BMW M5 Ringtaxi crasht hard in de vangrails

Auteur: , 38 Reacties

Het moest er een keer van komen. Na anderhalf jaar trouwe dienst had de BMW M5 (F10) Ringtaxi gisteren zijn eerste aanvaring met de vangrails rond de Groene Hel. Die komt niet meer op eigen kracht terug...

BMW M5 Ringtaxi crash

Het aloude gezegde doet ook hier opgeld: waar gehakt wordt, vallen spaanders. De kans dat het op een rondje Nordschleife met een zeer ervaren bestuurder fout gaat is miniem, maar het enige dat nodig is, is een plasje olie, een overstekend konijntje, een falend remsysteem, een obese passagier die de gewichtsverdeling verstoort, of een blackout van de bestuurder. Kies maar, wij weten net zoveel als jullie.

Dat het ook met een prof achter het stuur fout kan gaan bewees concurrent Jaguar in het verleden al, zowel met hun eigen ringtaxi als met een F1-coureur achter het stuur op een circuit.

Maar goed, het is maar blik, en het ziet er naar uit dat iedereen ongedeerd is uitgestapt. Oplappen en weer verder dus. Voor de kenners: het gebeurde in de eerste linkerbocht na de Karusell.

Met dank aan Thomcarspotter voor de tip!



38 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Had het maar geen auto moeten worden.
Ga er komend weekend voor het eerst heen. Weer een wake-up call dat ik het niet moet overdrijven. Lekker toeren.
@barchetta: Goed opletten inderdaad, ben er tot nu toe 2 keer geweest en beide keren besloten om niet de baan op te gaan, rijd mij te veel volk tussen dat zich echt coureur waant en de gekste dingen uit haalt.

Hoe goed je zelf ook kunt rijden, ga er niet blind van uit dat de rest dat ook kan.
@motoragent: indd ik wil er ook nog een keer naar toe , maar ik weet wel dat ik dan niet zo rij als ik op de ps3 doe:p
@johanhummer9: Lijkt mij niet, nee. Met een echte auto op de echte nurburgring met een controller?
@barchetta: Ik ben er wel overheen gegaan. Het is hartstikke gaaf.

Na je eerste ronde wil je nog een keer, en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer. Zo erg is het.

Ondanks dat het bij ons bijna fout ging bij het uitkomen van de carousel, ik reed bij het uitkomen te hard en met rechts in het gras.
@heidi: hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar? Dat is één van de weinige punten waar het redelijk moeilijk is om eraf te gaan!

Blijft trouwens gewoon een sensatie! Ben er vanaf april weer te vinden denk ik!
Wat ik kies staat er niet bij… bladeren op de baan! (zo te zien op de foto)
Wel zonde van de M5 taxi, maar goed er komt binnen no time wel weer een nieuwe.
@VeniVidiVici: Het is de NS niet!
@Seroo: Jawel, is een gecrashde Nürburgring Swagger toch…
Windvlaag? Mislukte uitwijkmanoeuvre?

Met een beetje mazzel krijgen we over een tijdje de on-boardbeelden te zien, en dan weten we het… :)
Race-Piet stak de baan over en men wilde die ontwijken anders was het rasistisch geweest..
@lamborgfan:
Gelukkig is het een witte BMW, als die zwart was geweest hadden we er weer een VN rel bij gehad….
Nat wegdek, bladeren en RWD. Kan niet goed gaan
Doodzonde, en nee het is niet alleen maar blik !
@bofkont:
Klopt, een groot deel is alleen maar plastic….
@jrk68: Lol
@bofkont:
Och
zie het eens zo:

BMW spuugt er per dag meer nieuwe uit, dan jij in een heel leven los kunt rijden.
’t is geen kostbare klassiek Bugatti of Delahaye, ’t is gewoon een productiemodel.
Waarvan ze, buiten jou weten om, er al tig van kapot hebben gereden tijdens de eeuwig durende testen van een model.
endatdoenzenogeensbewustook!
@desjonnies: Heb je gelijk in hoor :)
Maar altijd maar die opmerking het is maar blik vind ik zo’n dooddoener :)
@desjonnies: ik heb 3 jaar geleden mee gereden in de ringtaxi.
Ons werd toen verteld dat de M5 daar ongeveer 14 maanden (2x 7 maanden per jaar) mee gaat en dan wordt vervangen!

De banden gaan 20 ronden mee en de remblokken max. 50 ronden

Gemiddeld verbruik op de ring is 1 op 2,5
@bofkont: klopt er is ook een gedeukt ego bij gekomen
@yerrie: Lol idd geloof ik graag.
Het was gister ook slecht weer! Ik heb er een aantal zien schuiven gister incl mezelf haha! Gelukkig terug kunnen sturen en lekker rustig het rondje afgemaakt!
@ricksmits: Klopt, ben pas rond 3 uur de baan op gegaan. Toen begon de zon eindelijk te schijnen en de baan wat te drogen.
@michelyman: ik om 10 over 4, net voor sluiting! Toch nog glad hier en daar!
Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik liever in de Jaguar zitten dan in deze MW! De Jag is mooier, stijlvoller en de klap is minder hard..
Aan het achterwiel te zien staat ie ook wel een beetje afgesteld op sideways action.
@E34M5Touring: Hoort zo, noemen ze in Japan; Onikyan
Tja, het was gister een beetje nat …
” een plasje olie, een overstekend konijntje, een falend remsysteem, een obese passagier die de gewichtsverdeling verstoort, of een blackout van de bestuurder. Kies maar,”

Ik weet nog een mogelijke oorzaak: gewoon een verkeerde snelheid gekozen voor de situatie.
Dus fout van de bestuurder.
Is dus iets anders dan een oorzaak van buitenaf of overmacht.
@glashelder: Ik dacht altijd dat die ring-taxi bestuurders wel enigszins de baan kenden en rekening hielden met de omstandigheden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Maar goed dat jij zo’n inzicht hebt en direct ziet wat de oorzaak is!
Zat Sabine achter het stuur?? Ohh nee…dom van mij….zij rijdt beter dan Clarkson, Hammond en Captain Slow
Was net op de baan, heb hem nog zien staan.Daarna ging de baan een tijdje dicht om alles op te ruimen.
Duct tape en superlijm en voilà gerepareerd ^^
Woop Woop! Ik was er zondagochtend rond 11:00 ook even op de ring met mijn vriendin haar brute Yaris 1.0. Overal wielspin en onderstuur, wat ’n gladde bende! Heuvelop (richting caroussel, weet de naam niet) was het geen porem: kon net 100 aanhouden.

Eerste keer op de ring maar het gamen heeft zijn vruchten afgeworpen: ik kende alle bochten en heb me nergens verremd, yay. Volgende keer misschien met ’n wat ‘ringwaardiger’ auto.
Wachten ze op een taxi?
Ik ben er ongeveer 25 keer geweest. Héél soms rijd ik zelf een rondje. Deze is van vorige maand:

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FN68IRVB.jpg
Kleine bedenking… Echte topcoureurs zoals bv Sabine zetten ze bij BMW niet meer achter het stuur omdat die vaak ‘te snel’ gingen. Nu zijn het bijna uitsluitend mensen die rijtrainingen geven. Ongetwijfeld ook goede stuurlui, maar misschien toch een tandje minder goed?

Nu bon… Ik geef grif toe dat ik helemaal niet in staat ben om een M5 op hoge snelheid veilig over de Nordschleife te jagen! ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).