Alpina B7 xDrive: dichter bij de M7 kun je niet komen

Auteur: , 70 Reacties

Natuurlijk: blauw, obligate dikke voorbumper en de oh zo typische Alpina-velgen. De Alpina B7 is weinig verrassend, maar maakt dat goed met ouderwets lekkere specs.

Tijdens de autoshow van Genève zal de nieuwe Alpina B7 xDrive voor het eerst in het echt te aanschouwen zijn, vandaag krijgen we echter al een dikke envelope met een stapel schitterende foto’s en een indrukwekkende specsheet uit het Duitse Buchloe. Onder de kap een 4.4 V8 met twee turbo’s met 600 pk en 800 Nm koppel. Ter vergelijking, de sterkste 7 die BMW aanbiedt, de 750i xDrive (rijtest), doet het met 450 pk en 650 Nm.

Alpina noemt zichzelf fabrikant, dus kwamen ze er niet vanaf met wat software-updates. Ze pakten het in- en uitlaattraject aan, intercooler, de turbo’s en zuigers. Gründlich natuurlijk, dus je kunt er van op aan dat je 600 pk sterke limousine gewoon heel blijft.

In het interieur zien we niet alleen een leuk Alpina-stuurtje, ook de digitale klokkenwinkel is onder handen genomen, met een aantal verschillende layouts voor de tellertjes als gevolg. Het uiterlijk is een tikje voorspelbaar, met de bekende blauwe lak en de veelspaaks Alpina-velgen. Opvallend genoeg ontbreekt de klassieke Alpina-striping, al staat deze ongetwijfeld nog op de optielijst.

Je hoeft vanaf de ‘achterbank’ slechts ‘Volgas!’ te roepen en 3.7 seconden later hebben jij, je chauffeur en je Alpina een snelheid van 100 kilometer per uur bereikt. Afhankelijk van het asfalt en de zenuwen van diezelfde chauffeur is een topsnelheid van 310 kilometer per uur mogelijk.



70 reacties

Gewoon weer een dikke Alpina! Al is de 7 serie wel minder hard aangepakt dan de andere modellen die Alpina maakt. Dat maakt mij natuurlijk niet minder hebberig, zet maar voor de deur!
@premiumduitser: je neemt mij de woorden uit de mond
Hier houd ik nou van, volkomen nutteloos maar toch uberdik!
Laten we hopen dat die auto echt zo bruut is als wat de specs beloven, want die persfoto’s zijn om te huilen, zo slecht.
Dan de hamvraag, deze of de S8 plus. Misschien weet @gtwillem wat de beste keuze is.
@dutchdriftking: op dit moment weet alleen de glazen bol wat de beste auto zal worden ;)
@dutchdriftking: Alfa 159
@dutchdriftking: Aangezien deze auto’s aan elkaar gewaagd zullen zijn, is het vooral een subjectieve keuze. Ik ben erg onder de indruk van de 7 en nog meer van deze Alpina. Ik zou deze dus ook opteren. Veel beter gaat het niet worden imo.
@dutchdriftking: Hahahaha, en bedankt ;-). Beide auto’s zijn waanzinnig dik. Sowieso vind ik een S8 Plus of B7 een veel betere keuze dan een dikke SUV met grote motor. Want ze zijn lichter, sneller en ruimer. Je zou denken dat ze ook minder praktisch zijn, maar beide bieden een flinke kofferbak. De hogere zitpositie ben ik niet zo gevoelig voor.

Dus welke te kiezen is eigenlijk heel simpel bij de Duitsers. Ga voor de nieuwste. Persoonlijk heb ik een zwak voor de Audi S8, omdat ie vrij onopvallend is en behoorlijk van kiet gaat. Ja, de motor hangt op/voor de vooras, wat niet gunstig hoort te zijn. Maar ik vind het wel prettig op de AutoBahn met hoge snelheden. Daarbij vind ik het eenvoudigere quattro systeem meer vertrouwen opwekken dan de X-Drive variant van BMW. Toch zou ik de Alpina kiezen: deze is nageltje nieuw. De 7-serie is het laatste wat de techniek kan bieden, de S8 loopt al behoorlijk wat jaartjes mee. Daarbij is de S8 Plus gewoon nog altijd een Audi (alhoewel quattro GmbH er volgens mij verantwoordelijk voor is), en de B7 is een heuze Alpina.

De Audi schijnt overigens wel goed te rijden volgens Motor Trend, check dit filmpje!!!
@gtwillem: koop niet de nieuwste maar diegene waarbij je zelf het gevoel hebt dat die bij je past. Uiteraard na een proefrit in alle drie (!). Ze zijn toch allemaal zo goed dat je het verschil niet merkt.
@gtwillem: Kortom, we zullen samen met AB maar een vergelijkende test moeten doen. Klinkt verstandig. Veel nuttiger ook dan de vergelijkende testen van dat andere tijdschrift (ik wil geen naam noemen maar het begint met auto en verschijnt iedere week) die vergelijken alleen maar betaalbare auto`s, en dat kunnen we zelf ook wel regelen.
@gtwillem: de alpina zag er toen al meer bij de tijd uit dan de Audi 😁
@dutchdriftking: we zullen het moeten vragen aan de transporter…
@dutchdriftking:
Ik zou zeggen: Probeer zelf eens een mening te vormen.
@gtwillem heeft uiteraard een mening en hij beschikt over een uitgebreide informatiebron. En dat respecteer ik natuurlijk ook. Maar is zijn mening alles bepalend om voor jezelf dat te kiezen wat jij wilt hebben?
Ik vind het leuk om zijn mening en kennis op dit blog te kunnen lezen, maar waarom zou mijn eigen ervaring in negatieve zin afwijken als mijn eigen beleving anders is als die van @gtwillem?
Hij geeft aan bijzonder gecharmeerd te zijn van een Audi A8 plus-en-weet-ik-veel. Okay! Dat is zijn keuze. Maar is het daarom wat jij wilt?
Nee! Dan vorm ik liever mijn eigen mening en kies voor wat IK wil! Ik moet er immers in rijden en wat @gtwillem daarvan vindt zal me dan echt worst wezen. Als ik er maar gelukkig mee ben! Daar gaat het toch om?
@9000cse: Dit doe ik daar hij in tegenstelling tot mij, wel ervaringen heeft met dit soort auto`s. Ik kan heel mooi vertellen dat ik de S8 mooier vind, en dat die veeeeel beter is, of dat de Alpina veel fijner stuurt, en veel exclusiever is, het feit is dat ik alleen een ongebaseerde mening kan geven. En hij schrijft het wel interessant. Met in dit geval als bonus nog een mooie vergelijkende test ook. Leuk toch?
@dutchdriftking:
Sorry, amice! Maar waar gaat het om? Om je eigen beleving, toch? Ik heb in mijn leven zo’n 60 verschillende auto’s gereden. En dan spreek ik niet over een proefritje, maar over auto’s waarmee ik in ieder geval minimaal 9.000 km heb gereden (op één na). Van een Vauxhall Viva tot een Pontiac TransAm (ja! nieuw!), van een Mercedes 220SE tot een Opel Diplomat V8 en van een Opel Ascona 1.2 tot een Oldsmobile Delta 88 Brougham V8 diesel. Ook met een Ford Mondeo 2.0 CDTi en een Volvo 960 2.5i v24. Ook met een Mazda 2.0 Coupé en een Alfa 166 JTD. En dan vergeet ik er nog vele.
Kan ik je op basis hiervan een objectief advies geven? Nee! En nog eens nee! Ik kan je vertellen hoe IK die auto’s ervaren heb, maar waarom zou jij hetzelfde beleven?
Ik waardeer, zoals gezegd de kennis van @gtwillem bijzonder, maar om vanuit zijn mening een auto te kiezen zou mij veel te ver gaan. Maak je keuze op basis van je eigen beleving. Krijg je ook nooit spijt van je keuze. Alles is subjectief! En daar zal zelfs @gtwillem het mee eens zijn.
@9000cse: Klopt helemaal, maar als ik als 24 jarig broekie bij Audi Amsterdam kom voor een testrit in de S8 plus krijg ik de auto helaas niet mee. Ook bij Alpina zullen ze mij uitlachen. Dus voorlopig moet ik het doen met andermans meningen. Uiteraard baseer ik mijn oordeel over voertuigen het liefst uit eigen ervaringen. En veel verder dan het C-segment van een jaar of 10 oud kom ik dan helaas nog niet.
Geinig ding!
Volgende keer graag iets meer foto’s van het stuur.
@hplh: Dit zijn ze nog niet eens allemaal…
@hplh: Als je heel goed kijkt zie je tussen het stuur iets veranderen. Moet je wel goed kijken.
Erg goed gelukt, de splitter is misschien een beetje over the top, maar voor de rest staat er gewoon een redelijk ingetogen auto met een mooi kleurtje. Het nieuwe design van de tellers vind ik ook erg geslaagd, op de reguliere black panel displays waren de blauwe tellers niet helemaal op hun plaats, maar hier staat het weer mooi.
Hoe de 7 serie moest zijn…
Vanaf wanneer kan ik hem bestellen? Wat een mooi ding zeg!!!
1 woord. PRACHTIG!
Ja hoor graag, een zwarte met zwarte wielen. van binnen graag precies zo.
Niks meer aan doen, helemaal af.
Alpina heeft t weer voor elkaar gekregen, wat een ontzettend gaaf ding is t geworden! Vooral de typische alpina velgen+kleur maakt de 7 serie wat t moet zijn
Mooi! én, Alpina is GEEN tuner.
@insomnia: wat dan😂
Ik vind hem heeeel mooi maar tis wel een tuner
@bartjeeh: foutje, zelfs op het kentekenbewijs staat Alpina.
@remcott: plus één.
@bartjeeh: Kort door de bocht: Alpina tuned BMW’s en je kunt ze als Alpina kopen. En daar zit een klein maar belangrijk verschil. Alpina’s zijn dermate afwijkend van de BMW’s waar ze van zijn afgeleid dat ze een eigen typegoedkeuring hebben.

Dit komt vaker voor: Brabus, Ruf en MTM tunen ook auto’s. En die hebben soms wel en soms niet een unieke typegoedkeuring (de Brabus Rocket, Ruf RTR en MTM RS6 Clubsport wel bijvoorbeeld).

Het grote verschil is dat Alpina geen tuningsonderdelen verkoopt, alleen maar complete auto’s. Dus een fabrikant en geen tuner.
@gtwillem: Worden er ook geen velgen los verkocht? Je ziet bijna dagelijks een BMW op Alpina wielen maar bijna nooit een echte Alpina. Of is dat allemaal namaakspul?
@dutchdriftking: Dat zijn vaak van oorsprong geleende wielen. Alpina rijders zijn erg sociaal richting rijders van oudere brakke bmw modellen. Zo zijn ze ;)
@gtwillem: vgm maakt het ook een merk doordat ze halve auto’s ontvangen van BMW ,en deze zelf afmaken. Geen idee of dit een van de redenen is?
@gtwillem: plus één.
@bartjeeh: min één.
@insomnia: dat staat ook duidelijk in de tekst, Alpina is een fabrikant.
@remcott: klopt, ik refereerde naar het onderschrift bij de gallery.
Zulke foto’s wil ik ook wel van men auto :0 wat een plaatjes!
@allesmetturbo: *mijn (of m’n)
Hebben hebben hebben!!!!
Ik zou toch de S63/65 nemen. Vind dat hele Alpina maar niks persoonlijk. Als er nu een M versie zou komen zou ik deze waarschijnlijk wel mooi vinden.
Weer een echt Alpina kanon, dit boven een S8 plus of 63AMG anyday!
Nee nee nee en nog eens nee, doe mij de André Rieu mobiel maar S65 for sure
@henkhupelschoten: helemaal mee eens. Alpina is zo ordinair. Valt me mee dat ze hier ook weer niet een splitter hebben gemonteerd met daarop weer luidkeels schreeuwend: ALPINA erop
@camber24: Hoe noem je die fabrikant op Mercedes basis ook al weer? Brabus en ook daar is sprake van fantastische techniek in een ordinaire verpakking.
@remcott: klopt. Ook een erg ordinair voorbeeld.
@camber24: kamper24*
Zo’n 20 jaar geleden zag ik in onze wijk een zwarte Alpina B7 op basis van de E38.
Als absolute leek had ik meteen door dat dit geen gewone BMW was. Pas vele jaren later en met de komst van het internet kwam ik te weten dat het een B7 was. De magie van toen komt telkens een beetje terug met de lancering van een nieuwe… What a car!
@leaper035t: Een E38 is een Alpina B12, geen B7. De latere B7’s hebben altijd een V8 met drukvulling gehad, de B12 had een heuse 5.7 of 6.0 grote V12.
@gtwillem: Good to know, bedankt voor de info. Wellicht een V8 om Alpina’ s sportief karakter te onderschrijven, V12 te zwaar?
@leaper035t: Bij Alpina is het altijd een combinatie tussen sportiviteit en comfort, waar een M model echt sport is.

De reden is simpel, de E38 750i bood voldoende mogelijkheden tot tuning (uitboren), maar de 760i (E65) was al een pareltje met 445pk uit een 6-liter V12. Gekozen werd voor een andere oplossing, de 4.4 V8 met mechanisch compressor (later een 4.8 V8). Tweede reden was dat de V12 aanpassen wel erg kostbaar werd, en de B5 (E60/61) ook deze V8 kon gebruiken.
Wat een ontzettend mooie wagen is dit. Perfecte daily drive. Alleen die Ferrari van eerder vandaag is nog geiler.
@berlinetta: Maar is die Ferrari geschikt als daily met al die drempels…?
@e1000bmw523i: Ongetwijfeld. Bij Ferrari zijn ze echt wel zo slim om een front lift systeem op de optielijst te zetten.
@Edge: Klopt, volgens mij bieden ze dat op elk model aan. En zo ontzettend laag is die GTC 4 Lusso nou ook weer niet.
Op een gekke manier vind ik alpina’s meestal wel wat hebben waar ik de bmw waarvan deze is afgeleid niks vind. Deze is weer geen uitzondering. Hoewel ik zelf eerder voor een s600 zou kiezen (of eigenlijk een c350 en een uitbreiding van de ouwe troep collectie) staat deze absoluut boven de 7-serie.
Ik zou deze het liefste hebben van de bekende drie. Ook gewoon in deze kleur combo.
Mmmm heerlijk voer zo vlak voor het slapen :)
Mooie bak met lekkere specs! Maar dat leer op de achterbank.. Zelfs in m’n 166 met 3 ton op de klok zit het leer er nog strakker in
Dat is toch gewoon zó enorm lekker!
Dikke BMW is ook nooit stijlvol XD haha
Sorry, vind de BMW 750i mooier. Zag in Oostenrijk een “nieuwe” A8 twin turbo V8 staan ook erg mooi in zwart met chroom.
gefotografeerd in de vlindertuin
Dikke bak. Toch pakken mooier zo dan de 7-serie van BMW. Deze Alpina heeft dat net iets meer karakter van de BMW 7.

Maar eerlijk, nog altijd liever een parelwitte Audi S8 Plus. :)
Godmiljaar, wat een foto’s….
Heeft Herr Direktor Alpina photoshop ontdekt ofzo?
Alhoewel ik Alpina’s altijd wel heb kunnen waarderen heb ik de B7 nooit mooi gevonden. Het is te heftig voor zo’n slee ofzo. Ik denk dat het hem vooral in die kofferbak spoiler zit.Dat past gewoon niet. De spoiler is te groot en niet mooi vormgegeven. Dat staat gewoon niet op eeen 7 serie.
En als er één auto is die ik de voorkeur zou geven boven alles wat er te koop is, dan is het deze Alpina B7! Voor mij de meest begeerlijke limousine. Verheven boven mijn droomauto in mijn bezit: De Volvo 960! Maar eilaas! Kwestie van budget!
Voor mij is deze sedan echter begeerlijker dan welke A8 of S-klasse dan ook. Ieder z’n voorkeur, maar ik zou altijd kiezen voor zo’n Alpina! Punt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).