Dat is nog eens leuk he, een gloednieuwe Kia! Op de IAA in Frankfurt volgende maand zal Kia symbolisch het doek van hun nieuwste mini-MPV aftrekken. Deze kleine heeft de naam Venga Boys meekregen van de marketing mensen.
Het design van de Venga is gebaseerd op de No3 conceptcar die begin dit jaar in Geneve stond. En volgens Kia biedt de Venga de ruimte van auto uit het C-segment, terwijl de auto zo groot is als een B-segment auto.
De Venga zal leverbaar worden met zowel benzine- als dieselmotoren en die zullen uiteraard voorzien zijn van Kia’s ISG (Idle Stop & Go) start-stop techniek. De motoren zullen 1.4 en 1.6 liter groot zijn en tussen de 75 en 115 pk leveren.
De Venga is 4,068 mm lang de wielbasis is 2,615 mm en het dak bevind zich op een hoogte van 1600 mm.
PS Kia legt de naam ‘Venga’ overigens iets anders uit dan dat ik doe:
“De aanduiding ‘Venga’ roept een aantrekkelijke en levendige associatie op en is daardoor prima geschikt voor onze meest recente gezinsauto,” zegt Panu Vainamo, General Manager Marketing, Kia Motors Europe. “De naam is afkomstig uit het Spaans en heeft een moderne, gepolijste beeldvorming die past bij de actieve, stedelijke levensstijl van de Europese consument, en ook bij de belangrijkste merkkenmerken van Kia, gesymboliseerd door onze slogan ‘Power to Surprise’.”
Leuk dingetje! Al hoogt het misschien iets te kort en hoog. Maar Kia is goed bezig!
Steeds minder de plastic looks!
Ziet er van binnen best ok uit voor een Koreaan.
Even fatasieloos als de concurrentie dus bij de juiste prijs zal het een suc6 worden. Wacht wel tot de eerste rijindruk in het 65+pas-Magazine.
Ziet er een beetje Ford-ig uit van voren (misschien versterkt door het ovale logootje)
is geen b sigment auto want die mogen niet langer zijn al 4 meter om bij het b sigment te horen dus het is gewoon een kleine c sigment auto
@ Neptukker
ga je alle websites af om precies hetzelfde commentaar te geven, dat vind ik pas fantasieloos…
Haha ik zag zijn reactie op AW ook al. Maarre.. niks mis mee, waarom iets op een andere manier typen als je mening hetzelfde is?
@dennis
Ik ben gewoon concequent in mijn mening ;-)
Doet mij wat denken aan een ford kuga, leuk om te zien dat ze ook in dit segment wat meer aan design beginnen te denken.
Ja elke auto lijkt op een Ford of een Opel Insignia.. gaap… (gaap < de reacties dan he)
ford ka meet opel astra…
Voor een autootje in deze klasse absoluut niet lelijk.. Keurig gedaan Kia. Het wordt nog wel eens wat met die Koreanen.
toffe nummerplaat f*km
Heeft van voren toch een beetje Ford looks. Of ben ik de enige die dit ziet?
Voor de rest wel een aardig Europees wagentje om te zien. Niet onaardig lijkt me.
Joejojo, als je de reacties leest had je die vraag niet hoeven te stellen.. ik vind overigens de Ford-looks wel mee vallen. Alle auto’s hebben wel iets van elkaar weg..
Kia wat zijn jullie toch schaamteloze kopieerders.. hoe dúrven jullie met 4 wielen te komen?!!?
Ziet er wel leuk uit, alleen wel een erg hoog ford gehalte, wat niks slechts is.
@CX-9 Owner, Kia denkt daar toch echt anders over:
Men ziet een ovaal logo en het is gelijk een Ford wannabe.. het lijkt totaal niet op een Ford. Onderbouw je mening iig eerst eens!
Fantasieloos, maar wel goed uitgevoerd. Hij lijkt minder goedkoop dan dat ie vermoedelijk is.
Netjes. En het is een KIA en geen FORD (zie logo op grill).
Jeetje. Dit had ik niet verwacht!
Wat een leuke auto, dito interieur. Smoelt goed, Europees zelfs. En zoals de nieuwe Pro_Cee’d rijdt… als deze kwalitatief van hetzelfde niveau is dan kan dit wel eens een serieuze speler op de Europese markt worden.
Ik zie ook wel wat Ford-achtigs, maar ik kan er de vinger niet precies op leggen…
Absoluut een geslaagd model. Steeds meer mensen gaan inzien dat het KIA logo niet echt synoniem is met Koreaans en goedkoop ogend design. Dit model is de volgende stap voor Kia om uit te groeien tot een volwaardige, volledig geaccepteerde, autoproducent in Europa (in Azie is perceptie van Kia/Hyundai iets anders dan in Europa).
Er zijn in B-segment niet veel leuke concurrenten en met de klasse leider Meriva die in een nieuw, maar veel groter, jasje komt, zou er best wel eens ruimte zijn voor een Venga.
Waarom zou ik moeten onderbouwen waarom ik ‘m Fordachtig vind? Het is gewoon het eerste waar de foto me aan deed denken, en als er dan staat “Geef een reactie” dan is dat mijn reactie. Als je alleen de verschillen wilt zien lijkt ie er niet op nee, maar ik ben blijkbaar niet de enige met die associatie.
Hij lijkt idd op een Ford…
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik hem zag (de titel nog niet gelezen te hebben).
Ik vind het dom. Automerken moeten niet elkaar gaan lopen afkijken, zoals bij de “Audi-grill”.
Als iedereen nou eens iets anders designed, worden de wegen misschien iets minder saaier.
@Kuukske: Heel wat autofabrikanten die in het verleden juist iets anders hadden gedaan met de vormgeving zijn tegenwoordig of failliet of hun zelfstandigheid kwijt… vandaar.
Jamaaaa seg – als BMW dan met een innovatief design komt als de 7er of de 5er GT dan hoort ge van alle kanten ‘eee, lelijk ding! Bah! Spuuglelijk!’ etc etc en dan komt Kia met iets ‘gewoon’ en da’s dan van ‘eee, saaie bak, kopieerders, booooring, etc’. Niemand is ooit content.
Nja, O.K. dan.
@Michael: In hoeverre de BMW 5GT innovatief is, weet ik niet. Ik weet wel dat hij spuuglelijk is. Innovatief of niet, het blijft een lelijk ding.
Verder kun je niet verwachten dat Kia (of enige ander merk) in deze klasse met iets radicaal afwijkends op de proppen komt. Dit segment draait om de grote aantallen, dus dan ga je niet experimenteren met vormgeving. Binnen dat kader vind ik dit een leuk autootje en zal het ongetwijfeld een succes worden.
Als je de vormgeving vergelijkt met bijvoorbeeld een Opel Meriva (eeew) dan moet je toch toegeven dat dit een stuk frisser oogt.
Ik vind ‘m helemaal niet echt Ford-achtig. Maar hij lijkt wel hier op:
Zelf vind ik dat Kia goed bezig is, de modellen gaan er steeds beter uitzien. Deze Venga, maar ook de Pro_C’eed (ofzo) en de Soul.
@ neptukker om 13.04: “concequent”?
Je kennis van de Nederlandse taal is in ieder geval net zo beperkt als je commentaar.
Voorkant vind ik veel lijken op een Ford Ka
Niet naar kijken mensen, toch niet interessant. Ga allemaal voor de C3 Picasso! :P
B0z4, ik heb de ka en venga onder elkaar gezet en werkelijk niets komt overeen. Waar zie jij er een kia in?
Ford bedoel ik. En appelsha, noem de overeenkomsten dan.. Alleen een horizontale grille bovenaan maar niet eens hetzelfd. Verder heeft het geen lelijke ford muil en geen kinetic design. Je ziet een horizontale grille en een ovaal logo en je ziet er gelijk een ford in? Wat suf en eenkennig..
op deze kia staat het nieuwe front beter dan op de nieuwe sorento
Hey een Toyopel RAVstra!
Niet origineel, vindt ik.
lol @ Mean_Green!!!
Ik snap niet dat zovelen er een Ford in zien. Het zou wel in het Ford-gamma passen, mits wat aanpassingen aan de zijkant en bumper, maar het lijkt absoluut niet op een bestaand Ford-model.
Maar aangezien de helft van de ‘reaguurders’ (wie heeft dat uitgevonden eigenlijk?) alleen kunnen spreken in vergelijkingen, hier is er eentje: dit kek karretje is halvelings gekopieerd van de nieuwe Bentley Mulsanne. Check die grille onderaan in de bumper!
Nu, het laatste dat ik wil doen is Kia beschuldigen van plagiaat. Dus, uit betrouwbare bronnen die ik moet geheimhouden, weet ik, dat er tussen Bentley en Kia een Supergeheim samenwerkingsakkoord is gesmeed.
De reden van die Supergeheimhoudingsplicht is omdat Hyundai en VW daar nog niets van weten, maar de bazen van Kia en Bentley willen zich afscheuren van hun respectievelijke moederbedrijven, en samen een nieuw merk vormen: Kiantley! (Let op: het uitroepteken hoort bij de naam)
Deze semi-gedeelde bumper is de tweede stap in het samensmelten van de beide merken. Let wel, ik zeg hier tweede! De eerste stap – bijna niemand had het door, maar mij strooi je verd°mme geen zand in de ogen – was de Bentley Continental Flying Spur, die eigenlijk een Kia Amanti was, maar met de koplampen omgewisseld en ‘kiekedroad’ (of kippengaas voor de NL’ers) in de grille.
Let hierbij ook op het feit dat de achterlichten bij de Bentley verkleint zijn om kosten te besparen, en dat de nummerplaat verhuist is naar de bumper.
De volgende stap is de lancering van een nieuwe Bentley T1, gebaseerd op de Kia Picanto. Het prototype zal te zien zijn op Geneve 2010, en het seriemodel zou moeten geleverd worden vanaf najaar 2010. Productie gebeurt in Korea uiteraard – hé, waar dacht je dat jou leuke Flying Spur vandaan komt?
De Venga is bijna 20cm korter dan een Golf maar met een grotere wielbasis…die moet van binnen echt zeer ruim zijn.
Dank u Esprit voor deze verhelderende reactie. Ik heb ervan genoten. Ziet er (na de soul wederom) heel netjes uit. Zelfs de achterkant is heel aardig geworden. Respect voor kia dat ze in zo’n tempo vooruitgang maken op het design-vlak. Daarin zijn ze Hyundai (die veel te inconsequent is) maar ook een aantal Japanners in korte tijd voorbijgeschoten.
Overigens doet die Kia Amanti dan wel weer pijn aan mijn ogen en is het toch wel weer jammer van die iets te prominente naad onder de motorkap. ’t wordt dus een zwarte ;-)
En het ziet echt niet uit! :lol:
Na de Mitsubishi Rukker en Fiat Engels Condoommerk nu dan de KIA Ik Kom!
@Steef: jij staat, neem ik aan, bij KIA op de loonlijst?
Best wel saai als je bedenkt dat dit gebaseerd is op die prachtige No3 Concept.
Kia had nog eens een paar behoorlijke potten kunnen breken met dat geweldige dak.
Dan dean te wetende dat er een duitse ontwerper achter zit, net als bij Ford, Opel, BMW enz enz. Ik ken een merk als mercedes die een ontwerp had van een verlopen model van Honda, Kia en Hyundai namaakte en voor veel centen verkoopt / verkocht.