BMW verklaart de oorlog aan de draad des doods

Auteur: , 56 Reacties
Wireless-1

Bovenstaande joekel van een computermuis bespaart je toch weer twee nodeloze handelingen per dag.

Leuk die EV’s en plug-in hybrides, maar ze zorgen er wel voor dat je drukke schema elke dag nóg wat drukker wordt. Kom je ’s avonds gesloopt thuis na een dag noeste arbeid, moet je potverdikke ook nog die stekker van je auto in een stopcontact duwen. En dat is nog niet alles: de volgende dag moet je het onding er ook weer uithalen voordat je wegrijdt. Life is pain.

Wireless-2

Gelukkig komt BMW deze zomer naar je toe met de oplossing. De BMW 530e iPerformance kan je vanaf dat moment namelijk draadloos opladen met behulp van de hierboven afgebeelde unit. Het enige wat je hoeft te doen is je auto boven het paneel rijden en op een knop duwen. Het is dus een stuk minder arbeidsintensieve ervaring dan om de auto heenlopen om er een stekker in te pluggen. Volgens BMW helpt het ‘om dat oude gevoel terug te krijgen’, van toen al die elektro-nonsense nog niet bestond. De Duitsers experimenteren al een tijdje met draadloos opladen op de i8 Safetycar die ingezet wordt in het Formule E kampioenschap.

Wireless-3

Wellicht denk je nu echter ‘maar wat als ik mijn vrouw ook in de auto laat rijden, dan is dat fancy oplaadding binnen no-time zo plat als een dubbeltje’. Maak je geen zorgen. Ten eerste is de unit altijd een rental dus is er voor slopers geen noodzaak om gentle te zijn. Je kan het ding namelijk (voorlopig) alleen leasen van BMW. Ten tweede hebben de Beierse uitslovers een speciale modus voor hun iDrive-middenconsole bedacht die middels blauwe lijnen inzichtelijk maakt waar je auto zich bevindt ten opzichte van de oplader. Gecompliceerde technische oplossingen voor niet bestaande problemen, we houden ervan.



56 reacties

Ik hoop dat het apparaat een beetje bereik heeft want ik zou het direct onder het grindpad graven. Ten eerste ziet het er niet uit. En ten tweede is ie natuurlijk zo weg als je hem gewoon op je oprit hebt liggen.
@robert110: iets doet mij er aan denken dat dit een functioneel proof of concept is.. Geen consumentenproduct, enkel een demonstratie van de technologie.
@jochempie: neem aan dat het niet heel anders is dan met telefoons, geen idee hoe goed dat werkt, mijn mobiel kan het wel maar ik gebruik het niet. Het enige wat ik weet is dat het met de iphone werkt sinds de achterkant geen metaal meer is maar glas, vermoed dat draadloos opladen auto’s de zelfde voors en tegens heeft maar dan in het groot.
@thierryvth: mijn tandenborstel laadt al 10 jaar draadloos op, contactloos opladen is de grootste uitdaging.
@robert110: klopt, laadpalen worden ook altijd gejat zelfs als je ze ingraaft…
@robert110: en ten derde lukt het mijn vrouw niet om er mooi boven te parkeren, zodat ik de volgende dag met platte batterij sta
@millemiglia: lees ’t laatste stukje nog maar eens
@henk_he: het komt meestal nogal nauw met draadloos opladen. een paar cm er naast en het rendement wordt fors minder of t laden gaat niet goed. Dus in plaats van een handeling van 5 seconden inpluggen en 5 seconden uitpluggen, moet je nu als je pech hebt, weer even achteruit en opnieuw goed positioneren.

Het mooiste is nog dat je eigenlijk alleen die mensen positief hoort praten over draadloos opladen, die nooit of zelden elektrisch rijden. Voor elektrische rijders is opladen eigenlijk geen issue. Sterker nog, op weekbasis bespaart het fors tijd ten opzichte van tanken.
@pramm: zou bij mij niet werken met bijv. een Fiat 500e…met een actieradius van 80-100km kom ik niet eens op m’n werk.
@robert110: op je oprit.. Wat als je in een flat woont? Daar wordt altijd zó weinig over nagedacht
@sanderm3: Dan parkeer je voor de deur, haal je dat ding uit de berging/kelder, leg je het onder je auto, steek je de stekker in het … Ow wacht…
@sanderm3: dan rij je ook niet zo’n BMW ;)
@davelepeef: geloel in de ruimte. Ik heb hier bv ook flats verderop (zónder garage oid) met woningen van 5ton plus per stuk. Of zijn elektrische auto’s alleen voor de burgerlul met een stropdas, kantoorbaan en met kinderen die Sem en Femke heten?
Het is goed te zien dat ze er al ver mee zijn en natuurlijk is dit dé manier van opladen. Ik vraag me alleen af hoe snel zo ’n muis kan laden en hoeveel marge je hebt qua positie.
Deze versie lijkt me wel een ernstig obstakel op de oprit voor passanten (in het donker).
@defl8: het is een inefficiënte oplossing voor een niet bestaand probleem.
“Volgens BMW helpt het ‘om dat oude gevoel terug te krijgen’, van toen al die elektro-nonsense nog niet bestond.”
Het gevoel om met een dikke BMW 6-cilinder aan de pomp 63 liter erin te gooien, vervolgens n keer slikt, om daarna dit na enkele seconden weer direct te vergeten zodra je wegrijd, gaat hier niet mee lukken.
@marcel_smulders:
Mooi beschreven!
Lijkt me mooi voor in de garage.
Draadloos hoge vermogens overbrengen?
Benieuwd of een nachtje er boven staan voldoende is om een accu op te laden.
@Hubert: probeer het eens uit, als het te zwaar wordt voor je mag je ook een stoel pakken
@lekkerlinksrijden:

Ben bang dat mijn ballen dan gaan opgloeien…

Mag ik dan wel de accu op mijn schoot zetten?
@Hubert: foto’s en filmpjes op dumpert plaatsen aub
@hubert: Dat is prima mogelijk. Voor het kwartiertje laden wat automakers nu beloven, is de kabel naar de auto de beperkende factor. Van opladen in 5 minuten smelt de kabel. Draadloos laden zou prima de step up kunnen zijn om naar 5 minuten te gaan. Er wordt tegenwoordig gewerkt aan ‘batterijen die in een minuut opladen’. Ja… en er wordt nooit bij gezegd met welke kabel simpelweg omdat die nog te dik en te zwaar is.
@dare2think:

Er gaat anders maar een lullig dun draadje naar deze oplaadtegel.
@hubert: Als daar 10.000 volt op staat, mag dat draadje best dun zijn :P
@fanboy:

Je weet in ieder geval zeker dat dit draadje in de winter niet zal bevriezen..
@dare2think: ‘Draadloos’ laden zal nooit sneller worden want lucht geleid stukken slechter dan koper en door die energie-verliezen is het ook stukken inefficienter …
@dawwg: Ik weet niet of je een idee hebt hoe het echt werkt. Lucht wordt niet eens gebruikt als geleider… Gelijkstroom wordt omgezet in een elektromagnetisch veld door de oplaadtegel en door een spoel in de auto weer omgezet naar gelijkstroom. Plaatsing van de spoelen boven elkaar is wel erg belangrijk voor de efficiëntie, maar door de kleine afstand is de die nog steeds hoog.

Dit systeem zou in de ruimte nog steeds werken. Er is geen lucht voor nodig om te geleiden. Elektromagnetische golven hebben geen lucht nodig om een andere spoel te bereiken.
@dare2think: Ik weet prima hoe inductie-lading werkt, dank u. Anders had ik ook niet geweten dat het hartstikke inefficient is voor zwaardere toepassingen. En die ‘kleine’ afstand is juist het probleem; de efficiëntie kwadratisch af met de afstand … dus ook op 10cm afstand heb je veel, veel meer verliezen dan bij een gewone stroomkabel; nog ff los van de dubbele conversie …
@dare2think: ik weet het niet, maar er zijn best kabels te bedenken die een aardige hoeveelheid elektriciteit kunnen transporteren. We noemen ze hoogspanningskabels.

Tesla’s supercharger kan zonder enig probleem 150 kw door de kabel pompen. De beperkende factor is de batterij niet de kabel. In theorie zijn er batterijen die veel sneller kunnen laden. In de praktijk lever je daarmee bizar in op de levensduur.
De belangrijkste reden waarom een Tesla zo snel kan laden is omdat het gewoon heel erg veel cellen zijn die in de auto zitten.

Overigens met een range van 400/ 500 km die een Tesla nu heeft is in de praktijk veel sneller laden echt overbodig. Immers, het aantal dagen dat je een grotere range dan dat nodig hebt is voor het merendeel van de mensen minimaal.
En wat gebeurt er met je kat die lekker onder de auto doorloopt tussen dat ding en en auto? Of er op gaat liggen want lekker warm? Groeit die 7 poten en 3 oren?
En is het ook lekker compatibel..?
Met de elektro mini van je vrouw, je iPad, etc? :)
“Gecompliceerde technische oplossingen voor niet bestaande problemen, we houden ervan.”

Op dezelfde manier dat niemand wist wat ze met de eerste iPhone aan moesten. Dit is zoveel makkelijker: nooit meer tanken en nooit meer stekkeren. Gewoon parkeren en verder nergens druk over maken. Vergelijkbaar met de vingerafdrukscanner op je telefoon: niemand ziet eerst het nut ervan in tot je inziet hoe makkelijk het dingen maakt.

Een ingenieur is in principe lui dus die bedenkt iets om nog minder (simpel) werk te hoeven doen. Dit is een perfect voorbeeld.
Ik heb een paar maanden een plug-in hybride gereden, (niet schieten, iedereen maakt fouten) maar ik vond dat laden echt ruk, sta je daar in de regen of sneeuw je kabeltje op te ruimen om die vervolgens nat in je kofferbak te leggen. Je kofferbak is echt in geen tijd een regelrecht zwijnenstal.

Het is dus zeker wel een probleem en ik begrijp dat daar deze oplossing voor komt.

Overigens heb ik dat plug-in rijden daarna weer ruimschoots goed gemaakt hoor. Ik tank nu wekelijks 130 – 150 liter benzine en m’n V8 slurpt dat heerlijk op met een verbruik van 1 op 4. En ik zit weer met een big smile achter het stuur.
@phevtreb: Mijn vrouw werd ook een stuk minder enthousiast toen ik uitlegde dat je dus dagelijks in de regen staat te hannesen met een modderige kabel. “En zit er geen oprolsysteem in dan?” Uh nee…
@frederik: vreemd dat er geen oplossing beschikbaar is met een rolsysteem a la stofzuiger oplossing. Of zijn dat soort oplossingen er wel?
@wouteraerox: Geen idee waarom dat niet bestaat. Kost teveel ruimte? Kabel wordt te heet?
@frederik: Het koper in deze kabels is veel te dik, kijk maar naar die dikke ‘tuinslangen’ die aan de tesla superchargers zitten. Spanning verhogen helpt (meer Volts), dan kan het koper dunner maar wordt het plastic weer dikker :D
Een haspel van een halve meter doorsnee zou wel een meter of 10 kabel kwijt kunnen maar dat zal een prijzig stukje techniek, gewicht en ruimte kosten.
@defl8: probleem is die van inductie en daarmee gepaard de enorme warmte. Neem een gewone oprolbare verlengkabel. Belast deze met 80% van het maximum waarvoor deze gecertificeerd is. Zeker weten dat je binnen 1 uur plastic gaat ruiken. Rol eerst de kabel af, en zonder enig risico met 100% te belasten.
@wouteraerox: voor zover mij bekend is zo’n systeem er niet
@phevtreb: eens, ik heb zelf een oplaadpunt op de oprit met vaste kabel. Scheelt enorm. Zie jezelf maar als early adapter :-) “weet je nog? vroeger stond opa met de kabel in de regen” Ook al is dit een concept, en lees ik enkel negatieve reacties. Dergelijke ontwikkelingen maken het gebruik in de toekomst toch stukken eenvoudig. Ik ben enorm blij met de plug in 330. Vandaag een gemiddeld verbruik van 99,9 km op een liter met een totale afstand van 99 km. (Incluis 1x laden)
@phevtreb: een laadpunt met vaste kabel thuis is de oplossing.
Klinkt allemaal heel mooi, de waarheid is echt anders, kijk even volgend filmpje van Real Engineering: https://www.youtube.com/watch?v=iOVg62_DUYU
@amauryg: interessant! Dank. Toch denk ik gezien de menselijke ontwikkeling dat er altijd voor een probleem of nadeel een oplossing gezocht zal worden. Dat is nu eenmaal menselijke evolutie. Duurt wellicht langer voor zoiets op de markt is dan dat ik mij nog boven de zoden bevind maar toch ben ik positief op langere termijn voor dergelijke oplossingen.
Draadloos? Waarom hangt er dan een draad aan?
@johnwaters: Aan je WiFi router zitten zelfs minimaal 2 draden … misschien al een hint ?
@dawwg: ja hoor, dat draadloos in deze context is een leugen is.
Het zou toffer zijn als je zoiets had en d.m.v. inductie of iets dergelijks alvast je motor(olie) kan opwarmen.
@jack_abarth: frituurpan met timer op het stopcontact?
Draadloos opladen werkt met inductie. Twee grote spoelen die boven elkaar hangen kunnen wisselspanning overdragen, net als in het klein gebeurt bij je draadloze tandenborstel en bij een mobiele telefoon met draadloos laden. Zou niet schadelijk moeten zijn, maar toch wonen mensen ook niet graag onder hoogspanningskabels.
@zipmoto: Bij hoogspanningskabels praat je toch over veel grotere stromen en spanningen. Bij draadloos opladen is het veld heel lokaal en wijst in verticale richting. Alleen als je in de auto zelf zit zou je er last van kunnen krijgen.
@dare2think: klopt! Laadstromen voor auto’s zijn kleiner dan hoogspanningskabels maar wel heel fors. (Veel meer dan je gewend bent van huis tuin en keuken apparatuur). Het verschil is dat de spanningsvelden bij hoogspanningskabel zo klein mogelijk worden gehouden, het is immers verlies van energie. Bij draadloos opladen is het juist de bedoeling 100 procent (zal niet lukken) van de energie om te zetten in inductie. Er zal vast over nagedacht zijn en ik zou er ook niet van wakker liggen maar als je kat hier op gaat slapen als hij aanstaat….
Wat hebben veel mensen hier een onnozele vrouw
Volgens mij werd er muismat bedoelt in de eerste zin?
@480turbo: is die bedraad?
BMW kappen met die onzin en richt je op 6 cilinders en achterwielaandrijving. Bah.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).