BMW-uberdiesel met vier turbo’s slaat nieuw tijdperk in

Auteur: , 80 Reacties

Een dieselende zes-in-lijn met maximale blaashulp. De ultieme motor voor de cruisende passant?

BMW Quad Turbo

Het was al bekend dat BMW op de achtergrond werkte aan een machtige diesel met maar liefst vier turbo’s en onlangs hebben de Duitsers het motorblok dan eindelijk officieel aangekondigd. Een kleine revolutie die inmiddels al een tijdje wordt ontketend binnen de autoindustrie. Less is more. Nou ja, wat betreft de cilinders dan. Het ‘gemis’ wordt namelijk opgevuld met alternatieven in de vorm van een hybride-constructie of extra turbo’s. Dat laatste is het geval bij deze nieuwe dieselmotor van BMW.

Het blok zal debuteren in de 750d. Vroegâh een zijdezachte achtpitter, maar BMW en Mercedes kiezen eieren voor hun geld en gebruiken al een tijdje enkel zescilinders voor hun dieselende topmodellen. Wie een dikke V8 prefereert moet shoppen voor een benzine-versie of een bezoekje brengen bij het merk uit Ingolstadt. Met een 4.2 TDI is Audi het enige priemiejum merk dat een achtpitter in dieselvorm aanbiedt.

De prestaties van het nieuwe dieselblok van BMW doen je echter afvragen of zo’n V8 nu wel echt nodig is. De dieselmotor is namelijk goed voor 400 pk. Het echte feest zit ‘m in de 760 Nm aan koppel welke tussen 2.000 en 3.000 toeren per minuut volledig beschikbaar is. Het opschakelen gaat moeiteloos met de inmiddels bekende ZF-automaat van BMW met acht versnellingen. Een sprint naar de honderd neemt slechts 4,5 seconden in beslag en de topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u.

Deze sublieme diesel is niet enkel voor de 7-serie. Op termijn zal dit blok de huidige Tri-Turbo diesels gaan vervangen. Zo komt de nieuwe zes-in-lijn naar de X5 en de X6, maar ook de toekomstige 5-serie zal te bestellen zijn met deze diesel.

Update: Het blok is inmiddels officieel onthuld.



80 reacties

Je zou verwachten dat met de nieuwe SQ7 Tdi, BMW wel met iets meer vermogen op de proppen zou komen, maar desalniettemin interessante techniek en nette prestaties. Mijn keuze zou voor de V8 zijn
@4x4wheels: voordat het blok in de X5/6 M50d en M550d komt te liggen, gaat deze (volgens mij) eerst nog langs een andere divisie.
@4x4wheels: de V8 diesels zijn zwaar en doen niet graag toeren… ideaal voor een Range Rover of Bentley, maar voor een sportieve SUV? neen.
@4x4wheels: BMW heeft meerdere keren aangegeven dat ze weinig meer zien in de vermogens race die zich een tijdje heeft afgespeeld. En waar ze ook zeker aan mee hebben gedaan. Een bijzonder prettige stuurgedrag, wegligging en dito voertuig gewicht, zijn factoren die net zo belangrijk zijn in het totaal pakket.
Is dat een 3 liter blok? Of maken ze dan ook nog iets groters?
@tjorque:
Altijd halve liter per cylinder bij bmw, net als schultenbrau.
@super: vreemd dat de m60b30 een 2995cc V8 is dan
@mustang84664:
Die wordt al een tijdje niet meer gebouwd hoor.
@mustang84664: alles halve liter is vam de laatste 10 jaar, de m60b30 is bijna 25 jaar oud. Vroeger waren 2 liters ook 6 in lijn bij bmw
@undifined1: hebben wij nog gehad, 520i met 6 cilinder , mis die motor…
@boomhauwer: M’n pa heeft ook een van de laatste E60’jes met 6 in lijn 2 liter gehad. Slome ***bak…
@ozan: Sloom in een 6 cilinder is in ieder geval beter dan sloom in een 4 cilinder.
@super: Bitte ein Bit! Ook altijd in halve literblikken. Is ook iets meer priemiejum dan dat tokkie-bocht van de Aldi.
@super: schultenbrau zit ook in 0.3 en 0.33 liters :ooo
@appelvis: Welke student drinkt er nu geen halve liters?
@MrSkyline:

De meesten denk ik.

Blikbier zie ik maar weinig onder studenten. Vaak alleen op campings oid, dan is het makkelijk
@super: Net als de 1.6 (116i 316i)
@flos:
dat is de prince motor, prince is dood dus die gaat vervangen worden door 3 halve litertjes.
@super: hm
@super: nee, is een peugeot motor, peugeot leeft nog, net als de gefacelifde 116i.
@flos:
Klopt, maar ik begrijp dat hij in de 1 serie vervangen gaat worden door de 1.5 3 cylinder.
@super: ja klopt, dat roepen ze al sinds 2013
@super: de 1 serie heeft dat blok inmiddels al
@super: *cilinder
4x zoveel kans op turbo- schade dus dat wordt een hele dure hobby qua repair Costa op de langere termijn. Ik verwacht dan ook afschrijving die ook nieuwe records gaat vestigen. Onbetaalbaar ding na 200.000 km’s…
@w0o0dy: revisie zou ik zeggen, maar zelfs dat gaat enorm kosten…
@w0o0dy: Auto’s zijn echt wegwerpdingen aan het worden. Pas nog een auto uit 2008 naar de sloop gedaan. Citroen met kapotte HDI.

Bizar omdat ik tijdenlang zelfs met 25+ jaar oude auto’s heb gereden.
Wij maken al een jaar onderdelen voor de nieuwe diesel kanon van BMW. Dat ze het nu pas
Publiceren😂 de auto komt uit in december als ik het goed heb
@370z:
Brabant Alucast?
@370z: Ja want testen is niet meer nodig 😉
Stop nu toch eens met dat ‘welke’! Die/dat etc leest zoveel fijner!

On topic: mooi, maar meer turbo’s is blijkbaar nog steeds niet echt veel meer koppel.
Cool man! Binnenkort 2-cilinders met 20-traps automaten en 12 turbo’s!
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee joh, gewoon V8 turbo. 8 turbo’s in een v-vorm met een cilinder erop geschroefd.
Ik vind het tof, de ultieme rijke zakenbak voor mensen die 45k+ per jaar rijden.
@dionijsb: ik vindt het gewoon een stinkend hok voor rijke mensen die zogenaamd dan een “zuinige” 80k auto rijden.
@flos: ja ik wou iets zeggen over dat het brandstofgebruik beter is en dat een goede reden is, maar als je een 7-serie koopt zal je niet malen om een paar eurotjes meer benzine😕
@dionijsb: iemand die een 750 V8 koopt boeit het geen reet, iemand die 750d koopt maakt het zeker wel wat uit.
@e550: iemand die een 750/760 wil en kan betalen kiest meestal niet voor tractor-brandstof… Ook niet als er 4 trubo’s op zitten. Da geldt overigens meer hier in NL dan in landen waar de belastingen iets normaler zijn. De lage benzine prijzen helpen de dikke diesels ook niet direct aan goede verkoopcijfers.
@w0o0dy:
veel van die autos worden door limousine bedrijven gekocht voor “vip” vervoer, die letten wel op de brandstofkosten.
Leuk, maar ik ga lekker nog steeds voor de A7 bi-tdi van Audi (en een beetje JD) met 450+pk en 900Nm. Heerlijk in schaapskleren :-)
Enorme prestaties, maar met de SQ7 in het achterhoofd zijn de cijfers toch een beetje teleurstellend. Die V8 heeft 900 newtonmeter koppel bij 1000 tpm, dat is haast het stationaire toerental en zit qua koppel bij wegrijden tegen een elektromotor aan. Voordeel van de motor van BMW is natuurlijk wel dat hij ook in de 5 en 6-serie komt, de V8 van Audi zal vast aan de SQ7 en nieuwe A8 voorbehouden blijven. Hopelijk mengt Mercedes zich ook in de strijd, daar stopt het op dieselgebied ‘al’ bij 258 pk.
@knipperlichtje: Je vergeet er wel niet bij te vertellen dat de motor in de SQ7 zomaar eventjes 33% meer inhoud heeft hé?

En 395 pk + 33% = 525 pk en 760 Nm + 33 % =1010 Nm. Hoeveel pk en koppel heeft die SQ7? 435 pk en 900 Nm. En je vindt de cijfers van die BMW teleurstellend?

En 900 Nm vanaf 1000 toeren is absoluut indrukwekkend, maar “bijna” hetzelfde als bij een elektromotor? 1 toer per minuut of 1000 toeren per minuut, is nog steeds een hemelsbreed verschil hoor…
@SimonMc: als je ze qua stand van techniek wilt vergelijken zou ik eerder naar uitstoot dan naar cilinderinhoud kijken. Dan liggen ze dicht bij elkaar. De SQ7 is 13% vervuilender, maar heeft wel 9% meer pk’s en 16% meer koppel. Qua pk’s dus minder efficiënt en qua koppel juist efficiënter dan de BMW. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de uitstoot van de X5 m50d heb gepakt, het nieuwe blok kan zuiniger zijn.

Ik snap wat je bedoelt met de elektromotor, maar ik doelde specifiek op het beschikbare koppel bij wegrijden. Omdat de SQ7 bij vol gas wegtrekken meteen al 1000 toeren draait, zit je qua prestaties dicht tegen een elektromotor aan. Natuurlijk is het verschil dat de SQ7 daar een koppelomvormer voor nodig heeft en een elektromotor het zelf kan.
@SimonMc: Vergeet jij dan ook niet ff dat de SQ7 maar 2 uitlaatgas turbo’s heeft ipv 4??? De 3de turbo op de SQ7 is een elektronische inlaat turbo/compressor. Dus zo indrukwekkend zijn die BMW cijfer nou ook weer niet….
@jockjam: die van BMW zijn ook geen turbo’s voor zoveel mogelijk vermogen maar voor een zo soepel mogelijk draaiende motor… Het is geen formule 1…
@boomhauwer: Die bij Audi wel dan??
@boomhauwer: Turbo’s heb je niet voor een soepel draaiende motor, het verstoort de loop alleen maar … en het is een diesel ook, geen benzine…
@ricardostoute: het koppel wordt gelimiteerd omdat de ZF-bak geen hoger koppel aankan (volgens mij was het vermogen trouwens 400pk)
Koppelbaas!
294kW->400pk
Koppel gelimiteerd door XF 8HP 8-traps automaat
“Turbo Turbo!”
Dikke diesels. Heerlijk. Heeft mijn voorkeur zelfs boven benzine (voor de daily dan he)
Extra vermogen ten opzichte van de huidige 50d valt mee dan, in hoeverre is de loopcultuur hiervan beter is de vraag?
Een range rover met de 4.4 sdv8 diesel is dus niet premium?
@srthellcat: alleen Duits kan premium zijn😉
@srthellcat: is dat een doorontwikkeling van dat Ford V8 blok dat tot 2012 gebruikt werd??? Of is dit een geheel nieuwe in house ontwikkelde V8???
Ik word hier misselijk van…
“Zijdezachte achtpitter”: hoe lekker een V8 ook klinkt, een 6-in-lijn wint het op zijdezacht zonder problemen van een V8. Een V6 is een ander verhaal.
@erwh: hoe rustig een 6-in-lijn ook draait, hij wint het niet van een V12. Die is pas zijdezacht! 😉
Verder heb je gelijk. 😉
@erwh: niet mee eens. Misschien is ie qua geluid lekkerder (tot iets van 3500-4000rpm!!!). Die V8 is pas écht zijdezacht. Vergelijking tussen mijn V8 met m’n pa’s i6.
Over een paar jaar praten ze niet meer over de hoeveelheid cilinders. Dan is het aantal turbo’s was je erop hebt wat telt.

Het is trouwens maar goed ook dat deze motor alleen met automaat wordt geleverd. Dit zou echt een regelrechte ramp worden om met handbak mee te rijden. Onder een bepaald toerental doet dit dus echt helemaal niks. Een trend die al tientallen jaren bezig is, de toerentallen waarbij de motor wakker wordt maken ze steeds hoger. Heel Irritant!
@lekbak: bullshit. Vanaf 2000 toeren maximaal koppel! Geloof me, dan heb je iets boven stationair al mega koppel… Met 4 turbo’s zit er vast wel een kleintje tussen die al per direct meedoet
@svenska_aeroplan_ab: als een BMW 3 liter diesel een iets lager stationair heeft van 2000rpm, ga je best eens naar de garage… Die dingen draaien rond de 700rpm stationair
@lekbak: Onzin, dat is juist de reden dat ze zoveel turbo’s gebruiken tegenwoordig, om een steeds constantere koppelkromme te krijgen.
@trustmeiamanengineer: hoe meer de motor afhankelijk is van turbo’s hoe minder de motor vlak boven stationair doet. Dat er vanaf zeg 1500 toeren een zeer constante kromme is wil niet zeggen dat ze motor daaronder ook iets doet. Een automaat komt daar toch nooit, met de hand rij je nog wel eens in de 2 met stationair plus 100 toeren, daar gaat deze motor echt niks doen.

Ook de reden dat je vorige week kon lezen dat volkswagen een grotere motor in de amarok legt, daar wil je namelijk vanaf stationair vermogen hebben en dat leveren zwaar geblazen motor simpelweg niet.
@lekbak: daar zit wel wat in. Maar dat is ook de reden dat de SQ7 een elektrische turbo heeft, die zorgt ervoor dat ja vanaf vrijwel stationair (1000rpm), al de volle 900Nm beschikbaar hebt.
Turbooooo
Waarom geen elektrische turbo’s? Kunnen de techniekers op AB pro-contra argumenten leveren ( gewicht, techniek, te duur …)?
@leaper035t: Met elektrische turbo bedoel je denk ik een compressor? Hoe dan ook, een compressor zorgt voor meer lucht in de cilinders m.b.v van een op de motor riem-aangedreven compressor. Een turbo haalt zijn druk uit de uitlaatgassen. Dat betekent dus dat in essentie een compressor “vermogenverlies” geeft omdat hij zijn kracht uit de motor haalt, waarbij een turbo het “gratis” doet. Het nadeel van een turbo is alleen dat je relatief veel rpm (meer uitlaatgassen) nodig hebt voor dat íe gaat werken.

Wat je nu dus ziet is dat bedrijven 1-2 turbo’s aansluiten (omdat dit dus de meest efficiente optie is) en een kleine compressor die het luchtmengsel kan comprimeren als je minder dan bijv. 3000 rpm rijdt. Daarnaast kunnen die turbo’s ook verschillende groottes hebben, voor verschillend toerenbereik.
@tuutertuuter: bedankt voor uw reactie. Audi gaat voor toekomstige (sportieve) modellen gebruik maken van elektrische turbo’s waarbij de spoelen constant extra luchttoevoer aanbrengen aangezien ze niet door de uitlaatgassen worden aangedreven. Is nog nieuwe technologie maar had verwacht dat ook BMW op die kar zou springen. Wellicht moet ik nog even geduld uitoefenen om de voor- en nadelen van die elektroturbo’s te weten te komen :) Veronderstel dat heel dat elektroturbosysteem meer weegt…
+15pk en +30nm… Da’s niet heel indrukwekkend tov het huidige x50d blok.
@phaeton: Ik denk dat er ook niet veel rek meer in zit. Hoeveel kun je er, veilig en betrouwbaar, nog uithalen? Denk niet heel veel meer. Zelfs chipboeren gaan niet heel ver over de 400pk met die 50d. Je zit denk ik gewoon een beetje aan de max van een 3.0d. Snap dan ook niet waarom ze niet iets meer motorinhoud hebben gedaan.
Petje af voor de photoshop magic
Yo, check mij met mijn turbo op mijn turbo op mijn turbo op mijn turbo! Maar even zonder gekheid, het aantal pk en nm gaat het niet bijzonder op vooruit met die vierde turbo. Zou er wellicht enorme winst op het gebied van brandstofverbruik gehaald zijn?
300+ pk uhh wat is de essentie van diesel nog dan?
@rschnabe: Wat te denken van het hoge koppel? De huidige 750i heeft een benzine V8 met 450pk en 650Nm koppel. Deze quad turbo diesel heeft 55pk minder, maar heeft wel 110Nm koppel extra.
@Edge: Klopt! met 450pk en 650nm kun je misschien net niet je 747 Jumbo Jet uit de hangar trekken, en dat kan met deze diesel dan wel. Goed punt!.
Komt Audi met een 6 cilinder = poeha, Audi heeft maar 6 cilinder, BMW is veel beter
Komt BMW met een 6 cilinder = poeha, Audi doet het nog met een 8 cilinder, BMW is veel beter

Consequentie is ver zoek hier…

Waar is de tijd dat BMW diesel, xdrive en turbo’s verketterde? Deed toch afbreuk aan het pure rijplezier…

Verloochenen daar zijn ze goed in. En dan wordt het nu verkocht als “vooruitgang”… Mja, niet dus he
Prachtige techniek….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).