
Er zijn veel minder auto’s op de weg te vinden. Hoe zit dat dan met de mobiele flitsers?
Sinds de invoering van 100 km/u is het oppassen geblazen met die rechtervoet. Met een zucht en een scheet zit je al 10 km/u boven de geldende maximumsnelheid. Zeker met de lege wegen in deze coronaperiode is de verleiding groot. Je was nog nooit zo blij met cruise control.
Voor oom agent in de berm zijn het dagen dat het vaak bingo is. Op sociale media regent het berichten over ‘corona-racers’. Automobilisten die al dan niet alleen het gaspedaal even intrappen op de veelal lege wegen. Het geeft het gevoel dat de politie op veel plekken staat te flitsen, maar dat valt wel mee. BNR heeft namelijk de cijfers opgevraagd van Flitsmeister.
Uit de gegevens van Flitsmeister blijkt dat er 5.553 flitsers zijn gemeld in de periode van 16 april tot en met 1 mei in 2019. In 2020 is dit aantal sterk gedaald naar 4.086 flitsers. Hoeveel er beduidend minder flitsers zijn, is het nog steeds oppassen geblazen dus. Zeker met die 100 km/u in het achterhoofd.
Verder merkten de makers van Flitsmeister op dat het app-gebruik met 30 tot 40 procent is afgenomen. Wel is het zo dat het verkeer langzaam weer begint toe te nemen op de Nederlandse wegen. De coronamaatregelen gelden in Nederland nog tot en met tenminste 20 mei. Met een eventuele versoepeling zal het verkeer, en mogelijk dus ook de flitsers, weer gaan toenemen op de wegen.
Fotocredit: 911 GT2 RS via @larsmolema12345 op Autojunk





Moet wel zeggen dat het aantal valse FM en FS meldingen ook erg afgenomen is. Nog steeds zijn 75% van de meldingen niet (meer) juist maar ook het aantal meldingen op plaatsen waar niet eens geflits kan worden is bijna nul.
Ik vroeg me af of sommige van de valse meldingen van de politie zelf afkomstig zijn. Weet iemand dat?
@schuimbekje3: hoe kom jij aan die 75%?
Ik denk door ze te tellen. Dat hebben we toch allemaal geleerd op de basisschool? :)
@nissanfairladyz: zo zou het wel moeten ja, maar ik denk dat dit een verzonnen percentage is, gepresenteerd als de waarheid. Ik kan er naast zitten natuurlijk, vandaar mijn vraag.
Nou, in mijn ervaring met FM (al sinds ~2012) en 80K km per jaar is het aantal vals-positieven echt helemaal geen 75%, het zit meer in de 25% range of iets dergelijks. Vaak wisselt de popo na 30 a 60 minuten een paar honderd meter van lokatie … Wat natuurlijk wel kan, is dat de gewaardeerde confrater de optie ‘Populaire Flitslokaties’ aan heeft staan; dat levert uiteraard wel heel veel vals-positieven op …
Ik rij nog steeds 120 tot 130 km/u. Vind het wel een fijne snelheid. Heb wel FM aanstaan maar als ik desondanks een bekeuring te pakken heb dan het zij zo. Ga ik er ook niet als een kleine bitsh over janken want het is mijn eigen keuze geweest om mij niet aan de max. snelheid te houden.
@Rick-dos: leg maar vast 195 euro opzij ;)
@Rick-dos: De charme van een boete, is dat boetes een negatieve synoniem is voor vergunningen. Je mag immers de overtreding begaan, zolang je maar betaalt. :)
Er rijden voor mijn gevoel veel meer undercoveragenten, die kan je helaas niet doorgeven aan FM.
@edgar: Als je je achteruitkijkspiegel in de gaten houd dan zie je vanzelf of er een auto met een paar mormels je op dezelfde snelheid volgt. Als dat een auto van een VAG product is dan is het verstandig om gas los te laten en deze auto even te laten passeren. Is het niks dan hup… doorrr!
Nee hoor. Ik werd laatst met 168 van de snelweg geplukt door een Auris hybrid. Terwijl diezelfde heren bij het stoplicht eerst nog uitdagen naar voren kropen en ook bij het invoegen ik erg mijn best moest doen om ze bij te houden en er overheen te gaan (eigen fout geef ik toe).
Gelukkig kwam ik weg met een waarschuwing, maar dat het alleen VAG is is al lang niet meer!
Die (of een andere) Auris heb ik eens voor me gehad op de A12, wilde ook maar niet naar rechts gaan erg irritant. Dikke 10 min erachter gezeten en paar keer bijna besloten er rechts langs te gaan maar gelukkig niet gedaan want uiteindelijk ging het bordje “Politie, volgen” aan.
Werd me achteraf ook duidelijk waarom ze niet harder gingen, ding kon niet harder ?
@airc: Nee ik zei ook niet alleen maar VAG maar is wel het merendeel. Een witte Tesla model S hebben ze ook al. Maar ja, gewoon sowieso goed blijven rondkijken i.p.v. met oogkleppen op het gaspedaal indrukken ;-)
Tegenwoordig ook grijze Mercedes B klasse is mij opgevallen. Heel lullig, maar oprecht te herkennen door dat ie nogal doorgezakt is.
@dedude: zwarte b klasse in mijn geval…
In deze tijden gewoon ELK voertuig waar meer dan enkel een bestuurder in zit. 1,5m afstand weet je wel… ;)
@e1000bmw523i: Hele goede opmerking!!
Dat is mij ook opgevallen, ik rij normaliter 30k+ per jaar en zie nooit politie. Nu nog geen 1000 per maand en toch zie ik bijna tijdens elke rit mensen van de snelweg afgehaald worden door undercover politie, heel bizar.
Ik denk dat het beter is als Rutte de BPM afschaft op nieuwe auto’s en de auto-industrie daarmee een boost geeft om weer te produceren..
Duitsland en Frankrijk zijn voor. Maar omdat het een nogal een dure maatregel is om andere Europese landen te sponsoren, stel ik een compromis voor: de BPM alleen af te schaffen voor auto’s die in Nederland geproduceerd zijn. Dan rijden we allemaal maar MINI’s, BMW X1’s en Donkervoorts.
Jij snapt echt niks van budget. Ik geloof ook niet dat jij een persoon bent met spaargeld, en beleggingen etc. De overheid kan niet zomaar gratis geld uitgeven.
@nissanfairladyz: maar de ECB kan wel gratis geld creëeren? Ga is opletten alsjeblieft.
@tttijn: heb je dat zelf geconstateerd of van horen zeggen?
@ghost: Ik vind het een prima idee, helaas is het niet haalbaar met de huidige partijen. Die gaan zichzelf namelijk echt niet zo hard in de voet schieten door de bevolking een voordeel te geven op hun grootste melkkoe.
Is het niet een voorbarige conclusie te zeggen dat er minder flitsers staan!?
Want het aantal gebruikers is 30/40% afgenomen, terwijl het aantal meldingen met 25% is gedaald.
Dus met deze cijfers kun je eigenlijk niet zoveel, want er kunnen meer flitsers staan, maar minder meldingen van gedaan worden!
Maar het verkeer rijdt wel over precies dezelfde wegen, dus ik denk dat je best kan concluderen dat er dan een afname is. Het is niet zo alsof sommige flitsers nu opeens niet gedetecteerd worden.
Het gaat over meldingen bij Flitsmeister. En er wordt 30/40% minder gebruik gemaakt van die app. Als daar net de fanatieke melders tussen zitten, zou het theoretisch zelfs kunnen dat er meer controles zijn, maar minder meldingen bij Flitsmeister. Ofwel, je kunt niets met deze cijfers zeggen over het aantal controles.
In zit nog steeds vaak tussen 7 en 9 en tussen 16 en 18 uur op de weg. Op plekken waar je ze vroeger nooit zag (op die tijden), stikt het nu van de handhavers van de zogenaamde corona racers. Feit is dat de meeste mensen gewoon 120 km / uur rijden en dat is natuurlijk makkelijk incasseren voor de staatskas, nu de snelheid vanwege de stikstofmalaise naar de 100 verlaagd is. En een stuk veiliger dan samenscholende burgers met corona te bekeuren…
Hoeveel A6’en heeft de politie trouwens tegenwoordig? Want die zie ik ook steeds vaker voorbijkomen. Of rij ik toevallig in de buurt van het epicentrum van het coronaracen?
Stuk of 40 ofzo? Alleen de meeste staan in de parkeergarage, omdat er niet genoeg agenten zijn die de curses hebben gevolgd om in zo’n uitgevoerde auto te mogen rijden.
Ik zie ze hier in het oosten van het land ook vaker, eerder zag ik ze nooit.
@red5 het schijnt zelfs 70 te zijn…
Zoveel? Het excuus was toch dat men ze nodig had tegen zware criminelen en plofkrakers? Is het doel nu om elke RS preventief te volgen totdat deze crimineel ingezet wordt?
Gisterenavond reed ik op dr A2 (tussen Utrecht en Deil, 1830) en ik was verbaasd over de gemiddelde snelheid. Meerdere Corona racers gezien die ruimschoots 160 km/u reden.
Ik ben geen heilige (integendeel), maar dit was wel erg fors.
@alloallo: Afgelopen weekend op en neer gereden naar Groningen, viel mij exact hetzelfde op. Nou rij ik zelf ook niet héél netjes de snelheid, maar met 125 km/u vind ik het nog enigszins beschaafd. Ik werd meerdere malen toch wel met een flink hogere snelheid ingehaald.
Vind het dan wel weer geestig om de dag erna in het AD te lezen dat meerdere ‘Corona racers’ hun rijbewijs kwijt zijn geraakt op diezelfde A28 waar ik reed ;-).
Wat een stemmingmakerij zeg… “Corona-racers”. Vroeger waren dit mensen die gewoon te hard reden, nu wordt er gelijk weer een label aan geplakt. Misschien rijden deze mensen helemaal niet te hard omdat er corona is, maar omdat ze altijd al te hard rijden
Suggestieve verbanden/correlaties is iets waar journalisten erg goed in zijn. What’s new
Overheidsinstanties ook hoor. Want met minder auto’s op de weg zullen de flitsinkomsten ook wel dalen; en dat begrotingstekort moet uiteraard gecompenseerd worden door hogere boetes en meer controles. Vervolgens maken ze er nog een ‘milieudelict’ van en betaal je nog een keer 50% meer …
Prachtige fotobewerking!
Het is als autoliefhebber fijn dat er nu wat minder verkeer is, Jan ambtenaar en zijn maatjes die denken dat hun baantjes eeuwig zullen duren zitten lekker thuis te genieten van hun betaalde verlof en denken niet ontslagen te kunnen worden en willen dus nog niet aan het werk, dus mag ik dan even gasgeven met mijn, dankzij de BPM, peperdure bolide?
Ik zie die A6en ook de hele tijd. Gistermiddag nog op de A4 bij dinteloord op het viaduct. Beetje onduidelijk wat ze dan doen. Ik zat er zo verbaasd naar te kijken dat ik vergat mijn snelheid te matigen. Er was geen motorrijder in de buurt om gelaserde overtreders te pakken. Er stond geen camera (hoop ik).
Puur voor de zichtbaarheid?
Of om inderdaad daarna als een dolle achter een coronaracer aan te gaan?