• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Qashqai beschuldigd als sjoemelauto, Nissan is boos

Auteur: RubenPriest, gepost 17 mei 2016 om 08:42 – 20 Reacties

Nissan


Want slechte publiciteit.

Vandaag in de alsmaar durende sjoemel-soap hebben we Nissan. De Japanse autofabrikant, dat recent nog een groot belang in kersverse sjoemelkoning Mitsubishi nam, is nu zelf beschuldigd van manipulatiepraktijken. De aanklacht is afkomstig van de Zuid-Koreaanse regering. Volgens het ministerie van Milieu sjoemelt Nissan met de dieselvariant van de Qashqai. De Zuid-Koreaanse overheid trok deze conclusie na een onderzoek op twintig auto’s. De Koreanen willen 300 miljoen Won zien van de autofabrikant. Dat komt neer op omgerekend dik 257.000 euro.

In een statement ontkent Nissan echter de betuigingen. De autofabrikant zegt niet te sjoemelen en verwerpt alle beschuldigingen.

“We are committed to upholding the law and meeting or exceeding regulations in every market where we operate. Any suggestion that we have not complied with regulations and are illegally controlling gas emissions is wrong. The testing and conclusions reached by the MOE* are inconsistent with those of other regulators who have themselves carried out stringent testing. Authorities in the EU have concluded that the Nissan vehicles they tested – including the Qashqai – were fully compliant with homologation standards. Nissan is disappointed by the statements of the MOE and firmly denies that any wrong doing has taken place.”

*MOE = ministerie van milieu in Zuid-Korea

De aanklacht is serieus te noemen. Zuid-Korea eist namelijk naast het bovengenoemde bedrag ook een terugroepactie van 814 Qashqai’s in het land welke sinds november zijn verkocht. Tevens kan Nissan een aanklacht tegemoet zien. Volgens de Koreanen gebruikt Nissan sjoemelsoftware om data te manipuleren, vergelijkbaar met dat van Volkswagen. Nissan zegt op een transparante manier te willen samenwerken met het ministerie om te zoeken naar een oplossing.

Ook interessant!

  • Nieuwe Nissan Qashqai heeft een (competitieve?) prijs
  • details Nissan Qashqai
    Meer details Nissan Qashqai 'gelekt'
  • Nieuwe Nissan Qashqai is helemaal officieel!
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Nissan, qashqai, terugroepactie

Vorig bericht: « BMW onthult M140i, M240i en quad-turbo diesel
Volgend bericht: Lambo’s pesten doe je vanaf nu met de Abt S8 Plus [705 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. poeperman zegt

    17 mei 2016 om 08:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • mpowerm3 zegt

      17 mei 2016 om 12:49

      @poeperman: wat is gefixt? Als wij dat nu ook is kunnen zien

      Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    17 mei 2016 om 08:52

    Altijd lekker een relletje op eerste werkdag van de week

    Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    17 mei 2016 om 08:55

    Er komt nog een hype aan: overheden die claimen dat fabrikanten sjoemelen, om het begrotingstekort aan te vullen.

    Ik ben benieuwd of er ook realistische data vanuit de fabrikant komt binnenkort, ipv de optimale. Dit is namelijk wat overheden zullen gaan testen.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      17 mei 2016 om 10:36

      @peug206: dit is zulke diepe onzin. Overheden hebben die buitenlandse investeringen juist nodig.

      Denk je nou dat de Nederlandse regering Mini gaat beschuldigen voor het overtreden van de milieuregels bij Nedcar in Born?

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        17 mei 2016 om 10:48

        @87sandyd: en fabrikanten hebben de afzetmarkt nodig (al is dat in het geval van nederland iets minder). Nederlandse overheid heeft daar trouwens de ballen ook niet voor. Maar zie wat Amerika doet, wat japan nu doet, waar ze in Duitsland en Frankrijk onderzoek naar doen. Dat hadden ze echt niet gedaan als ze er geen baat bij hebben (korte/lange termijn). Ik zeg niet dat het juist is wat ze doen, maar ze doen het echt niet voor de grap.

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          17 mei 2016 om 11:57

          @peug206: bij Amerika snap ik ‘het waarom’ nog wel. Amerika heeft ik weet niet hoeveel eigen merken. Z-Korea heeft er 3 ofzo? Daarnaast, een boete van 250k is nou niet echt de staatskas spekken.

          Ik snap dus wat jij bedoelt. Maar Amerika is financieel zoveel sterker en sws een veel machtiger land dat het zich dit kan veroorloven, Z-Korea is dat natuurlijk niet.

          Login om te reageren
      • peug206 zegt

        17 mei 2016 om 10:56

        @87sandyd: zie ook de reactie van @edge op @pomoek hieronder. T zou me niet verbazen als in ‘murica gewoon lobbyen van andere automerken op de markt is, want hoe minder vw verkoopt hoe meer zij verkopen.

        Login om te reageren
  4. mazdarx zegt

    17 mei 2016 om 09:05

    Ik ben officieel sjoemelsoftware-moe… Wat een zooitje is het toch in de auto industrie…

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    17 mei 2016 om 09:07

    Tja, als je niks verkeerd doet en men dat wel claimt zou ik er ook flink de pee in hebben als autofabrikant zijnde. Wellicht dat een onafhankelijk panel, dus niet van een overheid of van een autofabrikant, maar eens moet nakijken of het wel zo is. Zoals @peug206 al aangeeft is zoiets natuurlijk wel een makkelijke manier om als overheid de staatskas (iets) te spekken.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 mei 2016 om 10:01

      @Edge: Sorry maar dat is echt nonsens. Overheden doen erg hun best om bedrijven binnen de landsgrenzen te krijgen en te houden met fiscale maatregelen, investeringsaftrek mogelijkheden en subsidies. Een bedrijf straffen doe je niet zomaar. Bovendien: Een boete van 257.000 Euro om het begrotingstekort aan te vullen?

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        17 mei 2016 om 10:36

        @pomoek: Klopt, daar heb je volkomen gelijk in, en zo zou het ook moeten zijn. Maar als je gaat kijken naar hoe zwaar Volkswagen gestraft wordt/dreigt gestraft te worden in de VS n.a.v. Dieselgate en dat vergelijkt met hoe makkelijk GM ermee wegkwam toen het contactslotenschandaal aan het licht kwam, begin ik toch serieus te twijfelen of alle overheden dat wel willen. Ik sluit niet uit dat sommige overheden de kans aangrijpen om buitenlandse bedrijven te straffen of nadelig in het nieuws te brengen en daarmee indirect hun “eigen” merken een boost te geven.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 mei 2016 om 10:42

          @Edge:

          GM moest flink betalen en oplossen ..
          VAG heeft nog helemaal nix gedaan ..

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            17 mei 2016 om 10:57

            @lincoln: vw is al bezig in europa alleen die fix werd niet geaccepteerd in Amerika als ik het goed gevolgd heb.

            Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    17 mei 2016 om 09:25

    Die dieselmotor komt van Renault lijkt me, of niet?

    Login om te reageren
  7. martinus zegt

    17 mei 2016 om 09:37

    Europese praktijken in Azië:

    Hier gebeurd het ook.
    Officiële testinstuten als TüV voor de NEDC test krijgen van Fabrikanten als GM/Opel en VAG te horen dat als ze medewerking verlenen aan kritische onderzoeken van journalisten of onafhankelijke wetenschappers ze nooit meer het merk als klant zullen hebben.

    Ik weet van een student informatie technologie, dat omdat hij wilde kijken naar de software in de ecu software van de motoren van Renault, Opel en VW.. hij met een schadeclaim voor honderdduizenden euro’s en een strafrechtszaak werd bedreigd werd door Opel A.G. vanwege het illegaal hacken en schenden van intellectueel eigendom van Opel A.G.

    Kortom:[b] Turbo-Diesel-Dealers spelen heel vuile spelletjes.. en niet alleen longen van kinderen, astmapatiënten en andere weggebruikers. [/b]

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 mei 2016 om 10:11

      @martinus:

      Klinkt corrupt ..
      Afrikaanse praktijken in Europa bedoel je dan waarschijnlijk ..

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    17 mei 2016 om 10:12

    Als ik Nissan was zou ik graag bereid zijn voor die 300k een gerucht de kop in te drukken. Maar wie ben ik…..

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      17 mei 2016 om 10:54

      @dutchdriftking: ik niet. Als ik echt niks gedaan heb ga ik er ook niet voor boeten.

      Login om te reageren
  9. sanderm3 zegt

    17 mei 2016 om 12:21

    Ik word MOE van sjoemelnieuws

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North