
BMW iX M60, Audi SQ8 e-tron toch toch dit nieuwe beest?
Snelle elektrische gezinsbeukers. Ze zijn er in vorm van de BMW iX M60, Audi SQ8 e-tron, maar ook de Mercedes-AMG EQE SUV. Vooral Duits geweld dus. Daar komt nu kersverse concurrentie bij vanuit de Amerika’s. Dit is de gloednieuwe Cadillac OPTIQ-V
Dat lees je goed. Cadillac plakt het prestigieuze V-predikaat op een volledig elektrische auto. Geen ronkende V8, maar een elektrische aandrijflijn die de strijd moet aangaan met snelle SUV’s van Europese bodem.
Velocity Max
Beginnen we meteen met de specificaties. De nieuwe Cadillac OPTIQ-V levert 519 pk en 880 Nm aan koppel. Daarmee doet de Caddy de 0-96 km/u sprint in slechts 3,5 seconden. Dit alles dankzij het zogenaamde Velocity Max-systeem. Gewoon een benaming van launch control met een Amerikaans sausje.

Interieur
Het uiterlijk past ook bij een Cadillac V-Series model.. Denk aan 21-inch wielen, Brembo-remmen, Santorini-blauwe accenten, een zwart dak en een optioneel carbonpakket dat bestaat uit een splitter en diffuser toevoegt. In het interieur is het lekker luxe, zoals je van een Cadillac mag verwachten.
Denk aan een 33-inch gebogen LED-display en een AKG-audiosysteem met 19 speakers. Heel spannend ziet het er allemaal niet uit. Vrij zakelijk, zoals we van het merk gewend zijn.

442 km rijbereik
De Cadillac OPTIQ-V heeft altijd vierwielaandrijving. Het vlaggenschip is uitgerust met een 85 kWh accupakket en een geschat rijbereik van 442 kilometer (275 mijl). Dat is niet baanbrekend, de focus ligt dan ook vooral op performance in plaats van actieradius.
Het paradepaardje van Cadillac, Super Cruise, is standaard. Dat is het eigen semi-autonome rijassistent van het Amerikaanse merk, waar ze nogal trots op zijn.
Oké. Wat kost dit Amerikaanse alternatief voor de iX M60 of Audi SQ8 e-tron dan? Cadillac mikt op een vanafprijs van $68.795. Dat is fors goedkoper dan de Duitse concurrenten. En met eventuele tarieven van ome Trump heeft Cadillac een voordeel ten opzichte van de Europese tegenhangers. Maar vinden we de nieuwe Cadillac OPTIQ-V ook een beetje mooi?





Aan de hand van de achterkant dacht ik iets van Ford (lampen achter lijken nogal op Ford Explorer). Ik vind het wel een mooie auto.
Maar blauwe tinten? Praktisch de hele auto is blauw ;-)
Gezinsbeukers? Ik zou ze afschrijvingbeukers noemen. Zag dat in de VS die iX echt extreem afgeschreven zijn, zeker gezien ze in het begin gewoon over sticker price gingen.
Scheelt tot op zekere hoogte dat de Q8 e tron niet meer gebouwd wordt
Wauw wat een mooie auto! Hoop dat ze hij hier ook op de markt komt. Actieradius is niet denderend, maar als hij flink goedkoper wordt dan een iX dan kan het prima.
Hoeveel sympathie ik ook heb voor het merk van een crossover wordt ik niet warm. Van een EV eerlijk gezegd ook niet. Ga 7 serie concurrentie bouwen voor naast je 5 serie concurrent te zetten zodat je weer de cadillac onder de wagens kan zijn.
Je hebt dus de Lyric en de Optic. Dit ding is de Optic, dat is de kleinste. De Lyric komt ook in V en is dan nog beter te vergelijken met de iX. Dus je kan gewoon alles uit dit artikel over de Optic vervangen door de Lyric. Nadeel is wel dat de Lyric iets lastiger is op het netvlies. Wel heb je 615 pk en is je accu 102 KWh en kan je tot 190 ip 150 laden.
Ik woon in Zwitserland, werk in Zurich en hier heeft Cadillac een showroom op de Bahnhofstrasse in een van de duurste gebouwen. Kortom: ze proberen het.
De normale Lyric is hier al 85k chf (90k EUR) , de Lyric-V begint van 112k. Dat terwijl de Lyric-V in de US vanaf 78k USD begint (63k CHF), als is ie 85k vanaf het niveau wat ze in EU leveren.
Of dat nou importheffingen zijn of kijken naar de prijzen; ik weet t niet. Maar onder aan de lijn gaat die Lyric-V vrijwel hetzelfde kosten als de iX.
Kortom: als je Europa prijzen gaat vergelijken en ook het juiste model pakt, is zo’n Cadillac nieuw vergelijkbaar geprijsd met de BMW. Van die BMW weet je zeker hoe hard die afschrijft, maar van de Cadillac kan je er op vertrouwen dat het harder is!
* BMW iX M70
Dat is de nieuwe M Performance-versie van de iX he