BMW M760Li xDrive is hier: V12-power voor de 7 Serie

Auteur: , 76 Reacties

We hebben er even op moeten wachten, maar de twaalfpitter is terug in de BMW 7-Serie.

Bij de introductie van de huidige generatie BMW 7 Serie liet BMW nog even in het ongewisse of er weer een V12 zou komen. Nu de Beiers hun kijker steeds meer richten op milieubewuste i-modellen, zou het schrappen van een V12 niet eens een heel gekke beslissing zijn. Wel een spijtige, dus kunnen we opgelucht ademhalen nu blijkt dat ze gewoon weer een twaalfpitter in de Siebener (rijtest) hebben gelepeld.

Een twaalfpitter dus, maar waar hebben we het dan precies over? Een –zoals voorspeld– tot 6.6 liter opgeboorde V12 die, geholpen door twee turbo’s tot 600 pk en 800 Nm koppel komt. Jep, precies evenveel als de eveneens deze week gepresenteerde Alpina B7 xDrive. Al dat geweld wordt middels een achttraps automaat naar de achterwielen alle vier de wielen geleid. De 760Li komt louter met xDrive.

V12 Excellence

Nieuw is het M-tje voor de 760, de V12 wordt standaard in een sportief maatpak gehesen. Een M Aerodynamica-pakket en 20-inch M-wielen in matgrijs hoef je niet meer aan te kruisen op de optielijst. Is dat je allemaal iets te opzichtig? Geen probleem, BMW levert zonder meerprijs je 7-serie als V12 Excellence. In dat geval heeft je limousine een wat discreter uiterlijk zonder sportieve bumpers en meer ingetogen 20-inch Individual-wielen.

Discreet kunnen we overigens tussen haakjes zetten, BMW gaat naar goed Stuttgarts gebruik nu ook V12-logootjes plakken. Net als bij de eerste S-Klasse met V12, de onvolprezen W140 S600, zitten ze op de C-stijl gekleefd. Ze zouden eigenlijk niet nodig moeten zijn, dankzij een M-sportuitlaat belooft BMW een rijke V12-sound. Of deze het interieur via de speakers bereikt, vermeldt het persbericht niet.

BMW M760Li Excellence

Prestaties

We hebben het al even over de spierballen van de V12 gehad, laten we ook de prestaties eens onder de loep nemen. Volgens BMW lanceert de twaalfcilinder de zware 7 Serie in 3.9 seconden naar de honderd. Standaard is de pret op bij een begrensde 250 kilometer per uur, maar wie het M Driver’s Package aanvinkt, mag van BMW maximaal 305 kilometer per uur rijden. Ook dat is overigens een begrensde snelheid, wat meteen de vraag oproept hoe snel een onbegrensde M760Li dan wel niet is. Al die twaalf pitjes lusten overigens de nodige benzine, met een opgegeven verbruik van 12.6l/100 km is de M760Li allesbehalve zuinig. En dat is dan nog maar de fabrieksopgave…

Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een zeer ruime twee ton, al dan niet tweeënhalf. Mercedes’ S 600 Lang (rijtest) mag mee voor minimaal 228.300 euro, maar die is iets minder dorstig en krijgt minder CO2-boete van onze Haagse vrienden.



76 reacties

Vind hem eigenlijk net iets te fout
@mrrallycross: ik vind hem op slag een stuk leuker. En velen met mij, gok ik zo.
@mrrallycross: Vooral dat chroom / alu gedoe aan de zijkanten en onderaan de bumpers…
@senne: Helemaal klaar voor China inderdaad.
@meximal: chinezen kopen niet zo snel dikke motorisering. Zij rijden max een 730 oid. De 760 is bedoeld voor de Arabieren en Russen.
Zo een Excellence in donkerblauw lijkt mij een prachtige auto!
Ik dacht dat alleen Mercedes redelijk foute wagens met V12 kon produceren.. Dit is gewoon net even iets té.
@heiligehandgranaat: welke vind jij fout?
Die logo’s maken hem zo pauper!
via Android app
@jeyo: die bmw-badges bedoel je? ;)
@fabiotol:
Die M-logos sowieso…
Die V12 badges zijn ook niet bepaald mooi.
Om nog over de benaming “M760Li” te zwijgen…
M-sport package is ook overbodig op deze..
Doe maar een luxueuze excellence uitvoering voor deze simpele jongen.
Liever de S63
@ariif: bij mercedes hebben de oudere amg v12 motoren (cl65, s65) al lang de 1000nm koppel, terwijl bmw niet verder lijkt te komen dan die huidige 800nm. There’s not such thing as too much torque, is it?
Oké leuk, doe me die Alpina maar.
Tja… Zijn die M en V12 logo’s te ordinair of voegen ze exclusiviteit toe? Moeilijk dit
Doe mij maar een excellence in een mooi kleurtje. Veel mooier dan de S en a8.
Voor mij een Alpina met M- pakket.

Of dat heiligschennis ?

Oh ja graag ook in de Beluga uitvoering zoals die Bentley van laatst.

I know… Maar smaak is persoonlijk jongens!
@damrakker: alpina met M-pakket, dus Alpina techniek met M looks?
@dutchdriftking: yup, dat M pakket smoelt net ff beter dan de Alpina aerodinamik.

Plus een Alpina V8, no need to say more.
Die badge..: M760. Dit is het hoor. De S600, en snel.
Zoals het hoort: een rustig brommende v12 in het vooronder. Vind dit de eerste indrukwekkende siebener na 2 mindere edities.
@dieselaer: eens. Alleen graag zonder al die foute bumpers en logo’s. Ik wil graag een e38. Dat is voor mij de topper!
Zit je op een autosite gaan ze het over logo’s, badges en plakkertjes hebben…

http://dumpcast.com/wp-content/uploads/Funny-Facepalm-Collection-Pic-7.jpg
@Rick-dos:
Tsja. Het lijkt wel een nieuw soort stroming onder de “echte autoliefhebbers”: de badgefascisten. Zij die heel veel meerwaarde zoeken in een badge. Zij die bepalen of iets een badge waardig is.

De marketeers van BMW voelen zich zeer voldaan waarschijnlijk, als ze merken hoeveel waarde er gehecht wordt aan een lullig lettertje met kleurtjes….. Hebben ze goed gedaan, die snelle jongens van de marketing. Missie geslaagd. Blijf het knap vinden…..
@Rick-dos:
heb je liever gehuil over “geluid” en “emotie”?
V12 logo’s hebben de 760’s altijd al gehad, toch? 730d laatst gereden, fijne kar.
Het M logo dat overal zit, overal die V12 logo’s. Net een 20 jaar oude 316i. BMW, wat is dit toch ongelooflijk zielig.
Die V12 logo’s horen niet op een BMW, maar dat is geen ramp, je kunt hem gewoon net als alle BMW’s waarschijnlijk ook gewoon zonder logos bestellen. (Vroeger werden de meeste M5’en zonder logo achterop verkocht)
mab via Android app
@undifined1: ja dat klopt maar ik weet niet of je die v12 logo in de voet tree en langs de arm steun eruit krijgt. Ziet er zo pauper uit.
@undifined1:
En anders beetje tandflos nemen en dan heb je die logo’s er zo af ;-)
S600 staat in mijn ogen ver boven de 760. Alleen de historie van de typeaanduiding “600” al…
@romeoalfa: nailed it: feit
@ThomasBol: bullshit, zijn opmerking en de jouwe zijn totaal subjectief, daar heeft het woord ‘feit’ niets mee te maken.

Feit is wel, dat deze auto’s natuurlijk niets voor elkaar onderdoen en dat het daardoor op smaak en emotie aankomt welke keuze je maakt.
@Msport: sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd.
@thomasbol: sorry hoor, wist niet dat je het verschil tussen een feit en mening niet wist.
@amnesia: het is een feit dat de S600 in de ogen van @romeoalfa ver boven de 760 staat. Dus dat ja.
@thomasbol: Ja, de een vindt de 600 beter en de ander de 760. Zullen beiden ongetwijfeld fantastische auto’s zijn.
Als eigenaar vergeet je zeker niet dat je met een V12 rondtuft, al die badges toch.. Past niet bij een auto als deze.
Zo in dat donker roodbruin met dat lichte interieur zou ik hem wel bestellen. Uiteraard zonder typeaanduiding en ik zou de verkoper ook nog even lief aankijken en vragen of ze die hockeystick niet eventjes in de carrosseriekleur kunnen spuiten voor net dat extra beetje klasse en subtiliteit.
Oef… Dat is dik. Heel erg dik. Uiteraard bestellen met dat Excellence pakket. Want een M-bodykit is leuk op je 320i, en redelijk op een 535i, maar gewoon triest op een 7-serie…

Misschien een rare bevinding, maar dit is dan toch echt de eerste V12 met 4wd sinds de Tank uit Neckarsulm, de Audi Q7 V12 TDI quattro. V12’s hadden voorheen de aandrijving op de achterwielen (zoals het heurt) of een W12, wat geen V12 is want W… De FF (GTC4…. zucht…) laat ik bewust buiten beschouwing ;-).
@gtwillem:
xdrive; met dat soort koppel krijg je lekker torque steer van met die ongelijke lengtes van de voorste aandrijfassen. toch nog 1 voordeel van audi’s transaxle.
Ik vind het interieur zonder twijfel een dikke +1. Jammer dat dat weer wegvalt met de -1 om meer dan teveel V12 badges..
Haha, wat een gezeur over logootjes. BMW maakt deze Siebener niet voor autoblog lezers en ook niet voor Europeanen. Nee, de 760 zal mikken op de markten waar men een harde plasser krijgt van chroom en andere glimmertjes en waar zoveel V12 logo’s de eigenaar bijna laten klaarkomen.

Indrukwekkend trouwens die 3,9 seconden, ben je dus mooi langzamer met een willekeurige M.
Ik zou nog steeds de S600 (Maybach) of A8 W12 verkiezen, maar toch een mooie auto die BMW hier heeft neergezet. Enige minpunt van de auto lijkt mij het interieur. Lang niet zo stijlvol als dat van de S-Klasse. En eerlijk gezegd vind ik dat van de inmiddels vijf jaar oude A8 er nog steeds moderner uitzien..
@kapiteinaudi: Ik snap wel wat je bedoeld met het interieur. Het is heel conventioneel vormgegeven. In principe is daar niks mis mee, maar daardoor ontbreekt wel eerder een speciaal gevoel. Mercedes daarentegen heeft wel een erg speciaal interieur, maar ik vraag me af hoe dat er over 5 jaar uit ziet.
@berlinetta: exact hetzelfde;)
@berlinetta:
Mercedes heeft een heel erg speciaal interieur? Dat was misschien zo tot dat ze hetzelfde interieur in een E Klasse propten, binnenkort rijd elke taxi met dat interieur;

S Klasse;
http://cdn2.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/gallery_adv/public/3/92/mercedes_s300_hybrid_dash_0_0.jpg
E Klasse;
http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/373/085/3/S3730853/slug/l/001-2017-mercedes-e-class-interior-1.jpg
Mijn God, zo nu en dan heb ik het gevoel dat ik dit model mooier vind dan de E38… En dat zegt wat!
WOW! Geweldig. Haha! Maar toch zou ik voor die Alpina B7 xDrive gaan. Of nee! Ik wacht toch liever af wat Alpina met deze V12 gaat doen. Tsja, het zal even wachten zijn, maar dan heb je ook wat.
@9000cse: zal niet gebeuren, Alpina doet ook geen andere M’s
@bakbanaan:
Klopt wat je zegt, maar ik heb zo mijn twijfels of we het hier wel hebben over een echte M. Want laten we het eens omdraaien: Van de overige “echte M-varianten” bestaan er ook geen andere uitvoeringen, zoals van deze 760 in “Excellence-uitvoering” zonder M-badge. Ik verdenk BMW ervan besloten te hebben om de V12 te handhaven in hun modellenaanbod en daarnaast te willen testen of er mogelijk een markt is voor een “echte” M-versie. Als tegenhanger van de S65 AMG en de Audi S8.
En mocht mijn vermoeden juist zijn, dan zou Alpina best wel eens deze V12 onder handen kunnen gaan nemen.
///Marketing
ik weet wel wat ik zou aanvinken als ik em zou bestellen; zonder type aanduiding. m badge staat een 7 totaal niet en de v12 badge mag van mij opschuiven richting voorste wielkast of helemaal weg
Sws zonder M-pakket, dat past echt voor geen ene meter bij deze 760i. Dat moet een statige auto zijn.

Maar ik zou voor de s600 gaan. Die heeft geen typeplaatjes en opsmuk nodig om te laten zien wat een geweldenaar het is…
Ja, ik neem hem.
Deze wagen is goed nieuws, nu kunnen we obs op gaan maken voor een nieuwe S65 met een nieuw AMG-V12 blok. Overigens slaat dat M’etje echt nergens op. Identiek dezelfde wagen maar dan met wat extra frutseltjes erop… Koop maar gewoon een Maybach!
Een auto van 2,5 ton en dan van die Halfords badges erop…. Geeft wel aan voor welke markten deze slee is bedoeld.
@trustmeiamanengineer: dezelfde als Mercedes met de S-klasse en Audi met de A8….
@roadrage78: jep, die gaan ook allemaal naar de zandbak, Rusland of China.
Net even de plaatjes naast elkaar gehouden maar de nieuwe Alpina B7 ziet er toch echt beter uit! Veel stijlvoller.
Wat een dikke bak
Je kan een BMW af-fabriek zonder badges laten leveren, dus ik zie het probleem niet van sommige…
De vorige met 544pk en 750Nm koppel loopt zo’n 330 op de teller.. Deze zal de 315 wel aantikken in echte km tenzij x drive het vermogen opsnoept.. Dus 310/315 km/u topsnelheid lijkt me een redelijke aanname.
Nog Ff wachten tot Alpina hier mee aan de haal gaat en Dan kan ik… Ja… er naar kijken…
In Den Haag zitten in dit geval in ieder geval mijn vrienden…
Heb ik net een Alpina besteld… Naja, die dan maar weer annuleren hè
Na jaren weer mezelf betrapt te kwijlen op een 7-serie, wat een lekkere foute bak!
Die V12 Execellence met die mooie dieprode kleur. Zo issie perfect! Schitterende auto. De badges vind ik ook wat overdreven, maar die hoef je er niet bij te bestellen dus ik snap het gezeur van iedereen niet zo.

Maar hoe gaaf ik deze ook vind, toch liever de Alpina voor mij. Die extra beenruimte zou ik niet nodig hebben, want ik rij liever zelf. En die V12 is louter een statusblokje. De V8 is meer dan voldoende.
Oef, die overdaad aan logo’s :(
badjes er af, begrenzing er af en gaan!
@Jantje_555: badges*
S8+ of deze, lastig maar toch de BMW. een echte zoals het hoort.
Misschien toch maar de S8 plus
Als het kan m760i xdrive geweldige wagen
Het werd tijd dat BMW in de buurt zou komen bij een S65. Al trekt de S65 wel heel ander publiek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).