
BMW noemt de grille van de 4 Serie ‘polariserend’ en snapt best dat men het niks vindt.
Aan het einde van het jaar voegt de Dikke van Dale het woord van het jaar toe aan het woordenboek. Dat is een woord wat in 2019 nog niks had voorgesteld, maar wat dit jaar voor de meeste herkenning zorgde en het jaar ‘samenvat in één woord’. Het woord is, hoe kan het ook anders, anderhalvemetersamenleving. Leuk voor Scrabble, trouwens.
Varkensneus
Zou er een automotive-variant komen van het woord van het jaar, dan weten wij welke het zou worden: varkensneus. Niks was zo herkenbaar als de designgruwel van BMW dit jaar. De nieuwe BMW 4 Serie en diens extreme grille.

Niet alleen de 4 Serie Coupé kreeg deze grille, ook de later in het jaar geïntroduceerde M4 en zelfs de M3 moesten aan deze polariserende keuze geloven. We noemen het polariserend, want zelfs binnen de Autoblog-redactie verschillen de meningen. Ondergetekende is er geen fan van. @jaapiyo kon het hele design van de auto niet waarderen en @willeme kon juist 11 redenen verzinnen waarom de grille een briljante keuze was. De simpele realiteit is echter dat iedereen een mening erover mag hebben en bij elke keer dat die mening valt de naam ‘BMW’ in de mond wordt genomen. Controversiële publiciteit is nog steeds publiciteit.

“Modificeren mag”
In de Australische media wordt gesproken met het hoofd van exterieurdesign Christopher Weil. De hele reden voor het design is logisch, namelijk progressief zijn. De 4 Serie moest een andere auto worden in vergelijking met de 3 Serie. De 4 Serie moet een eigen karakter opbouwen. Weil zegt dat de auto in het echt beter oogt dan op foto’s, iets wat we vaker horen. Wees dus welkom bij uw lokale BMW-dealer om even een kijkje te nemen.
Weil heeft ook geen problemen met het modificeren van je BMW 4 Serie om bijvoorbeeld van de grille af te komen. “Het idee is leuk, we zien het vaak in de wereld van de motorfietsen. Je eigen flair geven aan de auto is cool, zodat de auto uniek voor jou is gemaakt.” Datzelfde snapt Weil als het gaat om de grille van de 4 Serie. Je zou bijna kunnen zeggen dat hij het aanmoedigt om de auto naar wens aan te passen, ook als dat betekent dat je de designkeuzes van BMW negeert.

Polarisatie is goed
Ligt Weil wakker van de stormvloed aan mensen op het internet die de grille van de BMW 4 Serie niet kunnen waarderen? Zeker niet. De designer zegt dat het was voor de 4 Serie om de grenzen op te zoeken. “Een gepolariseerd design is goed. Als je ‘klassieke schoonheid wil’, zijn er nog voldoende BMW’s die aan je wensen voldoen. Je moet elk product zien als iets unieks en wij geven het product vorm zoals dat product in de markt moet staan.”
Kortom: BMW staat achter hun keuze voor de grille van de 4 Serie. Wellicht went het snel of moet je de auto gewoon even in het echt zien. En zo niet, dan kan je altijd nog de derde partijen raadplegen. (via Carsguide)
Heel dik design! Over een aantal jaar zodra ik mag autorijden even kijken of ik een tweedehands kan betalen (vast niet) :p
@premium01: kop op man. Doelen bepalen, hard werken en stick to your commitment.
@leaper035t: Mooie reactie, ipv de jeugd te demotiveren. 💪
@premium01: hard en veel werken! Nooit opgeven.
Ot: die neus is afschuwelijk!:-( liever de C coupé!
@unknown32: ik zou dat iets anders formuleren, hard en veel werken is niet per definitie iets wat ik iemand zou adviseren. Bedenk waar het leven om gaat en volg dat na. Hard en veel werken kan altijd nog
Moest er nogal aan wennen, en dat is maar een klein beetje gelukt.
@mauwerd: Zelfde hier, ik begin de auto gewoon mooi te vinden.
@dirkv: ik vind hem ondertussen echt heel erg mooi! Die rode…. 👍🏻
@mp014: Wellicht iets te snel gekeken? Die rode heeft een aangepaste grill.
@rubend: wellicht niet en vind ik die echt mooier dan het origineel? Mocht ik ooit de nieuwe M3 of 4 serie kopen sloop ik er die neus eigenhandig af en zet ik er een lekker front op, zoals die rode dus 👍🏻
Gewoon zwart spuiten, nummerbord erop, klaar.
Tis überhaupt ‘behelpen’ met BMW’s car design sinds een aantal jaren. Gekunsteld maakt nog niet voor een charismatisch ontwerp. Maar goed, tis dankbaar werk voor tjoeners.
Waarschijnlijk 1 van de enige wagens die er beter uitziet achter dat hij een ongeval heeft gehad
Serieus man, houdt het dan nooit op..! Dit is gewoon dik, gedurfd, geen eenheidsworst of copycat like die Chinese rommel. Live issie nog mooier en btw, je hoeft em niet te kopen.. Alsof al de zwaar teleurgestelden hier dit al van plan waren, laat staan überhaupt zouden kunnen.. (en nee, ik ook niet..)
Zo’n 4-serie is geen publiek bezit of zo. Dus like it or not maar stop aub met het drukken op de replay-button!
@outlook: helemaal mee eens wat je zegt. Als Bmw niks nieuws of anders doet, zegt iedereen dat ze niet meer innoveren. Doe mij maar een blauwe net als op de tweede foto. 😋
dat is ook waar, het is niet snel goed als je BMW bent want de lat ligt hoog en iedereen kijkt naar je
@outlook: het is tenminste een gewaagd en onderscheidend design, waarvoor hulde. Of ik het mooi vind is een heel ander chapiter. Op foto’s vond ik het niks, dus dat was alvast beginnen met een achterstand. Sinds een weekje of wat staat er bij een lokale BMW-dealer eentje op een soort podium voor het pand. in een vreemde, maar wel gave, donkerblauwe lak. Afgelopen zondag heb ik daar eens rustig omheen gelopen en er vanuit alle hoeken naar gekeken, maar ik kan er niets anders van maken: ik vind hem echt hondslelijk. En vooral onnodig hondslelijk, want er is geen technische of functionele reden waarom het ding er zo uit zou moeten zien. Het zal me oprecht benieuwen of BMW dit aan de man zal weten te brengen in onze contreien.
@outlook: can you de volgende keer not half dutch half engels praten, is echt very vervelannoying
Als je op chapiter doelt, kijk eens via een zoekmachine als je het woord niet kent. Dit staat vrij knullig zo.
Wat mij vooral stoort aan zijn tekst is de ‘korte’ lengte daarvan. Zeker als je bekijkt wat uiteindelijk de uitkomst is.
Goh… hij vindt hem niet mooi, verrassend.
Deze man probeert vaak aan iedereen te laten zien dat hij taalkundig onderlegd is. Op een iets te opvallende en overdreven manier, als je het mij vraagt.
Sorry, ook dit kon korter…
@outlook: misschien is zo’n 4 serie geen publiek bezit maar het ding rijdt wel in de publieke ruimte. En we mogen er best op letten dat die publieke ruimte niet met teveel lelijkheid gevuld wordt. Een welstandscommissie bij de RDW die de lelijkste auto’s gewoon niet toelaat zou best een idee kunnen zijn hoewel ik meteen erken dat het, net als in de woonwijken met al die “jaren 30” nieuwbouwwoningen met van die spuuglelijke erkers eraan, de weg opent maar nog meer eenheidsworst.
@mashell: haha mooi! Gelukkig wonen we in een free land!
Met andere woorden:
BMW heeft gewoon schijt en doet het gewoon. You win some, you lose some.
Net zoals dat er altijd mensen zullen zijn die een iPhone kopen, ook als die €2.000 kost.
Dat is exact wat ze willen uitstralen, maar eerlijk gezegd oogt het allemaal knap zenuwachtig (“ok, boomer” comment, marketing videos, nu dit “expres polariserend” geleuter…)
Overigens helemaal geen problemen met het ontwerp, ik bedoel, ik hoef em niet, gruwelijk lelijk ding; even los van internet meningen, mocht iemand anders het er echt voor neertellen dan verbaast mij dat maar andermans auto zeiken we niet af. Ken overigens niemand met zo’n misbaksel.
Automotieve varkensneuzen zijn niet nieuw. Ook hier wat Citroen weer een voorloper met de eerste generatie Visa….
Ik vond het in den beginne helemaal niks. Maar begon er al aan te wennen met de plaatjes op internet. En recent in het echt gezien en ben helemaal om.
Ik vind hem zeer geslaagd. Goed design moet trouwens altijd even settelen en moet ook meningen verdelen. Anders krijg je een Golf.
@reactief: De nieuwe golf ziet er anders ook uit als een halve mongool. Wen er maar aan, zou ik zeggen. De schoenen worden groter, de broeken strakker en de auto’s lelijker.
Ik was een van de eerste die hem in het echt mocht aanschouwen. En ik vind het een mooie en indrukwekkende 4 serie geworden!
Van al de “speciale neuzen” waar BMW ons de laatste tijd mee “vertroeteld” heeft, is die van de 4 zeker de minst lelijke. Ik kan niet zeggen dat ik een absolute fan ben (is mij iets tegengevallen in levende lijve), maar wanneer ik de keuze moet maken tussen de huidige 3 touring en de komende 4 Gran Coupé, moet ik toch even twijfelen. En dan zal het twijfelen meer te maken hebben met de achterhelft van de flanken.
Ik vind het een prachtig verhaal. Maar dit heeft er wel voor gezorgd dat ik de opvolger van mijn F36 lekker bij een ander merk ga zoeken. Daaag BMW!
Misschien willen ze met de varkensneus voorkomen dat het een turkenbak wordt.
Ik zit in het kamp van @smex: bij de keuzes in het verhaal hierboven wordt één voor de hand liggende keuze niet vermeldt: de nieuw 4 serie níet kopen. Overigens niet alleen vanwege de nieren, de hele neus is niet geslaagd, het zijaanzicht vind ik ook al niet mooi, het ontbreken van de Hofmeister knik een misser, en, misschien tegen de trend in, vind ik de terugkeer naar een stoffen kap óók al een achteruitgang (ik ben in de markt voor een cabrio). Ik volg het advies van dhr Weil wel op en zoek (elders) een klassieke schoonheid.
Geen zolderkamerverhaal: mijn huidige 4 cabrio is 5 jaar oud, en ik was vast van plan deze na introductie van de nieuwe te vervangen.
Ik vind de grote grill de grootste design stap vooruit van BMW.
De kleine grilletjes zijn wel heel erg gedateerd aan het worden, het was echt hoog tijd voor wat anders.
En toch zijn de grootste stijl iconen stuk voor stuk anders dan de meute
Een icoon is per definitie anders, maar anders zijn maakt je nog niet tot icoon.
Dat BMW met een excentriek design op de proppen, hoeft an sich nog helemaal niet zo verkeerd te zijn. Een bewijs daarvan is de BMW Z4(M) Coupé. Een auto die bij de introductie door velen werd verguisd, maar vandaag de dag een grote groep liefhebbers achter zich weet te scharen.
In het geval van de grille van de 4-serie hebben we te maken met een historisch verantwoord designelement wat op zich zelf ook als een pluspunt kan worden aangemerkt. Het probleem is dat deze niet mooi harmonieert met de rest van het design. Daar komt nog eens bij dat het zijaanzicht van de auto te langgerekt is en een typische BMW-look naar mijn mening ontbreekt door de afwezigheid van de Hofmeister-knik.
@bochtenridder: 2e deel van verhaal is waar: kijk naar de 3.0 CSL Hommage van een paar jaar geleden, hier klopte alles wél, inclusief de grote grille. Maar de uitwerking in de huidige 4 lijkt nergens naar: deze auto is gewoon lelijk, niet alleen de grille, maar de rest van de auto óók.
Wbt het eerste deel van het verhaal: de Z4 coupé is in zó kleine aantallen gebouwd, dat er altijd wel een groot genoege groep liefhebbers is te vinden. En ook na zoveel jaar blijven de commentaren op deze auto “stoer”, “gaaf” of “interessant”, maar nóóit “mooi” en al zeker niet “klassieke schoonheid”.
“Als je ‘klassieke schoonheid wil’, zijn er nog voldoende BMW’s die aan je wensen voldoen.”
Op de 2-Serie coupé na vind je ze echter allemaal op de Premium Selection afdeling.
De Bangle’s waren ook polariserend en heeft BMW geen windeieren gelegd.
Gewoon een zwarte 4 nemen met een zwarte grill, dan heb je er nauwelijks last van.