Liberty Media zet de koe boven de emmer en pitcht een paar (dwaze?) ideeën.
In een zoektocht naar meer spektakel en show voor het publiek besloot de wedstrijdleiding om Max Verstappen na een geniale inhaalactie terug te zetten van P3 naar P4. Zo, dat moest er even uit. We beginnen opnieuw.
In een zoektocht naar meer spektakel en show voor het publiek is Liberty Media erover aan het denken om het format van raceweekends behoorlijk op de schop te gooien. Er is namelijk een idee geopperd om de vrije trainingen op de vrijdag te schrappen. Op die manier kan het aantal raceweekends per seizoen worden opgerekt naar 25 stuks, zonder dat teams worden opgezadeld met (veel) grotere logistieke en financiële problemen.
Daarnaast wil Liberty wel het aantal races vergroten, maar mag dat niet ten koste gaan van de kwaliteit van de events. De circuits, faciliteiten, locaties en andere zaken moeten simpelweg top notch zijn wil het F1-circus op een bepaalde omloop neerstrijken. Goed om te benadrukken: het gaat nog om een idee en de plannen om “de vrijdag” te schrappen zijn verre van definitief.
Drie auto’s per startrij
Dan nog een idee dat hoogstwaarschijnlijk uit de koker van Pastor Maldonado komt. Er gaat een gerucht dat Liberty Media af wil van de twee auto’s per startrij en in plaats daarvan à la MotoGP maar liefst drie auto’s naast elkaar wil zetten.
Iedereen die weleens een willekeurige autorace bekijkt kan je uitleggen dat dat een slecht idee zou zijn, aangezien een kwart van het startveld de eerste bocht waarschijnlijk niet eens haalt. Het gerucht is bovendien door het Duitse Bild in het leven geroepen, dus je hoeft er geen rekening mee te houden dat de F1 hier daadwerkelijk mee bezig is.
Dank aan Dennis voor het tippen!
trustmeiamanengineer zegt
3 per startrij is natuurlijk waanzin, gaat nergens goed zeker niet met de bredere auto’s van nu. En hoezo zorgt het schrappen van de vrijdag voor meer (betaalbaardere) raceweekenden? Ze moeten er echt nog steeds heen met al die meuk, alleen dan een dagje later..
Laat ze eerst nou maar eens zorgen dat de regels duidelijk zijn en worden gehandhaafd (lees: weg met al die bejaarden aan de macht), Halo schrappen (wederom een idee van een gekke bejaarde) en het technisch reglement aanpassen naar idee van Ross Brawn zodat de middenmoot meer aansluiting vindt met de topteams.
Breinstein zegt
@trustmeiamanengineer: 3 per startrij kan leuk worden! We hebben in Singapore gezien wat er van komt als er 3 auto’s naast elkaar rijden.
trustmeiamanengineer zegt
@breinstein: Ja daarom… Elke race de hele top wegvallen wordt het naar mijn mening niet leuker van… En ook niet goedkoper voor de teams. En met figuren als Magnussen, Massa en dergelijke in de achterhoede hou je 5 auto’s per race over.
eddie72 zegt
@trustmeiamanengineer: 3 rijen dik op monaca. Dat wordt een rode vlag
carmasterr zegt
@trustmeiamanengineer:
26 auto’s op de grid was vroeger anders heel normaal. Ik zie niet in waarom 30 niet zou kunnen op die moderne mietjesbanen.
Dutchdriftking zegt
Als we de circuits iets breder maken zodat er ingehaald kan worden, uitrolstroken weg, grindbakken terug, dan gaat het wel spannend worden.
tvklarenbosch zegt
Wie kijkt er naar de vrijdagtrainingen? Als het schrappen van die dag extra races oplevert, graag. Verder moet de F1 het volgende doen: meer power, meer geluid, (veel) minder aerodynamische downforce, vaste stewards en geen grid straffen meer.
mashell zegt
@tvklarenbosch: ze hebben vaste stewards en we weten allemaal wat daar van komt… De vrije training is natuurlijk om te zorgen dat de kwalificatie op zaterdag een beetje interessant is. Meer geluid heeft geen zin, dat komt op TV toch niet over en zorgt er alleen maal voor dat je op steeds minder plekken kunt racen. Formule E heeft minder geluid en maar daarvoor wel specaculaire straatcircuits. Minder downforce is harder remmen voor de bochten, niet erg interessant. Die gridstraffen zijn niet leuk voor de coureur die er ook weinig invloed op heeft, maar misschien wel het beste alternatief. We moeten voorkomen dat rijke teams doordat ze rijk zijn meer voordeel hebben dan armere teams doordat ze vaker onderdelen kunnen vervangen. De gridstraffen ze zouden eventueel door een korting op de TV gelden vervangen worden, maar dan meng je technische regels met commerciele regels en daar ben ik ook niet voor. Misschien een aftrek van contrsucteurspunten voor wie teveel vervangt.
tvklarenbosch zegt
@mashell:
1. Stewards hebben maximaal 5 races per jaar. Ik pleit voor een groep die het hele jaar hetzelfde is.
2. Die oude V10 en V8 motoren kwamen op mijn TV wel over.
3. Minder aerodynamische downforce houdt in dat coureurs minder beïnvloed worden door de coureur voor hen waardoor ze korter kunnen volgen.
4. De meeste inhaalacties vinden plaats in de remzone, deze verlengen zorgt voor meer kans om in te halen.
5. Aftrek van punten heeft meer invloed op de achterhoede teams dan op de topteams, omdat het daar sneller een plaats in het kampioenschap kost.
bassx zegt
@mashell: https://sidepodcast.com/f1-stewards/ Connelly is steward bij 5 races in het jaar.
thisguy zegt
@mashell: formule E en spectaculaire straatcircuits is imho toch een contradictie hoor. Man, wat zijn die races saai om naar te kijken. Zelfs met alle inhaalacties.
Meeste van de tijd zie je verder ook niets van die zogenaamd spectaculaire omgeving omdat ze rijden door een smalle “goot” van meters hoge hekken die alle zicht weg nemen. En dan ook nog “spectaculair” ergens achteraf in een havengebied bijvoorbeeld.
Formule E is echt niet aan mij besteed
mashell zegt
Kan iemand Liberty media even uitleggen dat hun taak is om de TV rechten te verkopen en het circus aantrekkelijk te houden? Technische zaken en zaken die met de regels van de sport van doen hebben horen bij de FIA.
kle500 zegt
@mashell: denk je dat formule 1 interessant was voor alle partijen die er bakken met geld inpompen als er niet een zekere mate van media-(TV) aandacht voor de sport zou zijn? Ik denk dus dat je als partij die dit verzorgt redelijk wat in de melk te brokkelen hebt. Ik denk dat heel veel regels al zijn voortgekomen uit de wens om het spektakel voor de kijker interessant te maken/houden..
janmetdelangeachternaam zegt
Waarom laten ze hotwheels het niet sponsoren, kunnen er gelijk een paar loopings in.
zandhaai zegt
Gewoon 2 sprintraces op zondag, zonder pitstops of wat dan ook. Gegarendeerd spektakel in plaats van naar 1 race zitten kijken waar niet veel gebeurd.
viezefreddyw zegt
Drie auto’s per startrij? Direct doen! Zo maakt Sauber nog eens kans om punten te halen..
babybenz zegt
@viezefreddyw: Maar dan ook de gridstraffen houden, dan heeft sauber ook kans op pole de volgende race!
BRuud zegt
Maldonado approves!
@mashell, minder aero downforce zorgt er juist voor dat de wagens dichter achter elkaar kunnen racen, de achterste auto kan dus beter aanhaken, dus meer close racing. Ook zou harder remmen een langere remzone betekenen, dus meer kans op uit-rem acties.
Het geluidsniveau (dB) hoeft niet omhoog voor mij, ik support vanaf de bank. Wel zou ik het fijn vinden als die motoren wat hoger in de toeren mogen, dat klinkt toch een stuk prettiger zelfs vanaf de bank.
riddertevoet zegt
Als het regent durven ze niet eens een staande start te doen, dus deze proefballonnetjes kunnen achterwege blijven. Gaat simpelweg niet gebeuren.
Erik zegt
@riddertevoet: dat gebeurt nu dus wel …
gregorius zegt
2016/2017. De jaren waarin er zo veel organisaties/landen geregeerd worden door mensen en organisaties met veel geld en weinig wijsheid.
iphonistvongates zegt
De volgende stap is het terug brengen van de oude LeMans staande start. De rijders rennen naar de geparkeerde auto’s en de eerste 300 meter kan uitsluitend op het hybride systeem gereden worden. Elon Musk wordt grootaandeelhouder van Liberty Media en zit met kwisperende oorlellen op de 1ste rij te kijken!?
gwnbmw zegt
op circuits als austin, mexico, spa, monza etc. is 3 naast elkaar een redelijk idee. in monaco past 2 al amper, en ik dacht dat liberty media juist naar straten circuits wou?
eefie zegt
Als ik een idee bij mijn werkgever heb, dan maak ik het ik het gelijk wereldkundig..
Of is het een proefballonetje, maar oh wacht, ze lezen vast niet elk commentaar hierop. Ze doen toch wat ze zelf willen, als het maar verkoopt.
piebepost zegt
Hmm.. https://www.google.nl/search?source=hp&q=%22de+koe+boven+de+emmer%22&oq=%22de+koe+boven+de+emmer%22&gs_l=psy-ab.3…3046.16324.0.16485.26.24.1.0.0.0.537.3947.2j15j2j1j1j1.22.0….0…1.1.64.psy-ab..3.20.3597.0..0j35i39k1j0i131k1j0i22i30k1j0i13i30k1j33i22i29i30k1j33i160k1.0.uMn0eZMCFGg