i5 nou wel mooi word…..
Leuk. Als ik me goed kon herinneren, zei ik in ene topic 1 of 2 jaar geleden al dat ze hierna wel met een model ertussen zouden komen (logisch genaamd i5). Een model wat dan de brug moet slaan tussen de i modellen en de normale modellen; waarin je wel normaal kan zitten.
Ben blij dat Autobild dat nu ook roept.
Maar goed, ik heb geen glazen bol en ik kan me voorstellen dat meerder mensen die hadden verwacht.
Enige verbazing: 2019? Moet dat nog zolang duren?
@gregorius: Ja, dat moet. Iets met ontwikkelen van vraag/behoefte/gretigheid… ;)
Als deze auto er een beetje mooi uitgaat zien, dan wordt dit mijn volgende leaseauto na de mercedes, mits volledig elektrische auto’s enigszins fiscaal voordelig zijn! Als ik zo nodig op vakantie moet dan leen ik wel de auto van mijn ouders.
@audirijder: Volgens mij krijg je er gratis de mogelijkheid bij om een normale benzine/diesel BMW te lenen voor een x aantal weken (bedoeld voor de vakantie)
Met inductie opladen is natuurlijk geweldig. Geen snoeren en stekkers. Gewoon via een nfc chip identificatie en laden maar. Geen palen meer nodig. En een range van 400km is voor mij echt zat. Maximaal koppel vanaf 0 en geen uitlaatgassen in de stad. Geweldig.
i3 leuk? Haha
Eindelijk een bmw die op een intel processor draait…
Ben erg benieuwd, hoop dat het niet zoiets wordt als de i3

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).