Audi wil monsterlijk veel Tesla’s* gaan bouwen

Auteur: , 73 Reacties

*met Tesla's bedoelen we elektrische auto's die ook een beetje cool zijn.

Audi -Tronc Sportback Concept '17

Woorden komen voor de daden, ook in autoland. Op dit moment verkoopt Tesla drie modellen: de Model S, de Model X en de Model 3. Met name bij de Model 3 gaat het vooral om ‘verkopen’, het bouwen en vervolgens afleveren is op dit moment een grotere uitdaging. Dat komt enerzijds omdat de Model E (3) een ongekend succes is, aan de andere kant omdat de schaalvergroting voor een relatief kleine fabrikant als Tesla lastiger is dan ze vooraf hadden ingeschat.

Audi Elaine Concept '17

Het lijkt wel of de grote fabrikanten het erom doen; ze laten Tesla de eerste stappen maken. Wat we er ook van vinden, Tesla heeft elektrisch rijden salonfähig gemaakt. Tevens hebben ze dat mogelijk gemaakt met hun techniek (grote actieradius) en hun infrastructuur (Tesla laadpalen over de gehele wereld). Nu die hordes genomen zijn, zijn het de fabrikanten van de gevestigde merken die dan eindelijk óók overstag gaan. Diverse merken kondigen de meest ambitieuze plannen aan. Porsche en Volvo zijn daar duidelijke voorbeelden van het kopieergedrag, Audi volgt nu ook. Hoe dat rijmt met hun slogan ‘Voorsprong door techniek’ laten we even voor twee alinea’s achterwege.

Audi e-tron Sportback Concept '17

Het eerste model dat we kunnen verwachten is de e-tron quattro, die aan het einde van dit jaar gelanceerd gaat worden. Het is de bedoeling dat vlak daarna in 2020 de e-tron Sportback (afbeelding boven) volgt. Ook ‘Audi Sport’, voorheen quattro GmbH, komt met een vol-elektrische Audi ‘GT’, die hopelijk veel kenmerken gaat krijgen van de e-tron Vision Gran Turismo (afbeelding onder). Daarna komt er een stroomversnelling qua introducties van elektrische Audi’s: in de periode van 2020 tot 2025 moeten er maar liefst 20 geëlektrificeerde Audi’s bijkomen. Deze auto’s moeten zorgen voor 800.000 elektrische (of geëlektrificeerde) Audi’s per jaar, vanaf 2025.

Audi e-tron Vision Gran Turismo

Volgens Rupert Stadler (voorzitter van de raad van commissarissen bij Audi AG) is het doel van Audi om een revolutie te ontketenen op het gebied van mobiliteit. Dat klinkt vaag, dus heeft Stadler het eenvoudiger omschreven: Audi moet de grootste bouwer van elektrische auto’s worden in het premium segment. Dat is op dit moment nog Tesla, uiteraard. Dat zullen ze doen in samenwerking met Porsche, dat ook gebruik gaat maken van het modulaire platform voor elektrische auto’s.

Audi Aicon

Dan komen we toch nog een keer terug op de slogan ‘Voorsprong Door techniek’. In 2021 moet de eerste autonome Audi onthuld worden, gebaseerd op de Audi Aicon Concept (afbeelding boven). In 2021 is het ook de 50e verjaardag van de slogan ‘Voorsprong door techniek’. Als je het als slogan gebruikt, hoeft dat nog niet zozeer waar te zijn (volgens mijn Tinder-profiel ben ook een atletische, spontane en galante jongen). Het lijkt er een beetje op dat Audi een ‘Apple’-tje doet. In plaats van de eerste te zijn met nieuwe technieken, kijken ze de kat uit de boom. Vervolgens kristalliseer je het uit zodat het eenvoudig is te gebruiken en iedereen de ‘look and feel’ kan appreciëren.



73 reacties

Model E? Model 3 neem ik aan?
@tenaci: zo had ie moeten heten maar was geregistreerd. De E is spiegelbeeld maakt 3. Voor de SEXY line-up, vindt Musk leuk ofzo
@lavoro: ja klopt, wel grappig bedacht van Elon, maar gezien z’n nieuwste verovering lijkt hij zelf op het gebied van ‘sexy’ een beetje de weg kwijt.
Mooi! Beter dan die stink diesels waar iedereen eerder door dood gaat
@tjongejongejonge:

Dood gaan is goed voor het milieu ..
@lincoln: goed idee geef het voorbeeld. Ik heb mijn diesel weggedaan, maar je kan ook gewoon doodgaan als dat je oplossing is….
@tjongejongejonge:

Het zwakke labiele volk eerst ..
Na dat ze hun diesel aan mij hebben verkocht voor veel te weinig ..
@lincoln: diesel is voor ouderwetse mensen. Eigenlijk zijn dieselrijders trieste mensen. Vervuilen de wereld om zelf een klein voordeeltje te hebben. Diesel is van vroeger en niet van nu of de toekomst….. bijna net zo triest als voetbalsupporters die denken dat een ned cub de championsleage nog kan gaan winnen…..
@tjongejongejonge:

Gisteren reed je zelf nog in een diesel ..
Weet je nog ??

Voor dat je em liet afpikken door een meisje ..
@lincoln: toen ik jong was stonden er bij verjaardagen sigaretten op tafel, was het stoer om hard te rijden op de snelweg, werd je niet gezien als crimineel wanneer je met alcohol op toch ging rijden, had je legbatterijeieren, nam je suiker in he thee.

Kortom de wereld is verandert, alcohol, suiker, vlees, hardrijden en nu ook diesel is van vroeger……
@tjongejongejonge: Vlieg jij wel eens, brave borst?
@tjongejongejonge: diesel is de shit
@tjongejongejonge:

Puristen:
Diesel mag niet want vies en een liefhebber rijdt geen diesel
LPG mag niet, want zielige armeluisoplossing
Hybride mag niet want geitenwollensokken
Elektrisch mag niet want geen autoliefhebber en accu’s zijn vies

Gelukkig ben ik geen purist.
Nu lekker dieselen en in de toekomst leg ik wel een gastank in een fijne V8.
@tjongejongejonge: ja want accu’s worden zo milieuvriendelijk geproduceerd…en de energie die nodig is ook
@keesieboy2: heb je nog een diesel ? Of een auto die (zinloos) 250 kan terwijl je niet harder mag dan 130…..
@tjongejongejonge:

Hij heeft die diesel van jou gekocht ..

Ouwe “probleem”oplosser ..
@lincoln: ha ha ha is onmogelijk ik heb hem achtergelaten bij mijn ex…
@tjongejongejonge:

Uit armoede af moeten staan ..

Proto-type wereldverbeteraar dus ..
@lincoln: armoede ? Lincoln wat verdien jij iedere maand? Hoe lang is je piemelmans ? Hoe dik is je bierbuik. En hoe ver kan je plassen ?

Laat me raden, modaal, 12 cm, 15 kg te zwaar en je druppelt ….
@tjongejongejonge

Je minderwaardigheidscomplex is volledig terecht ..:
@tjongejongejonge: geef dat meissie groot gelijk dat ze bij je weggegaan bent! Treurig niveau jochie ……. tjongetjonge
@spideriv:

Toch knap dat die jongen zoveel duidelijk kan maken met zo weinig woorden ..
@lincoln: nee hoor ze heeft hem laten taxeren en het was een wereldbedrag
Strik eromheen , Suc6 ermee

Ik heb geen paardetrailer die ik moet trekken en ook geen turbo die stuk gaat…
@tjongejongejonge: Je beseft dat je nu een deur geopend hebt… ;-)
@tjongejongejonge: hij was misschien wel de reden dat zij nu je ex is.
@tjongejongejonge: Niet harder ‘mogen’ dan 130 kph wil niet zeggen dat je niet harder kan dan 130 kph. Je riskeert enkel een boete.
@tjongejongejonge: sorry hoor, maar fuck al die millieuterroristen die nu weer af gaan geven op dieselaars. Whats next? Rollators moeten eruit? Grasmaaiers mogen niet meer? Rot toch op zeg. Triest volk.
@yzord: ik zou zeggen verbod op gemotoriseerde bladblazers. Wat een onzindingen zijn dat zeg.
@tjongejongejonge: extreem simplistische aanname….
@slickrick: je moet toch ook extreem simplistisch zijn om de milieulobby na te praten?
@tjongejongejonge: ik ga vooral gas geven in mijn bit turbo diesel zodat die zeurpieten en milieu gekkies lekker meegenieten
@tjongejongejonge: he wat jammer ik was net aan het kijken om prive een dikke Range Rover TDV8 te kopen. Schijt aan het milieu. Echt. Vliegtuigen zijn erger
Lekker sjoemelen met elektriciteit
@thomasthomas: hacken en overclocken!
Prima toch? Maar eerst zien dan geloven. Voorlopig vind ik Audi op dit moment nergens mee voorop lopen (subjectief, hold your horses), dus ik laat me graag verrassen.
@2wheeler: humnumnumnum! Huptuptuptup Audi papperdepapperdepap helemaal wel!
@vondick: lekker aan de keta op zondag, je doet het gewoon!
@2wheeler: kan best lekker zijn
@2wheeler: ik vind ze voorop lopen met uniformiteit over de modellen…als ik dan iets moet verzinnen.
@2wheeler: interieur, waar ze al jaren een stap voor lopen op iedereen. Al vind ik persoonlijk de interieurs van Mercedes prachtig.

Tevens lopen ze zover voor op autonoom rijden dat het nog niet mag van de overheid
@87sandyd: tsja, ik vind zowel het interieur als exterieur van een MB mooier dan dat van Audi, vandaar. Subjectief natuurlijk, want dat het allemaal erg goed is geloof ik gelijk. Ik heb me niet verdiept in het autonoom rijden van Audi, maar is het bewezen of is het gezegd? Ik ben niet zo van de praatjes.
@2wheeler: Bewezen, check de video’s van autoblog maar over de A7 en A8 :)
“Voorsprong door Techniek” vaak vraag ik mijn af, welke voorsprong door techniek.
@HZW: met welke muziek een voorsprong op wat?
@hzw: je weet toch… Sjoemelsoftware.
Blijkt die willeme toch een atletisch, spontaan en galant meisje te zijn…
Ze krijgen die dingen toch niet verkocht ..
@lincoln: mogelijk onbedoeld een goed punt. 800.000 per jaar voor alleen Audi.. zoveel leasehokken zijn er niet in de wereld en slechts zeer weinig mensen KOPEN een elektrische auto. En dat heeft een goede reden: prijs.
@w0o0dy: Vergeet niet dat vrijwel ieder groot bedrijf momenteel zijn wagenpark binnen een paar jaar volledig groen wil hebben. Misschien is een Audi van 80K niet een ideale lease-slet, maar èèn van 40-50K zal als een gek worden verkocht.
Een Blitzkrieg door Audi dus om Anschluss te krijgen met Tesla.
Wordt het nog saaaaaier op de weg
@spideriv:

Saaie kut variatie ook altijd ..
@lincoln: je hebt gelijk, allemaal terug naar een zwarte T-Ford. Veel overzichtelijker.
Tja ik denk dat als Audi het doet ze het goed doen. Dat kost nou eenmaal tijd. Die e-tron quattro komt gelijk met een 95 Kw accu bijv. Dat is ongekend. Audi is tevens het enige merk zoals t op mij overkomt met een strakke toekomst visie van de grootste Duitse drie. Mercedes komt volgend jaar met een serieuze elektro kar en BMW ondanks de i-series en nog immer inmense populariteit is t helemaal kwijt
@prop: 95 kw ongekend? Zelfs de Leaf heeft meer dan 130 pk.

Als je kWh bedoelt dan blijft Tesla de leider met grootste batterij (tot Rimac gaat leveren).
@prop: alle automerken hebben serieuze plannen op het gebied van elektrificatie. Alleen wordt daar de aankomende jaren vooral plugin hybrides onder verstaan. Voor de gemiddelde leaserijder niet meer zo interessant als ooit. Binnen de EU zijn deze auto’s het middel om uitstoot te drukken, met een laag normverbruik. Volledig elektrische auto’s kunnen pas na weer een volgende aanscherping van de uitstooteisen worden verwacht.

Total die tijd is Tesla heer en meester in het premiumsegment der elektroauto’s. Met wagens die gewoon werken, die begerig maken – al is dat voor sommigen alleen door subsidies, actieradiusangst wegnemen door grote accupakketten en een eigen, uitgebreid snellaadnetwerk.

De BMW i3 vormt geen concurrentie, te klein en eigenzinnig. Audi probeert vooral nog diesels te slijten. VAG weet heus wel een elektrische aandrijflijn in elkaar te zetten – zie e-Golf, e-Up, e-Crafter. Maar wil voorlopig niet echt.

De meest interessante tegenspeler is op dit moment Jaguar. Het merk dat tot voor enige tijd erg trouw bleef aan een klassieke vormentaal zette met de huidige modelreeks verandering in. Maar daar komt elektrische aandrijving bij. De Jaguar i-Pace is er bijna en heeft een 85 kWh-accupakket. Dus eenvoudig kilometers maken. Terzijde, opladen op drie fasen is niet mogelijk, waardoor laden bij gemiddelde de publieke paal ook drie keer zo lang duurt.

Ik geloof dat de Audi Q7 e-tron alweer uit productie is. De R8 is nooit echt verkocht. Het merk uit Ingolstadt mag zijn voorsprong wel eens uitleggen. Onderscheid wordt nergens gemaakt. Het is dat er een volledig elektrische e-tron komt, maar daarmee is Audi ook maar nipt eerder dan stalgenoot VW dat de elektrische ID-reeks heeft beloofd. Vanaf 2019 en verder
@stekkerkoning: *volledig elektrische R8. Die was er wel namelijk!

Tweede noot. Jaguar heeft tevens een volledig elektrische XJ van de volgende generatie aangekondigd. Soeverein zoeven voor directeurs aldus
Met die dat sport back model kunnen ze mijn rug op! Zo lillek…
@p993: Probeer het nog eens in het Nederlands a.u.b.
@edgar: Als ik mijn dialect goed begrijp is “lillek” een Antwerpse verbastering van lelijk.
Af en toe dialect gebruiken is een vorm van cultuur Edgar.
Dialect is een talige variëteit die het juist de taal verrijkt.
Natuurlijk moet je niet overdrijven ….
Zou toch fantastisch zijn als Audi in 2025 de allergrootste fabrikant is van electrische premium auto’s en een jarenlange voorsprong heeft op de andere premium fabrikanten!

Hoop dat dat zo is, want als dat zo is dan kan je voorlopig bij de andere fabrikanten tenminste nog terecht voor een auto met een fijne verbrandingsmotor.
@moveyourmind: dan kun je nergens meer een verbrandingsmotor krijgen.
En ik hoop niet dat VAG de grootste gaat worden. Dat verdienen ze niet met al hun gesjoemel en oplichterij!
@rufctr01:

VAG heeft aardig wat Europese politici op de loonlijst staan ..
Die zijn democratisch verkozen (door VAG) ..

Sjoemelen gaat gewoon door dus ..
@moveyourmind: in 2019 is BMW de grootste fabrikant van premium elektrische auto’s met jaren voorsprong op de rest. Dat hindert ze er niet aan gewoon nog verbrandingsmotoren te maken en zelfs de diesel nog niet in de ban te doen.
@mashell: Niet echt…
800.000 per? Jaar? Totaal tussen 2020-2025?
@amg65: Vanaf 2025 moeten er jaarlijks 800.000 exemplaren van de band rollen.
Die sportback wil ik wel.
Komt ook een e-tron GT, die zijn techniek deelt met de Porsche e-mission.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@postzegel: Niet zo zeuren postzegel. @willeme heeft gewoon een slokje te veel op, en/of meer verstand van otoos.
@postzegel: Nee hoor, er is altijd iemand in de comment-sectie die het bij het huisje eind heeft, waarvoor dank!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).