• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW propt je interieur vol met hologrammen

Auteur: Author, gepost 15 december 2016 om 12:25 – 21 Reacties

BMW propt je interieur vol met hologrammen


Voortaan bedien je alle zaken in het interieur door met je vingers te wapperen.

15 jaar geleden was BMW behoorlijk innovatief bezig met het iDrive-systeem, dat op de toenmalige 7-serie (E65). Het systeem met de enkele draaiknop stond bekend als redelijk onhandig en verre van intuïtief. Intussen zijn er stappen gemaakt en werkt ook iDrive naar behoren, maar de toekomst heeft interessante dingen voor ons in petto.

BMW werkt namelijk aan een virtueel touchscreen dat kan worden bediend door met je vingers in het luchtledige te drukken en te gebaren. Onder de noemer HoloActive Touch wordt het systeem gepresenteerd op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, die plaatsvindt van 5 tot en met 8 januari aanstaande.

HoloActive Touch kun je dus het beste zien als een uitbreiding van Gesture Control, dat we al kennen uit de 7-serie en de kakelverse 5-serie. Met behulp van reflecties worden “zwevende” schermen in het interieur naast het stuur en ter hoogte van de middenconsole geprojecteerd. Het geprojecteerde scherm werkt hetzelfde als een touch screen en dus kun je gewoon de virtuele knoppen indrukken.

Het systeem combineert in feite het Head-Up Display, gesture control en de werking van het touchscreen. We zijn benieuwd hoe één en ander in de praktijk gaat uitpakken, al zal het natuurlijk nog een poosje duren voor we in productieauto’s met virtuele touchscreens aan de slag kunnen. Aan de andere kant: gesture control werd ook pas in 2015 op de CES getoond en is nu al beschikbaar in genoemde modellen.

Ook interessant!

  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Ander interieur voor BMW M3 Touring
    Ander interieur voor BMW M3 Touring
  • BMW M3 G80 Competition rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, ces-2017, interieur, Techniek

Vorig bericht: « Daar is ie, de gebutste Giulia Quadrifoglio staat te koop!
Volgend bericht: Carlos Sainz: een serieuze kandidaat voor Mercedes? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bluebluered zegt

    15 december 2016 om 12:38

    Ik zie dit niet zo snel ingeburgerd worden.. Zelfs de huidige gesture control lijkt me niet echt gebruiksvriendelijk en eerder een extra (ik vermoed dat dezelfde functies nog bediend kunnen worden met een knop/interface?).
    Wel benieuwd naar een demo filmpje.

    Login om te reageren
  2. nicolas1986 zegt

    15 december 2016 om 12:42

    Als dit evengoed werkt als voice-controle in de meeste auto’s , laat dan maar. En dit zal de bestuurder toch maar deconcentreren.

    Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    15 december 2016 om 12:42

    Dit lijkt me helemaal niks. Ik mag graag een beetje airguitaren in de auto, niet handig als ik door mn handbewegingen ineens een andere zender of navi bestemming heb ingevoerd….

    Login om te reageren
  4. melv zegt

    15 december 2016 om 12:48

    Maar je telefoon vasthouden in de auto kost € 230,- en dit mag wel gewoon ?

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    15 december 2016 om 12:52

    De nieuwe Star Wars is uit he. Je moet dus wat…

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    15 december 2016 om 12:58

    Ik stel me hierbij allerlei fails voor. Bijvoorbeeld dat als een chick je aan het pijpen is, de rijhoogte van je auto met luchtvering de hele tijd op neer gaat.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      15 december 2016 om 13:06

      @berlinetta: damn dat is nog eens een idee… of juist dat ie links inzakt en rechts omhoog gaat. Maar je weet zelf: air doesnt make the t*tt**s bounce ;-)

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      15 december 2016 om 13:08

      @berlinetta: Hydraulics in je BMW, goed idee!

      Login om te reageren
    • FieRo zegt

      15 december 2016 om 13:28

      @berlinetta: dat is inderdaad een achteruitgang: vroeger ging een auto alleen op en neer als erin gewipt werd…

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      15 december 2016 om 14:24

      @berlinetta: When this Bimmer is rockin, don’t come a knockin ;)

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 december 2016 om 15:00

        @e34m5touring: Nice one ;)

        Login om te reageren
  7. azuli zegt

    15 december 2016 om 13:13

    Lexus kwam hier een tijd geleden ook al mee. Interessante ontwikkeling. BMW en Toyota werken toevallig al enige tijd samen.

    Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    15 december 2016 om 13:17

    Wat is er mis met gewoon autorijden? Waarom moet altijd alles elektrisch met vele schermjes met touchscreens en dit soort rotzooi?

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    15 december 2016 om 13:20

    Ziet er vet uit, ben benieuwd hoe goed het werkt als je op de snelweg rijdt

    Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    15 december 2016 om 13:35

    Ziet er tof uit. Toch ben ik van mening dat diverse knoppen behouden blijven. Ventilatie en volume regeling is daar een voorbeeld van.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    15 december 2016 om 14:16

    Eerst maar eens in de praktijk testen. Het klinkt leuk, maar de praktijk zal uitwijzen of het een toevoeging is.

    Login om te reageren
  12. dare2think zegt

    15 december 2016 om 14:19

    Dan moet de auto wel een heel stabiele en rustige loop hebben. Want met stugge vering ga je gewoon heen en weer, je hand ook, dus kan je niet drukken waar je wilt in het hologram. Nu met een touchscreen bedienen onderweg is het soms al lastig om goed te mikken.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    15 december 2016 om 14:19

    Je kunt dit wel verzinnen maar kun je dit ook echt maken? Volgens mij is dit nog lang niet de stand der techniek.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      15 december 2016 om 18:46

      @mashell: staat in de tekst: Het systeem combineert in feite het Head-Up Display, gesture control en de werking van het touchscreen…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 december 2016 om 09:59

        @pinut187:
        “Met behulp van reflecties worden “zwevende” schermen in het interieur naast het stuur en ter hoogte van de middenconsole geprojecteerd.”
        Dat is klinkt meer als Star Trek dan realiteit.

        Login om te reageren
  14. exclusieviteitsfreak zegt

    15 december 2016 om 20:41

    Volgens mij was W Motors met de Lykan er als eerste met holografische technologie : http://www.wmotors.ae . . .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North