In vergelijking met vorig jaar noteren de trajectcontroles in Nederland behoorlijk meer overtredingen. Dit zeggen de cijfers.
Ze zijn de makkelijkste cash grab voor de overheid: trajectcontroles in Nederland. Ondanks het feit dat die dingen al jarenlang bestaan, regent het nog altijd duizenden en duizenden boetes. Met een dipje van vorig jaar, iets met corona of zo, staan de camera’s dit jaar weer op volle toeren te draaien.
Dat blijkt uit cijfers over de maanden mei, juni, juli en augustus 2021 afkomstig van het CJIB. In die vier maanden van dit jaar werden er in totaal 849.545 boetes uitgeschreven. Ter vergelijking, in dezelfde periode in 2020 ging het om ‘slechts’ 670.448. Nu hadden we in het voorjaar en zomer van dit jaar nog met enkele corona maatregelen te maken. De laatste maanden van 2021 begint het weer ouderwets druk te worden op de wegen. Dikke kans dat het lijstje met boetes op trajectcontroles in Nederland in het derde tertiaal nog hoger uitkomen.
Maar waar vielen de meeste klappen? Ook dat heeft het CJIB uiteraard keurig bijgehouden. Daar komt dan een lijstje uit naar voren. Dat overzicht kun je hieronder bekijken. Vanzelfsprekend was de A2 tussen Amsterdam en Utrecht in beide richtingen en klassieke hit. Maar ook andere trajectcontroles in Nederland leveren hun bijdrage. Kijk maar!
Trajectcontroles Nederland – mei t/m aug 2021
- A2 Amsterdam – Utrecht (beide richtingen) – 216.757
- A12 Utrecht – 105.380
- A4 bij Leidschendam (beide richtingen) – 70.141
- A58 Bergen op Zoom – Roosendaal (beide richtingen) – 67.632
- A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep – 57.149
- A10 bij Amsterdam ring west (beide richtingen) – 56.537
- A20 bij Rotterdam (beide richtingen) – 46.266)
- N325 Westervoortsedijk – Huissen (beide richtingen) – 31.207
- A12 Den Haag –Voorburg (beide richtingen) – 25.057
- N381 Drachten – Donkerbroek (beide richtingen) – 23.357
- A2 Maastricht (beide richtingen) – 20.261
- N11 Leiden – Alphen aan den Rijn (beide richtingen) – 19.624
- A13 bij Rotterdam (beide richtingen) – 18.872
- N260 Rugdijk – Stokhasseltlaan (beide richtingen) – 15.187
- N201 Legmeerdijk – Zijdelweg (beide richtingen) – 13.656
- N230 Lageweide – Overvecht (beide richtingen) – 11.552
- N253 St Anna ter Muiden – Heileweg (beide richtingen) – 5.986
- N256 Colijnsplaat – Zierikzee (beide richtingen) – 5.799
- N205 Schipholweg – Kruisweg (beide richtingen) – 5.581
- Westerscheldetunnel – 5.501
- N564 Kazerneweg – Havenweg (beide richtingen) – 4.537
- N333 Blokzijl – Steenwijk (beide richtingen) – 4.339
- N9 Burgervlotbrug – St Maartensvlotbrug (beide richtingen) – 3.883
- N277 Vredepeel – Ysselsteyn (beide richtingen) – 3.527
- N706 Almere Hout – N302 (beide richtingen) – 2.485
- N275 Koningslust – Nederweert (beide richtingen) – 2.394
- N351 Oldeberkoop – Nijeholtpade (beide richtingen) – 2.005
- N270 Ysselsteyn – Venray (beide richtingen) – 1.749
- N414 Eembrugge – Bunschoten (beide richtingen) – 1.245
- N639 Baarle-Nassau – Chaam (beide richtingen) – 1.187
- N787 Eerbeek – Brummen (beide richtingen) – 692
outlook zegt
Als je het per uur berekent valt het gezien het aantal autobewegingen nog wel mee. A4 Leidschendam gemiddeld circa 8 per uur.
Rick-dos zegt
Ik verwonder me altijd bij het lezen van dit soort statistieken. Ik bedoel hoe kun je een boete pakken bij een trajectcontrole?
Of je doet het er om of je kunt gewoon niet rijden.
406_v6 zegt
@Rick-dos: afgeleid want met een ander zitten praten in de auto, geen cruisecontrol of deze nooit gebruiken, Flitsmeister niet draaiend hebben, rijden op een weg waar je normaal gesproken nooit rijdt en zo ken ik er nog wel een paar…
dutchneon zegt
Precies, je moet ze eigenlijk het rijbewijs in laten leveren. Blijkbaar letten zee dus voor geen meter op
….
zelf ben ik al 12 jaar boetevrij (in NL dan)… al mijn boetes zijn uit het buitenland waar ik snachts doorheen knal.
hotze zegt
Je “knalt” zelf door het buitenland en gaat vervolgens roepen dat anderen hun rijbewijs moeten inleveren. Merkwaardig…
Ben wel benieuwd wat de gemiddelde snelheidsovertreding is bij trajactcontroles. Denk dat deze erg klein is (< 5 km/uur).
gdjnl zegt
De A2 Amsterdam – Utrecht, saaiste stuk snelweg van Nederland…
joost1234 zegt
@gdjnl: dan kom je nooit in het noorden
Dutchdriftking zegt
@joost1234: daar heb je geen traject controle wat het een stuk interessanter maakt.
marcomanta zegt
Gelukkig niet bij ons in de regio, en laten we dat ook zo houden, de Politie in ons gebied praat nog met mensen en treden waar nodig corrigerend op zonder gelijk een bon te schrijven.
Robert zegt
Nr.8 op de N325 moet je aardig je best doen om, zeker tijdens de spits, te hard kunnen rijden.
Liever had ik daar van die nieuwe camera’s gezien die van bovenaf zien of je wel of niet met die kl*te smartphone in je klauwen zit terwijl je een voertuig bestuurt.
Dutchdriftking zegt
Wat ik vooral vervelend vind is dat het er zoveel zijn… Ik hoef echt niet altijd overal heel hard te rijden, maar iets boven de maximum vlot door het verkeer is tegenwoordig een dure hobby…
jarnobakker zegt
Ik woon zo te zien aan de goede kant van het land😎
henkp1 zegt
https://wegenenverkeer.be/controles/snelheidscontroles/trajectcontroles
Het zijn er inmiddels best veel, maar België spant de kroon, zijn er letterlijk honderden!