BMW onthult M140i, M240i en quad-turbo diesel

Auteur: , 85 Reacties

De Duitsers doen de uberdiesel eindelijk uit te doeken. Daarnaast trek je nog sneller bij het stoplicht weg met de dikste 1-serie.

We beginnen gelijk met het feestelijke nieuws op het gebied van BMW M Performance. Waar de M135i en M235i tot nu toe de allerdikste versies waren dat M Performance te bieden had, komt BMW nu met de M140i en M240i. Een nieuwe zes-in-lijn produceert 340 pk en 500 Nm aan koppel. De TwinPower Turbo snelt 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u in vergelijking met de 35i en moet daarnaast nog eens zeven procent zuiniger zijn. De nieuwe motor is leverbaar voor de gehele range. Dit betekent zowel de 3 als de 5-deurs 1-serie en zowel de 2-serie coupé als cabriolet.

M Performance

Wie een automaat aanvinkt in combinatie met xDrive op de M140i/M240i kan in 4,4 seconden naar de honderd sprinten. Deze waarden zijn opvallend te noemen, aangezien je nu praktisch gezien bijna net zo snel de 100 km/u kan aantikken als de 370 pk sterke BMW M2 van ruim 80 mille (4,3 seconden met DCT). Een leuke technische feature is dat de Launch Control ‘slimmer’ is gemaakt. Aan de hand van GPS coördinaten bepaalt de auto hoeveel vermogen er wordt losgelaten op de wielen om zo de meeste grip te bieden voor een ideale acceleratietijd. Ook de handgeschakelde zesbak heeft een leuk nieuwtje. Deze geeft voortaan automatisch tussengas bij het terugschakelen. Een feature dat we al kenden van onder andere de Porsche Cayman GT4.

750d xDrive

Naast de M140i en de M240i onthult BMW tevens de veelbesproken 750d xDrive. De turbo turbo turbo turbo diesel krijgt 400 pk en 760 Nm aan koppel. De cijfertjes waren al enigszins bekend, maar nog even ter bevestiging: 0-100 km/u gaat in 4,6 seconden met een elektronische begrensde topsnelheid van 250 km/u. Hiermee is de nieuwe 750d xDrive 0,3 seconden sneller dan zijn voorganger. BMW geeft een gecombineerd verbruik op tussen de 5,9 en de 5,7 l/100km. Uiteraard is deze configuratie ook te bestellen als 750Ld xDrive.

BMW houdt de lippen nog even stijf op elkaar als het om de prijzen gaat. De twee 140i modellen zijn per juli te bestellen. De BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive zijn vanaf 1 juni te bestellen en staan begin augustus in de showroom. Prijzen volgen eind mei.



85 reacties

Altijd prima, meer pk’s! :)
Voel een vermogensupgrade van de M2 aankomen.
@granlusso: was je met de huidige versie ‘onder gemotoriseerd’ dan?? Belachelijk veel vermogen en koppel wat -uiteindelijk- niks nuttigs brengt, je bent hooguit een fractie sneller op de plaats van bestemming maar -waarschijnlijk- wel met sneller versleten banden en remmen.
@406_v6: niet dat een M2 nou puur voor van A naar B wordt gebruikt ofzo :)
@406_v6: Nee hoor, dat beweer ik ook niet :)
@406_v6: Klopt. Je hebt ook geen 963pk in een LaFerrari nodig om vlot van A naar B te komen. Toch kopen mensen die auto. Het gaat natuurlijk ook om andere zaken, waarbij rijplezier een belangrijke factor is. En ik kijk er niet van op als men om de concurrentie voor te blijven qua pk’s en het verschil met de M240i wat groter te maken bij een facelift naar de 400pk gaat.
@Edge: Opzich is het wel een opmerkelijke strategie van BMW. De M-performancemodellen zijn bijvoorbeeld een concurrent voor de S-modellen van Audi, maar de M140i en M240i hebben veel meer power terwijl de M2 minder power heeft dan de RS3 en TTRS.
@berlinetta: M2 minder dan RS3? 3pk meer, en die 30pk die de TT-RS meer heeft maakt ook niet veel uit.
@granlusso: Oh klopt. Verwarring op de dinsdagochtend. Dacht dat de RS3 376 pk had. En die 30 pk meer van de TTRS maakt in de praktijk ook niet uit, maar het is gewoon marketing. Waarom denk je dat Mercedes de A45 21 pk erbij gegeven heeft ;)
@406_v6: Afgelopen vrijdag kwam er een BMW dealer bij mijn bedrijf modellen showen. I3’s, mini’s, 1-3-5series, wat X-en. O ja, en een i8 en M2.
Terwijl iedereen in het bedrijf aan het bikken was, hoefde ik niet in de rij te staan voor de i8 en de M2. Mooi.
(i8, vet ding, space-ship met playstation sound).
M2: beetje een jammerlijk ding. Ik heb een M3-e93; dus ik ben gaan vergelijken. Ja: het turbo blok is rete snel en heeft volgens mij niet echt meer vermogen nodig. Het zal me ook niks verbazen als je met een M2 sneller bent dan met de V8-M3.
Het was wat nat en de burnout was mogelijk (dat heb ik nog nooit met mijn eigen wagen geprobeerd). Het jammere van de M2 is de beleving. Van binnen het is gewoon echt een 1-serie met een hoop hard plastic en een duurder stuurtje. Het is prima, maar voor dat geld…
Op het moment ik mijn M3 start en dat geluid hoor, dan gaat mijn hart sneller tikken. Op het moment ik, met mijn DCT, de volle controle heb, en naar 7000 toeren ga, dan lijkt het alsof ie gaat opstijgen. De M2? Het schakelt snel en het schakelt snel op, maar het is geen beleving. Naar mijn mening moet je dat ding M240i noemen, niet M2.
Om m echt M2 te noemen, moeten ze de M2 een belevings-upgrade geven, geen vermogensupgrade.
@gregorius: Misschien is het wel beter als je met een handgeschakelde rijdt? Kan je hem voor het gevoel nog iets langer doortrekken (hoewel hij dan trager wordt, maar who cares).
Heb je indertijd ook met die 1M gaan rijden? Zo ja, wat zijn daar de bevindingen over?
@gregorius: met de m3/4 is het niet anders. Iedere BMW purist kan zeggen dat het niet zo is maar diep in de harten van de BMW-fans is de f30/32 echt een aanfluiting qua beleving.

En dat heeft met 1 belangrijk onderdeel te maken, en dat is geluid. Hoeveel pijpjes en ditjes en datjes je ook gebruikt, die engine klinkt gewoon niet lekker. Het is niet voor niets dat de soundgenerator is uitgevonden.

Daarnaast is het uiterlijk van de m3/4 wel lekker, maar van binnen is de beleving er niet. Dat doen Mercedes maar vooral Audi echt beter hoor.
@87sandyd: Dat de beleving bij BMW minder is geworden, is een feit. Elke autojournalist zegt het. Maar dat Audi het qua beleving het beste voor elkaar heeft, ben ik niet met je eens. Want dat heeft nog nooit een autojournalist gezegd.

Qua beleving heeft Jaguar het in mijn ogen het beste voor elkaar. Ze zijn niet het beste of het snelste, maar de lach op je gezicht is er wel het grootst.
@berlinetta: ik had het over het interieur. In een BMW M-model heb je nooit het idee dat het speciaal is. Het is echt dat er af en toe een M-sticker ergens op zit, anders had het ook een 328i kunnen zijn bij wijze van spreken. Tuurlijk zullen kenners wel gelijk zien dat het iets speciaals is.

Dit is bij RS modellen wat beter. Je hebt daar meer het gevoel in iets speciaals te zitten.
@gregorius: qua geluid kan ik het met je eens zijn. Alleen je kunt moeilijk zeggen dat een M3 E93 (let op 93) meer plezier biedt dan een M2. Een ontzettend zware auto vergelijken met een M2. Zwaar in de bochten en toch meer rij beleving? Mooie auto hoor de E93 dat zeker!
@Rhyo: Ik ga met mijn auto het circuit niet op; zijn die dingen niet op gebouwd.
Maar ik woon wel naast de bergen. Die M3 rijdt die weggetjes heerlijk en scherp sturend op en af. Het lijkt allemaal een stuk harder te kunnen dan ik zou willen. Her en der de traction control die vol ingrijpt bij het uitacceleren van een hairpin, maar dat is alles.
Die M2 voelde inderdaad al directer: alsof je op de voorwielen zit. Dat was wel grappig; maar het nodigde niet uit om hard te gaan hoeken (ok, het regende). Het is belangrjk wat zo’n auto op papier kan en misschien ook wel wat ie op de ring kan. Maar als je zo’n auto uiteindelijk echt gaat kopen, gaat het om de beleving die je hebt als je lekker gaat sturen. Op zo’n moment biedt M3 mij meeer dan genoeg in het stuurgevoel.
@gregorius: dat maakt het verschil, wel of geen circuit gebruik. Hoe dan ook, waarvoor jij de M3 gebruikt is natuurlijk perfect. Vooral met de kap open, voor een daily drive maakt zelfs dat extra gewicht weinig uit. Vergeet alleen niet dat genoeg mensen een M2 kopen puur voor fun / circuit gebruik. Dan is dit voor nu de leukste BMW :)
@gregorius: Wil je nog even antwoorden op mijn vraag aub, dank u. :)
@bogey: gedaan toch?
@gregorius: Oei, heb ik niet doorgekregen/ vind ik nergens terug.
@granlusso: 340 pk had de 1 M Coupe kan ik mij herinneren. Je hebt bijna geen M2 meer nodig. Ik vind het alleen zo jammer dat de nieuwe 1/2 Serie zo mislukt is.
@stfu: Voor de pure prestaties in rechte lijn hoef je inderdaad geen M2 meer te bestellen. Een M240i met automaat en X-drive haalt bijna dezelfde waarden.
Maar de kracht van de M2 zit hem juist in het bochtenwerk. Ik verwacht dat die dat een stuk beter doet dan de M240i. Wil je een M240i op dat niveau brengen, dan zul je nog heel wat (dure) aanpassingen moeten verrichten. Het prijsverschil is dan te verwaarlozen.

Mocht ik in de markt zijn voor zo’n soort auto, dan zou ik de M240i met M-performance voorbumper en achterbumper kiezen in Estoril Blau en bruine lederen bekleding. Dan nog even ergens mooie velgen vandaan halen en hij is af. Ik denk dat ik voor 65k klaar ben.
@berlinetta:
Alles moet tegenwoordig een “beleving” zijn (IKEA beleving bijvoorbeeld), zijn mensen echt zo verveeld dat ze zelf niks meer kunnen verzinnen om te beleven?
@super: Dus jij hoopt dat er zo snel mogelijk een zelfrijdende auto is neem ik aan.
@bogey:
Gisteren 500km snelweg gereden, stuk of 10x file vanwege ongelukken, drukte en tolpoortjes, daarnaast nog de gebruikelijke aso’s en appende geestelijk gehandicapten, was echt een top beleving.
@super: Kijk nou, die zelfrijdende zou je prima staan. Kan je zelfs je gazet lezen!
@super: Vind je dat zo raar?
Als beleving zo onbelangrijk is voor jou, ga dan lekker Prius rijden.
Ik begrijp de redenering volledig, ik rij BMW om de beleving, dwz de motorsound, het motorkarakter, het rijgedrag, het communicatieve van de besturing…
Dat vind ik allemaal nog terug in mijn 13 jaar oude “old skool” E39, daarom rij ik BMW, daar draait het om.
En ik kan me inbeelden dat die beleving veel minder is in moderne BMW’s, wat echt zonde is.
Ik blijf nog maar wat met oud atmosferisch zes-cilinder spul rondcruisen, bevalt me prima.
@bmwtouring:
een stoomtractor, dat is pas een beleving.
@berlinetta: Dat bochtenwerk valt ook wel mee, de M2 kan niet eens een Seat Leon en een Honda Civic bijhouden op de Ring.
@stfu: Inderdaad, en ook 500 Nm, weliswaar in ‘overboost’.
@granlusso: Om de CLA45 weer aan te pakken. Ooit zal een MINI Cooper JCW 690 pk hebben…
Leuk nieuws van BMW!
Die 1 Serie was altijd zo’n saai hok, tijd om mensen te verrassen bij de stoplichten dus.
via iPhone app
@mercedesclk350: wel naar mijn mening de auto met het meeste rijplezier in zijn segment! Kun je van taxi auto’s niet op aan eerlijk gezegd..
@vagtroep: Ik heb niks gezegd over rijeigenschappen. En jij gaat mij niet vertellen dat een 120d een strepentrekker is.
@mercedesclk350: ’t is toch wel een bommetje hoor…
@mercedesclk350: op welke punten kies jij een auto en noem je het een “saaie” auto dan? Want rijplezier is wat een 120D wel zeker heeft! En je hebt het over een strepentrekker, hij rijd wel alle 2.0 diesels in zijn segment zoek en aan jou naam te zien trekt hij jou clk350 zeker weten wel weg!! Dus waar bazuin jij nou over man?
@vagtroep:
Nou nou nou zeg, het zit wel diep of niet?
@vagtroep: Heb geen CLK meer, nu een gechipte E 350 coupe, knap als je die met je 120d eruit trekt.
@mercedesclk350: Natuurlijk lukt dat niet. Ook een beetje een oneerlijke vergelijking, V6 tegen viercilinder.

Maar los daarvan is een 120d geen kinderachtige auto. Het is sneller dan 75% van het wagenpark en je zal nooit snel power tekort komen.
@berlinetta: Heb ik niet ervaren toen ik er eentje als leenauto kreeg. Maar goed, misschien heeft ie nog ergens een sport+ stand die ik niet kon vinden.
@mercedesclk350: Zal er misschien aan liggen dat jij anders gewend bent.
@berlinetta: 120D F20 doet 7.2 sec naar de 100, tegenover 6,4 van de clk350, ik vind dat toch knap voor een 4 cilinder. Alsnog blijf ik erbij dat een 1 serie het leukste auto is in zijn segment. Alleen al dat geluid van een 135i..
@vagtroep: nee klopt je zegt niets over rijeigenschsppen maar over verrast worden bij de stoplicht. Nou ik word niet verrast als een taxi naast mij staat.
@adrianixxxx: Weer dat gezeik over taxi’s, ooit een champagnekleurige coupé taxi gezien?
Bovendien is wat ik rij hier totaal niet van belang.
Ik bedoelde meer dat als ik naast een stoplicht sta en een 120d mij eruit probeert te rijden, dat ie niet eens in de buurt komt. Ik zal eerlijk zijn, als je hem een beetje anoniem laat, kan zo’n M140d nog best wel eens tricky worden, gezien die 0-100 tijd niet eens slecht is.
Maar goed, ik rij kennelijk een taxi, ik mag geen mening meer hebben over auto’s en ik zuig met auto’s eruit rijden. Azijnpissers gonna azijnpis.
Leuk, maar dan zal de M2 toch ook wel een vermogensboost krijgen neem ik aan?
Mini’s geven ook al een tijdje tussengas bij de handbak 3 cilinder
@sjeppie156: Idd mijn SD doet het ook, alle 1 series ook vanaf de facelift.
@sjeppie156: de nieuwe giulia quadrifoglio ook.
@cpp1: Nissan 370Z ook. Win ik nu iets?
@sjeppie156: zelfs de 218i Activia Tourer heeft het
mab via Android app
Hoeveel cilinders heeft de diesel nou?
@MAB: zes. BMW en Mercedes maken geen achtcilinder diesels meer.
mab via Android app
@RubenPriest: jezus wat slecht.
@MAB: 8 Cylinders zijn zwaar en traag… tov 6 cylinders
@Alexke: geen mij dan maar zwaar en traag. Geen opgefokte 6 cilinder die maar 2ton mee gaat.
Das ist ja super
Das ist freude am fahren
“Aan de hand van GPS coördinaten bepaalt de auto hoeveel vermogen er wordt losgelaten op de wielen” … Is dat echt handig? Ieder geval wel tof om aan de bar te kunnen vertellen
@pexers: Het zou best handig kunnen zijn, maar ik vraag me vooral af hoe betrouwbaar zo’n systeem dan werkt. Aan de hand van GPS-coördinaten kan de auto namelijk niet aflezen of de weg nat is, of vorige week een nieuw laagje asfalt heeft gekregen. En in heuvelachtig gebied vertellen GPS-coördinaten niet welke kant de neus op staat: heuvelop of heuvelaf – tenzij er ook gewerkt wordt met een kompas.
@potver7: dat is exact de reden waarom ik me afvraag of het nuttig is. Commercieel gezien is het een mooi verhaal natuurlijk. Wederom denkt de auto slimmer te zijn dan de bestuurder
@potver7: Het ingebouwde GPS systeem staat volledig verbonden met het CAN netwerk en omvat : GPS , kompas , gyroscoop, snelheid (wielsensoren) en acceleratiemeter.
hierdoor is een ingebouwde GPS altijd beter dan een TomTom.
@pexers: Ik ging het ook net zeggen; slaagt toch op niets??
@pexers:
misschien zit er ook nog een optioneel gaspedaal op.
Leuke upgrade voor de 1 en 2-serie. Niet dat je met 326 pk veel te klagen had, maar toch is het leuk als je wat extra’s krijgt. Is dit dan nu de geheel nieuwe zesinlijn? Dat moet toch wel een fijn blok zijn. Het was sowieso al het beste wat BMW te bieden had, maar nu dus nog iets verbeterd.

Met betrekking tot het dieselblok mis ik toch wat informatie. Het blok heeft er een turbo bij en een handjevol pk’s en koppel erbij gekregen, maar wat is er nu nog meer veranderd? Is het blok zuiniger en schoner? Hoe is het met de laufkultur? Is er iets veranderd aan het gewicht? Wat voor functies hebben de verschillende turbo’s? Misschien wel leuk om dit uit te zoeken voor ons lezers.
@berlinetta: het blok zal fundamenteel hetzelfde zijn (hetzelfde als de B58 in de 340i) , en er zullen verbeteringen aan de inspuiting-inlaat uitlaat traject gedaan zijn.
gewoon optimalisatie zoals altijd…
Dus BMW heeft een 3.0-diesel-3-turbo die ze leveren met 381 pk. Deze is al euro6-proof lees ik.
En dan hebben ze nu een nieuwe 3.0-diesel-4-turbo, en die doen ze in 340 en 400 pk.
Zouden ze de 3-turbo er dan uitgooien?
@gregorius: Waar lees jij dat de nieuwe diesel in twee varianten wordt geleverd? Volgens mij komt er alleen een versie met 400 pk.
@berlinetta: Het is vroeg.
Ik las M140 en M240 met diesel. Het ging over EN ook nog een diesel. Mij bad.
@gregorius: Een diesel met 340 pk in de 1-serie was wel leuk geweest ;)
via iPhone app
Ik vraag me af waarom BMW naar 4 turbo’s is gegaan.
Het vermogen en koppel is “slechts” met 20pk en 20Nm gestegen.
Wat maakt het grote verschil met de triturbo?
@m-tfsi: ik gok de souplesse van het blok. Maar volgensmij was die al redelijk smooth.
@m-tfsi: niet helemaal intiutief, maar ik denk dat het eenvoudiger is. Het leiding en kleppensysteem op de triturbo was echt complex, de quad turbo is waarschijnlijk een ‘eenvoudigere’ dubbele biturbo set-up die elk drie cylinders bedienen.
https://youtu.be/9r2krO2mREU

Nog meer freude am fahren, Alfa Romeo Guilia :)
(Heb niets tegen de bmw’s)
Kortom, de 140i is de nieuwe droom bmw voor het voetvolk?
Automatisch tussengas, een leuk nieuwtje?
Wat is het nut van een manuele bak als een deel automatisch is, ga dan meteen voor een automaat hé.
@fuxhound: inderdaad ik snap dit ook totaal niet… Maar!
Je kunt het uitschakelen in Sport+ en DSC off.
B58 powerrrrrr
Tussengas in een GT4 snap ik, maar met dat stofzuigerblok hoef ik dat echt niet te horen
@nopetrolnofun: Alsof ze dat alleen doen voor het geluid :’)
Ganz geil! In Estoril-Blau, bitte.
Dat ze dat 50d-blok nu maar eens in een 3 of 4-reeks lepelen!
Bizar om te zien dat de nieuwste 3.0 dieselmotor meer pk s levert dan de nieuwste 3.0 benzine variant. ..400 tegen 340
@diehardf20: Klopt, maar BMW heeft ook nog een andere zescilinder benzinemotor in huis die 431 of 500 pk levert.
Dit is voorsprong door techniek….
Nog een M-tussenmodel dus. Die M-badge is steeds harder aan inflatie onderhevig… Maar goed, als ik die verhalen over gebrek aan beleving hierboven lees zijn ook de echte M-modellen al geen schim meer van wat ze waren. Jammer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).