De engineers van BMW zitten met een dillema, gaat de nieuwe M5 die eind 2011 komt een Twin Turbo V8 onder de motorkap krijgen (zoals de X5 M en X6 M) of wordt het toch weer een brute V10. En om beide opties goed met elkaar te vergelijken heeft BMW besloten om voor testdoeleinden allebei de versies maar te bouwen. Vergelijkt wel zo makkelijk.
Het liefst heeft BMW weer een V10 onder de motorkap, maar omdat ook in Amerika de CO2 eisen steeds strenger worden neigen ze toch naar een V8. De V10 komt er alleen als de Amerikaanse regering besluit om buitenlandse fabrikanten een (tijdelijke) ontheffing te geven.
Als er een V10 in de nieuwe M5 komt te liggen zal die niet gelijk zijn aan het exemplaar dat BMW nu gebruikt. De nieuwe V10 zal een kleinere inhoud hebben en ook deze V10 zal een turbo (of turbo’s) krijgen.
Wat zou jij kiezen als je BMW was? Een kleinere (en dus lichtere) twin turbo V8 of een zwaardere, maar lekkerder klinkende V10. Beide motoren zouden qua prestaties overigens niet voor elkaar onderdoen. (via: 5post.com)
750i zegt
Uiteraard de V10. Gewoon een gevoelskwestie.
Driewieler zegt
Atmosferische V10 als je het mij vraagt.
franck zegt
@Driewieler: en als je het mij vraagt ook
donaldduck zegt
Dat wordt natuurlijk de V8, als ze deze al bouwen voor de X6,
scheelt een hele berg ontwikkelen. En 2 zuiger drijfstangen etc..
Voor de normal aspirated fanboys, Jammer Joh
S2000 zegt
Maakt niet uit ! Belachelijk dit soort motoren: wat een CO2 uitstoot zeg. BMW maakt het leven op de planeet aarde steeds meer onmogelijk.
Daniel zegt
De lichtere V8, zolang er maar een heerlijk uitlaat systeempje word gebouwd om het wat mooier te laten klinken dan de X5/6 M
Dehieman zegt
Het zal wel een V8 worden, een V10 van bijv. 4 liter (hij wordt kleiner als 5 liter wordt hier beweerd), zou gewoon absurd zijn.
Eric zegt
De huidige V10 is vrij fragiel en kwam koppel tekort i.v.m. AMG of RS6. Ofwel een nieuwe V10 met 6000 cm3 met minstens 580 pk.
Ofwel de V8 biturbo met dit vermogen. Tuners zullen de voorkeur geven aan de V8 omdat deze gemakkelijker te tunen valt.
Ik kies ook voor de V8 omdat ik de voorkeur geef aan een V8 roffel. Ieder zijn smaak natuurlijk.
Timmie zegt
@Eric: Waarom minstens 580 pk. De enige reden die ik zie is dat je je schuldig maakt aan de pk-wedloop…
Pieter zegt
eeum… ‘s2000’
Zegt u naam ni genoeg? Je spreekt jezelf wat tegen.
S2000 zegt
@Eric
Wat kraam jij allemaal voor onzin uit….. vrij fragiel ….. gemakkelijker te tunen …. Bijzonder, jouw kennis van zaken.
Merry zegt
Je moet soms keuzes maken en goed nadenken wat je gaat doen.
Ik heb de oplossing een twin-turbo V10!!! :)
Maarten zegt
@S2000
Een redelijk zinloze toevoeging. Het gaat hier om modellen waar enkele honderden per jaar van worden gebouwd. Deze auto’s rijden weinig km’s en staan vaker in de garage.
De volume modellen van BMW staan al jaren bekend om hun zuinigheid. Een 523i uit midden jaren 90 haalt al makkelijk 1 op 13. Om maar van de Efficient Dynamics modellen te zwijgen.
bmw-e30-7bh zegt
Ik heb de voorkeur voor de lichtere V8, ze klinken allebei heerlijk maar toch hou ik meer van het V8 geluid.
http://www.youtube.com/watch?v=EqM77E08H1c&feature=channel
thijs zegt
@s2000
wat doe jij hier anyway, wat ben jij? een of andere bomenknuffelaar?
ik ga voor de V10 klinkt het vetste en is gewoon ruig
S2000 zegt
Heren,
BMW’s zijn niets zuiinger dan hun concurenten. Er worden wel bovengemiddeld grote motoren gebruikt. Ze lusten dus wel een slokje.
BMW houdt iedereen voor de gek gesteund door de Duitse overheid.
Wat Toyota en Honda presteren met de hybride aandrijvers moet juist toegejuichd worden !!
cdp1193 zegt
Ik denk dat een v10 beter zou zijn als hij atmosferisch is wegens de directere gasrespons. En het klinkt beter dan een v8 tijdens het rijden en tijdens het spreken over je auto.
Jesper zegt
@ S2000:
Waar heb je je Insight met zeehondjes-bumpersticker geparkeerd?
Joris zegt
Als ze niet aan elkaar zouden onderdoen kan het toch geen kwaad dat het een V8 is ! Die klinken namelijk beter dan een V10 :-)
steven5163 zegt
zeker de v10 al hou ik toch echt van de v8 (L) :P
@s2000 wij zijn al lang weer dood voordat we last krijgen van al die co2 uitstoot man gwn lkr gasse met die v10’s en v8’s
als dit de zelfde motor word als de x6 m gaat ie dan ook 550 pk krijgen ?? xD
Majinstar zegt
Ik zou voor de Twinturbo V8 kiezen. Je kan altijd nog een filter bij plaatsen of uitlaatsysteem aanschaffen voor meer sound. Vermogen krijgt bij mij altijd een streepje voor.
Michael zegt
V10, V10, V10! En liefst atmosferisch ook, met een enorm hoog toerentalbereik.
V10’s klinken gewoon zalig (Youtube Viper, Gallardo, of de (ex-)M5/M6 maar eens). Een V8 is maar tam.
WinZ zegt
Nou, gewoon weer een V10, met allerlei technische trucjes om de hippies tevreden te houden…
De V10-keuze is voor mij puur een emotionele keuze. Anders vind ik het maar een opgeblazen M3 en dat past niet bij een M5 m.i. Bij de X5 en X6 past een V8-turbo dan weer wel vind ik. De trekkracht van een turbo vind ik passen bij een grote logge auto. Niet bij een luxe sportauto dus.
Het geluid zal bij BMW toch wel in orde zijn. Daar hebben ze bij BMW een hele afdeling voor> http://www.youtube.com/watch?v=ZV76eS3L9FI (vanaf 1:15)
JDM__Wotevajjjj zegt
de v10 natuurlijk als het een 4l v10 word kan die mss meer dan 10000 rpm draaien
maarten zegt
@ S2000
rijdt jouw S2000 op slaolie ofzo dat je dit soort onzin uit durft te kramen?
je kunt niet ontkennen dat nieuwe BMW motoren veel schoner zijn dan vergelijkbare motoren van andere merken, dat ze twijfelen aan een v10 of een v8 om wille van het milieu zegt al genoeg lijkt me.
Harry zegt
@ S2000
Mensen zoals jij 1. horen hier niet thuis, en 2. horen zich niet bezig te houden met auto’s, stap in de trein of bus.
on-topic
Duidelijk de V10 met een peekaatje of 550:d
prachtig geluid en vol emotie:d
S2000 zegt
Twee electromotoren + een 4- of 6 cilinder !!
1 enkele dun uitlaatje waar max. 150 g. CO2 per km uitkomt !
Dat ik pas een topprestatie. Lekker stil; geen kabaal.
franck zegt
@S2000: ehhm, wat is de definitie van eem bmw m model?? juist.. dat gaat om kabaal, brute kracht en een hoog verbruik.
Wat ik wel vind, is dat er in elke bmw gewoon een 6 cilinder hoort.. dan wordt hij maar wat langzamer, dat geluid maakt het weer goed.
JasperVDH zegt
Atmosferische V8 klinkt het best. En als dat niet kan, dan een atmosferische V10. En geen Turbo’s! Die verpesten de mooie klanken van de motor met hun gefluit :(
maarten zegt
hartstikke mooi maar ik denk niet dat mensen daar 150000 euro voor gaan betalen
S2000 zegt
@Harry
Wat een bull-shit. Ga lekker rolschaatsen.
Ik ben waarschijnlijk innovatiever ingesteld dan jij.
Probeer te verbeteren i.p.v. bij die brullende, stinkende V8 en V10 motoren te blijven.
We praten over een 10 tot 25 jaren nog wel eens.
maarten zegt
@S2000 that is
M5Power zegt
De V10 uiteraard en liefst zonder turbo’s ook al heeft de RS6 dan meer vermogen of betere prestaties op die 0,2 sec ofz zal het ook niet aankomen als ik maar dat heerlijk gekreis van die bmw kan horen!
en het is al niet de eerste keer dat S2000 zo reacties geeft en bmw is qau zeinigheid gelijk aan andere merken maar als je dan gaat kijken naar grotere motoren zal de 3.0 twin-turbo bv. toch een beetje zuiniger zijn dan de concurenten
zesinlijn zegt
Ben ontzettend benieuwd waarom jij in godsnaam ‘S2000’ als alias hebt gekozen. Kan ik niet rijmen met de commentaren die je hier post…
Merry zegt
S2000, u bent Femke Halsema???
S2000 zegt
@zesinlijn
Waarom niet ?? Honda is bijzonder innovatief en altijd al met een zo laag mogelijke uitstoot bezig geweest. De 10-jaar oude S2000 motor was zijn tijd ver vooruit.
Mao zegt
Ik denk een 4,2 V8 bi turbo met 40 kleppen :) o nee wacht dat was de vorige RS6
De X6/5 M hebben 680 NM koppel en V10 heeft bi turbo heeft nog meer koppel. Allemaal leuk en aardig, maar dat werkt niet met achterwiel aandrijving, dat vermogen/kracht kan je niet fatsoenlijk kwijt op 2 wielen.
Zie de dikke AMG’s, die zwaar berensd zijn door de electronica, 55 AMG wielspin als je aan et gaspedaal denkt, 65 AMG wielspin tot rond de 100 Km/u
Kunnen ze wel doen bij BMW zo’n zwaar begrenst ding, maar past niet bij BMW, die dingen moeten uitgebalanceerd zijn en niet constant wielspin hebben, omdat ze het koppel niet kwijt kunnen.
Als een M turbo’s heeft, kan ie ook wel AWD hebben :) Nissan heeft toch wel laten zien dat het de rij eigenschappen niet in de weg hoeft te zitten en als je een X5 M hebt waarom niet ? Bied alleen maar voordelen AWD, ook dit heeft Nissan inmiddels wel bewezen.
steven5163 zegt
@s2000
volgens mijn bedoel je 2 turbo’s + een 8 of 10 cilinder ?
4 dikke uitlaten waar geen max c02 uitstaat voor is ?
dat is pas een topprestatie lekker hard en veel kabaal.
maarten zegt
@merry
was hij maar Femke Halsema, die rijdt een naar eigen zeggen stinkende oude mercedes naast haar Prius
S2000 zegt
@Merry,
Hoe ben je daar achter gekomen. Jij kan goed raden.
Wat wil je van me ?
Pieter zegt
S2000 was een enorm hoogtoerige motor. 8000 toeren was geen uitzondering. 8000 toeren is niet zuinig. op zijn tijd vooruit of niet. De S2000 is een schitterende wagen. Maar bij het bouwen ervan gaf men geen snars om de planeet. Of toch niet op de manier dat ze dat nu doen.
zesinlijn zegt
@ S2000
Omdat de S2000 een mooi staaltje techniek herbergt wat (meestal) alleen door echte liefhebbers op waarde wordt geschat. Zeg maar mensen met een (auto)hart…
En van dat laatste merk ik maar weinig.
Ramshoek zegt
S2000 heeft niets te maken met de verschillende 280 pk (en bijbehorende CO2 uitstotende) race en rally series.
S is waarschijnlijk de eerste letter van zijn naam (aangezien zeikerd met een ‘z’ begint kan).
2000 staat voor zijn geboorte jaar ;-)
Olleh zegt
@S2000 wat een pancake ben jij zeg… Denk je nou echt dat een hybride beter is dan een gemiddelde dan wel high-end BMW?
Een Hybride auto begint pas bij 100.000km NA PRODUCTIE “zuiniger” te worden dan een Hummer H3.. (een Hummer ja!)
Bij 200.000km moet de batterij worden vervangen en dien je weer 100.000km te rijden om die batterij qua energie/afvalverwerking er uit te halen t.o.v. diezelfde Hummer, moet je nagaan hoeveel energie dát kost.
Dan nog maar te verzwijgen over het volgende filmpje van Top Gear:
Voortaan maar eens wat beter verdiepen in de zaken voordat je hier je Nissan/Honda propaganda shit vermeldt.
Merry zegt
S2000
Ik moet je zeggen, de S2000 heeft een super motor en de Civic type-R ook.
Maar de hybride auto’s van Honda zuigen enorm, en de uitstoot van oudere Honda’s kan echt niemand wat schelen.
Ik vind Honda echt wel gave auto’s heeft gemaakt tot 1994 en daarna is het echt huilen met de pet op.
Er is op ieder model wel iets kompleet mis of had anders gemoeten.
Iedereen Honda fanboy moet zijn geweten sussen met Hybride lul praatjes of met als deze honda ook een …. had gehad was hij sneller geweest.
Honda is gewoon een verkeerde weg ingeslagen en zal veel Fans verliezen.
Honda is net zo Saai geworden als Toyota, alleen Toyota gaat proberen weer sport auto’s naken en het bedrijf weer aantrekkelijk te maken voor mensen met een psaaie voor auto’s.
Honda heeft nu een te hoog ouwertjes gehalte, zeker nu de opvolgers van de NSX niet komt of alleen al Acura.
Ik had ook ooit een Honda passie, maar die is lang vergaan…
Olleh zegt
Fijn dat Autoblog ook aan embedding doet..
Nogmaals de link:
http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk
maarten zegt
@S2000
als je een autohart hebt zit je niet te bazelen over een viercylinder hybride in een M5,
ik vind het prima dat er hybride alternatieven komen voor ieder model maar dat wordt dan de 5 serie active hybrid en geen M5 want daar moet je van afblijven met je groene vingers
Pieter zegt
NSX komt waarschijnlijk wél terug. alleen onder een belachelijk gegeven. lees artikel http://www.autofans.be/content/honda-nsx-komt-terug-maar-hoe
Tombnolz zegt
Aangezien een V10 echt geschift klinkt prefereer ik die boven gelijk welke V8. Maar wat er nu precies komt in te liggen, maakt eigenlijk niet veel uit, de klant moet en zal slikken wat BMW hem voorschotelt.
@ S2000: BMW’s motoren zijn wel degelijk schoner en zuiniger dan die van de cocurrentie.
oniwo zegt
Neem maar de twin turbo V8 wat mij betreft. Wat meer koppel kan nooit kwaad en het geluid van die V8 mag er ook best zijn.
CS zegt
Een twin-turbo V10 zou echt onzin zijn, ze halen nog niet eens het volle potentieel uit hun huidige atmospherische V10, laat staan bij een turbo. Twee generaties terug volstond een ongeblazen 6 in lijn nog en nu zou je in geblazen V10 nodig hebben? Is toch volslage onzin, heeft niks meer met de M van motorsport te maken, waar efficiency en een lichte en compacte constructie troef zijn. Gewoon platte protserigheid, kijk mij nou wat ik nou onder de motorkap heb. Zou wat mij betreft direct onder het hoofdstuk wel X6 M maar geen CSL kunnen, een merk wat zijn kernwaarden verkwanselt, verliest op termijn zijn imago met alle gevolgen van dien.
Sorcerer zegt
In ieder geval geen V10 die er bij tussensprintjes @ lage toeren uit wordt getrokken door Golf TDI’tjes… verder zien ze het maar :+
Mr. V8 zegt
V10!!! That’s for damn sure!!!
Laurens zegt
@s2000
wat ben je toch een “hybride rijder” (bedoel iets anders maar komt op hetzelfde neer ;-) ), met je Daihatsu Cuore.
Totale CO2 uitstoot in NL is iets van 180 miljard kg per jaar. Je geliefde hybride bespaart in 4 jaar tijd ongeveer 5000 kg. Wij als andere autorijders geven je daar 17.000 Euro subsidie voor.
Stel dat we allemaal hybride auto’s zouden hebben, dan kost ons dat aan subsidies zo’n 30 miljard per jaar, en we besparen dan misschien 4% op onze totale CO2 uitstoot.
BMW daarentegen rekent de maatschappij helemaal niets voor haar innovaties om brandstof te besparen. Honda overigens ook niet als het niet-hybride auto’s betreft.
Project America zegt
@ S2000 aha dus iedereen moet jouw voorbeeld opvolgen een een Honda nemen met max. 236 g CO2 en een G-Label zo gossie dat is pas het goede voorbeeld geven, volgens mij heb je 1 hersencel…. want een hoog IQ heb je zeker niet.
Als je zo milieubewust bent waarom ruil je je “riceburner” niet voor een Prius die 150 g CO2 minder uitstoot ??
S2000 zegt
Jongens ik moet mij gedragen anders zou ik
nu gaan schelden…… Maar ik ben wel consequent want inderdaad ik geef deze boodschappen wel vaker af !
Hoe mooi die grote V8-en en V10-en ook zijn, ze zullen uitsterven….
Hoe vervelend die hybrides ook zijn, ze maken opmars het komende decenium en zullen een belangrijke plaats opeisen nu de aardolie lanzaam maar zeker schaarser wordt.
De S2000 motor maakt legaal 9000 toeren en mag/kan doorgetrokken worden naar 9300 t/min. Een motor die 240 – 250 pk levert en toch 1:12 kan rijden, bestond 10 jaar geleden niet !!
@Pieter
Jij hebt dus geen verstand van deze materie want je lult uit je kokosnoot !
S2000 zegt
@America
Ik heb vorig jaar net een Daihatsu Cuore gekocht en rij met de S2000 slecht enkele duizenden km per jaar !!
Goed he van een 1-cellige !!
Project America zegt
OT: V10 PLEASE, wat klinkt de E60 M5 V10 overheerlijk…. die twinturbo V8 uit de X6 M z’n geluid is TEveel gedempt om in een M5 te zitten en het klinkt niet eens als een echte V8…
Headhunterz zegt
een V8 klinkt nog altijd het lekkerst, dus kom niet aan met een V10 die lekkerder klinkt want die is er niet ;)
Ramshoek zegt
On topic;
Ik hoop dat het een V10 word en dan bij voorkeur een atmosferische.
Een speciale M krachtbron en niet een gekietelde ‘fabrieks’motor. Hetzelfde geld natuurlijk voor de toekomstige M3, ook daar graag een atmo V8 ipv een getuned 335i torretje.
Lamborghini heeft haar V10 onlangs van veel meer vermogen voorzien én tegelijkertijd een stuk zuiniger gemaakt dmv fijnslijperij en directe inspuiting.
Beide kunstjes beheert BMW natuurlijk ook, dus waarom niet op die manier de huidige V10 en V8 M-motoren aanpakken?
maarten zegt
S2000,
je bent helemaal niet consequent want net zei je nog dat de S2000 motor 10 jaar geleden zijn tijd ver vooruit was en nu bestond er opeens geen motor die 10 jaar geleden met 250 pk toch 1 op 12 kon rijden. ook gaat het niet alleen om jouw portemonnee bij de benzinepomp, maar ook om de co2 uitstoot dus tuf maar lekker verder met je daihatsu
Project America zegt
@ Headhunterz
Dat mag wel zo zijn maar als je de twin turbo V8 van BMW hoort denk je daar anders over DENK IK
http://www.youtube.com/watch?v=3mte_C7Dw4s
Hoogstwaarschijnlijk komt deze V8 in de M5, als ik dit geluid vergelijk met de huidige M5 V10 dan maar 10 000 keer de M5 V10..
Maar dat is weer een kwestie van smaak he.
robbie zegt
Heeren, hou het ff gezellig en OT!
S2000 zegt
-edit: schelden doe je maar in de speeltuin-
maarten zegt
@ S2000
beter een kwakbal dan een hypocriete milieuactivist, doe Greenpeace de groeten
Kris zegt
@olleh:
Uit welk ei kom jij? Dit onderzoek is echt al zo vaak onderuit gehaald…
Wat betreft die vergelijking van TG; elke auto die je onder vollast laat presteren, Prius of niet, verbruikt enorm. Als je er dan een auto achteraan laat rijden die voor dezelfde prestatie veel minder hard hoeft te werken kom je natuurlijk net echt met een eerlijk vergelijk.
On topic; doe mij die V10 maar. Liefst met een nog groter toerenbereik dan nu al het geval is!!
Majinstar zegt
@ S2000. Iemand die zoals jij milieubewust is moet juist de fiets pakken ipv de auto.
Koekebakker !!!!
bmw-e30-7bh zegt
@ S2000:
Hey pikkie kijk hier eens naar!
http://autotrader.nl/auto/autogids/autospecificaties.htm
Honda S2000 Gemiddeld verbruik 10L op de 100km.
BMW 330ci Gemiddeld verbruik 9L op de 100km….
Wat lul je toch uit je nek..
Pieter zegt
“@Pieter
Jij hebt dus geen verstand van deze materie want je lult uit je kokosnoot !”
Ben je dat gaan opzoeken in de woordenboek? of kwam je daar zelf op?
Want niets wat jij zegt spreekt mijn zin tegen … hou je commentaar dus.
Merry zegt
S2000
De dikke motoren zullen nooit uitsterven.
Het zullen er minder worden maar ze zullen niet verdwijnen.
Dit komt door auto’s als de Honda FCX(wel een goede Honda na 15 jaar)
Zoals Jay Lenno al zei, vroeger verving de auto het paard als vevoersmiddel.
Er wordt nog steeds op paarden gereden, voor plezier welliswaar.
Dit zal met de benzine sport auto ook gebeuren.
S2000 zegt
-edit: schelden doe je maar in de speeltuin-
Pieter zegt
negen kilometer fietsen, je lijkt er best trots op. moet je die weg nog terug ook?
Project America zegt
S2000
Wat doe jij eigenlijk op zo’n site als je je zo erg bekommert om het milieu….
Is het niet beter dat je ophoepelt? want nu heb je toch zoveel mensen tegen je en je blijft erop reageren maar die lege cocosnoot van jou laat het niet toe om samenhangende reacties neer te zetten.
bozewolf zegt
Doe maar weer minder cylinders en veel minder gewicht. Dit is inderdaad gewoon protserigheid, zoals CS al zegt. Meer en groter is niet altijd beter.
en lmao @ alle fanboys die S2000 op de kast aan ’t jagen is. You go, brother.
Headhunterz zegt
@ bozewolf
lmao? leg eens uit, ik ben niet zo’n computernerdje :P
Pieter zegt
Als de prestaties niet onder doen voor elkaar, zou ik voor de V8 gaan. Enkel en alleen voor de gewichtsbesparing.
RijNouNsDoor! zegt
Joh, dat ze bij BMW een twinturbo V10 in een Honda S2000 gaan leggen! Bruut man!
RDS zegt
@ S2000
9 Km? :shock: Je zult nu wel erg moe zijn.
9 kilometer, ik moet er niet aandenken. Ben je net een beetje warm moet je weer afstappen. Probeer volgende keer eens 200 km. dan heb je een prestatie, eerder niet!
En wat jouw groen gezeik betreft, nja als je rustig (als een oma) rijd zijn kleine/hybride motoren zuinig. Als je een beetje sportief rijd is een grotere motor altijd zuiniger omdat deze dan niet teveel toeren hoeft te maken en het rendement omlaag gaat. Koop lekker een 520d, groter, mooier en zuiniger dan een Prius. Plus dat je je belastingvoordeel niet door anderen laat betalen!
RDS zegt
@ Headhunterz
Lach me ass off
S2000 zegt
@bozewolf
Hier spreekt iemand waar ik graag naar luister !!
Jij hebt het bij het juiste eind.
Vertel nog eens wat meer; al die lege kokosnoten hier daar wordt je niet goed van. Allemaal Golf rijdertjes die dromen van een BMW V10 en op een kussentje zitten achter het stuur. Komt een hoofdje nog steeds niet boven het dashboard uit !
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@ S2000
Er is een ding dat een hoop meer vervuiling geeft dan de v10 of v8 en dat ben jijzelf. De vernietiging van de aarde is nabij door jou! Je zit achter je watts verslindende scherm aangesloten op je watts verslindende pc in je huis dat nog meer watts gebruikt door de vaatwasser, afwasmachine, tv, verlichting, radio, keukenapparatuur, elektrische tandenborstel enz. Daarnaast moet er nogal wat verpakkingsmateriaal geproduceerd en vernietigd worden voor alles wat jij in je trieste leven consumeert. De vervuiling die jij veroorzaakt in je leven staat niet in verhouding tot de vervuiling die een auto kan produceren. De natuur gaat kapot en dat is jouw schuld en wat nog veel erger is is dat je de natuur laat schikken. Iedere keer als jij met je Daihatsu Cuore langs komt vallen de vogeltjes van schik uit de boom omdat dat ding zoooooooooooo lelijk is. Mijn gratis advies: Save the planet en spring van een hoge brug!
RDS zegt
@ Vliegwiel
You go Doc
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Edit:
Schikken = Schrikken
MDA zegt
gekke keuze… als de prestaties niet onderdoen, moet je eigenlijk kiezen voor de lichtere V8 (minder gewicht = beter). Maar gevoelsmatig moet je natuurlijk voor de V10 gaan. Ik hoorde laatste nog een M5 een klein stoplichtsprintje doen… wat een geluid!!
Kuyl zegt
@S2000, wat doe jij hier. Ruil je auto in voor een fiets lekkere slimmerd dat je er bent. Zoals anderen hierboven ook al aangeven zijn auto`s echt niet de grootste verantwoordelijke voor de CO2. Ga jij maar eens opzoeken wat het storten van een kuub beton aan CO2 uitstoot. Allemaal in hybride`s rijden is echt niet de oplossing. met al onze luxe dingen stoppen dat is de oplossing maar dat willen we niet.
Gaapie'' zegt
racerx zegt
@ S2000
Mijn 530i van 2001 is door mij gemakkelijk op 1 op 12/13 te rijden. Best aardig voor een auto van dik 1500 kg en een 231pk sterke zespitter toch? Ga me nou niet vertellen dat de S2000 de enige is die qua verbruik sterk scoort icm zijn motorvermogen.
DJD zegt
Gewoon een 7.3l V12 :lol:
Nee, hoor! Ik zeg gewoon allebei. Kan je zelf kiezen.
zalwel zegt
dit zou niet een kwestie van milieu moeten zijn maar van wat de motor de beste is. want als al gezegd deze auto’s rijden in het algemeen minder dan de zuinig maar niet milieu vriendelijke hybrids.
er word nu namelijk alleen gekeken naar het verontreinigde van een auto als het alleen in gebruik is. en eigenlijk moet er gekeken worden hoe verontreinigd de hele levenscyclus van een auto is. dus ook hoe veel uitstoot bij productie en vervoer van productie komt kijken.
maar voor de motor die mij maar de V10.
m5 zegt
Atmosferische V10 natuurlijk dikke middelvinger naar de hippies ;)
S2000 zegt
@RacerX
Best Kokosnoot: dat was 10 jaar geleden zo. Nu niet meer.
Echter gaan we er ook regelmatig hard mee optrekken, haal ik de 1:10 nog net en is die 530i van jou al lang 1:8 aan het rijden.
Succes met je oldtimer uit 2001 !
Kuyl zegt
@Prof. Dr. Vliegwiel
Hhahaha ik dacht nog hou me in. Maar jij doet het gewoon. hahaha en gelijk heb je. wegwezen met zulke irritante gasten die het niet snappen.
zalwel zegt
idd racerX dat doet mijn 2001 540I handgeschakeld ook makkelijk alleen niet meer als ik duitsland ben.
Fokko zegt
@ S2000
fijn dat er mensen zoals jij zijn die aan het milieu denken.
mij kan het geen barst schelen en gelukkig heb ik dan wel de mogelijkheid om een stinkende CO2-bom te kopen, maar daar betaal ik dan ook voor.
liefst nog een dikke gechipte diesel.
maar even zonder dollen, ik ben voor wereldwijde CO2-reductie, maar dan moet men maar eerst eens gaan focussen op de industrie en koeienstront.
belastingregeltjes op auto’s in de Benelux hebben een marginale impact op de wereld, denken dat de lucht veel schoner wordt door alleen de auto-industrie aan te pakken is wishfull thinking.
bovendien rij je geen S2000 zonder hem tot 9300 /min te trekken (zoals je zelf vol trots aangeeft), goede vriend van me heeft er ook een, zijn praktisch verbruik komt uit op 1:6,5.
Trevor zegt
Al dat gelul over geluid…. Een V8 kan ook super vet klinken… Kijk naar een F-1 dat zijn nu ook V8-en en die klinken toch echt niet verkeerd zou ik zeggen… Daarvoor waren en V10’s en V-12 motoren maar om nou te zeggen dat je echt heel veel verschil hoort… Ook de cilinderinhoud is inmiddels gehalveerd, enz enz… dus BMW heeft echt aan een V8 bi-turbo wel genoeg… en dat geluid daar passen ze wel een mouw aan… Ze moeten gewoon kijken naar wat biedt het meeste voor het minste… en wat is het betrouwbaarst, minst onderhoud gevoelig en minste co2 uitstoot enz enz… V8 of V10 dat doet er niet toe…
cbr600rr zegt
@ S2000:
Je argumenten zijn goed, maar je moet ook een beetje denken aan het publiek. Laten we zeggen dat Halsema het ook niet echt lekker doet op een PVV-conferentie…
On the subject: Nu ze gestopt zijn met de F1 zeg ik V10! Ze hoeven de associatie met die enge V8’s niet meer te hebben.
Het mooiste vind ik dat Mr. V8 het met me eens is:-D
RDS zegt
@S2000
kun jij mij even aanwijzen waar staat dat jij als je snel en veel optrekt 1:10 rijd?
http://www.honda.nl/content/autos/modellen_s2000_gegevens.php
Op de snelweg met constante snelheid haal jij 1:12 anders NOOIT
Ga jij je maar weer lekker aftrekken op je S2000. Optrekken doet dat ding namelijk ook niet.
Project America zegt
Prof. Dr. Vliegwiel
Kijk! mooizo weg met die hippy wannabe die de boel desondanks vervuilt, van de brug af ermee.
JH zegt
Doe maar gewoon een V8, die is korter dus kan meer achter de vooras geplaatst worden (betere gewichtsverdeling) en daardoor weer iets lager (lager zwaartepunt) en 555pk is meeeer dan genoeg maar daarvoor moet BMW wel een 10% lager rijklaar-gewicht nastreven ;)
cbr600rr zegt
@ Trevor:
Ga je mond eens gauw spoelen!
Vergelijk dat maar even met die stomme naaimachines van tegenwoordig…
cbr600rr zegt
Bij deze de link: http://www.youtube.com/watch?v=EwmvVWSvSpg
E320cdi zegt
goed dat ze deze keuze afwegen door ze beiden te bouwen, eigenlijk zouden ze wat geluidsmateriaal moeten sturen naar de media om zo iedereen te laten kiezen wat het moet worden :-P Overigens lijkt mij een V8 zuiniger, maar misschien kan een V10 zuiniger worden dooro.a. een kleine(re) motorinhoud natuurlijk..
@ S2000: Wat ben jij vermoeiend. Auto’s als de M5 zijn er niet veel en rijden relatief weinig, dus mogen ze meer verbruiken. Iemand in een Prius zal misschien totaal evenveel uitstoten in 5 jaar tijd, omdat die veel meer zal rijden.
Waarom rij jij trouwens nog auto?
S2000 zegt
@RDS
De S2000 trekt in 6,2 s. van 0-100.
Het is maar waar je het mee vergelijkt of je dat snel vindt of niet.
Los van de seconden is er de beleving. En die is natuurlijk super in een S2000.
Ooit verkocht Honda een voorloper van het VTEC systeem aan …. BMW die het VANOS is gaan noemen. Ooit stond de BMW-top in Japan bij Honda om over samenwerking te gaan speken. Binnen 30 min. werden ze buiten gezet….
Echt lachen !
vØlvØ frǽk zegt
@ RDS,
het mooiste vind ik nog wel het label dat de S2000 heeft, een dik vet G-label!
wbt de motor, doe mij maar een V8. Gewoon omdat die lichter is. En niet voor het milieu, maar voor het weggedrag!
Daarnaast vind ik ook dat in een M3 gewoon een 6 cylinder moet. In een ‘kleine’ 3 serie hoort geen grote V8. En daarnaast klinken BMW 6 cylinders gewoon echt super. Daar kan geen V8 of V10 aan tippen!
Tuurlijk zegt
V8, V10…
Persoonlijk vind ik de huidige V10 van de E60 minder dan de ietwat nieuwere V8 die voorin de E90-93 ligt.
Heeft waarschijnlijk ook met de leeftijd van de motoren te maken, maar de V8 is wat speelser.
Maar waarom niet de V12 van de 2010 760i modificeren? en er in plaatsen.
Wat er ook in komt, please verantwoordelijke bij BMW, laat die SMG bak achterwegen in een iets te snelle gezinsauto.
Mijn ideaal: een V12 met een DTC (ala nieuwe z4) bak.
micheloo0 zegt
Zeker en vast de v10 al klinkt die v10 toch ook niet zo geweldig het is gewoon een bruut geschreeuw tegenover een italiaanse v8 :D
Pieter zegt
lol , denk je dat Honda nooit tegen de lamp gelopen is? Dat is business. Heeft niets met BMW te maken… laat staan met de wagens die ze bouwen.
marky zegt
@ s2000
wat kom jij zeiken dan over een kabaal makende v8 of v10
die s2000 van jou is ook niet echt stil hoor als je rond de 9000 toeren opschakelt
ontopic :
doe maar weer die v10 hoor een van de mooiste motor ooit vind ik
robbie zegt
Kappen met dat geneuzel over de Honda S2000! Dit artikel gaat over de BMW M5. Niet luisteren = ban.
RDS zegt
@S2000
Ja ooit, ooit was de aarde plat, ooit draaide de zon om de aarde, ooit was jij er nog niet. Vroeger was Honda misschien de betere maar die tijd is toch echt voorbij.
Jochempie zegt
Over dat vergelijk met de Prius en de M3: Op dat tempo is de M3 efficienter, dus beter voor het milieu. En dat terwijl hij een pak meer weegt.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@ S2000
Stop is met ademen, je zit co2 uit te stoten!
@ All
The true story about S2000:
S2000 is een mannetje van 12 en heeft zijn vader een Daihatsu Cuore. Naast zijn bed hangt een poster van K3 en van een S2000. Op en rond deze posters zitten rare vlekken. Hij moet iedere dag 9 km op zijn driewieler fietsen om naar school te gaan waar hij vervolgens de hele dag wordt gepest. Later als hij groot is wil hij graag bij Honda gaan werken zodat hij eindelijk de kans kan krijgen om in een echte S2000 (wauw…gaaaaaaap) te kunnen zitten. Hij doet daarom ook erg goed zijn best op school. Helaas heeft hij een handicap waardoor zijn droom waarschijnlijk nooit zal uitkomen. Hij heeft namelijk maar 1-hersencel.
Lucas zegt
V8.
probeer het geluid van de E39 M5 te evenaren.
rider zegt
voor het geluid en het spectakel de V10 maar als ze allebei hetzelfde presteren dan toch liever de iets lichtere V8 versie. en die zal ook wel wat zuiniger zijn en goedkoper om te produceren.
Gaapie'' zegt
Aan de reacties te zien, zijn hier een pak mensen met het verstand van deze man.
http://www.youtube.com/watch?v=w60Sxop5I38&feature=player_embedded#t=97
Tuurlijk zegt
Ik ben het volledig eens met robbie, want deze discussie wordt niet echt naar een hoger niveau gelift.
@Prof. Dr. Vliegwiel:
Niet echt een hoogstaand betoog.
micheloo0 zegt
geef s2000 asltublieft geen ban hij levert geweldig grappige discussies op :D
Charlie zegt
@ S2000
geen nood man, voor jou hebben ze ook een modelletje hoor ;-)
)
Daeruin zegt
-edit: on-topic blijven!-
Mr. V8 zegt
-edit: on-topic blijven!-
Charlie zegt
@ S2000
Ohh , er is ook nog een M editie als je die perse wilt :-)
)
cdp1193 zegt
@charlie die laatste is wel elektrisch dus dan verbruik je met je trapauto meer dan met een hummer.
Ik blijf erbij ze moeten er een V10 insteken alleen al omdat het duurder klinkt.
Rob zegt
@DJD
Dat is nog eens een oplossing, moet je natuurlijk wel zorgen dat de prestaties enigszins gelijk zijn. Hoewel (lijkt mij) erg moeilijk word om een V8 Turbo gelijk te laten presteren als een V10.
Persoonlijk zou ik voor de V8 gaan. Ik hou meer van een diepe brul dan hoog geschreeuw. Maar ik zou verder gaan, ik zou de V8 lekker stil maken. Klinkt misschien gek, maar je hoort hem dan niet aankomen terwijl ie 200 gaat. Lijkt me een aparte ervaring…
zesinlijn zegt
Oké, terug on-topic:
Dan maar de V8. Om alle al eerder genoemde redenen die je moet/kunt toepassen om weer een èchte M te bouwen. Zoals bijvoorbeeld de E30 M3 (was een 4-cylinder) en de E46 M3 CSL.
Die V8 lekker diep inbouwen en zorgen voor een flinke gewichtsreductie. Meer vermogen is niet nodig! BMW heeft trouwens enige tijd geleden al aangegeven niet met die PK wedloop mee te doen. Ik heb dus het idee dat ze die 580 PK van de RS6 niet gaan proberen te halen.
Valleyman zegt
Doe niet dom en steek een atmosferische 5 liter v10 onder die kap…
En houd turbo’s voor Duplomobielen en Aldijeeps.
-edit: on-topic blijven!-
S2000 zegt
-edit: on-topic blijven!-
JanJoost zegt
Allereerst wil ik zeggen dat het hier om de snelste versie van een bepaald model gaat. Hoeveel stuks zullen daar reeel gezien van op de weg verschijnen? Zet dat vervolgens uit tegen de totale automarkt en bedenk dan dat alle auto’s bij elkaar verantwoordelijk zijn voor ongeveer 3% van de totale CO2 uitstoot in de wereld. ( ja heel weinig, auto’s vallen namelijk onder transport en daar vallen bijzonder veel vormen van vervoer onder)
Poeh wat gaat die V10 schrikbarend meer bijdragen aan opwarming van de aarde!!!!
Tuurlijk, olie gaat op en brandstof wordt duurder, daar maak ik mij wel degelijk zorgen over maar al met al begint het steeds meer een marketing verhaal te worden met die groene A en B labels.
RDS zegt
-edit: on-topic blijven!-
Benz.. zegt
-edit: je bent gewaarschuwd!-
Oja.. Doe maar gewoon de V10. Een lekker hoogtoerig 5 liter blok met een racy-toerental + een lekker geluid! :)
b0z4 zegt
De V10 en de V8 zijn machtige motoren , maar het mileu speelt steeds meer een grotere rol. Dus ik gok op een V8 MET turbo’s
skip_alfa .. zegt
lol @ iedereen. ik vermoed dat de gemiddelde leeftijd hier zo tussen de 30 en de 40 ligt. allemaal mannen met een carriere, en (hopelijk) een leuke auto ! maar waarom schiet iedereen samen in actie tegen s2000? volwassen mensen horen elkaars mening te respecteren. laat hem toch fijn fietsen? kunnen jullie (en ik) er straks tegen 150 per uur langsdoor knallen over een veldwegje. heerlijk toch? ieder zijn ding. dit doet me hier eerder denken aan een stel gefrustreerde tieners die door de hele klas gepest werden vroeger en dat nu moeten uitwerken dmv het groepsgevoel dat hen vroeger zo kleineerde?
lincoln zegt
@S2000 ..
ga toch weg met je 4 cilindertje ..
wij (echte mannen) hebben allemaal een dikke V8 ..
dus nu zijn we toe aan een V10 ..
en benzine verbruiken vinden wij heeeeel stoer .. echt een prestatie ..
m.a.w. trek je niet teveel aan van bovenstaande losers ..
Benny1 zegt
Als er vraag naar een dikke V10 is (ja ik ik ik !! ;) ) en de regels laten het toe, wat houd je dan tegen toch gewoon lekker de V10 in de nieuwe 5 serie te doen??
skip_alfa .. zegt
ontopic : zoveel mogelijk lawaai en uitlaatgassen voor de nieuwe m-versies. hoofdzaak : pk’s, geluid, koppel. bijzaak : co2, lithium-batterijen en bomen !
zie je, zonder s2000 zijn mening af te kraken, zo kan het ook ..
Victor zegt
Mooi om te lezen allemaal ‘de S2000 discussie’.
We moeten allemaal blij zijn dat er types als S2000 bestaan. Dankzij al die klote Priussen en Cuore’s kunnen er nog V10’s gemaakt worden. Het vangt mekaar allemaal goed op zodat we op een mooi CO2 gemiddelde komen.
OT: V10! Lekkerder en milieuvervuilender!
Kyanite zegt
@S2000
Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat hybrids de toekomst hebben, maar al die 12-jarige hier snappen dat nog niet.
OT
Als ik zou moeten kiezen tussen een geblazen V8 of een ongeblazen V10, zou ik de V8 nemen. Waarom? Lichter, betere gewichtsverdeling, zuiniger, meer koppel, lagere houderschapsbelasting etc. etc.
Even realistisch gezien het hele idee M-serie (én Mercedes AMG én Audi RS) is natuurlijk zwaar over-the-top, waarom sportauto-prestaties in een normale gezinsauto? Wordt er met deze modellen iets in de autosport gedaan? Nee, want ze zijn te groot, te zwaar en te lomp.
Tommy2 zegt
“De nieuwe V10 zal een kleinere inhoud hebben en ook deze V10 zal een turbo (of turbo’s) krijgen.”
Nog kleinere inhoud dan 5 liter? Laat dan maar zitten met die V10, gooi er dan alsjeblieft de 4.4 biturbo V8 in, die heeft nog een fatsoenlijke cilinderinhoud.
Tommy2 zegt
@Kyanite: Geblazen V8 lichter dan een atmosferische V10?? Haha, atmosferische motoren zijn vele malen lichter, wat denk je dat al dat leidingwerk, de turbocompressors, intercoolers enzo wegen… Ze rijden wel relaxter dat met ik met je eens.
laulau zegt
@kyanite
de meeste eigenaren van deze auto´s geven niet zoveel over verbruik en al die blabla
verder geef mij maar een twinturbo v10 ,voor de meeste mensen is deze auto toch niet haalbaar dus
zesinlijn zegt
@ Kyanite
Dat is anders wél waar de M1 voor geproduceerd is. En waar denk je dat bijvoorbeeld de BMW E30 M3 Evo en de Mercedes 190E 2.3 16V Evolution vandaan komen. Juist uit de racerij. Maar om in een klasse voor straatauto’s te mogen rijden moet hij wel als straatauto gehomologeerd zijn. En dus minimaal 400 (of 500) stuks verkocht (of geproducerd, dat weet ik niet) zijn. Nou dan maken we er toch een stuk of 400 voor op de weg…! Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M3 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Groep_A#Homologatie voor de homologatie-eisen voor de Group-A races.
Waar de Audi RS-en vandaan komen weet ik niet.
zesinlijn zegt
PS. als ik er naast zit dan hoor ik het graag.
vla zegt
Het kind in me zegt “Atmosferische V16 en gewoon niet leveren aan Amerika”, maar BWM heeft ook winst nodig uiteraard… :P
laulau zegt
@ kyanite
al ooit iets gehoord van de dtm???
Duidelijk zegt
Zal een twin V8 worden… zet ik geld op.
V10 zou zeggen dat er een aparte productie voor dat model alleen zouden moeten opstellen. De V8 wordt al voor een deel geproduceerd, dan zouden ze slechts een deel moeten veranderen wat economisch haalbaar is.
Ook is de V8 makkelijker binnen de emisienormen voor de komende jaren te maken. Die moet niet allen verkoopbaar zijn in 2010 ofzo maar nog een hele tijd. Dus wat vooruitkijken in de tijd zal voor de V8 zorgen.
rrwentzel zegt
V10 lekker HUILEN en JANKEN
Gaapie'' zegt
Ze zouden er ook standaard een V8 in kunnen leggen en dat men bij Individual kan kiezen voor een V10
M-lover zegt
en waarom geen dikke 3.8l 6-cylinder turbo ofzo? 500pk en een shitload aan koppel kan niet moeilijk zijn!:D
phantom zegt
Of de v8 van de m3 doorontwikkelen tot 550 +pk ofzo alleen dat wordt vrij prijzig denk ik..
robin l zegt
v10? er klinkt er maar 1 echt fantastisch.porsche carrera.turbo’s zijn leuk maar atmosferisch klinkt toch echt btr tliefst zo”n oude rally car uit de jaren 80 heerlijk ouderwets ,dubbelle carburateurs ahhh nostalgie ;-))
Daaniozo zegt
een atmosferische v10, en als het echt niet anders kan er 2 turbos opschroeven zodat je met je nieuwe m5 een audi rs6 v10 zoek rijdt.
Tom zegt
v10 hybrid drive met zonnecellen-open-dakje en 14 inch velgen :-)
DasAuto zegt
Als ik de leiding had over de bouw van de M5, dan zou ik hem uitvoeren met de V10. Maar je kan als optie een GreenBlueEffeciencyEnergySaverDynamics-Pack geven, met een Ford Econetic verlagingssetje, energiebesparende lageweerstandsbanden, 14inch wieldoppen (een idee van Tom, zie reactie hierboven) en de kleur wit met een groen blad erop gespoten, en op het groene blad liggen twee waterdruppels (dit is voor het imago)….. Het is toch triest, energiezuinige, niet-aanhangwagen/caravantrekkende auto’s OKE, maar als je een M5, RS6, of iets dergelijks maakt moet je juist géén rekening houden met de energiezuinigheid. Iemand die energiebesparend wil rijden, koopt toch geen M5, die neemt een Audi 2.0 TDIe of een BMW 520D.
Benz.. zegt
Ja…. het is me wel duidelijk.. :?
Maarten zegt
de V10 past beter bij een M5 vind ik
Kyanite zegt
@Tommy2
Het buizenwerk, turbo en intercooler zijn mijn inziens nog steeds lichter als 2 extra cilinderkamers, 2 extra zuigers, langere krukassen, langere nokkenassen etc. etc.
@laulau
Voorlopig snap je de essentie van het verhaal nog niet waar S2000 over begon. Tuurlijk de eigenaren van dit soort PK-monsters zal het een worst zijn hoeveel een auto verbruikt, maar voor de relatief nabije toekomst zullen dit soort auto’s volledig verdwijnen en worden vervangen door hybride varianten… in wat voor vorm dan ook.
Heb je weleens gekeken hoeveel onderdelen van een DTM-auto overeen komen met een straatauto? Misschien de deurgrepen maar de rest heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets te maken met een straatauto. Tevens zijn er voor zover ik weet geen raceklasses waar 5-series, E-klasses en A6-en in meerijden, dus voor homologatie zijn dit soort auto’s ook niet nodig.
@zesinlijn
De door jouw genoemde model zijn nog enigszins normaal gemotoriseerde auto’s, niet zoals de huidige serie M/AMG/RS-modellen.
Lodewijk zegt
Ik haat turbo’s en/of supercharger’s!
Op een diesel moet dit, maar een benzine moet atmosferisch zijn vindt ik.
Gewoon een lekkere V10 of V12 met 600 pk.
Dit is zonder turbo perfect mogelijk.
GOD zegt
De M5 heeft normaal gesproken 2 cilinders meer als de M3.
dan zou het dus een V10 moeten worden,
Een M blok heeft de traditie om +/- 100 pk/L te hebben.
De nieuwe M5 krijgt waarschijnlijk ongeveer 550pk
dat zou dan betekenen dat het een 5,5l zou worden als het een atmosferisch blok zou zijn, dit terwijl ze juist minder inhoud willen dan de oude.
betekend dus dat het helaas geen atmosferisch blok word.
De inhoud zou traditie/serie getrouw meer moeten zijn als de M3.
Ook maakt BMW Motorsport traditie getrouw de inhoud per cilinder het liefst 0.5L
dit zou dan betekenen 4.0L voor een V8 en 5.0 voor een V10
hier beginnen al de problemen omdat ze er niet tussen in kunnen zitten.
tenzij ’t de V8 word van de X5M/X6M
maar dit is niet een M blok en niet echt waardig voor een echte M
theoretisch zou het dus een V10 turbo worden.
De M3 zou misschien de volgende keer weer een 6 cilinder krijgen.
traditie getrouw 2 cilnders meer voor de M5 kom je toch op de V8
aan de andere kant hebben ze een M3 V8 nodig om homologatie redenen, en mee te kunnen rijden in de ALMS en dergelijke.
dat zou dan weer betekenen dat het toch weer een V10 word.
de huidige V10 is underpowerd om op precies 507pk uit te komen, vanwege historische redenen (BMW 507)
ze kunnen er dus nog wat meer uithalen door het blok te updaten.
maar dan krijg je weer dat emissie verhaal.
dus zou je het blok beter wat kunnen downgraden en er turbo’s opzetten.
heb je minder stress op de onderdelen, betere emissie en verbruik en tevens meer vermogen en koppel.
alles bij elkaar wijst erop dat het logisch zou zijn dat het een V10 turbo zal worden
misschien wel een ge-update blok uit de huidige M5.
of toch dat verrekte (nep M) V8 blok uit de X5M/X6M, wat dan weer wat verder word opgeboord/gehoond en dergelijke. only time will tell
w0o0dy zegt
@GOD: waarom zouden ze niet de 4.0 uit de M3 nemen, misschien iets vergroten (4,2 of zo) en een twinscroll turbo erop? 520pk, meer koppel en een redelijk lichtgewicht motorblok voor een goed sturende “frontend”….
en de M3 motor is wel een echte M-motor (immers de v10 met twee cilinders minder)
GOD zegt
@ w0o0dy
opzich zou dat best kunnen en het is nog niet eens zon slecht idee.
maar een M5 heeft traditie getrouw 2 cilinders meer.
aan de andere kant begint het een traditie te worden om tradities te verbreken.
w0o0dy zegt
@GOD: een kwart meer vermogen dan de m3 dan zit je op 525pk (lijkt me haalbaar) en qua koppel moet de 520Nm van de M5 vrij eenvoudig te overtreffen zijn…. 550 tot 600Nm….? Dan valt de motor net iets onder de X5/x6 M maar da’s niet gek want de 5 serie is zo’n 400kg lichter….. Dan zal de oude M5 makkelijk te kloppen zijn qua prestaties.
Tommy2 zegt
@Kyanite: Ik weet wel zeker dat het zwaarder is dan 2 extra cilinders, zo zwaar zijn die atmosferische (aluminium) motorblokken niet. Maar het hoge koppel van een turboblok compenseert het iets hogere gewicht meteen driedubbel.
Btw, waarom zou je de M3 V8 vergroten en van turbo’s voorzien als je een V8 turboblok liggen hebt…? Weird! Als de cilinders maar ± 500 cc zijn of iets meer ben ik blij. Anders krijg je zo’n hoog jankgeluid met die brommerzuigers op hoge toeren.
Jelmer zegt
Ach, om es te fantaseren… een 3-liter V10 met compressor. Waarom niet?
w0o0dy zegt
@Tommy2: omdat die 4,4 twin turbo niet een echt M-blok is? Dat is in feite de 4,4 twin turbo met meer druk…. en die heeft dus ook niet een echt M-sport karakter (de turbo-blokken halen de 7.000 toeren maar klimmen dan niet echt enthousiast meer in de toeren en dat is wat frustrerend als je een echte sportmotor wil).
De V8 uit de M3 draait ruim over de 8000 toeren en dat zal dan wellicht iets gaan zakken, maar als die wat gretiger in de toeren blijft doorgaan dan is dat een fijnere motor voor sportief rijden… denk ik.
Maar goed… ik ben bang dat het de goedkope en “milieuvriendelijke”-optie zal worden… dus dat 4,4 V8, twin-turbo blok uit de X5/X6m (helaas).
Jelmer zegt
@ w0o0dy:
Waarom zou een motor die het laatste stukje toeren er niet echt enthousiast uitgooit geen sportieve motor zijn? Persoonlijk – persoonlijk – vind ik motoren die koppelrijk zijn vanaf laten we zeggen 3000tpm (bij een max van 6500) erg sportief rijden. Je kunt er als er RWD opzit makkelijk mee driften, zijn altijd bij de les… Vooral compressorblokjes kunnen erg fijn zijn (vind de oude G60 een van de lekkerste blokjes waar ik mee gereden heb), maar de 1.4 turbo 155pk in de MiTo vond ik ook super. Maar ook 3,7 uit de Infinity G37 reed heerlijk – ook veel koppel.
Wat ik wil zeggen: toeren zijn soms wat overrated voor sportief rijden, koppel is erg leuk.
Overigens heb ik wel een BMW zes-in-lijn :)
Jelmer zegt
ps: Diesels zijn gaar. Korte “powerband”, en de bovenste hélft van het toerengebied doet niets. Voordat ik iets over zelfontbranders als tegenargument krijg.
Smeenguh zegt
Bmw nieuw ontwikkelde v12 WOEHOEE!
zesinlijn zegt
Héérlijk dit! Vanaf een uur of 21:00 gaat het weer lekker on-topic. En nog goed over nagedacht ook!
GOD zegt
@ w0o0dy
heb je wel gelijk in wat je zegt.
525pk is makkelijk haalbaar met een paar blazers,
meer vermogen en koppel is hiermee opgelost.
de cilinder inhoud word minder en ook houden ze 0.5L per cilinder aan. weer twee problemen opgelost.
niet eens zon slecht idee. aan de andere kant is een V10 ook niet zon slecht idee.
BMW heeft zelf ook moeite met kiezen dat laat al zien dat het niet zo makkelijk kiezen is. ik wou dat ik zulke problemen had :lol:
@ Tommy2
doel je op het blok uit de X5M/X6M ?
dat is geen M blok en zou heel teleurstellend zijn als die in een echte M zou komen.
dan raken ze die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt
GOD zegt
@ Jelmer
de lineare vermogens opbouw zorgt ten eerste voor de sensatie.
hoe verder je hem doortrekt hoe meer power je hebt en hoe meer het blok begint te schreeuwen.
als je denkt nu houd ie op met trekken blijft die doortrekken.
min punt is dat je veel minder een druk in je rug hebt en “weinig” vermogen onderin bij normaal gebruik.
verder voordeel is dat je gaspedaal geen aan en uit knop is, wat belangerijk is bij een goed uitgebalanceerde auto.
w0o0dy zegt
@jelmer: motor die bovenin “asmatisch” wordt omdat het koppel inzakt dat is echt niet lekker als je op de grens van de grip een bocht uitkomt….
dull043 zegt
maak niet uit alle2 mooi
zesinlijn zegt
Woody en GOD, bedankt!
Ik kan rustig iets anders gaan doen nu, ik heb gezien en geoordeeld (als dat een nederlands woord is…) de hoogtoerige sportmotor wordt ook in mijn afwezigheid goed verdedigd. Sterker nog, jullie halen me de woorden uit de mond en voegen er daarmee nog belangrijke zaken aan toe. Vét!
Jozef zegt
Laat ze nu nog snel die laatste F1-knowhow nog even in een vette nieuwe V10 Twinturbo leggen als afscheid, extra-hoogtoerig! Een V8 kan je later ook nog fiksen als V10’s helemáál uit den boze geraken… Ondertussen zit ik met m’n zwarte M3 nog goed…
GOD zegt
@ zesinlijn
;)
BMWMserie zegt
Sowieso weer een V10 !!! :d
F355GTB zegt
Ik hoop toch de V10.
Die klinkt lekker!
RenesisHP zegt
@zesinlijn.
Hoogtoerige motoren zijn in mijn ogen geweldig.
Onderin een “normale” en relatief rustige auto. Bovenin een beest met bijbehorend geluid.
Vanwege het karakter en geluid zie ik ook liever een atmosferische 10cilinder in de m5.
sven2 zegt
V10; het geluid, en een nieuwe V8 kan, hoe goed hij ook is, nooit boven een nieuwe V10 staan, qua prestaties misschien wel, maar aan trekkracht? nee, daar geloof ik niets van!
JH zegt
Over het gewicht gesproken: http://www.vrchlabi.cz/e30/ruzne/enginenumber/
De oude V8 uit de vorige M5 woog zonder agregraat, etc. 140kg…de V10 weegt 240kg dus het moet mogelijk zijn dat de twinturbo V8 niet meer weegt dan de V10.
Grootste probleem is denk ik de Euro5 norm; BMW betaalt al jaren een “straf” in Amerika omdat de auto’s teveel vervuilen (iets van 40 miljoen per jaar) en nu is die straf ineens verdubbeld of nog meer geworden (vandaar de ontwikkeling “ineens” van electrische BMW auto’s, dat plan is pas 1.5 jaar oud). De nieuwe M5 zal een stuk schoner moeten worden en aangezien de twinturbo V8 al Euro5 haalt lijkt de keus gemakkelijk…
SimonMc zegt
Waarom niet de huidige V10 een serieuze upgrade geven zoals hierboven reeds vermeld?
Ok, de uitstoot is één argument…Maar het is niet dat deze plots bij bosjes in het straatbeeld zal verschijnen.
Directe inspuiting enz…en deze stoot al een pak minder uit.
En waarom ook niet gelijk 9000 toeren laten draaien?De huidige M5 draait al 8500+ toeren?
Ferrari doet het wel met de nieuwe 458, dus waarom kan bmw het niet?
Ok, ferrari doet het wel met een 4.5 liter V8, maar als bmw nu eens die 5.0 liter blijft houden, en wat fijnslijpt, moet 550 pk wel te doen zijn…
Zit je wel nog steeds met de kwestie van het koppel natuurlijk…Maar een serieuze gewichtsvermindering zou al zeker geen slecht doen!
GOD zegt
@ SimonMC
om een blok zulke hoge toeren te laten draaien is op zich niet heel moeilijk.
alleen gaat dat veel geld kosten omdat je moet gaan blueprinten.
alle bewegende delen zoals krukas, drijfstangen, big ends, zuigers, nokkenas, vliegwiel etc. moeten perfect gebalanceerd worden.
alle zijgers bijvoorbeeld moeten met de hand gewogen worden.
dan kijk je welke het lichste is en dan ga je bij de zwaardere zuigers wat gewicht weg halen tot ze allemaal even veel wegen en ook perfect gebalanceerd zijn
dit kan niet met robots aan de lopende band, dit moet met de hand en dat kost gewoon knaken. daar betaal je ook voor bij Ferrari. een BMW moet nog enigszins betaalbaar blijven,
JH zegt
DE V8 uit de M3 is al met 500pk leverbaar dus meer zit er altijd in; de V10 is echter redelijk onderhoudsintensief wat samen hangt met het hoge toerental.
Overigens zijn de productietoleranties tegenwoordig al zeer goed zodat blueprinting niet veel meer zal brengen; dan brengt het verkleinen van de slag meer om hogere toeren te draaien (de kleppentrein kan het toch wel aan van de V10)…
GOD zegt
@ JH
productie toleranties zijn tegenwoordig inderdaad goed maar niet goed genoeg om 9000 of meer toeren te draaien. het blijft gietwerk.
rij maar eens 150 met on-gebalanceerde velgen over de snelweg en je dashboard trilt los. en dan draaien je wielen nog geen 1500 toeren per minuut.
kun je nagaan als je 9000+ toeren maakt wat een gram of meer kan uit maken.
tevens kosten trillingen energie en dus vermogen, en ook slijt de boel meer.
om betrouwbaar extreme toerentallen te draaien is balanceren een must imo.
Tommy2 zegt
Een “M-blok”? Ik heb daar geen boodschap aan… Als die 4.4 V8 een goed blok is met een lange levensduur en fijne draai-eigenschappen zie ik niet in waarom deze niet in een M5 kan. Speciaal een motor ontwikkelen voor één model auto is simpelweg te duur zo langzamerhand. Doe het dan net als Mercedes (1 motor voor alle modellen), of Audi (bestaande basismotoren upgraden).
GOD zegt
@ Tommy2
dat is castratie.
BmwMPower zegt
Natuurlijk die V10, met of zonder turbo’s!
Het is en blijft tenslotte een M, je moet wel denken aan de volgende generatie :)
Timmie zegt
Niks gevoelskwestie. BMW zal de markt de komende maanden nog kapot analyseren om te weten te komen welke variant het meeste poen schept.
CSL zegt
Ik zeg natuurlijk de V10 met of zonder twinscrol twinturbo’s met een 6 bak of een supersnelle DTC bak en als optie vierwielaandrijving voor mensen die in de bergen wonen.
Zolang ze aanhouden aan minimaal 7000 toeren vind ik het prima.
Maar wat ik het liefs in de M5 zou willen zien is een superlichte hoogtoerige V12, wat ongetwijfeld het geval was geweest als er niet al die milieu eisen waren. Een twinturbo V12 kunnen we trouwens ook niet uitsluiten, als je ziet dat die evenveel C02 uitstoot als een M3 V8 en veel meer vermogen levert.
Entwicklung88 zegt
Ik ben eerlijk gezegd al blij verrast dat BMW weer een V10 in overweging neemt!
Waar sommige mensen volgens mij overheen lezen is dat deze V10 dan ook een of meer turbo’s zou krijgen, dus dat verschil is al het raam uit. Ik hoop dat de V10 erin komt te liggen, maar ik vrees de V8. Zolang de toeren maar hoog genoeg blijven hoor je mij niet klagen ;)
GOD zegt
@ CSL
Ik neem aan dat je DCT bedoeld (Double Clutch Transmission)
DTC staat voor Dynamic Traction Control (ESP)
4WD is te zwaar, en de M5 is al een fatty bomba zoals Ali G dat zo mooi kan zeggen.
door al dat gewicht krijg je al snel last van je remmen wat bij de huidige al een probleem is door het overgewicht.
keramische remmen zou dan een optie kunnen zijn alleen moet je die goed op temperatuur krijgen willen die goed werken.
In de regen is dat een groot probleem, dan heb je een aan en uit knop idee.
ook word de M5 dan te duur.
als ik het voor het zeggen had zou ik de M5 weer op nieuw uitvinden.
veel minder luxe en onnodige gadgets en snufjes.
een gewicht’s streven van max 1700kg, het liefst nog minder.
een 4,0 V8 turbo volstaat dan voldoende.
Bij de M3 het zelfde verhaal met een gewichts streven van max. 1400kg
met een 3.8L NA of 3.0 turbo 6 in-lijn.
CSL zegt
@GOD
Inderdaad DCT, anders stond er geen bak erachter.
Dat de 4X4 als optie gekozen kan worden vind ik alleen beter. Voor mensen die in de bergen wonen is dat handig. Dan zullen we ook een stuk minder RS6 tegen komen. Van mij mag die ook carbon remmen krijgen als optie! zo ook carbonnen koppeling. En ik hoop natuurlijk ook dat die niet zwaarder wordt dan de huidige moddel. Maar dan moeten ze aan de V8 houden. 650pk(lees 612pk) uit die blok is kinder werk voor BMW.
BananaFlip zegt
Dan wordt het toch maar een Twin Turbo V10.
MJ zegt
V10 (bi-)turbo.. Sick :p
Geef mij maar de V10. De M5 mag meer cilindertjes hebben dan de M3 :)
Hybride hatert? zegt
Liefst de V8 met twee turbo’s, omdat we dan veel PK’s, koppel en wat minder uitstoot produceren. En een V8 roffel is niet minder leuk als een V10 snerp.
En als kersop de taart een 20PK elektrohulp, om de acceleratie nog sneler te aten verlopen. ;-)
Rick dos zegt
Het feit alleen al dat BMW beide varianten test zegt al genoeg over BMW en hun toewijding. Klasse jongens.
BMWFreak zegt
Maakt me echt helemaal niet uit welke motor erin komt te liggen, als hij maar een superdik geluid maakt. Het jammere aan de V10 van de laatste M5 is dat het geluid toch wel erg gedempt lijkt. In de volgende M3 beter weer een 6 in lijn, want zo’n geluid is gewoon adembenemend
AriM6 zegt
@ S2000
Tuurlijk joh, BMW is hoofdverantwoordelijk voor de verranderingen op aarde.
En daar hebben merken als Ferrari, Porsche, Lamborghini, Pagani, Bugatti, GMC, Ford, Chevrolet, Audi, Mercedes en nog veel meer andere merken helemaal niks mee te maken
Man, get a life..
Sven zegt
Een V8 is niet per defenitie lichter dan een V10…
Herke zegt
Hmmm.. als de motoren elkaar niet ontlopen, dan de V8 deze bestaat al.. Komop BMW maak de mensen blij.. V10 5 liter twinturbo 600+ pk’s!! **droom droom**
Johan-SV zegt
de V10 klaar
als BMW hetzelfde doet als Lamborghini met hun V10
kunnen ze er nog veel meer uithalen
pol zegt
Een V12
Lange zegt
Gewoon een 8cilinder lijn lekker ouderwets is eens wat anders dan een v8 of v10 en dan twee of meer dikke turbo’s erop en dan de volgende generatie M3 gewoon weer een dikke 6cilinder lijn
Phoenix zegt
één van de ergste dilemma’s in de automobiele historie
Rotary1 zegt
uiteraard de V10! ik heb iets tegen V8’s :P (eigenlijk liever een 6-cilinder :D)
zkh_tim zegt
Hiervoor had ik een x5 4.8 tuned en nu sinds een aantal weken een bmw m5 touring E61 en Persoonlijk zou ik nooit terug gaan naar een v8, dus doe mij maar een v10 om ook de volgende van ze af te nemen. Maar mochten ze dit doen doe er dan als je blieft een normale tank in. Ik word helemaal gek van die 65L tank!!!