
”Alles wat iedereen geleerd heeft over auto’s klopt niet”, aldus de Lucid-baas.
Zelfs de grootste actieradius ter wereld is geen vrijkaartje voor succes in deze wereld. Daar komt Peter Rawlinson op pijnlijke wijze achter. Na jaren te hebben gewerkt bij Tesla dacht hij dat hij het beter kon. Hij vertrok en richtte een eigen merk op genaamd Lucid. Met de Air haalde hij een indrukwekkend rijbereik van 960 kilometer. Maar de grote winsten bleven uit.
Lucid presenteerde gisteren de jaarcijfers. Het bedrijf draaide in 2024 een verlies van 2,7 miljard dollar, omgerekend ongeveer 2,5 miljard euro. Het is genoeg reden voor Rawlinson om een stapje terug te doen. Zijn functie gaat van CEO naar strategisch en technisch adviseur. Marc Winterhoff, de nummer 2 bij Lucid, neemt nu als interim-CEO het stokje over.
Rawlinson over onze slechte opvoeding
De oprichter van Lucid bespreekt met Autocar waar het mis gaat in de EV-transitie. Als eerste legt hij de schuld bij jou, de autoliefhebber, neer. ”Het probleem is dat een zuinige benzineauto alleen minder benzine kost. Dat is het verschil tussen een benzineauto en een EV: je krijgt een auto die 8,5 kilometer per liter kan rijden tegenover 17 kilometer per liter, maar de 17 km/l auto is slechter, omdat hij geen performance heeft”, verwijst Rawlinson naar de zuinige benzineauto.

Doordat we gewend zijn dat een zuinige auto weinig vermogen heeft, zijn we verziekt volgens de oud-Lucid-baas. ”De meeste autoliefhebbers met benzineauto’s willen een onzuinige auto, omdat het meer performance biedt. Bij elektrische auto’s werkt het precies de andere kant op. Hoe efficiënter ze zijn, hoe meer performance je eruit kunt halen, omdat je geen vermogen verliest aan warmte bij het vertalen van vermogen naar verbrand rubber. Dus alles wat iedereen geleerd heeft over auto’s klopt niet.
Slachtoffer 2: de EV zelf
Maar er is nog een schuldige aan de trage overgang van plofmotor naar e-motor. En dat is de elektrische auto zelf. Rawlinson is niet verbaasd dat de verkopen zo tegenvallen. De reden? ”Omdat zoveel ervan klote zijn. Het spijt me, maar het is de waarheid”, aldus de Lucid-adviseur. Het ligt volgens hem onder andere aan ”heel matige actieradius, slechte technologie en kant-en-klare basisonderdelen”. Stellantis, luisteren we mee?
De laadinfrastructuur is volgens Rawlinson nog een probleem. ”Als je een geweldige laadinfrastructuur hebt, heb je niet zoveel rijbereik nodig. Als je dat niet hebt, heb je meer rijbereik nodig. Nu hebben geen infrastructuur om op te vertrouwen én hebben de auto’s niet genoeg actieradius. En dus is het een verschrikkelijke ervaring”, vindt Rawlinson.
Nog een reden om niet voor een EV te gaan, is de prijs. Rawlinson is niet verrast door de hoge prijzen. Volgens hem vergroten automakers het rijbereik met grotere batterijen. Daarvan worden auto’s alleen maar duurder. Hoe moet het dan wel? ”Het kan niet, omdat je al die dure batterijen erin moet proppen. En dat is het probleem. Dat is compleet de verkeerde gedachte. Onze technologie zorgt ervoor dat auto’s een grote actieradius hebben zonder de kosten van zulke grote batterijen”, zegt de man die EV’s verkoopt vanaf € 88.000.
De oplossing?
Een van de veel genoemde struikelblokken van EV’s in Nederland is het overvolle elektriciteitsnet. Dit kan volgens Rawlinson nooit het probleem zijn. ”Vertel me niet dat er niet genoeg elektriciteit op het net is. Dat is niet het probleem. Ik denk dat je ervoor moet zorgen dat mensen snelladen niet eens overwegen”, aldus Rawlinson.
In plaats van snelladen ziet hij het voor zich dat iedereen ’s nachts oplaadt. Dan is de stroom goedkoper, is er minder druk op het net en is er dus meer elektriciteit beschikbaar. Rawlinson: ”Het is beter voor de laadstations, omdat het piekbelastingen voorkomt bij laadstations, waardoor het stroomnet stabieler blijft. Ik ben een groot voorstander van ’s nachts werken aan de infrastructuur, langzamer AC-thuisladen of op straat.”





Dat de laadinfrastructuur niet op orde is, hebben de Amerikanen helemaal over zichzelf afgeroepen. En dat is weer goeddeels gevoed door de anti-EV sentimenten die vooral in conservatieve en populistische kringen enthousiast zijn omarmd.
Kan ik al ergens geld inzetten op het moment dat de breuk in de bromance tussen Trump en Musk een feit is?
En die mislukte sinaasappel wil nog minder laadpalen, gefeliciteerd VS met het kiezen van Trump en narcisten, jullie gaan alleen maar meer betalen
@Robert: ik blijf de bromance tussen Musk en Trump op autogebied een rare contradictie vinden. Enerzijds een president die een mes wil zetten in het aantal laadpalen en anderzijds de baas van het grootste EV-merk ter wereld. Dat er al jaren gedoe is in het Zuiden van de VS (veelal conservatief en dus veelal Trump) die laadpalen blokkeren met hun dieseltrucks is daar een voorbeeld van. Hoe hebben die twee het ooit kunnen vinden en ging dat dan dus alleen maar om Musk die meer geld wil verdienen en geen centimeter verder heeft gekeken dan dat?
Het blijft lastig de zielenroerselen van zowel Trump als Musk op waarde in te schatten, al hebben ze één ding gemeen: beiden hebben een ontzettend groot en opgeblazen ego. En dat bindt ze. Tenminste, voor nu nog.
Wil je overleven dan moet je volume maken als EV fabrikant. De markt schreeuwt om een goedkoper Lucid model in het segment Model 3 of Model Y. Ga ervoor Lucid!
Achja, ome oliesjeik legt die miljardjes wel neer.
Wat een tegenstrijdige en veralgemeende uitleg… goed dat die man een stap opzij zet. Het lijkt me alleen niet ver genoeg opzij.
Ja dit is wel erg slecht idd. Een ondernemer die de consument de schuld geeft, wat slecht zeg..
Wie kan er zomaar 88000 euro uitgeven aan een auto? Wil dan een merk waarvan er geen traditie is? Bestaan ze over een paar jaar nog, voor garantie of onderdelen? Dealernetwerk?
En dan de algemene electrische auto gedoe. Lang niet iedereen kan de auto opladen aan eigen aansluiting (flats, niet parkeren voor deuro.a.) en is dan veroordeelt tot openbare duur laden. zwalkend beleid overheden, ook de onze. Wegenbelasting.
En dat met het eerste ritje de accu degradatie echt begonnen is. Na 10 tot 15 jaar afhankelijk van gebruik een waardeloos stuk keukenequipment voor de deur. Volledige aanschafprijs weg. Want accu vervangen vaak helemaal niet mogelijk en schreeuwend duur voor wat dan verouderde accu-techniek is. Van fabrikanten uit China die tegen die tijd helemaal niet meer bestaan.
Die plofmotor tegenwoordig doet het makkelijk 20 jaar en 350.000 km. Zie leeftijd van ons wagenpark. Dat zie ik een elektrische auto niet halen. Lekker hoor in 5 minuten met volle tank weer op weg. Verkrijgbare onderdelen. Monteurs die er mee om kunnen gaan.
Er zijn zat mensen die dat kunnen betalen, bijv. mensen die inruilen en dan weer een deel bijbetalen. Alleen al op m’n werk zie ik zat mensen die in een vergelijkbare prijsklasse rijden, mensen die elke zoveel jaar hun auto inruilen op een iets duurder model en zo stapsgewijs een steeds dikkere auto rijden. Ook wordt er in dat segment nog best wat geleased. Een luxe middenklasser kost tegenwoordig al bijna zoiets…
Dat ‘veroordeelD tot duur laden’ geloof ik ook niet, bij mij op m’n werk laad je voor 15 cent per kwh (wel met het juiste pasje, anders is het 45 ct / kwh). Het grote probleem is de ondoorzichtigheid van laadtarieven, maar ook openbaar als je niet per se snellaadt kun je prima betaalbaar laden. Overigens zijn het niet per se de mensen die in flats wonen die deze auto’s kopen, mensen in de stad hebben niet vaak grote auto’s met een groot rijbereik.
Juist in de periferie van ons land zijn er zat mensen die zoiets kunnen rijden en ook voor de deur kunnen laden. En wij zijn een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld, de wereld is groter dan de randstad of grote steden.
Degeneratie na de eerste rit is onzin, Gemiddeld verliest een elektrische autoaccu ieder jaar rond de 2% capaciteit. En bij moderne accu’s is dat nog minder. Tesla bewijst met auto’s van meer dan 10 jaar oud dat zowel de degeneratie als de afschrijving veel minder dramatisch zijn dan jij kenschetst.
Twee punten waar ik het wel mee eens ben is allereerst het zwalkende overheidsbeleid (wij wonen bijvoorbeeld gasloos, maar vanaf 2027 kan ik me groen en geel gaan betalen aan stroom als ik niet meer mag salderen voor onze warmtepomp en panelen waar we twee jaar terug 30k in geïnvesteerd hebben), maar wederom is dat alleen Nederland en niet globaal. Daarnaast is het maar de vraag of zo’n autobouwer inderdaad blijft bestaan; en wat dat betreft heeft alleen tesla zich bewezen buiten de oude garde. Maar als er genoeg vraag naar komt, zal er altijd wel een aftermarket partij met betaalbare oplossingen komen.
Lucid vist wel in een hele kleine vijver, maar net als tesla is het gewoon een kwestie van een hele lange adem en hele diepe zakken en dan met een budgetmodel komen als ze goede en betrouwbare technologie ontwikkeld hebben. Is natuurlijk de vraag of dat lukt…
Je hebt met je plofmotor exact hetzelfde probleem, want iedere auto met plofmotor heeft tegenwoordig een accupakket. High peak auto’s had laatst een range rover waarvan hij de accu moest laten fixen, ding was 10 jaar oud. Vroegen ze 15k ofzo voor, is naar een specialist gegaan die individuele cellen maakte, koste hem 3k ofzo.
Goed punt, die angst voor een kapotte accu wordt (straks) ondervangen door specialisten die de kapotte cellen repareert ipv de dealer die het hele pakket vervangt.
Tja, bij mij is het puur het ellenlange laden telkens, en het feit dat er gewoon 0,0 beleving in zo een auto zit zonder geluid, trillingen en klappen tijdens schakelen etc…..
Overigens voor vanaf 88K, koop ik toch echt wat anders dan een batterij op wielen, moet het toch een EV zijn, zou ik dan eerder een 5 jr oude tesla model 3 oppikken voor rond de 15-20K en verder mooi alles in een lekker vervuilende V8 steken…
Maar dat ellenlange laden doe je alleen richting het buitenland. Bij iedereen verschillend, maar ik doe dat maar 2x per jaar (wintersport en zuid-frankrijk). In Nederland is het bereik voldoende voor op-en-neer, en op mijn werk en in mijn straat staan meer dan voldoende palen.
Maar een vriend van me moet om de week maar Frankfurt voor overleg, altijd met de auto. Tja, dan snap ik wel dat je nog wat koudwatervrees hebt, zeker met langzaam ladende EV’s.
Heel valide punten. Ik denk ook dat alle mensen met slechte ervaringen met een EV gewoon de verkeerde EV hebben. Bijvoorbeeld een e-Golf met heel weinig bereik en super langzaam ladend. Dan snap ik wel dat je hunkert naar je oude benzinemotor.
Maar als je kijkt naar EV’s met goed bereik en heel snel ladend (Ioniq 5, EV6, Model 3 en Y), iedereen die ik spreek is altijd heel erg tevreden over die auto’s.
Mijn buurman heeft pas een half jaar de Audi Q4, maar gaat nu met de Q7 van zijn schoonvader op wintersport. Tja, ik snap dat ook wel, dat ding laadt zoooooo langzaam.
Valt toch wel mee? Van de MEB wagens laadt de Q4 het snelste.
Nou ja, valt wel mee? Volgens mij de instappers 135kw, en de Quattro 175kw. Moet je overigens nog wel halen aan de lader met juiste temperaturen.
Tesla’s en veelal duurdere EV’s doen 250+ kw – dat is dan wel bijna 2x de snelheid. Dus ik snap het wel. En de verdere punten zijn valide, meeste mensen willen de capaciteiten van een Taycan, maar hebben slechts een E-golf ervaren en die is gewoon ruk..je kan nog beter met een i3 120ah beginnen als je EV wilt proberen.
Tesla doet 250kW, maar ook alleen de eerste 23 seconden. En het basismodel 3/Y hangt op 175 kortstondige piek. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar ik bedoel te zeggen dat t niet heel veel zegt zo. De focus op pieksnelheden blijft net zoiets als de focus op megapixels bij camera’s, leuk cijfertje maar het zegt niet direct wat over praktisch nut. Liever een 175 kW laadplateau tot 50% dan een 250 kW laadpiek tot 20%.
Tesla’s doen het voor een 400V batterij erg goed maar hanteren ook wel een beetje de truuk van een hoge pieksnelheid voor in de folder die vrij snel inkakt in de praktijk. Als je het mij vraagt is het zwaktepunt van MEB het snelladen maar het is wel beter dan Mercedes, Renault, Peugeot en BMW in dezelfde prijsklasse doen.
Heel jammer, Lucid maakt echt hele toffe en technisch vooruitstrevende EVs. Rawlinson heeft daar een heel groot aandeel in gehad, en heeft ook wel eens uitgesproken dat Lucid zichzelf eerst wil presenteren als automerk, en daarna meer als toeleverancier wil gaan dienen om hun technologie bij de massa te krijgen. En dan wel af en toe een eigen halo-car op de markt brengen om de technologie te showen, zoals Rimac dat doet met de Nevera. Als je ziet hoe goed die Air en Gravity in elkaar zitten, en ook hoe goed de Air Sapphire rijdt (als je de journalisten mag geloven dan, ik ben niet zo rijk of connected dat ik er eentje kan rijden) zou dat toch een grote win voor de autoindustrie zijn.
Ik hoop dat zijn opvolger wel doorgaat op deze voet. Misschien iets kostenbewuster, maar wel met dezelfde ethos.
Ik denk dat het ook gewoon de de verkeerde man op de verkeerde plaats is want hij is wel capabel in het ontwikkelen van wagens. De wagens zijn best goed, de model s was ook heel vooruitstrevend. Maar het lijkt mij totaal geen profiel om CEO te zijn.
De man is een nog grotere zak hooi, dan ik al dacht. Hij is gewoon een slechte CEO, als ik het verhaal een beetje doorgrond en daarmee is eigenlijk alles gezegd. Want de man spreekt zich meermaals tegen en heeft geen oplossing voor de oorzaken van het niet van de grondkomen van het rijden in elektrische voertuigen. Waar het wel mee heeft te maken, is dat men er nog niet klaar genoeg voor is, er is te weinig stroomcapaciteit om iedereen aan een elektrisch vervoermiddel te laten gebruiken, zoals dat ideaal zou zijn. Het rijden met elektrische vervoer is niet schoner, dan alle ander manieren van vervoer. Ligt het niet bij de uitstoot van de verbrandingsmotor, ligt het wel aan de grotere produktie van fijnstof door de zwaardere druk op de autobanden, door de zwaarte van elektrische voertuigen. Daarbij is het produceren van geschikte batterijen voor elektrische voertuigen bijna een millieudelict en het vinden en produceren van de grondstoffen voor batterijen dat al helemaal niet schoon. Dan nog maar niet te spreken over de afbraak van de stoffen, na beëindiging van het gebruik van het elektrisch voertuig.
Al met is er geen schone manier, om iedereen te voorzien van juist vervoer, altijd is het millieu de klos, maar voor het gemak en economische vooruitgang is het noodzakelijk kwaad, terwijl het voor de mensheid beter zou zijn, dat men met alles een tandje minder af zou moeten kunnen. Maar goed de mens is de mens en de mens wil vooruit en vooruitgang zit hem in ontwikkeling en ontwikkeling zit hem in groei en groei zit hem in het beter voelen en het beter voelen zit hem in plezier en plezier zit hem in autorijden met leuke en fijne auto’s niet zo zeer altijd om van a naar b te komen, het is de plek waar alles voor de mens samen kan komen, van entertainment, tot serieus zijn en van plezier tot de nodige stress ontlading. Het is eigenlijk een soort medicijn om niet vast te lopen. En dat laatste is een mooie omschrijving die precies druk geeft en hilariteit samenvoegt, maar ook de waarheid vertegenwoordigd.
Toch wil ik wel zo’n ding!
Dit het zoveelste bedrijf wat denkt dat je genoeg hebt aan een goed product. Dan komen de klanten vanzelf wel. Nou nee dus.
Op communicatie gebied hebben ze zoveel steken laten vallen, wij horen echt geen bal van ze. Bij andere media lijkt het niet veel beter.
Voeg daarbij dat ze extreem hoog in de boom zaten qua prijs en een fiasco is geboren. Dat was dan zelfs nog voordat we “ontdekten” dat Evs veel harder afschrijven dan I.C.E. auto’s.
Overigens was ik ook niet “blown away” tijdens het (korte) dagje dat ik een Lucid mocht meenemen. Misschien is het nu beter of leer je een Lucid waarderen als je er langer of vaker in rijdt. Maar ja, het is nogal stil daar.
Tja, als je zelf faalt en je ego laat dat niet toe, moet je toch een onzinverhaal ophangen he? Autoliefhebbers zijn te dom om te snappen dat een zuinige EV snel kan zijn, andere EV bouwers zijn te dom om gewoon een zuinige en daardoor goedkopere EV te maken met een goede range, dus komt dit superbrein met een 88k tot 200k+ model op de markt dat zuinig én goedkoop is. En daar maken ze verlies op ondanks dar ze lekker weinig dure accu nodig hebben en de marges naar zijn eigen betoog dus mega zouden moeten zijn tegen dat prijspunt. Klinkt helemaal logisch.
Kom dan lekker met dat zuinige instappetje van 30k met die superieure techniek van hem en een range van 650km, dan rolt het geld vast zo binnen.
Heb een Lucid Air een weekend mogen proefrijden.
Nou toch een boel “net niet goed genoeg” voor dergelijk bedrag.
Voor hetzelfde geld een Mustang en MX-5 aangeschaft
Wat een arrogantie. We willen niet dat de overheid iets door onze strot duwt! Daarom rijden liefhebbers niet met een EV. Er is geen emotie en wie is er geïnteresseerd in een museum over 40 jaar met EV’s van nu!!!!!