BMW komt met 40 nieuwe auto’s in twee jaar

Auteur: , 44 Reacties

De Duitsers hebben de gang er lekker in zitten.

BMW X2

Maar ze wilden toch juist minder modellen? Laat ik dan direct beginnen met een kleine nuancering, onder die 40 nieuwe auto’s vallen ook facelifts of Life Cycle Impulses (LCI’s), zoals BMW dat zo mooi noemt. Bij monde van CEO Harald Krüger deed BMW vandaag tijdens de presentatie van haar jaarverslag over 2016 een boekje open over de toekomst.

2016 was het meest winstgevende jaar voor BMW ooit (bijna 7 miljard euro netto winst op een omzet van 94 miljard) en dat betekent dat er ook voldoende geld in kas is om flink te blijven ontwikkelen. Om concurrenten Mercedes-Benz en Audi het hoofd te kunnen bieden zal de Beierse autofabrikant haar aanbod flink vernieuwen en uitbreiden. Dat daarbij de focus ook op elektrisch rijden zal liggen, moge geen verrassing zijn.

Na diverse plug-in hybrides en de volledig elektrisch BMW i3 is het volgens BMW tijd voor ‘de tweede golf van elektrificatie’. Hiermee doelen ze op het feit dat niet enkel specifieke i-Modellen het met louter accu’s moeten stellen, maar dat ook de ‘gewone’ BMW eraan moet geloven. De BMW X3 en de MINI zullen de eerste slachtoffers zijn.

Hoewel BMW met de X1, X3, X4, X5 en X6 behoorlijk wat SUV’s en crossovers in het gamma heeft, zijn er nog gaatjes te vinden. Dat BMW aan een X2 werkt is geen geheim, in Parijs werd vorig jaar nog de Concept X2 getoond. De komst van de X7 is eveneens geen verrassing, maar wordt door Krüger nogmaals bevestigt tijdens zijn speech. De auto moet het crossover-alternatief worden voor de BMW 7-Serie en als concurrent gaan gelden voor de Mercedes-Benz GLS, Range Rover en andere SUV’s in het 150.000+ euro-segment. Meer over die X7 lees je hier.

In 2017 verwacht BMW een lichte groei, terwijl ze voorzien dat de markt voor luxe automobielen nog ten minste tot 2020 significant zal stijgen. Behalve de autotak, doet ook BMW Motorrad goede zaken. Zij verkochten in 2016 145.032 tweewielers, 5,9 procent meer dan in 2015. Verwacht wordt dat deze groei dit jaar zal doorzetten.

Met dank aan wouter voor de tip!



44 reacties

Wat is dat voor een gedrocht op die foto boven het artikel? Het lijkt wel een Tesla model X met een gigantische BMW snoet!
@ekidey: is de BMW Concept X2
Hoezo ‘slachtoffers’?
@lithiumion: heb je nou steeds niet door hoe verschrikkelijk stoer het hier is om elektrische auto’s te minachten? kijk maar eens rond, als je genoeg elektrische auto’s basht krijg je een heel kek kroontje naast je nickname..
@deuxmillecinqcentetcinq: Oh is het dat; het ‘wining, bitching en bullshitting’ van adepten van een achterhaalde techniek? Raar is dat; ik vind zelf dat de verbrandingstechniek tot dus ver de mens goed gediend heeft en ben daar ook heel dankbaar voor! Maar het wordt nu tijd voor vervanging van deze uitontwikkelde in de marges voort pruttelende techniek. Anders word je net zo’n hipster die naar grammofoonplaten luistert, want ruis en kabaal zijn mooi…
@lithiumion: en u klinkt net als de video2000 adepten die het niet konden hebben dat VHS het won. Verandering zal er altijd zijn, vaak ten goede en some ff een stapje terug. Echter, verandering heeft alleen kans van success als het echt een beter alternatief is. Dat betekent dat het zonder wensdroombeelden (en bijbehorende andermans geld uitgeven wat men subsidie noemt) het haalt. Dat geld voor windmolens en voor elec autos. Als het echt beter is, zal het wel komen.
Die “kieuwen” ook naast de grill. Daar kan een complete ekster kolonie in verdwijnen!
@ekidey: Je moet iets doen om de vogel populatie onder de duim te houden.
@robert110: Of deze BMW als vogelhuisjes in gaan zetten :)
En ik maar denken dat het niche-gevul nu wel zal minderen getuige het bericht van twee dagen terug.
http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-mercedes-benz-we-hebben-teveel-nichemodellen-in-het-gamma-96941

Maar het zal mij benieuwen. Echt mooi kan ik het in ieder geval niet meer vinden.
@viezefreddyw: Met 40 nieuwe modellen/facelifts kunnen ze net het huidige aanbod updaten/vervangen. Dus veel echt nieuws zal er niet bijkomen.
@robert110: het voordeel is dat je met 1 nieuwe voorbumper een 3 serie sedan, touring, 4 coupe, cabrio, en gran coupe kunt vernieuwen. Dat zijn er al 5!
Een futuristisch ontwerp kan ik wel waarderen. Maar ik hoop toch niet dat we over 10 jaar in real life hotwheels auto’s rijden.
Tja, dan kunnen we zeiken dat het bij de 3,5 en 7 serie had moeten blijven, feit is wel dat het ze geen windeieren legt.
@dutchdriftking: absoluut, als alle huidige modellen worden gefacelift zit je al op 30 auto’s als er dan nog eens 10 bijkomen zou dat prima zijn. Wacht nog steeds op een R8 concurrent van BMW
Ik vind het een vreselijk merk, maargoed, de wereld lijkt daar anders over te denken.
@kapiteinaudi: tsja… ikzelf heb weinig belangstelling om de hoofdprijs te betalen voor ondersturende voorwieltrekkende producten met de motor te ver voorin met onderhuids generieke VAG techniek met daarbij de flutservice van PON. Ieder het zijne zullen we maar zeggen…

Verder verwacht ik trouwens dat een aanzienlijk deel van de Autoblog bezoekers helemaal niet zit te wachten op een Audi-fetisjist die de behoefte heeft om onder elk BMW topic de off-topic reactie te plaatsen dat ie BMW zo stom vindt, maar dat verder terzijde.
@trasimo: Goed gezegd!
@trasimo: Ik kan me zelfs de laatste keer dat ik iets negatiefs over BMW gezegd heb op dit blog niet meer herinneren. Dat komt omdat ik het zelden doe, in tegenstelling tot het gros van de gebruikers die onder elk VAG topic moeten vermelden hoe bagger en inspiratieloos VAAAG wel niet is. Gelukkig gebruik ik wel nog “ik vind” om aan te tonen dat het slechts een nietszeggende mening is.
@trasimo: VAG bashen blijft wel heel stoer!
Er zijn meer dan genoeg mensen die denken dat ze zich onderscheiden door een zogenaamd ‘nichemodel’ te kopen.
Even off topic: vanochtend foto’s geüpload naar auto junk (na aanraden dat via email inlichten ook geen reactie gaf) van de nieuwe polo zonder camouflage, echter hier wordt niks mee gedaan. Lijkt me toch wel redelijk groot nieuws
@janmetdelangeachternaam: al vorige week gespot.
@jorden: @edge: ja dat was m is er tussendoor geglipt, op andere websites zag ik m vandaag pas
@janmetdelangeachternaam:
Ja, echt groot nieuws, een nieuwe Polo!
*geeuw*
Wel lachen dat de premium-boeren een wedstrijdje doen wie de meeste nutteloze modellen op de markt durft te brengen. En de consument heeft het niet eens door.
@reistje: Nee, die schijnt diezelfde modellen zowaar af te nemen. Klinkt als een goede bedrijfsstrategie getuige de winstcijfers?
En gister nog een artikel dat ze teveel niche modellen hebben….
9 miljard winst. We betalen dus echt veels te veel voor een BMW. Daar kan voortaan gerust voor elk model standaard leer en een panoramadak op. En wat M goodies.
@thomasthomas: je zit er toch nog 2000 miljoen naast.
@thomasthomas: 10-11% korting op catalogus als particulier moet lukken. Via fleet heb ik al kortingen van 22% gezien.
@thomasthomas: Mag een bedrijf geen winst maken dan?
@thomasthomas: Ah ja als we dan toch bezig zijn wil ik ook graag een iPhone, Armani maatpak en UHD Flatscreen van meer dan 70 inch tegen kostprijs+btw. Want ja, stel je voor dat bedrijven flinke winst maken!

Maar zonder gekheid, wat is er mis met 7 miljard winst? Het betekent dat BMW haar zaakjes gewoon goed op orde heeft en een succesvolle onderneming runt. Als je vindt dat BMW’s te duur zijn, prima, dan koop je wat anders of koop je er eentje waar de kop vanaf is. Het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.
@thomasthomas: zo’n bedrag zegt niks en klopt bovendien niet. In 2016 zette de BMW group 94 miljard om en maakt 6,9 miljard winst. Percentage zegt veel meer, en valt dus met 7% nog wel mee. (bron: ABM financial news) #factcheck #stemmingmakerij
Ik weet niet wat BMW aan het doen is maar ik stap over op mercedes
@730ld: De grootste Nichekoning in de automobiele wereld. Je kunt het beter bij Spyker houden. Die hebben maar één model, Spyker Aircastle.
@730ld: groot gelijk! Die zijn vééél beter toch!
@730ld: join de club!
@730ld: Ik ben oprecht benieuwd naar je redenen. Heb zelf de overstap gemaakt omdat de nieuwe Benzen luxer, stiller en goedkoper in de lease waren, maar daar hield het voor mij dan ook mee op.

Op andere vlakken was het helaas niet “das Beste”.

Desondanks ben ik wel enorm fan van het huidige design uit Stuttgart, ondanks de xerox-methode, en is het rijden ook zeker genieten.
Het meeste gaat waarschijnlijk gewoon een hybride motorisatie zijn bij modellen die het nu nog niet hebben.
Denk 430e, X6 e-drive, 1 reeks, etc… Misschien een 330e touring?
Een tijd terug waren er ook geruchten van ‘hybride performance’ modellen a la 540e en 340e. Die kunnen wel verkopen, denk ik.
Hopelijk vindt Adriaan zijn mojo terug!
Ze zitten bij BMW allemaal aan de joints!
Wtf?? Hoe dan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).