• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Porsche sjoemelt, klanten betalen minder belasting’

Auteur: RubenPriest, gepost 14 mei 2018 om 11:01 – 56 Reacties

'Porsche sjoemelt, klanten betalen minder belasting


Deze vorm van sjoemelen pakt financieel goed uit voor de klanten.

Met allerlei maatregelen worden auto’s flink belast. Hoe meer CO2 uitstoot, hoe dikker de ‘boete’ vanuit de overheid. Ook in het Verenigd Koninkrijk werkt men met een dergelijk systeem.

Het land hanteert categorieën voor de uitstoot. Met de Europese uitstoot van de Porsche Cayman R viel de auto nét buiten een goedkopere categorie. Daarom voerde Porsche in het Verenigd Koninkrijk de emissietest anders uit. Met de test begon de Cayman R te rijden in de tweede versnelling en werd de eerste versnelling in zijn geheel overgeslagen. Het resultaat was dat de auto een uitstoot van 221g/km CO2 had in plaats van 228g/km zoals in de rest van Europa. De Cayman R viel hierdoor in het goedkopere tarief, waar klanten van konden profiteren. Het scheelde 225 pond per jaar, omgerekend zo’n 255 euro.

De aanklacht over het ‘gesjoemel’ gaat terug tot 2011, toen een Porsche-rijder het merk aanklaagde voor een defect met zijn auto. De eigenaar vroeg informatie op met betrekking tot de emissies. Porsche weigerde aanvankelijk deze info te delen, maar uiteindelijk is via een tribunaal in Engeland het verschil tussen Europa en het VK naar boven gekomen. Een woordvoerder van het merk heeft aangegeven dat het de resultaten verschillen vanwege het belastingsysteem in Engeland. (via The Times)

Ook interessant!

  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, cayman, cayman-r, co2, geld, Porsche

Vorig bericht: « Dit is het AMR Performance Centre van Aston Martin
Volgend bericht: BMW verklaart de oorlog aan de draad des doods »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik zegt

    14 mei 2018 om 11:10

    En we gaan gewoon verder met het gesjoemel binnen VAG!

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      14 mei 2018 om 11:17

      @erik2907: verder? “De aanklacht over het ‘gesjoemel’ gaat terug tot 2011, toen een Porsche-rijder het merk aanklaagde voor een defect met zijn auto.” Verder lezen bedoel je.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        14 mei 2018 om 12:33

        @991gt3rs: zal je de moeite besparen om de tekst zelf nog een keer goed te lezen: door de aanklacht van de koper kwam het volgende naar boven hoe Porsche de CO2 waarden vaststelde (door te sjoemelen):

        “Met de test begon de Cayman R te rijden in de tweede versnelling en werd de eerste versnelling in zijn geheel overgeslagen. Het resultaat was dat de auto een uitstoot van 221g/km CO2 had in plaats van 228g/km zoals in de rest van Europa. De Cayman R viel hierdoor in het goedkopere tarief, waar klanten van konden profiteren.”

        En dat noem jij geen sjoemelen? Welnu, ik zal het anders benoemen, dat heet dan ‘de kluit besodemieteren’.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          14 mei 2018 om 13:21

          @erik2907: Volgens mij zei hij nergens dat ze niet sjoemelen en was het simpelweg een commentaar dat dit ruim in het verleden plaats gevonden heeft. Lezen blijft een dingetje.

          Maar dan wil ik het best zeggen dat ze niet sjoemelden. Ik weet niet of het klopt. Maar als in de regels van de NEDC nergens staat dat er vanuit de eerste versnelling opgetrokken moet worden dan sjoemelden ze niet.

          Net zoals er niets over bandenspanning in staat en alle producenten de banden keihard oppompen voor minimale rolweerstand. Dunnere olie in de bak en motor? Geen probleem!
          Maximale hellingshoek van 1,5° op of aflopend, goh… welke zouden de fabrikanten nou kiezen.

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            14 mei 2018 om 13:28

            @torsen: raar maar waar, je kunt VERDER in de TOEKOMST, maar ook VERDER TERUG in de tijd.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              14 mei 2018 om 13:52

              @erik2907: neem aan dat die reactie voor @991gt3rs bedoeld is?

              Login om te reageren
          • wpgt zegt

            14 mei 2018 om 13:34

            @torsen: Ik ben het met je eens dat de 1e versnelling overslaan niet direct sjoemelen betekent. Ik weet dat de panamera in de eco-stand dit ook in de echte wereld doet en volgens mij doen meer porsches dit.

            Login om te reageren
            • 991gt3rs zegt

              14 mei 2018 om 13:40

              @wpgt: Doet ook elke AMG inderdaad. In sport trekken ze weg in de 1e versnelling en in comfort trekken ze weg in de 2e versnelling.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                14 mei 2018 om 15:40

                @991gt3rs: Ja, 90% van de automaten doet dat als je er niet vol op gaat staan. Is ook niks nieuws want dat deed onze XJS uit 88 ook al. Dit gaat om een handbak en wie rijdt er nou in de 2e versnelling weg in een Cayman R?

          • 991gt3rs zegt

            14 mei 2018 om 13:39

            @torsen: Inderdaad, bedankt voor je reactie. Ik zeg nergens dat het geen sjoemelen is. @erik2907: slaat nogal de plank mis met zijn reactie…

            Login om te reageren
            • dawwg zegt

              14 mei 2018 om 14:45

              @991gt3rs: Inderdaad is dit niet sjoemelen; dit is gewoon een real-word optimalisatie; de verschillende en synthetische tests en slecht gedefinieerde belastingregels zijn juist het probleem.

              Login om te reageren
    • cupsport zegt

      14 mei 2018 om 13:21

      @erik2907: Grappig… dit is precies hoe Volvo ook altijd zijn instapdiesels liet goedkeuren in het verleden…

      Login om te reageren
    • basr32 zegt

      14 mei 2018 om 15:04

      @erik2907: Waarom vat je dat zo persoonlijk op? De klanten van een Porsche betalen gewoon wat minder? win win toch?

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        14 mei 2018 om 16:22

        @basr32: ik vat het absoluut niet persoonlijk op. In plaats van de tijd en energie die VAG steekt in sjoemelen kunnen ze deze tijd ook stoppen in betere en milieuvriendelijke motoren ontwikkelen. Nu de uitstoot anders is (slechter) door het geschoemel geeft dit milieuactivisten alleen maar voer om de auto industrie aan te pakken. Als we daadwerkelijk schonere motoren hadden gehad, dan waren de 12 cilinders nu nog steeds te krijgen en waren die kleine turbo torretjes niet nodig (zie Mazda met hun SkyActiv-X technologie.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          14 mei 2018 om 17:17

          @erik2907: Die 10 minuten die het gekost heeft om dezelfde test een keer vanuit de tweede versnelling uit te voeren is natuurlijk zwaar ten koste gegaan van de ontwikkeling van de motor van de Cayman.

          Dit soort ongein ligt niet aan VAG maar aan de kromme testsituaties. Alle fabrikanten sjoemelden zich helemaal suf bij die NEDC test omdat er binnen de ‘regels’ gewoon belachelijk veel ruimte is. (Ergo voor de wet is het geen sjoemelen.)
          En prachtige motor die SkyActiv. Maar wel 142+ g/km CO2 uitstoot t.o.v. 112 g/km voor de Passat met 1.4 met meer vermogen.
          Niet dat de motor van de passat daardoor beter is of prettiger in gebruik. Maar wel prettiger op de testbank waarbij de pegels gaan tellen.
          Grote kans dat bij hetzelfde tempo de motoren even vervuilend zijn. Maar daar kijkt die waardeloze test niet naar.

          Login om te reageren
  2. dirkv zegt

    14 mei 2018 om 11:18

    Joh, 255 euro per jaar…

    Login om te reageren
  3. sameshitdifferentday zegt

    14 mei 2018 om 11:20

    Kan VAG anders niet ff lekker failliet gaan ofzo… van Zyklon B naar teveel CO2 het zal die Duitsers een bratwurst wezen!

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      14 mei 2018 om 11:45

      @sameshitdifferentday: lekker domme uitspraak maat. Vag mag je haten, maar Volkswagen alleen is al goed voor 2% van de Duitse economie. Als Vag vandaag failliet gaat, dan heb jij morgen geen baan meer om naar toe te rijden. Dan klapt direct heel Europa om.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        14 mei 2018 om 11:53

        @stefje: Precies, en dat weten ze daar ook… Daarom halen ze ook zoveel rotzooi uit : ze komen er toch wel mee weg… Maar hoogmoed komt voor de val! Ik neem aan dat de klanten zo’n onbetrouwbare organisatie ook wel een zat zijn en de producten links laten liggen…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          14 mei 2018 om 12:03

          @svenska_aeroplan_ab: Tuurlijk niet, die willen gewoon een goeienkoopen auto. Of dat tot stand komt door reservewielen weg te laten of door testen te verneuken maakt 90% van de kopers echt geen ene zak uit hoor. De meeste consumenten douwen hun eigen moeder voor de trein voor 50,- korting. Tuurlijk, op feesten en partijen spreken ze er schande van. Maar de volgende auto wordt gewoon weer zo gekocht hoor.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            14 mei 2018 om 12:37

            @E34M5Touring: helemaal met je eens. Ook vrienden die er schande over spraken, stonden vorige week trots met hun nieuw geleverde A5 Sportback op Facebook.
            Maar….hij stond vandaag ook al bij de garage met een storing?

            Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            14 mei 2018 om 15:59

            @E34M5Touring: Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort mensen zonder ethische normen, danwel de ruggengraat om die door te zettein de praktijk … Maar inderdaad, daar ,zijn er genoeg van

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              14 mei 2018 om 16:09

              @svenska_aeroplan_ab: Zoveel zelfs dat het een van de grootste autobedrijven ter wereld in leven kan houden ondanks schandaal na schandaal. En ik ben het overigens eens met het eerste deel van je stelling hoor. Dit kun je alleen doen als grootwerkverschaffer. Als je een klein bedrijfje bent hadden ze je al 10x kapot laten gaan.
              Maar als ik 1 ding geleerd heb in de consumentenverkoop, voor 10,- korting schieten ze hun huisdieren nog door de kop. Bizar, echt.

              Login om te reageren
      • sameshitdifferentday zegt

        14 mei 2018 om 12:24

        @stefje: zal wel meevallen… mijn werk staat totaal los van VAG! Plus daarbij de een zijn dood is de ander zijn brood… VAG verdwijnt daarmee niet maar de directie hoogstwaarschijnlijk wel! Maak je niet zo druk joh het is maar VAG

        Login om te reageren
      • sameshitdifferentday zegt

        14 mei 2018 om 12:38

        @stefje: lekker nuchter ook.. klapt gelijk heel europa om! Je moet in de politiek gaan jij! Van een mug een olifant maken en maar paniek zaaien mocht zoiets gebeuren… alsof Europa niet zonder VAG kan..

        Login om te reageren
        • Stefje zegt

          14 mei 2018 om 13:10

          @sameshitdifferentday: hoeveel procent van de economie denk je dat de SNS bank deed in Nederland? Nog niet een half procent. Toch moest de overheid bijspringen omdat als zij zouden omvallen heel veel banken dat zouden doen en daarmee direct heel de Nederlandse economie. En vergeet niet, zelfs zonder het omvallen heeft Nederland het heel zwaar gehad. Zwaarste crisis van de afgelopen 80 jaar.

          Dat jouw bedrijf niks met VAG heeft is niet relevant. Als VAG omvalt, dan worden er zo bizar veel bedrijven mee getrokken dat ook niet gerelateerde bedrijven om gaan.

          Jij kan wel zeggen, de een zijn dood de ander zijn brood, maar als VAG omvalt dan krijg je een crisis van hier tot ginder en dan is er geen vraag meer die opgevangen kan worden door Daimler/BMW. Dan is het consumentenvertrouwen weg en zit je weer in september 2008.

          Maar dat je dit niet inziet zegt eigenlijk wel genoeg. Nog een lesje economie volgen op school misschien?

          Login om te reageren
          • sameshitdifferentday zegt

            14 mei 2018 om 14:23

            @stefje: alles geloven wat de krant schrijft en tv je vertelt… criminaliteit is ook gedaald volgens de media…

            Login om te reageren
          • Erik zegt

            14 mei 2018 om 16:40

            @stefje: misschien is het wel eens goed dat de boel klapt (VAG), kunnen we allemaal schoon schip maken en vallen de heilige huisjes ook om (PON). Kunnen we met een frisse start alles opnieuw opbouwen. De Chinezen zullen de vrijgekomen gaten van VAG met liefde en plezier vullen …

            Login om te reageren
  4. nicolasr zegt

    14 mei 2018 om 11:22

    Prima toch? Mijn allereerste auto woog 946 kilo waardoor ik (en alle andere kopers van dat model) in een gunstigere schaal van wegenbelasting zat. Die ging wat omhoog bij 950 kilo. In zijn thuisland Frankrijk woog exact dezelfde auto 955 kilo maar had wél een volwaardige reserveband. Zo doet iedere fabrikant wel wat.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      14 mei 2018 om 11:53

      @nicolasr: Opzich prima inderdaad, maar ik denk niet dat deze Porsche, eenmaal bij de klant, ook in z’n 2 op trok. Dat is wel het verschil tussen gewoon optimaliseren voor de regels van een land of de boel bedonderen.
      Maar ach, dit is echt peanuts ten opzichte van al die NOx ellende.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        14 mei 2018 om 12:05

        @fanboy:

        In het geval van het reservewiel, je laat er bij aflevering alsnog eentje inleggen.
        Dan voldoe je ook officieel niet meer.
        Zie dus geen verschil.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          14 mei 2018 om 12:38

          @Hubert: dan is het een los accessoire en telt het niet mee. Af-fabriek is het onderdeel van de geleverde auto. Tja, NL, Regelland.

          Login om te reageren
    • Jochen zegt

      14 mei 2018 om 12:36

      @nicolasr: net of al die 1995-1999cc blokjes ook echt daadwerkelijk altijd minder dan die 2000cc hadden … nee, natuurlijk niet

      Login om te reageren
  5. jorden zegt

    14 mei 2018 om 11:22

    “Daarom voerde Porsche in het Verenigd Koninkrijk de emissietest anders uit” Iemand van Porsche zelf voert die testen dan uit? Dan kan je ook een V8 met cilinder uitschakeling, gewoon de test op 2 cilinders laten doorlopen. Bij een Cayenne Turbo zal dat vast lekker uitpakken!
    Ik denk denk dat menig examenkandidaat ook graag z’n eigen testen zou willen nakijken.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      14 mei 2018 om 11:25

      @jorden: Waarom denk je dat zaken zoals eco modi, start-stop bestaat etc. Niemand die die zooi gebruikt.

      Login om te reageren
      • pand zegt

        14 mei 2018 om 11:30

        @lekkaah: ik gebruik de stop/start wel degelijk op mn auto. De rest van al die zuinigheid snufjes niet. Maar dit geeft rust als je staat te wachten en maalt toch geen verschil. Uiteraard laat ik wel de motor lopen als ik als eerste voor het stoplicht sta. Anders is iedereen net iets langzamer

        Login om te reageren
        • sameshitdifferentday zegt

          14 mei 2018 om 12:39

          @pand: goh wat netjes van jou…

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            14 mei 2018 om 13:44

            @sameshitdifferentday: Daar kan je sarcastisch over doen, maar als je in een stad woont zou je snappen dat het gebruik van die systemen voor zowel de lucht- als geluidsverontreiniging erg prettig en sociaal is.

            En het op tijd wegrijden is in Nederlands sowieso een grote ergernis, wat dat betreft kan menig automobilist nog wat leren.

            Login om te reageren
            • sameshitdifferentday zegt

              14 mei 2018 om 14:45

              @karhengst: gelukkig woon ik niet in de stad… het zal me ook een worst wezen eerlijk gezegd! In een stad heb je van alles meer! Voetgangers fietsers auto’s en dus ook meer uitlaatgassen… die paar auto’s met start/stop scheelt niet zoveel! Zeker niet wanneer iemand een tikkeltje laat wegrijd waardoor de rest volgas geeft om het stoplicht nog te halen..
              auto’s verbieden in de binnenstad, depot aan de rand vd stad en elektrisch bevoorraden.. bijna alle buslijnen in een stad kunnen elektrisch… daar heb je veel meer aan

              Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    14 mei 2018 om 11:28

    Tja, hoewel het naar mijn mening niet erger is dan leaserijders die als accessoire 19” velgen bestellen (=hogere uitstoot, misschien zelfs wel hogere bijtelling daardoor), is het natuurlijk niet handig.

    Ik denk echter wel dat VAG niet het enige concern is, misschien zijn er wel afspraken gemaakt (lees: €) dat VAG alle klappen opvangt.

    Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    14 mei 2018 om 11:34

    255,- euro per jaar… daar word je rijk van. En als je zo’n dergelijke wagen kunt betalen val je toch niet over 255,- euro?

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      14 mei 2018 om 11:39

      @maxidyne: ook al zou ik het kunnen missen, ik houd liever die 255 euro in eigen zak…

      Login om te reageren
      • sameshitdifferentday zegt

        14 mei 2018 om 12:41

        @towi1989: nooit meer boven de 2000tpm!! Dan kun je ook centjes in je zak steken

        Login om te reageren
  8. eirmakk zegt

    14 mei 2018 om 11:38

    De overheid is geen mindere bedrieger volgens mij. Allerlei regeltjes invoeren voor het milieu maar het wordt er niet echt goedkoper op. Juist met deze maatregelen worden autofabrikanten gepusht om alsnog klanten tevreden te houden en auto’s te verkopen. Ja en wat ga je doen? Duurder maken en minder verkopen of een paar grammetjes sjoemelen en meer verkopen?

    Login om te reageren
  9. lavoro zegt

    14 mei 2018 om 11:50

    Mats je je klanten, word je genaaid door klant.

    Login om te reageren
    • offroad zegt

      14 mei 2018 om 11:56

      @lavoro:
      De bedoeling van deze vorm van belasting, is dat fabrikanten auto’s zuiniger maken. Wanneer ze dat doen, i.p.v. te sjoemelen, betaal je én minder belasting én heb je een lager verbruik. Daar heb je meer aan, als klant. Maar sjoemelen is goedkoper en zorgt derhalve voor meer winst. Wel goed voor de aandeelhouders, niet voor de klanten dus.

      Login om te reageren
  10. rikus zegt

    14 mei 2018 om 11:56

    225 euro?! Dat kan potverdomme inderdaad wel het verschil maken, the dealbreaker, voor potentiële Porsche kopers.

    Login om te reageren
  11. rainman zegt

    14 mei 2018 om 11:57

    Als het staat beschreven dat je niet in zijn 2 mag weg rijden is het sjoemelen en anders is het gewoon slim om de regels anders te geruiken

    Login om te reageren
    • alpinafanb10 zegt

      14 mei 2018 om 12:04

      @rainman: Gelijk heb je?

      Login om te reageren
  12. robert110 zegt

    14 mei 2018 om 12:02

    Dit alles had voorkomen kunnen worden als Porsche in het instructieboekje vermeld had dat wegrijden in tweede versnelling kan zorgen voor minder uitstoot. Wel even aan toevoegen dat dit kan zorgen voor extra slijtage, anders krijgen ze daar weer gezeik mee.

    Login om te reageren
  13. jannemaneke zegt

    14 mei 2018 om 12:37

    Wat kostte een Cayman R nieuw? €80K?

    Wat zitten die idioten van Porsche dan te sjoemelen voor €255 per jaar? Zegt wel veel over die mensen.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      14 mei 2018 om 12:45

      @jannemaneke: 255.- per jaar is toch mooi 2 paar rooie broeken! Kun je weer shinen op de meeting!

      Login om te reageren
    • tstile zegt

      14 mei 2018 om 18:19

      @jannemaneke: wat dat zegt over die mensen?

      Dat die denkwijze ze rijk genoeg heeft gemaakt om een Porsche te rijden ;)

      Ik ken wat mensen met een dik inkomen en die zijn echt gierig. Bij een gezamenlijke BBQ nemen ze nog net geen weegschaal mee om de grootste vreter meer te laten meebetalen.

      Login om te reageren
  14. gilettelubbers zegt

    14 mei 2018 om 14:42

    Mensen die denken dat alleen VAG deze acties uithaalt.. Ze spelen het smerige spelletje allemaal samen, ongeacht welke fabrikant

    Login om te reageren
  15. amersfoorter zegt

    14 mei 2018 om 16:02

    Broodje aap dit. Horen klagen, doet klagen hè!

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    14 mei 2018 om 17:51

    Moest een tribunaal aan te pas komen !!

    Jaaaaaa .. nette jongens hoor bij VAG ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North