BMW wil geen concurrent voor AMG Project 1

Auteur: , 28 Reacties

Of durven ze gewoon niet?

BMW Concept hypercar

In Frankfurt maakten we eindelijk officieel kennis met de Mercedes AMG Project 1. Een auto met Formule 1 techniek all over die in zeer beperkte oplage gebouwd gaat worden. Mercedes AMG verkocht ze binnen no-time alle 275, terwijl er naar verluidt minstens 1500 kapitaalkrachtigen waren die hun handtekening onder koopcontract (of meerdere koopcontracten, zoals Lewis Hamilton) wilden krassen.

Dat kan BMW ook niet ontgaan zijn. En als het concept zo makkelijk te verkopen blijkt, kan het ook niet moeilijk zijn om een prijskaartje te plakken dat ervoor zorgt dat je nog daadwerkelijk geld verdient. En dus vroeg AutoCar aan BMW: waarom doen jullie dit niet?

Het antwoord, kort samengevat: “We kunnen het wel, we zijn er helemaal klaar voor, maar we doen het niet.”

Maar waarom niet? Vice-honcho Dirk Hacker zegt dat er geen vereiste is vanuit de markt om het te doen. Ze houden zich bij BMW liever bezig met thema’s als “future mobility” en digitalisering, dan met het maken van goed rijdende supercars. Nee, sterker nog: een LMP1-retour in het WEC (en de 24 uur van Le Mans) is minder waarschijnlijk dan een instap in het Formule E-kampioenschap. Hoewel BMW in het WEC wel in de lagere klassen meedoet natuurlijk. Misschien dat een geëlektrificeerde halo-car ooit nog bij het Formule E komt kijken, maar dat zou ook een heel apart project worden.

Het is jammer, BMW is het merk van De Duitse Drie dat het het meest van z’n sportiviteit moet hebben. Natuurlijk leveren ze nog prima sportievelingen op basis van hun volumemodellen, maar het lijkt het op het exclusievere vlak een beetje te laten liggen qua sportiviteit. De i8 (rijtest) was eigenlijk de laatste serieuze poging om iets écht exclusiefs met supercar-aspiraties te verkopen en zelfs dat werd niet door iedereen met enthousiasme ontvangen.

Laat BMW kansen liggen op het sportieve vlak? Wat vinden jullie?



28 reacties

BMW lijkt het, van de grote 3, het moeilijkst te hebben met het vinden van een marktpositie. Voor een sportief merk hebben ze bijvoorbeeld bijzonder echt sportieve modellen in hun gamma die concurrentie wel heeft. Waar zijn de roadsters gebleven bijvoorbeeld? Waar is hun boegbeeld op sportief vlak? Ze maken naar mijn idee op dit moment te veel doorsnee auto’s, ipv de sportieve imagobuilders.
@breinstein: maar is BMW eigenlijk wel een sportief merk? Ik zie ze in eerste lijn als een conservatief merk. Bedoeld om mensen met grijze haren tussen München en de Starnberger see te laten pendelen. Daarom ook de achterwielaadrijving, daarom ook de lijnmotoren (dat blijkt met de uitlaatgasreining niet eens zo slecht). De inrichting van het interieur, allemaal heel conservatief. Niks mis mee en zeker op de huidige stand van de techniek maar heel vooruitstrevend ziet het er niet uit en dat willen de klanten ook niet. Ze hebben wat sportieve modellen onder de M noemer. Ze hebben wat hypermoderne modellen onder de i noemer. Maar het draait allemaal om de conservatieve wagens voor de conservatieve klanten. Dus een sportwagen hebben ze niet nodig, modellen met hoge instap des te meer.
@mashell: Terechte vraag. Voor een sportief merk zijn ze bar weinig in aansprekende raceklasses vertegenwoordigd. Ja ze doen veel op touringcar gebied, maar in de echt aansprekende klasses als LMP1 en F1 doen ze niet mee.
@breinstein: Hoe aansprekend is de LMP1 nog na het vertrek van Audi en Porsche? BMW gaat nu wél meedoen met Formule E, en dat ligt ook meer in lijn met hun toekomstvisie.
@breinstein: BMW heeft natuurlijk nooit échte supercars gemaakt (met misschien de M1 en i8 als voorzichtige uitzonderingen). En de opvolger van de Z4 komt eraan. Wat hun eigen sportieve identiteit betreft hebben ze zich altijd het meest geïdentificeerd met sportieve wagens als de M3, die doorgaans nog altijd worden aangeprezen als beter sturend dan de concurrentie (of dat zo is laten we in het midden).
@jules713: Het sportieve imago van BMW zat in zowel de roadsters als de normale modellen. Neem de Z1, Z3, Z4. Zoiets los je niet op met een 2 Coupe/Cabrio. Daarnaast zag ik tot aan de E46 een sportieve sedan in de 3 serie van BMW, tegenwoordig zie ik meer een overjarige sporter dat lijd aan obesitas. En als ik dan ‘de bladen’ (helaas niet zelf de ervaring) moet geloven, worden ook deze modellen (3 en 5 serie) steeds comfortabeler ipv. dat ze hun sportieve karakter houden. Het lijkt allemaal meer naar de gulde middenweg te verschuiven ipv. het uitgesproken sportieve.
Mercedes heeft al decennialang van dit soort extreme auto’s gebouwd. En wanneer je een zeer succesvol Formule 1 team hebt, kan je relatief gezien makkelijk zulke voertuigen een keertje bouwen. De knowhow, materieel en de centen zijn er.
@viezefreddyw: BMW heeft toch ook een vrij rijke autosporthistorie, en deed nog niet zo heel lang geleden dingen in de F1.
@casperh: Dat klopt. Maar voor mijn gevoel doet Mercedes dat toch net even iets meer. Auto’s als de McLaren SLR, CLK AMG DTM, CLK AMG GTR, SL65 AMG Black Series, SLR Stirling Moss en noem die dingen maar op. Ik zal er vast nog wel een handjevol vergeten zijn.

Buiten dat heeft BMW op dit moment geen supercar in de bestellijst zitten zoals Mercedes wel heeft in de vorm van de AMG GT.
@viezefreddyw: Klopt. Ook al spreekt de huidige modellenreeks van MB me niet zo aan, door dit soort knotsgekke uitspattingen zullen ze voor mij bij uitstek het interessantste Duitse merk zijn.
@viezefreddyw: Mercedes maakt ook van alles. Van hypercars en f1 wagens tot Actrossen en Touringcars. BMW maakt personenautos, motoren, wat petjes en vlaggetjes… Thats it.. Naar mijn idee moet BMW zich vast houden aan de eeuwenoude formule: een pratische sedan, station, coupe of hatchbak bouwen met als basis een sportieve indeling en aandrijflijn met een kwalitatief goed interieur. Dat hebben ze al decenia lang gedaan en heeft decenia lang, weliswaar met ups en downs, prima gewerkt.
Maar om nu, in toch wel een moeilijke tijd voor autofabrikanten, het geld ik een hypercar te stoppen lijkt mij ook een verkeerde keuze. Dat is marketingtechnisch gezien natuurlijk wel goed, want elke prijzende video en artikel over een hypercar van welk merk dan ook doet dat merk goed. Maar.. de ontwikkeling van een hypercar kost ontzetten veel terwijl de gewone 3 of 5er daar weinig tot niks mee opschiet maar dat zijn wel de producten die kapitaal moeten genereren, wat beter gaat als deze zelf ook beter zijn.
BMW heeft de laatste paar jaar toch wel struggels gehad om de concurentie bij te benen, terwijl ze daarvoor een giga voorsprong hadden, Daarom lijkt dit mij een wijze keuze en kunnen ze het geld beter gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe de 1,2,3,4,5,6,7 en 8 (vroeger was het lekker simpel met 3,5 en 7..) en daarmee weer een voorsprong op te bouwen qua innovatie en kwaliteit. Dit lijkt mij een goede voorbode voor een 2e goudentijdperk van BMW. De nieuwe M5 lijkt mij een heel goed begin daarvan. Dat zie ik overigens ook liever een M5 ipv een M8(?)…
@casperh: BMW stapte in 2009 uit de Formule 1. Als je het daar nu nog van moet hebben….
Ik begrijp BMW wel. Een Project One is natuurlijk een beest van jewelste en een gigantische imagobuilder voor Mercedes, maar het is ook een enorm dure auto om te ontwikkelen, zeker als je als BMW zijnde geen F1 motor in je programma hebt.
@edge: Denk inderdaad dat zo’n auto je veel imago en kennis oplevert tijdens de ontwikkeling, maar het eea je onder de streep gewoon geld kost.

Blijf het altijd jammer vinden dat BMW niet met een M1 opvolger komt. Die oude 5.0 v10 in een middenmotor auto?…… De nieuwe Z4 ziet er wel leuk uit, maar zal wel erg aan de comfort kant zitten verwacht ik.
@rudy: En hoeveel geld is er later aan de pubers te verdienen die nu met dergelijke posters boven hun bed slapen? Vroeger ontstonden er iconen vanuit de racewereld, zelfs wij hebben dat nog meegemaakt. Maar hoe zit dat met de jeugd van nu? Hoe ga je ervoor zorgen dat je hen in een vroeg stadium aan jou merk gaat binden als je geen uithangbord hebt?
@breinstein: Door telefoons te verkopen ;). Volgens mij is de binding van de jeugd met auto’s aan het veranderden………. Jij hebt daar nog wat invloed op ;).
Mercedes heeft momenteel een goede basis om van te vertrekken. Een bestaande F1-motor ombouwen voor straatgebruik is efficiënter dan een nieuwe motor op hypercar niveau te ontwikkelen. Niet het ideale moment voor BMW dus. Wat ik wel mis in het BMW-gamma is een rechtreekse concurrent voor de 911 en de AMG GT (een M4/M6 is dat niet) I. m.o. is dit een pertinentere uitdaging is dan de ontwikkeling van een hypercar.
BMW heeft nooit van dit soort auto’s gemaakt, met uitzondering van de M1 wat toen ter tijd was wat men hedendaags een supercar zou noemen. Mercedes is altijd wel op dit vlak bezig geweest, denk aan CLK DTM, SLR McLaren. Dus om nou te stellen dat BMW niet durft vind ik een beetje ver gezocht. Misschien denkt BMW wel dat ze dit soort modellen niet nodig hebben om hun sportiviteit te benadrukken.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Altijd leuk zo’n supercar. En je kunt er ook nog eens goed geld mee verdienen. Men betaald er, blijkbaar, blind voor. Maar echt vooruitstrevend is dit automobiele takje niet meer. Autos als de Carrera GT en de Veron waren pareltjes. Autos die bakens verzette en waarvan je in ieder geval het idee had dat de techniek die in die auto’s zat ook daadwerkelijk ooit in Opel Astra terug te vonden zou zijn. Nu weten we dat de toekomst elektrisch en autonoom is (ondanks dat velen het ontkennen). Als je dan naar zo’n Red Bull AM supercar kijkt krijg je toch een beetje het gevoel dat je naar een uitstervend soort auto aan het kijken bent. Leuk dat het kan maar je hebt er niets aan. Over 10 jaar, als benzine 12,50 per liter kost, wordt zo’n beestje alleen nog bij speciale gelegenheden uit de garage gehaald.

Kortom: Ik snap BMW wel.
@pomoek: dat zou toch wel echt hel zijn €12,50/l…
Het grootste probleem voor BMW lijkt me de hondslelijke designs in combinatie met stuitend arrogante verkoopadviseurs.
@riddertevoet: wat doe je uberhaupt in een BMW showroom als je het design lelijk vindt? Verkopers pesten?
@str8six: volgens mij bedoelt hij dat arrogante verkoopadviseurs de Bimmers rijden… wat weer een klassiek stereotype is.
@riddertevoet: Misschien moet je je harnas de volgende keer gewoon thuislaten.
Dit is ook gewoon niets voor BMW. Mercedes doet dit al jaren. Sinds de 300SL. Audi heeft Lambo en Bugatti voor dit soort grappen. Als BMW zo’n prestige project zou willen doen zie ik meer mogelijkheden in een concurrent maken voor de Mercedes-Maybach (Vision GT?) ben de naam ff kwijt. Die speedboot op wielen. Maar dan op basis van een Rolls Royce.
Kunnen ze niet beter iets DTM achtigs maken?
Ze maken toch de 2 serie
Er komt toch een CSL line up. Plus daarbij heeft Mercedes het voordeel van de F1 successen. Die successen kan de marketingafdeling van Mercedes goed inzetten voor een hyper car zoals de Project 1. Volgens mij heeft BMW nog wel wat lekkers opkomst dus het is maar net hoe en door welke bril je BMW wilt zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).