• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dacia Bigster: waardig vlaggenschip of uitgerekte Duster? #test

Auteur: Bas Leesberg, gepost 9 juni 2025 om 20:03 – 10 Reacties

Het budgetbroertje van Renault heeft een grote Sjaak voor weinig.

‘Het belangrijkste schip van een oorlogsvloot, grootste schip van een rederij, of figuurlijk een pronkstuk, paradepaardje.’ Dat is wat volgens de Dikke Van Dale, de betekenis van het woord ‘vlaggenschip’. Maar wat als je het beste van het beste bent van een merk dat de focus heeft op betaalbaarheid? Is zo’n term dan wel terecht? Daar komen we achter bij de Dacia Bigster.

Dacia zit lekker in de wedstrijd. Er is een nieuwe ontwerptaal voor de bekende Spring en Duster en het merk doet zeer verdienstelijk mee aan de rallysport. Maar een echte topper was er nog niet. Tot nu.

Grote auto, of toch niet?

Zoals zijn naam al doet vermoeden, gaat de Dacia Bigster helemaal mee met de hype van de grote auto’s. Hij is ruim 4,5 meter lang, 1,81 meter breed en 1,71 meter hoog. Echter, zet hem naast een écht grote auto (zoals een Toyota Land Cruiser) en je ziet dat het qua proporties wel meevalt.

De Bigster is wel groot genoeg om de passagiers op de achterbank te voorzien van genoeg beenruimte, maar ook als je naar de bouwmarkt gaat is de Bigster een prettige metgezel. De lange laadruimte biedt plaats aan 612 liter. Laat de achterbank naar beneden klappen en je hebt zelfs 1.912 liter bagageruimte.

Vanbuiten herken je natuurlijk de nieuwe Duster in de Bigster terug. En dat is helemaal niet erg. De nieuwe ontwerptaal is een treffende weerspiegeling van de robuuste identiteit van Dacia. Harde plastic-onderdelen? Ja, maar wel met een reden. Het enige wat een beetje afbreuk doet aan dat ruige karakter, zijn de wielen. Bekijk de Bigster van achteren en het valt je op dat de bandjes wel heul dun zijn. Het zal best gunstig zijn voor het verbruik, maar een maatje breder was geen overbodige luxe geweest.

Verder komt het Dacia-logo meermaals op een geinige manier terug, zoals in de verlichting en de optionele velgen á € 400. Mocht je overigens nu al verkocht zijn en in de configurator duiken: leg alsjeblieft € 700 bij voor de kleur ‘bleu indigo RRQ’. In het zonnetje glinstert de tint op prachtige wijze. De wat groenere vert cèdre DQK mag ook van mij, zolang je maar niet voor de standaard dakpanoranje ‘rouge terracotta CNZ’ gaat.

Rijden met de Dacia Bigster

Die cijfers kloppen wanneer je voor dezelfde versie gaat als onze testauto, de Hybrid 155. Dit is tevens de topper van het Bigster-gamma. In het voorin ligt een 1.8 viercilinder-zestienklepper die samen met een elektromotor voor 156 pk en 172 Nm zorgt. Meer dan genoeg power voor de meeste huisvaders. De sprint naar 100 km/u duurt 9,7 seconden en de topsnelheid is 180 km/u.

Die cijfers zullen voor veel Bigster-kopers irrelevant zijn. Wat zij wel zullen merken, is de rol van de elektromotor. De Bigster komt dankzij die elektrische krachtbron prima van zijn plek. Het vervolg van de acceleratie verloopt behoorlijk anders. De viercilinder wil nogal graag secondenlang schreeuwen in een lage versnelling terwijl je je rechterpoot al wat hebt teruggetrokken.

Dat komt doordat de automatische versnellingsbak maar vier versnellingen heeft. Met wat meer verzetten, had de transmissie waarschijnlijk wat betere keuzes kunnen maken. Wellicht was de Bigster dan ook nog net wat zuiniger geweest, al valt daar ook nu niet over te klagen. Een verbruik van 1 op 20 lukt altijd wel, zelfs nog zonder ECO-stand.

Verder is het rijden in de Bigster natuurlijk niet spannend, maar wel relaxt. Je kijkt door de vooruit over de mooi ingesneden motorkap heen en kunt prima langs de A-stijlen af kijken. Ondanks de ogenschijnlijk grootte van de Dacia voelt ie op de weg niet zo aan. Ook je partner kan er dus prima meer naar buiten om een boodschapje te halen zonder het Spaans benauwd te krijgen. Moet daarvoor een hobbelig B-weggetje of een zandpad getrotseerd worden? Dan draait de Bigster daar zijn hand niet voor om. De demping is prima zoals je verwacht bij een auto die wat hoger op z’n pootjes staat.

Blijf lekker zelf rijden

Nog één puntje van kritiek voor het rijden in de Dacia Bigster: de adaptieve cruise-control. Je moet weten dat ik misbruiker ben van de cruise control. Noem me lui, maar ik pak gewoon minder graag een snelheidsboete. Je kunt in Bigster niet kiezen voor alleen cruise control. Het is altijd adaptief. Vervelend, maar kan ik mee leven.

De problemen beginnen op de snelweg, een plek waar je het systeem nog weleens wil gebruiken als je een paar duizend kilometer wilt afleggen naar je vakantiebestemming. De sensoren weten de voorliggers goed te detecteren, maar reageren er wisselend op. Een naderende file herkent hij niet waardoor de Dacia laat en hard in de ankers gaat.

Rijdt degene voor je weer, dan moet je als bestuurder, de Bigster een seintje geven dat je ook wilt vertrekken. Dat kan via een tikje op het gaspedaal of door op de RES-knop op het stuur te drukken. Het is een minimale inspanning, ik weet het, maar als je dan toch de adaptieve cruise control gebruikt, dan wil je dat ie dit ook uit zichzelf doet. Jammer.

Interieur van de Dacia Bigster

Als we het dan toch over het stuur hebben, kunnen we maar meteen doorgaan met het hele interieur. Dat zit naar verwachting in elkaar. Inderdaad, de ruimte voor de passagiers achterin is erg ruim. En dankzij de ruime kofferbak (waartoe je toegang hebt na het elektrisch openen van de achterklep) kunnen de snowboots prima mee op zomervakantie. Maar er zijn compromissen gesloten om de Bigster betaalbaar te houden.

De hoofdsteunen bijvoorbeeld. Die voelen aan als piepschuim. Je linkerelleboog steunen op de armsteun in de deur leer je zo af door het eveneens harde materiaal. Daarnaast kan de ‘You Clip’-telefoonhouder handig zijn, maar het ding wil nog weleens trillen tijdens het rijden. Irritant. Zeker omdat je je telefoon amper nodig hebt dankzij Android Auto of Apple Carplay.

Maar daar houden we op met klagen. Je weet als je dit soort auto’s koopt dat je geen schapenwollen vloermatten krijgt. Sterker nog, de stoel zelf zit naar behoren en is (net als de zetel van de bijrijder en het stuur) te verwarmen. Dat verwarmen doen deze onderdelen uitstekend. Voor verkoeling kun je in het middenconsole zijn. Naast twee ruime bekerhouders en een laadplatform voor je telefoon is er een koelvakje te vinden dat je drinken ook echt koud houdt. En dat allemaal onder het genot van veel daglicht in de auto dankzij een groot tweedelig panoramadak waarbij het voorste deel open kan. Middels een elektrisch bestuurbare wering kun je het er ook lekker donker maken.

Ik mag niet vergeten om een lans te breken voor het infotainment. Het zijn deze controls zoals in nieuwe Renaults, maar dan met een Dacia-sausje eroverheen. Het scherm reageert goed, is makkelijk te bedienen en heeft weinig moeilijke menu’s. Veel van die menu’s heb je ook niet nodig, omdat de Dacia Bigster vol zit met fysieke knoppen. Onder de ventilatieroosters in het midden regel je de verwarming/verkoeling in de auto en op het stuur de zaken om te rijden en het bestuurdersdisplay.

Links van het stuur zitten nog wat fysieke knoppen. De belangrijkste daarvan is het autootje van boven met de cirkel eromheen. Druk op deze knop en je gepersonaliseerde rijinstellingen worden geactiveerd. Kortom, het piepje voor de snelheidswaarschuwing en lane-assist zijn daarmee met één druk op de knop geëlimineerd. Wat een rust.

Dus, is de Dacia Bigster gewoon een uitgerekte Duster of een waardig vlaggenschip? Als je het mij vraagt, het tweede. Ja, er zijn compromissen gesloten om deze Bigster onder de € 40.000 te houden. Die compromissen steekt Dacia niet onder stoelen of banken. Maar dat zit ook in het karakter van het merk. Je vergeeft het hem ook nog.

Vergelijk het met het kopen van een fietslampje. Je kunt er een bestellen bij de fietsenmaker á € 30 die prachtig licht schijnt, je via een app kunt besturen en op zonne-energie werkt. Of je fietst overdag naar de Action, koopt er een voor € 0,50 met een grote aan/uitknop erbovenop en neemt genoegen met minder wit licht, maar nog steeds een degelijk lampje. En dan is die goedkope lamp ook nog eens net zo groot, zo niet groter.

Ook interessant!

  • Dacia Bigster is de grootste Dacia tot nu toe
  • Nederlandse prijs van Dacia Bigster is lekker laag
  • Zo dik heb je de nieuwe Dacia Duster nog niet gezien
  • Vraag van Dacia: wil je een speciale Dacia Dakar-uitvoering?

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Audi Q3 is PHEV-only in Nederland
  • Kia klopt weer wat extra geld uit je zakken
  • Autoblog Onderzoek: welke rijbewijzen heb jij?
  • Oh mijn hemel. Het wordt weer een ENORME chaos op de weg
FacebookTweetPinLinkedIn

Bigster, Dacia, Rijtest

Vorig bericht: « Expert adviseert EU: ”Verbrandingsmotor is niet de vijand”
Volgend bericht: BMW iX krijgt concurrentie uit onverwachte hoek »

Lees Interacties

Reacties

  1. pietertje123 zegt

    9 juni 2025 om 20:27

    Dat van die cruise control vind ik ook jammer: dat het standaard adaptive is bedoel ik. op zich een prima en logische vervolg-uitvinding op een normale cc maar helaas werkt dat vooral goed als de rest om je heen, en vooral vóór je ook met zoiets onderweg is. Zit er een cc-loze voor je, dan zakt diens snelheid veelal af op een helling en dan zak jij dus ook in velociteit. Voor je het weet rij je ook Vmax of lager omdat degene voor je dat ook is gaan doen.
    Per merk verschillend hoe dat systeem reageert op een auto die terug naar rechts gaat; sommige willen per sé de hele 100% rijbaan vrij hebben en rammen dus op de rem als er nog een stukje bumper van de naar rechts gaande auto in je rijbaan zit. Ergerlijk, oncomfortabel, en vooral onnodig.
    Ga ik het nog maar niet hebben over rotondes groot en klein, afstanden tot de volgende in de file enzovoorts. dat van dat weer op gang komen na stilstand tijdens fileverkeer (of stoplichten) onderschrijf ik helemaal, aan hoeveel wetgeving moet je voldoen om tot zoiets halfbakkens te komen met minstens 7 projectmanagers.

    Dat automatische, zogenaamd slimme en automatische mag best hoor, maar graag ook standaard uit totdat ik het aanzet. Want ik ben helemaal voor rij-assistenten op momenten dat ik het een zinvolle toepassing vind.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      10 juni 2025 om 08:40

      Precies dit. Ik wil keuze. Als ik in de Mazda van mijn ouders rij is het net een achtbaan. Zelfs op de kortste volgafstand gaat ie al vaart minderen terwijl ik nog lang niet dicht op de auto voor mij zit. Ga je 1 baan naar links, meteen het gas er weer op. Rij liever met normale CC, behalve als het druk is, dan is adaptief fijner.

      Login om te reageren
  2. ejpotter zegt

    9 juni 2025 om 21:29

    Noem me lui, maar ik pak niet graag een verkeersboete.

    Ik kan makkelijk relaxed rijden zonder cc, zonder verkeersboetes te pakken en zonder moe te worden.

    Login om te reageren
  3. Jopie zegt

    9 juni 2025 om 22:32

    En hoe stuurt zoiets? Nog steeds die niet zo beste aan/uit elektrische bekrachtiging?
    Vering, weggedrag, lawaai? Ik mis nog wel wat punten.

    Login om te reageren
  4. Otua zegt

    9 juni 2025 om 23:13

    Het zou Dacia sieren om een optie voor een luxer interieur aan te bieden. Ik vermoed dat Renault bang is dat Dacia dan voor veel van hun eigen klanten de aantrekkelijkere keuze wordt dan een Renault

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    10 juni 2025 om 12:53

    Adaptieve CC werkt in ons land, zeker op drukke tijden, gewoon niet goed. Jouw auto kijkt alleen maar naar de directe voorligger terwijl een bestuurder de hele verkeersstroom bekijkt (althans, dat mag ik hopen). Dit leidt tot te veel rem en optrek acties. Ik gebruik vrijwel alleen maar de normale CC en schakel vroegtijdig uit zodra ik een opstopping zie. Het lijkt me bijv wel bij uitstek geschikt op de uitgestrekte wegen in bijv de US.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 juni 2025 om 23:26

      Jij noemt het teveel rem en optrekt acties maar het is gewoon gas los en lichtjes gas bij geven. Het probleem is ook niet dat het er teveel van die acties zijn maar dat jij die acties niet accepteert. Want wat die adaptieve systemen dramatisch veel beter doen dan jij en ik is voldoende afstand houden.

      Login om te reageren
  6. Jopie zegt

    10 juni 2025 om 16:43

    Oja, 4 traps automaat? Hadden ze nog een 20 jaar oude voorraadje liggen bij Renault?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 juni 2025 om 23:21

      Vroeg ik me ook al af? Waar halen ze die vandaan? De meeste toeleveranciers hebben die toch ook al lang niet meer. En voor zover ik weet maakt alleen Mercedes zelf nog automaten.

      Login om te reageren
  7. kratovski zegt

    10 juni 2025 om 22:58

    Dit apparaat staat dus op het platform van een Renault Clio…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North