BMW werkt met McLaren aan een nieuwe supercar?

Auteur: , 47 Reacties

Heilige Gran Tourers!

'BMW werkt met McLaren aan een nieuwe supercar'

En daar is supercargerucht nummer twee voor vandaag. Niet alleen Mercedes zou zijn zinnen gezet hebben op een supercar, ook BMW wil af van het vers aangetrokken seniorenimago een nieuw topmodel. Daarmee scoopt het Britse CAR Magazine.

Het plan: BMW werpt zich op als motorenleverancier, McLaren zorgt voor het rollend chassis. Hiervoor kiezen de Britten het onderstel dat straks ook voor de P16 wordt gebruikt – de opvolger van de 650S. De pk’s zouden afkomstig zijn van BMW’s 4.0-liter V8, aangevuld met twee conventionele turbo’s en twee elektrische exemplaren. Ondersteuning van elektromotoren in de aandrijflijn blijft verder uit. Het wordt dus geen hybride.

Geen M100

Een elektro-supercar heeft BMW immers al in de vorm van de i8. In Beieren zou men geëxperimenteerd hebben met een extreme variant daarvan, aangeduid als i8 CSI. Dat project sneuvelde echter door te hoge kosten en te veel complexiteit in de aandrijflijn, waar een zescilinder samen met elektromotoren voor 750 pk moest zorgen. Ook de eerder geopperde BMW M100, een opvolger van de M1, zou van de tekentafel zijn geveegd. De collaboratie met McLaren, wat met de F1 uitmondde in één van de beste auto’s ooit, zou nu wel van de grond moeten komen, al zijn er nog geen contracten getekend.

Als het doorgaat vindt de productie van de uit carbonfiber opgetrokken supercar plaats Woking, waar McLaren er 1.000 per jaar kan maken. Eind 2018 wil men met de bouw beginnen, voorafgegaan door een debuut op de IAA in 2017. Inderdaad, dat is nog een lange periode waarin veel kan worden geschrapt. We achten de kans op deze supercar heel klein.

UPDATE: En jawel, volgens M-baas Frank van Meel is hier niks van waar.



47 reacties

De F1 was een goed voorbeeld van een motor door BMW en de rest door Mclaren. maar we maken het wel weer mee
Als hij maar op een BMW lijkt en niet op een Mclaren!
@dutchdriftking: van voor en achter lijkt ie op een bmw, van de zijkant echter precies een mclaren.
@mercedesbenze350cdi: zou dit gewoon komen doordat dit een photoshop zijn op basis van de geruchten dat de twee merken gaan samenwerken? Ik neem aan dat ze niet nu al een prototype klaar hebben. Hij ziet er wel goed uit moet ik zeggen.
Woooooooow, ik zeg doen.
De foto hierboven is wel erg gave mash-up van de 650s en i8
Zal wel de engineering afdeling van McLaren zijn die BMW helpt bij de ontwikkeling. Lijkt me sterk dat ze weer ‘samen’ een supercar gaan maken. Zal hoogstwaarschijnlijk dus qua badge en naam alleen een BMW zijn.
Waarom kan Bmw geen Supercar bouwen zonder hulp van buiten af. Zoals Mercedes en Audi
@madridsta: dezelfde reden waarom jij straks met een kerel samen gaat wonen; kosten verdelen
@lekkaah: Jij gay a hahah maar wat schiet McLaren er mee op. Die hebben zat supercars
@madridsta: Omdat BMW een heel conservatief familiebedrijf is en continuïteit op de lange termijn vooropstelt. Daarom moet op de nieuwe sportwagen gewoon winst gemaakt worden, simpel as that.

Jammer, want BMW had natuurlijk ook alle registers open kunnen trekken en in eigen beheer een Hypercar kunnen ontwikkelen die zich kan meten met de Bugatti Veyron. En er een budget tegenaan kunnen smijten dat nog hoger is dan Volkswagens paradepaardje. Hadden ze best kunnen doen, BMW heeft genoeg financiële reserves om er per auto een paar ton op toe te leggen.
@moveyourmind: Daarom vind ik het jammer. Groot concern als BMW moet dat makkelijk kunnen
@moveyourmind: Nee, dat kunnen ze niet. BMW staat stevig, maar heeft niet genoeg financiële reserves om met één project enkele honderden miljoenen – of misschien wel een miljard – door het raam te gooien.

Herinner je je nog MG-Rover? BMW heeft zich toen ook overreached. Ze probeerden de boel weer op gang te brengen, en in feite waren ze daar niet slecht in bezig met de 75, maar het ging te traag, de verliezen bleven oplopen, en dat kon BMW nooit geen 10 jaar volhouden.

Want 10 jaar heb je zeker nodig om een kwakkelend merk weer op de kaart te zetten. Ford is er bvb in geslaagd Jaguar recht te houden, ondanks verliezen, omdat ze gewoonweg veel groter zijn. Ford had tijd om het merk rustig aan weer tot leven te brengen, tot ze zelf in de problemen kwamen en de eer aan Tata moesten laten.

BMW zal dus nooit een project als een Veyron doen. Niet nodig ook…
@Esprit_de_Flandre: Mijn reactie was misschien voor meerdere uitleg vatbaar. Wat jij zegt bedoelde ik ook. BMW zou wel gek zijn om geld over de balk te gooien om te kunnen pronken met een prestigeproject.

Sinds het debacle met Rover zijn ze natuurlijk stukken voorzichtiger. Vind het nog steeds jammer dat het BMW niet gelukt is om dit merk weer op de kaart te zetten. Daarentegen is BMW met Mini juist succesvoller dan verwacht.
@Esprit_de_Flandre: zowel Rover als Land Rover zijn met winst verkocht… Dan kan Ford niet zeggen. Ook niet over Jaguar trouwens. De financiële reserves zijn ondanks het beperkte volume van BMW een stuk groter dan die van volume merken. Het is meer dat BMW geen modellen lanceert die niet onderbouwt zijn door een positieve business case. Dat is inderdaad jammer maar dat kan je BMW ook niet kwalijk nemen.
@cupsport: Met winst verkocht? Euhm…

BMW kocht de Rover Group voor £800 miljoen, en verkocht Rover en MG aan een stel Britse optimisten voor – tatarataaa – £10. Niet 10 miljoen, gewoon 10 pond. Nadat BMW er ook al miljoenen in gepompt had. Enige “winst” voor BMW bij de verkoop was dat ze ook meteen van de schulden van Rover af waren.

LandRover heeft bij de verkoop aan Ford misschien nog wel wat opgebracht, dat weet ik niet meer. Jaguar-LandRover werd verkocht aan Tata voor een paar miljard dollar, en het was, als ik me goed herinner, idd minder dan het gekost had. Idem voor Volvo. Maar dat was dan ook in een crisistijd, en Ford moest er gewoon van af om zichzelf overeind te houden.

Misschien dat BMW nu wel steviger staat dan Ford, hoewel ik het durf betwijfelen. Het zwaarste deel van de crisis is nu wel voorbij, Ford staat er nog steeds, zonder faillissement zoals GM, en minder groot dan vroeger, maar ze staan, en ze groeien.
@Esprit_de_Flandre: aangekocht voor 800 miljoen pond, verkocht voor 1.85 miljard pond. Dat noem ik winst. Dat Rover weggegeven is doet daar niets aan af.
@cupsport: Wat hebben ze dan wel verkocht voor 1.85 miljard?
@madridsta: Audi kon het niet alleen. De laatste mb-supercar ook een collabo met mclaren.
@pallas: Nee pallas dat was een hypercar
@madridsta: was geen hypercar en Audi kan alles alleen maar door VW. Daarnaast lenen ze de helft van Lamborghini en vice versa.
@str8six: Volgens mij is lambo van audi. Ook de onderdelen die lambo heeft zijn allemaal van audi. Audi heeft de r8 zelf ontwikkeld. Met hulp van niemand ook niet van VW. Die heeft geen een model met v10 benzine
@madridsta: doe jij eerst je huiswerk maar. Dan praten we verder.
@madridsta: Audi in z’n eentje? Hahaha, seriously? Enig idee hoeveel de R8 en de Lambo-ontwikkelingen met elkaar te maken hebben? Overigens is de R8 niet echt zo’n fantastisch product. Kijk maar even hoe ze staan op een circuit als de ‘ring. Zelfs een GT3 RS doet het beter dan de R8 met V10. Hell, zelfs een Cayman GT4 doet het een heel end beter dan een R8.
@BaRa: “Zelfs” een GT3 RS?
@BaRa: Niet perse in z’n eentje. Waar kosten gespaard kunnen worden zullen dingen overgenomen zijn; Winstmarges vergroten. Toch is die V8 volgens mij helemaal uit eigen stal en ik vind dat ze van R8 tot R18 wel hebben laten zien dat ze een aardig chassis kunnen bouwen. Je noemt daarnaast ook wel echt track-oriented monsters op ter vergelijk, die R8 vist inderdaad niet in die vijver.
@BaRa: zou het niet zijn dat ook de Lamborghini’s bij Audi ontwikkelt worden? Ze hebben sinds de overname zo’n kwaliteitsslag gemaakt dat andersom onlogisch lijkt.
Ik durf ‘m wel aan: schrijf dit maar op je buik. Sterker nog; dit is uit de duim gezogen.

2019 lijkt ver weg maar voor het ontwikkelen van een auto is het veels te kort. Als dit waar zou zijn dan hadden we nu al spyshots moeten zien van mules dan wel prototypes. BMW test een M product gemiddeld genomen 2 a 3 jaar, en dat zijn dan auto’s die gebaseerd zijn op productieauto’s, nu zouden ze voor een standalone sportwagen dit in een kortere tijd willen doen? Om dan ook nog eens de productie al eind 2018 te starten is onrealistisch. Vooral als je bedenkt er nog helemaal niks ondertekend is of bekend gemaakt is. Vergeet niet over drie maanden zitten we alweer in 2016.
BMW gaat echt niet van het onderstel van McLaren gebruik maken. BMW wil z’n eigen saus er overheen gooien anders kun je je afvragen wat nog BMW is aan de auto behalve dan de motor.

Let op mijn woorden: Onzin! Dit zijn van die geruchten die om de zoveel jaar de kop opsteken maar uiteindelijk tot niks leiden. BMW vindt het allemaal goed zo.
@Rick-dos: Denk dat je al heel ver komt als je een McLaren 650S omtovert in een BMW design, beetje met de motor bemoeit en hem M1 noemt. Retro as fuk!
@mercedesclk350: ALS BMW het al doet dan denk ik niet dat ze die route zouden nemen. Denk ook niet dat de klanten dat zouden accepteren. Over 5 jaar een omgebouwde 650s rijden die dan al 10 jaar oud is. Don’t think so.

Ik hoop stiekem overigens dat ik ongelijk heb, maar dit soort verhalen hoor ik nu al 20 jaar of zo…
@Rick-dos: Hmmm… Het is vrij gebruikelijk dat je de eerste spy-shots pas een jaar voor aanvang productie ziet hoor…
@cupsport: Bij andere merken misschien maar niet bij BMW. Is niet arrogant bedoeld maar merken zoals BMW worden veel meer in de gaten gehouden omdat dat lezers trekt.

Maar kijk ook in de praktijk. Neem bijvoorbeeld de nieuwe 7 serie daarvan werden al de eerste spyhots in 2012 of 2013 vastgelegd. Die auto is pas een paar maanden geleden geïntroduceerd en moet volgens mij nog in de verkoop gaan. Of kijk naar de M2 hoelang geleden zijn daarvan de eerste spyshots vastgelegd? Dat is ook al zeker 2 jaar geleden. Die auto moet nog steeds geïntroduceerd worden.
@Rick-dos:

Wel toevallig dat er op die “spy shots” vrij makkelijk te zien is dat het een BMW betreft ..
@lincoln: Je hebt gelijk er zit zonder twijfel daar ook een heel stuk pr achter natuurlijk. Die fotografen zullen heus wel getipt worden.
@Rick-dos:

Noemen we ze voortaan “psy shots” ..
@Rick-dos: And there you have it…

In answer to motoring.com.au’s enquiries, M boss Frank van Meel said the concept was pure fantasy and that there had been no contact with McLaren from anybody at either BMW or M.

“I haven’t had a phone call, Harald Krüger [BMW’s CEO] hasn’t had a phone call and Klaus Fröhlich [BMW’s Research and Development director] hasn’t had a phone call,” he said.

All three men were cited in the original story published by UK magazine, CAR.

“We haven’t made one, either, and we don’t have plans to,” van Meel stated.

The report suggested a prototype would be shown at the Frankfurt motor show in 2017, running on a development of McLaren’s ubiquitous carbon-fibre T16 tub and using a 4.0-litre biturbo V8, before being built in late 2018.

“We admire McLaren and we have obviously worked with them in the past, but there is nothing on the agenda,” van Meel insisted.

“The halo car of the entire BMW brand is the i8 and a lot of money and engineering has been invested in it. It will remain the only halo for its lifecycle.

“It would make no sense for us to put a car above the i8, or even priced near it, that would have the same sort of layout but more power.”

That hasn’t stopped plenty of people hoping for a V8 conversion for the i8’s carbon-fibre tub, replacing the inline three-cylinder motor. But that motor is mounted laterally, and reworking the architecture to accept a longitudinal V8 would demand a lot more than just losing the back seats.

“I don’t understand why we would need to work with McLaren for a supercar anyway,” he said.

“All of the technologies the story suggested are technologies that are core competences here at BMW and at M.

“Nobody in the world is more advanced with carbon-fibre than we are.”

We have shown how strong we are with electric boosting for performance and efficiency, plus we still have a great V8 engine here. What would we need McLaren to do for us?” van Meel stated.
Raar verhaal ..
Mc Laren kan prima zelf aggregaten maken ..

Ze zullen waarschijnlijk het dealer netwerk van BMW willen gebruiken voor goedkopere/bereikbaardere auto’s ofzo ..
Dit is goed nieuws! Nu komt de Mercedes-AMG hyper car er zeker! Nu nog Audi en jaguar met de C-X75 (schitterende wagen, jammer dat die het niet gehaald heeft…)
Carbonfiber bestaat alleen bij nederlandse hobbyisten…
Vers getrokken senioren imago?

Gek genoeg kom ik de 2 GT en AT alleen tegen met young professionals van eind 20 aan het stuur tegen.

Nu maar hopen dat er eindelijk een M1 opvolger komt, het is bijna 40 jaar geleden dat BMW zijn enige echte sportwagen op de markt bracht.
EEn woord: WAAROM??????


Beetje gênant eigenlijk…
Als hij eruit komt te zien als de het plaatje hierboven dan zeg ik JAAA!! wat een sexy wagen is dat
Waarom een 4.0 V8 twin turbo als jezelf een 3.8 v8 hebt die loopt als een klokje?

Een V12 en voor minder zou ik niet gaan, een supercar moet niet logisch of goed zijn, gewoon grote cijfertjes hebben en een leuk geluid. En geef toe een V12 is comfortabeler dan een V8 en een GT moet bovenal comfy zijn.
Waarom heeft BMW Mclaren nodig om dit te maken?
P16 is de opvolger van de P13 (570S) en een compleet neuw platform, P14 is de opvolger van de P11 (650S) en nog op basis van het huidige platform.
P15 is geschrapt, zou tussen de 650S en P1 komen.

Motorenontwikkeling is erg duur, dus voor McLaren zou het geen slechte deal zijn, alhoewel ze alles in-house willen doen om een echte Ferrari/Lamborghini concurrent te zijn. Zal dus eerder een BMW als een McLAren badge hebben denk ik.
Als dit ook maar ten delen waar is… Te laat! Als autofan had ik BMW deze stap veel ieder willen zien nemen!
Is hier markt voor?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).