
De EV-verkopen van Mercedes waren al niet denderend en zijn nu verder ingestort.
We schreven zojuist over de kwartaalcijfers van BMW, maar aartsrivaal Mercedes komt nu ook met de cijfers over de brug. Dat vraagt dus om een vergelijking. Welk van de twee Duitse autoreuzen deed het afgelopen kwartaal betere zaken?
In het vorige artikel schreven we al dat BMW geen topkwartaal achter de rug heeft, maar Mercedes haalde wel het niveau van vorig jaar. Zodoende wisten zij meer auto’s te leveren. Waar BMW 487.062 afleverde, verkocht Mercedes er 503.600. 1-0 voor Mercedes.
Dit is geen schokkend verschil, maar als we inzoomen op EV’s zien we wel grote verschillen. De EV-verkopen van Mercedes kelderen met 31%, waar BMW juist 10% méér EV’s verkocht. In het afgelopen kwartaal wist Mercedes maar 42.500 elektrische auto’s te slijten, waar de teller bij BMW op 103.440 stond. Dat zijn er dus bijna 2,5 keer zoveel.
Aan de omvang van het modellengamma ligt het niet, want zowel BMW als Mercedes hebben op dit moment zeven elektrische modellen in de aanbieding. Mercedes heeft echter wel wat meer dure nicheproducten, zoals de EQS, EQS SUV en de nieuwe elektrische G-Klasse (waarvan de leveringen ook nog op gang moeten komen).
Een gapend gat in het elektrische Mercedes-gamma is het D-segment. En de i4 is nu juist een auto waar BMW mee scoort. Mercedes heeft echter alleen een EQC SUV. Of beter gezegd ‘had’: want dat model is inmiddels niet meer leverbaar.
Misschien omdat BMW zich met de i3 en i8 zich al in het begin heeft gepositioneerd als marktleider op EV-gebied?
Nee. Eerder omdat BMW veel betere EV’s op de markt brengt dan Merc. Vergelijk een i4 met een EQE, je hebt veel meer range, power, voor een lagere prijs (ander segment, is een bekend tegenargument, maar die i4 heeft hetzelfde formaat, de EQE biedt echt geen toegevoegde waarde). EQB, EQA, allebei minder dan bv een iX1. Duurder, minder range, kaler. Gewoon een slechte uitgangspositie.
Wat je zegt klopt maar wat bovengenoemde zegt ook, juist daardoor kan bmw zich beter positioneren tegen betere prijzen. Mercedes heeft lang vastgehouden aan diesel en pas toen de EU begon te drukken, zich op EV gestort, wat resulteert in matige EV’s die heeeel veel storingen en kinderziektes kennen.
Wist je dat een Tesla Model S gewoon een E klasse onderstel heeft? Mercedes heeft zich dus weldegelijk heel vroeg bemoeid met elektrificatie maar hebben niet het risico genomen het eigen merk te grabbel te gooien. Overigens zijn de prestaties van elektrische benzen van meet af aan al beter dan elektrische BMW’s. Sneller laden en betere actieradius.
Een degelijk technisch vergelijk had dit artikel wel gesierd. Masr dat gaat missch net wat te ver voor Autoblog…
De EQE moet je niet vergelijken met de BMW i4, maar met de i5. Voor een eerlijke vergelijking zou Mercedes en elektrisch aangedreven variant van de C-klasse en CLA moeten bouwen, maar zoals al in het artikel aangegeven, bij dat merk ontbreekt gewoon een EV in het D-segment.
De EQE wordt door concullega auto reviewers als de betere EV beoordeeld ten opzichte van de i5. Mercedes stopt wel grote accu’s in de wagens, maar de instappers hebben veel te weinig vermogen. Naast het moeizame uiterlijk is het formaat ook wel een ding. Die EQS is ruim 5 meter, daar zit je gewoon niet op te wachten.
Das dus kolder. Een i5 is veel groter dan een EQE. De i4 is op vele vlakken de concurrent van de EQE, alleen proberen de marketing b0ys van Mercedes ons doen geloven dat het een segmentje hoger zou liggen. Volkomen onzin.
Misschien omdat BMW de elektrische aandrijflijnen ook in een “conventionele” koets legt in plaats van er overduidelijke ei-vormige EVs van te maken.
Dat dus.
Ze hebben ook een aantal problemen. Ze zijn gek juist de EQC vergeten te vervangen. De EQE modellen zijn te duur. De EQA en EQB zijn te langzaam als het op snel laden aankomt.
Ewa ja ik weet wel hoe dat komt dat is omdat Benz electrowaggies kapot lelijk zijn die van Bimma zien er ten minste gwn uit als een normale waggi en niet als een vieze ronde blop.
Omdat ik je taal het niet spreek zeg ik gewoon: BMW iX
Pfoe, gemiste kans van Autoblog om de uitdrukking ‘de bietenbrug op gaan’ ergens in te frummelen, zoals altijd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/vacature-word-jij-onze-nieuwe-redacteur-130154
1 auto van €100.000,- is evenveel als 10 auto’s van €10.000,- volume wil niet alles zeggen. Winstmarge is eigenlijk veel belangrijker.
Met zulke aantallen ga je de ontwikkelingskosten nooit terugverdienen. Leuk winstmarge maar alleen dat is ook niet heilig.
De eqe/eqs zijn zo lelijk dat het pijn doet om ernaar te kijken, ze komen bijna op een tesla model y niveau waarbij je maag verkrampt als je de reflectie ervan ziet.
Maar de iX en de i4 zijn ook ver van mooi dus de reden moet iets anders zijn. Ik ben nooit overstelpt met video’s en commercial van de eqe/eqs, waar ik de i4/taycan niet kon ontlopen. Continue herinnering hoe sportief de i4 is, hoe snel de i4 is, dat de i4/taycan kan driften….
De EQE/EQS kom ik nooit mee in contact behalve dan via de IT consultants die ermee rondrijdt.
Als ik straks noodgedwongen een EV moet dailyen, welke wordt het dan, de Taycan die driften of een eqs die niets doen dan zichzelf parkeren op Frankfurt.