• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M: we hebben geen plafond qua vermogen

Auteur: RubenPriest, gepost 4 mei 2020 om 07:58 – 26 Reacties

BMW M: we hebben geen plafond qua vermogen

Hoeveel paardenkrachten zijn nog te overzien voor BMW M GmbH producten?

De pk-wedloop begint een beetje uit de hand te lopen. BMW M heeft noodgedwongen voor vierwielaandrijving gekozen voor onder andere de M5 en de M8. Grote kans dat de M3 en de M4 ook met BMW M xDrive uitgerust zal worden.

Het automerk moest eigenlijk wel. De vorige generatie M5 en M6 hadden 560 pk op de achterwielen. De M5 30 Jahre had zelfs 600 pk op de achterwielen. Het hoefde maar een beetje nat of koud te zijn of de hulpsystemen konden aan de gang.

Uiteindelijk is gekozen voor slimme vierwielaandrijving. Net als bij Mercedes-AMG, kwam er een systeem dat het vermogen op de vooras kan loskoppelen. Zo heb je toch nog honderd procent van de vermogen op de achterwielen, mocht je dat willen.

Met vierwielaandrijving is meer vermogen goed mogelijk, maar wat is de grens? Inmiddels is 625 pk bij BMW M het nieuwe normaal. Er zit nog meer in het vat, zeker als toekomstige performance auto’s een hybride zullen zijn. Met de hulp van een elektromotor is honderd pk erbij peanuts.

De kans dat we naar 700 pk gaan met de auto’s van BMW M is niet ondenkbaar. Volgens Markus Flasch, CEO van BMW M, is er geen plafond als het gaat om vermogen. Dat vertelde hij in een interview met Whichcar.com.au. Voor de Nederlandse koper angstaanjagend gevaarlijk voor het roze pasje. Een zuchtje gas en die 100 km/u is gepasseerd. Nog iets meer gas en voor je het weet moet er een tijdelijk afscheid van het rijbewijs worden genomen.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Markus-Flasch

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: virtuele Grand Prix van Brazilië 2020
Volgend bericht: Hoe zit het met de flitsers in Nederland? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwm8gc zegt

    4 mei 2020 om 08:17

    Ze moeten gewoon weer normaal doen en eventueel een supercar maken, of een echte sportwagen

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      4 mei 2020 om 08:37

      @bmwm8gc: maar dan moeten ze allemaal normaal doen. Herenakkoordje sluiten.

      Login om te reageren
  2. rolandrru zegt

    4 mei 2020 om 08:39

    Technisch knap, maar praktisch steeds minder zinvol. Het zou leuker en in zekere zin innovatiever zijn als ze meer in de ontwikkeling van lichte auto’s staken. Altijd interessant maar zeker als je aan de (ondersteunende) batterij moet van groot belang voor het rijplezier.

    Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      4 mei 2020 om 08:47

      helemaal mee eens. Onzin, die PK race. Maak een lichte auto. Het ging toch om “Freude am Fahren” ….700 PK en 1800 kilo?

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      4 mei 2020 om 08:55

      @rolandrru: helaas rijden er vaak ook mensen in die een gevaar op de weg zijn en met zo’n auto wordt dat niet beter.

      Login om te reageren
  3. ericd zegt

    4 mei 2020 om 08:52

    Misschien kunnen automakers zich weer eens focussen op auto’s die ook leuk zijn om tot aan de 100 km/u ‘hard te rijden’. Dat gevoel wat je vroegah in een Austin Mini had. Nu zijn veel van die 300+ pk auto’s zo super competent en geisoleerd van de rijderservaring dat je zo 180 rijdt terwijl je voor je gevoel misschien 80 reed… Je weet wel de verdediging die je vaak aangevoerd hoort worden als ze staande worden gehouden in het TV programma ‘Wegmisbruikers’. Overigens… wat een lelijke kont die M8.

    Login om te reageren
    • golf1985 zegt

      4 mei 2020 om 09:26

      @ericd: daarom rijd ik ook het liefste in mijn oude golf terwijl ik nog kan kiezen uit twee nieuwere auto’s voor de deur. Geeft je tenminste het idee dat je er iets voor moet doen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 mei 2020 om 09:43

      @ericd: elektrische auto’s zijn leuk tot de 100, daarna missen de meeste vermogen.

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        4 mei 2020 om 11:02

        Ik denk dat Ericd met name het lage gewicht bedoeld. En dat is nou niet het sterkste eigenschap van een elektrische auto.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 mei 2020 om 11:59

        400pk is niet ongebruikelijk voor een elektrische auto (e-tron, GLC, Model 3) dus ze hebben bepaald geen gebrek aan vermogen. Ik denk juist door de efficiency van een elektromotor de acceleratie naar die 100 zo snel gaat en boven die 100 de luchtweerstand merkbaarder wordt je beleving is dat het minder snel gaat, terwijl het nog steeds sneller gaat dan bij een verbrandingsmotor (die veel van de energie niet omzet in aandrijving maar in warmte en geluid).

        Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      4 mei 2020 om 11:05

      Mijn eerste auto was een klassieke Mini, daarna een e30 en mijn huidige is een e46. Hoewel het vermogen, comfort en wegligging beter werd gedurende de auto nieuwer werd, werd de absolute lol minder. De snelheid waarmee je met een Mini een rotonde kon pakken was gelimiteerd aan wanneer jij van je stoel afglijdt.

      Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    4 mei 2020 om 09:44

    Ach ja, als je in de hedendaagse oppervlakkige maatschappij leeft dan is het heel interessant om te roepen dat je 1000pk in je M3 hebt. Voor degene die wel wat meer diepgang hebben dan dat is dat helemaal niet meer interessant of indrukwekkend. Maar goed, dan ben jij degene die gek is en het allemaal niet snapt…

    Login om te reageren
  5. mark997gt3 zegt

    4 mei 2020 om 09:56

    Ergens moet het een keer ophouden. In Japan waren auto’s gemaximaliseerd op 280 pk. Dat lijkt me niet meer haalbaar. Maar een herenakkoord tussen BMW, Audi en Mercedes zou niet slecht zijn. 750 pk lijkt mij een mooie grens. Al is dat natuurlijk al belachelijk.

    Login om te reageren
    • Ilquadrifoglio zegt

      4 mei 2020 om 11:05

      Dan kunnen ze bij Jaguar, Alfa Romeo en Maserati lekker doorknallen inderdaad ;-). Super veel vermogen in dat soort auto’s heeft overigens weinig zin vind ik. Zeker de Duitse 3 zie je op elke straathoek in burgerversie staan. Je bent dan alleen wat sneller weg dan de persoon in de auto met vrijwel dezelfde koets, maar dan met een doorsnee Diesel.

      Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      4 mei 2020 om 11:17

      Is dat niet net zo’n mooie afspraak als van die verrekte tweewielers die niet harder dan 299 gaan.. op de teller.. ;)

      Login om te reageren
  6. tttijn zegt

    4 mei 2020 om 10:09

    750pk beging t net een beetje spannend te worden.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      4 mei 2020 om 14:21

      Op granturismo dan , ik durf betwijfelen dat je al is met 750pk, laat staan meer op de limiet gereden hebt, sterker nog ik weet auto’s waarmee je met de helft vam dat vermogen het niet droog houdt

      Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    4 mei 2020 om 10:27

    Tja, als je het kwijt kan op de weg waarom dan een plafond inbouwen? als je het niet kwijt kan is de lol er vanaf (vond ik met mn turbo E46 M3 tenminste)

    Login om te reageren
  8. karaya zegt

    4 mei 2020 om 10:49

    Dit is een betere kop: BMW M: we hebben geen plafond qua gewicht

    The fastest lorries of the world.

    Login om te reageren
  9. rrk147 zegt

    4 mei 2020 om 11:05

    Zolang er geld mee verdiend kan worden, zal dat plafond er ook niet komen. Veel Duitsers rijden nu max 250, met bijbetaling wordt ook verhoogt naar 280, en soms met nog extra geld naar 310. Het doet het in de kroeg of op een verjaardag toch lekker om te vertellen hoeveel pk je hebt, en dat je net iets meer hebt als de buurman. Want een groot deel (inclusief mijzelf) kan er nauwelijks mee om gaan of het potentieel benutten

    Die 250 km/u is natuurlijk al behoorlijk snel, maar met 600 pk of meer is die snelheid wel echt snel bereikt.

    Login om te reageren
  10. karhengst zegt

    4 mei 2020 om 11:54

    Tja, ze doen maar. Het is immers een belangrijk getalletje voor in de brochure en uiteindelijk wil men meer verkopen dan de concurrentie. De allure van de topmodellen is door het gebrek aan zondagse racerij (wint “mijn” merk vandaag?) en een overdaad aan overlast in de straat al lang niet meer wat het was.

    De huidige AMG/M/RS topmodellen zijn me te schreeuwerig, de subtoppers bevallen me beter. En daar waar in de jaren je een hele peer was als je auto de 200 aan kon tikken, is het tegenwoordig slechts de instapdiesel die het mogelijk niet trekt. Een beetje Duitse leasediesel moet ook haast het elektronisch anker al uitgooien bij de 250. Dus cool om te zien wat de merken aan technologie weten te ontwikkelen om de paardenstal in bedwang te houden, maar eigenlijk gaan dat soort vermogens nergens meer over.

    Login om te reageren
  11. Frenkyboy zegt

    4 mei 2020 om 12:15

    Geen plafond hebben en dan een foto van een cabrio plaatsen…

    I see what you did there @RubenPriest :)

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    4 mei 2020 om 12:56

    Ik heb een micropenis, doe mij maar een M6 met 7000pk aub.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 mei 2020 om 19:06

      Sorry, maar bij die aandoening is de behandeling geen M6 maar een lompe Amerikaanse pickup op LPG.

      Login om te reageren
  13. willemveenstra zegt

    4 mei 2020 om 14:26

    Ze zijn al jaren verkeerd bezig bij M. De auto’s worden groter en zwaarder en dus lomper. Het is goedkoper om meer pk erin te drukken dan auto’s lichter maken. Ook bij porsche is 1600kg plus het nieuwe normaal. Colin Chapman zei ooit: Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere.

    Login om te reageren
  14. jometdebanjo zegt

    4 mei 2020 om 20:17

    Dat BMW maar eens een M5 maakt die fatsoenlijk klinkt. Als een echte
    v8

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North