
De Amerikaanse mediaas zeggen van wel, wij dubben nog.
In de VS is een nieuwe Mustang wellicht wat heter nieuws dan hier, maar voor het eerst stuurt Ford de in klassiekerkringen gewilde Pony Car, die inmiddels aan zijn zesde generatie toe is, ook naar Europa. Dan wordt het ineens extra relevant.
De officiële onthulling van de nieuwe Mustang staat gepland voor december, maar vorige week kreeg een select gezelschap aan journo’s al een preview. Of het en met het ander te maken heeft kunnen we niet met zekerheid zeggen, maar Car and Driver beweert nagenoeg zeker te zijn de ‘2015 Mustang’ (in de VS mag je al in januari beginnen met de verkoop van een later modeljaar) hier in het vizier te hebben. Wij zien vooral heel veel Evos terug in het design.
Het zou kunnen, maar het kan ook net zo goed een concept zijn. Of een impressie van een artiest. Wat denk jij? En als dit het eindproduct is, heeft Ford zijn huiswerk dan goed gedaan? Een indicator die in het voordeel van C&D spreekt is het feit dat ze de auto ook al op de voorpagina van hun nieuwste dode boom hebben gezet. Dit zouden ze toch niet doen als ze niet 100% zeker zijn, nietwaar?
De Mustang komt met de traditionele zes- en achtcilinder-motoriseringen, maar voor het eerst sinds de jaren ’80 ook met een geblazen 2.3 liter vierpitter, die meer dan 300 pk moet gaan leveren.
UPDATE 03-12-2013: Vandaag verscheen een gelekt exemplaar van een Amerikaans tijdschrift waarin wordt bevestigd dat dit de nieuwe Mustang is. Officiële onthulling op 5 december.
De voorkant lijkt net een Jaguar..
@mike0709: Dat dacht ik ook te herkennen ja! En de heuplijnen zijn ook eerder die van een Engelse coupe
@mike0709: Het zal niet de eerste keer zijn dat Ford aan de haal gaat met Engels design.
In de tijd net na de verkoop van JLR hebben ze ook gretig gebruik gemaakt van de concept schetsen van LR voor de Explorer. Om van Aston Martin’s geïnspireerde modellen maar te zwijgen. Maar goed zo is de auto industrie nou eenmaal.
@sketcher: Maar dat waren dan toch in beide gevallen Fords eigen ontwerpen, uit de tijd dat JLR en AM tot het Ford-concern behoorden? :-)
@mike0709: ik moest meteen aan een xkr denken..
@mike0709: inderdaad, lijkt er echt op
@mike0709: Ik ben dus niet de enige die het zag. xd
@mike0709: Was ik niet de enige met die ingeving.. vind het overigens wel mooi, alleen de koplampen van de Mustang zijn toch wat aan de kleine kant. Het lompe is er een beetje af..
Mustang op zijn Engels……..?
@dislekt:
Ook goed, noemen we hem gewoon Capri….
Heel heel heel erg mooi! Doe maar Ford!
Ziet er te rond en Europees uit voor een Mustang, doe maar niet dus.
Geef mij maar een Camaro.
De achterkant is wat zwaar aangezet, minder overhang zou hem nog fraaier maken naar mijn idee. Verder wel een gave bak. Nu maar hopen dat hij echt hierheen komt, al zal het dan waarschijnlijk met een 4 cilinder Ecoboost zijn, anders is hij hier nagenoeg onverkoopbaar.
Heel erg lekker!
En wat met de techniek? Eindelijk een onafhankelijke achterwiel ophanging met een LSD?
@Hupke:
Waarom?
@carmasterr:
Heb jij vanmiddag je broodje met een steen gesneden?
@Hupke:
Brood? Wasda?
Ik eet mn graan rauw van het veld.
@carmasterr:
Zonde dat je weet wat een veld is anders had je een cliché kunnen bevestigen.
@Hupke:
Het cliché is dit:
Het ontwikkelen van een nieuwe IRS setup plus LSD is veel te duur voor Ford.
Ze houden het liever simpeler en dus veel goedkoper.
@carmasterr: http://fastestlaps.com/comparisons/bmw_m3_e92-vs-ford_mustang_boss_302.html
LSD/IRS, Why?
Haalt het lang niet bij een Challenger.
Je ziet toch vrij veel Mustangs in de US. Meer dan de concurrenten van GM en Dodge.
En deze past toch zeker in het straatje: ik vind m mooi!
Intérieur en bjv automaat zijn en blijven gewoon bagger. Ach, voor de prijs waarvoor die dingen in de US worden verkocht is het een prima auto!
@gregorius:
Bij een souvenir shop kan je mustang badges nochtans goedkoper kopen, en je krijgt er dat excuus voor een wagen niet bij dan.
@Hupke: OF Ford laat dit ding ook bouwen naar de Mondeo en maakt er een Mondeo coupe van. Buitenkant Mustang, binnenkant Mondeo. Gooi er een 1.6 CDTI-e Eco-Diesel-Boost 14% bijteller in en je hebt een verkoopknaller in Europa.
@gregorius:
En iets dat verdomd veel lijkt op wat z’n voorgangers waren. Ipv precies hetzelfde te zijn als die voorgangers.
@gregorius: Wel een beetje zwaar om die drie cilinder ecoboost erin te doen. Kom dan met een kleine mustang, Gt86 concurrent. Dat zou dan wel weer goed te doen zijn..
@zender: hoho, het blijft Amerikaans hè!!! Maar laten ze het in Europa maar eens doen en het Capri noemen!!
@davelepeef: Ja, maar liever geen Capri opvolger, maar een kleine Mustang. Klinkt wat tegenstrijdig maar een kleine Mustang qua looks zou het veel beter doen!
@zender: als ze straks eindelijk die nieuwe Mondeo gaan maken, moet t toch ook mogelijk zijn om in de zelfde lijn ook een coupe te ontwerpen. Dat die voorkant mooi wordt, snappen we allemaal, daar is Ford nu goed mee bezig.
En daarna: toch wel makkelijk voor Ford als ze het zelfde platform gebruiken; dat zal t toch een uit de kluiten gewassen coupe maken. Maw: lijnen van deze Mustang moeten daarin te verwerken zijn.
Mij lijkt dat een nieuwe Capri misschien beter op basis van een Focus kan zijn.
Over die 2014 / 2015 Mondeo te spreken: Ford zal er toch minder winst op maken dan op de US versies: aangezien de nieuwe Mondeo daar qua uiterlijk eigenlijk gewoon rondrijdt als Ford Fusion
Vond de vorige versie dikker…
Hij oogt veel te lief met deze voor- en achterkant. De huidige ziet er veel agressiever uit!
@notsobig: Vind ik ook, deze ziet er mij wat te ”zacht” uit, het is een musclecar en die moet schreeuwerig en vierkantig zijn.
ziet er niet slecht uit!
Van sommige hoeken is het net een Mondeo Coupé (on steroids, dat dan weer wel).
Hij is nog wel herkenbaar als Mustang, gelukkig, maar ik vind dit toch teveel gladgestreken, clean, emotieloos. Jammer…
Mooi, voor een Kia
voor een Mustang is hij echt wel lelijk. Het vorig model had nog de knipoog naar de oude Mustangs waardoor hij wel nog iets had.
Dit is misschien een concurrent voor de 3serie maar hij is vrij emotieloos.
Ik ben een grote mustang fan heb er zelf één van 1966 maar een model van na 71 zou ik toch nooit in huis nemen.
Beste Sir Smokalot, “media” is al meervoud, dus “mediaas” is niet nodig, even wijzigen en daarna deze reactie weghalen, praten we nergens meer over. Oké?
ZIt wel vrij veel F type in. Begint al bij de koplampen. Al had de 64,5 Mustang al single units onder ferme wenkbrauwen. EVOS was natuurlijk ook een coupé, Lastig, lastig.
Als dit de nieuwe Mustang is maakt dat de oude Mustangs nog vetter dan ze al waren! Er hangt echt wel een zweem van een Aziatisch aura over deze nieuwe…
Achterkant is DIK! Die viercilinder lijkt me trouwens ook best vooruit te gaan met 300 pk :o
Tja, beter dan het huidig model gaat het niet snel worden, vooral als Super Snake met widebody.
Hopelijk krijgt de 6pitter Ecoboost ook een plekje. Sterk blok. Dan kun je de V8en echt als beest neerzetten.
Ik vind het niks, die koplampen staan ´m echt niet.
De Mustang is juist leuk als retrobak.
Met deze styling verliest ie z´n eigen gezicht en lijkt het niets meer dan een Fusion/Mondeo coupe. Niet doen dus.
Ik denk dat het hem is, kijk maar naar de spyshots: http://www.autoweek.com/galleryimage/CW/20130820/CARREVIEWS/820009998/PH/1/1/2015-Ford-Mustang-spy-photo-1.jpg
Voorkant vind ik helemaal niet slecht, lekker scherp. De zijkant is wat zwak wat mij betreft. lijkt net of hij die corsoserie delen moest delen met een ander model van een ander merk. Ik krijg daar niet ge gevoel van een musclecar bij. De achterkant is aardig maar wat voorspelbaar.
Als je had gezegd dat het een nieuw Aston Martin model was geweest, had ik je ook geloofd.
Ze hadden m beter de Ford F-type genoemd.
teveel kont, te strakke legging… laten we hopen dat daar nog wat gewijzigd wordt. De rest is vrij slank en ziet er goed uit.
Het is IMO toch niet slecht als mensen zeggen dat hij op een AM of Jag lijkt toch ?
Die heupen zijn trouwens gewoon van de fastbacks eind 60er jaren !
Om NOG beter tegen de concurrentie bestand te zijn of om ze zelfs uit te schakelen is die lagere/spitsere neus gewoon nodig (CW waarde,verbruik anyone).
Zie ook Camaro bumble bee , komt ongetwijfeld ook terug in de nieuwe 2015 Camaro.
@sir_smokalot: de 2de generatie Mustangs (ook wel Mustang II) genoemd, hadden door de oliecrisis in de 70s ook een 4-cyl als motorkeuze.
OT: Ziet er zeker goed uit. Oke, hij krijgt een 4-cyl… Maar als dat betekent dat er meer Mustangs hier komen, zeg ik geen nee! Bovendien, zullen er vast mensen zijn die toch voor de V6/V8 versies zullen kiezen.
@toyotafortuner:
Maar de laatste keer was in de Fox body Mustang SVO (´84-´86).
Dus het artikel klopt.
@carmasterr: Ja da’s waar, maar ik bedoelde dat de 80s is niet de enige keer. Zo bedoel ik het.
@carmasterr: ps: Ford Fox platform voertuigen zijn niet de mooiste. De charme van veel van de voertuigen die overschakelden naar de Fox zijn nogal verloren. Voor mij: Full-size Ford en Ford Panther > Fox.
@toyotafortuner:
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Maar het gebrek aan leuke wagens op de Fox body ligt ook wel aan de styling van die tijd.
Vreemd geproportioneerde plastic bakken die met een liniaal leken te zijn getekend waren toen nou eenmaal in in the good old US of A.
Vooral de compacts hadden hier last van.
@carmasterr: Yup. Voornamelijk de full-size wagens waren echt cool. Bij de compacts en mid-sized wagens sloeg de aftermath van de oliecrisis pas echt en lang toe. Tot aan de 90s toe. Kijk wat ze bijvoorbeeld de T-Bird hebben aangedaan.
@toyotafortuner:
Erger nog: Iedereens favoriete badass musclecar.
http://www.allpar.com/photos/dodge/1983/charger.jpg
Gereduceerd tot een 1.6 liter, voorwielaangedreven Renault Fuego aftreksel.
P.S. Huidige Mustang met LED achterlichten mooiste achterkant op dit moment IMO.
Met black out panel ertussen zoooo mooi zooo apart zelfs hier in de VS !
Ik zou hem haast erbij kopen alleen al voor die achterkant …
P.S.p.s. Ik heb nog even gekeken maar die neus blijft nog steeds een enorme rechte fjord !
hahaha
OT: Lees nou al een tijdje mee op camaro5 en daar reageert heel geregeld de top van Chevrolet Customers Service mee op div. berichten.
Je leest dan vaak dat diegene er niet snel genoeg uitkomt met hun dealer en ze nemen dan snel de klacht over en lossen hem direct super snel op. Met de bijbehorende excuses natuurlijk, mooi toch ?
Heb je dat nou ook met andere europese merken op door fanboys gerunde sites ??
@RobUSA:
Het antwoord op uw vraag.
Nope, daar wordt elke vorm van kritiek weg gemod. en krijgt de klager een IP ban.
heeeeel lekker
Ik wil hem, in Boss 302 uitvoering aub
Nu moet ik meestal het originele artikel gaan lezen om er achter te komen waar het echt om gaat zoals met de in beslag genomen Aventador in de UK die in beslag was genomen omdat de eigenaar nooit naar voren is gekomen en niet van wegen een ontbrekende nummerplaat (dat je het uberhaubt geloofd)
maar ik lees :
1 “maar vorige week kreeg een select gezelschap aan journo’s al een preview”
van wie ?
2 op de foto van de Car and Driver cover staat “we leak the 2015 mustang
3 1+2 = 3
Infinti much?
Geef mij toch maar liever een model van ’05 of ’08. vind om zo on-Amerikaans en te veel Europees.
Combinatie van de Evos & XKR. Ziet er zeker tof uit!
Eerlijk gezegd vind ik dit best geslaagd en ook geloofwaardig. Je ziet dat er veel invloeden inzitten van huidige Amerikaanse modellen van Ford, met name dan van de Taurus.
Doe maar foto 3
Eindelijk een Mustang met een Europees design, ziet er goed uit!
@sir_smokalot: Mediaas? Serieus? Media is het meervoud van medium, in feite ben je dus een meervoudsvorm van een meervoudsvorm aan het creëren…
Dat retro-gedoe kon natuurlijk niet blijven duren hé. Ziet er goed uit. Mee met de lijn van Ford. Modern.
Ford Mustang of Lexus RC? Het maakt bijna niet uit. En dát is ernstig ten nadele van Ford.
In de prullenbak met dit ding.