
Uit onderzoek naar de tevredenheid van EV-rijders kwam de iX als winnaar uit de bus.
De BMW iX is niet moeders mooiste, daar kunnen we het over eens zijn, maar dat betekent niet dat het geen fijne auto is. Wat heet, eigenaren zijn dik tevreden met hun BMW iX. En dat die neus zo lelijk is, dat zien ze zelf toch niet als ze achter het stuur zitten.
Hoe weten we dat BMW iX-rijders zo tevreden zijn? Dat hebben we niet zelf onderzocht, maar onze vrienden van J. D. Power hebben dat wel gedaan. We kennen hen vooral van betrouwbaarheidsonderzoeken, maar ze onderzoeken ook de klanttevredenheid. In dit geval de tevredenheid van EV-rijders.
J. D. Power heeft onderscheid gemaakt tussen premium EV’s en EV’s voor de massa. Grappig genoeg hebben ze Tesla onder de premium EV’s geschaard. Naar Amerikaanse maatstaven is Tesla kennelijk premium.
Zoals we al verklapten kwam de BMW iX als winnaar uit de bus. De iX had de hoogste score in de categorie premium en tevens overall de hoogste score. Op nummer 2 volgde ook een BMW, namelijk de i4. De derde plaats was voor de Rivian R1S, de SUV van Rivian.
De top 5 van premium EV’s met de meest tevreden eigenaren zag er zo uit (met de bijbehorende score):
- BMW iX: 790
- BMW i4: 783
- Rivian R1S: 770
- Tesla Model 3: 767
- Polestar 2: 764
Dan hebben we ook nog de top 5 met gewone EV’s, wat vooral een Koreaans feestje was:
- Hyundai Ioniq 6: 751
- Kia EV6: 743
- Chevrolet Equinox EV: 737
- Hyundai Ioniq 5: 728
- Chevrolet Blazer EV: 724
Hoewel Hyundai kan pronken met een nummer 1-positie voor de Ioniq 6 scoorde die dus wel lager dan de Model 3, wat toch een directe concurrent is. Verder moeten we nog even benadrukken dat dit een puur Amerikaans lijstje is. EV’s die niet in de VS verkocht worden (zoals Peugeots en Opels) deden dus niet mee. We zeggen het er maar even bij.
Bron: J.D. Power





Ik moet inderdaad bekennen, het is werkelijk vorstelijk vertoeven in zo’n auto. De stoelen zitten fantastisch. Zeg maar gerust: fauteuils.
Ik heb 3 maand een iX als vervangende auto gehad en het rijd goed. Ik moet alleen wel zeggen dat ik de afwerking niet zo goed vindt als in mijn X5…
Ik vind hem veels te traag laden, niet echt interessant voor wintersport vakanties.
Jij gaat natuurlijk heel het jaar door op wintersport vakantie….
Nee, maar als je dan op vakantie gaat dan wil ik wel snel laden. 4×20 minuten of 4x45min maakt in mijn optiek best een heel verschil.
Even iets eten is leuk maar vier keer een flinke maaltijd is ook weer niet goed voor de actieradius ;-)
Laat hem BMW maar niet horen anders halen ze hem snel van de weg net als met elektrische 1 serie.
Hier komt toch een beetje de wetenschapper in mij naar boven.
Zulke onderzoeken rammelen vaak aan alle kanten.
Zo is bekend dat rijke mensen over het algemeen gelukkiger zijn en daarnaast beter financiële tegenvallers kunnen compenseren.
Is hiervoor gecorrigeerd?
Daarvoor corrigeren is toch ook niet zuiver? En J.D. Power is een soort synoniem van rammelende onderzoek, maar er wordt wel veel waarde aan gehecht.
Model 3 tot het premium segment rekenen… Ik denk dat ze in München eens goed lachen.
Kan de nr 2, de I4 ook alleen maar bevestigen als prima. En langzaam laden?? Ben er recent mee naar Oostenrijk gereden en koffie en lunchpauze waren ruim voldoende om te laden…..dus ik begrijp dit soort problemen niet.
Ik heb ook een i4 en ook enorm tevreden. Volgens mij zegt niemand hier iets over langzaam laden (alleen over de iX, maar volgens mij heeft die ook een lagere laad snelheid). De i4 kan echt enorm snel laden idd. Niks over te klagen!