BMW X1 en X2 als 220 pk sterke plug-in hybride

Auteur: , 41 Reacties

En 385 Nm koppel. Maar dat is niet het belangrijkste.


Nog meer hybride nieuws vanuit Brussel. Op het Autosalon in de Belgische hoofdstad heeft BMW een nieuwe variant gepresenteerd van de X1 en X2. Het gaat hier om de xDrive25e.

Dit is een plug-in hybride aandrijflijn. Aan de ene kant zorgt een 1.5 liter driecilinder turbo benzinemotor voor de kracht, bijgestaan door een elektromotor. Verder is er een lithium-ion accu van 10 kWh aan boord voor de elektrische kilometers. De X1 en X2 xDrive25e kunnen tussen de 54 en 57 kilometer volledig elektrisch rijden.

De driepitter is verantwoordelijk voor 125 pk, 220 Nm koppel en drijft de voorwielen aan. De elektromotor levert 95 pk, 165 Nm koppel en drijft de achterwielen aan. Het systeemvermogen bedraagt 220 pk en 385 Nm koppel. Het blok is gekoppeld aan een 6-traps Steptronic automaat.

De X1 xDrive25e accelereert in 6,9 seconden naar 100 km/u. De X2 is een tiende sneller in deze sprint. De topsnelheid van de X1 bedraagt slechts 193 km/u, de X2 loopt 195 km/u. In de volledige elektrische modus bedraagt de top 135 km/u. Met de X1 xDrive25e mag je maximaal 750 kg trekken.

Een lege batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om volledig op te laden. Het duurt 3,8 uur om de accu tot 80 procent te laden. Met een BMW i Wallbox heb je 3,2 uur nodig om van 0 tot 100 procent laden.

Prijzen en beschikbaarheid van de nieuwe BMW’s is op dit moment nog niet bekend. Beide modellen beleven hun werelddebuut op het Autosalon in Brussel.



41 reacties

Ik wacht nog steeds op het belangrijkste…
@gregorius: eentje met een 6 cilinder, handbak en achterwielaandrijving
Hetzelfde principe als ze bij Mini gebruikt hebben dus, trekt op niets.
De electromotoren op de achteras zonder versnellingsbak, echter hebben die een max aantal toeren wat stopt op 130/uur. Dan kan je plots je plan trekken met 125 pk wat ook de lage topsnelheid verklaard.
Gezien de batterij maar 10 kWh bedraagt is dat bereik aan de hoge kant, vermoedelijk laten ze je de batterij gebruiken zonder marge’s aan te houden wat wil zeggen dat de auto na 5 jaar economisch total loss is omdat de batterij voor de vuilbak is.
Vermoedelijk zal de auto ook geen reserve aanhouden zodat je wel ten alle tijde vol vermogen kan geven, altijd leuk als je niet weet of je 125 of 225 gaat krijgen. Het verbruik van die 1.5l motor met al dat gewicht, reken niet onder de 10l/100km


Als BMW denkt dat ze nu nog met zulke techniek kunnen scoren dan denken ze verkeerd.
@sprankel: Het is een hybride dus dan kies je per situatie toch de beste aandrijflijn? Als je toch een brandstofmotor moet onderhouden en meeslepen kan je hem boven de 100 km/u ook beter gebruiken.

Als jij het mij vraagt is een BEV altijd de voorkeur, maar als je geen garantie hebt om regelmatig te kunnen laden dan kan een hybride een goede optie zijn.
@flutterby:
Het punt is niet dat de benzine motor draait op de snelweg, het punt is dat een merk dat claimt sportief te zijn je een auto verkoopt met een vermogen dat je enkel hebt op lage snelheden (wat ze uiteraard vergeten te melden zijn). Op een autosnelweg kan je verwachten aan de prestaties van een doorsnee instap stads wagen maar dan met het prijskaartje van BMW, als je dat geen probleem vind, dan zit je op de verkeerde site.
@sprankel: volgens mij verkoopt dat sportieve merk al veel langer diezelfde motor zonder elektrische ondersteuning.

Daarnaast is sportiviteit niet gelijk aan heel hard rijden en gelukkig spreekt deze site een breder publiek aan dan alleen hard rijden.
@sprankel: je ook niet blind staren op je vermeende kennis over de aandrijflijn ;) ik rij de 330e die autonoom tot 120km/h alleen kan draaien maar ook altijd assisteert waar nodig. Als ik dus 130 rij en ik geef plankgas dan komt die 200 toch verdomd snel in zicht, net omdat de accu altijd reserve overheeft en mee werkt. Het volledige systeemvermogen is altijd beschikbaar. Het is dus niet zo dat je na 120km/h enkel op het koppel van de verbrandingsmotor terugvalt.
@petrolicious: bij de 330e zit de elektromotor tussen het blok en de versnellingsbak, maar bij deze is dat niet waardoor de elektromotor teveel toeren moet draaien op hoge snelheid.

Overigens is de 330e wel een heerlijke autobahn cruiser!
@petrolicious:
330e heeft de elektromotor in de versnellingsbak zitten dus dan blijft je vermogen gewaarborgd, wel zal de ICE automatisch inschakelen boven een bepaalde snelheid. Dat zie je ook meteen aan de topsnelheid die niet onder de 200 blijft steken.

Deze specs veraden dat ze exact hetzelfde gedaan hebben als bij die Mini alsook bij eerdere generaties van BMW. Op zich was dat in het begin nog ok, zeker als het maar over ranges ging van 10km maar hedendaags nog met dit soort oplossingen afkomen? Verkopen zal het sowiezo vanwege de vraag/voordelen maar Mercedes wrijft in hun handen met hun hybride A klasse (die overigens veel te duur is)
@sprankel: de 330e had eveneens een elektromotor die bleef ondersteunen tot 235km/h. Waarom nu ineens tot 130km/h? Ben je niet in de war met het feit dat de elektromotor max. 130km/h kan zonder ondersteuning van ICE?
@sprankel:
Kijkend naar de oorsprong van deze aandrijflijn, de 225XE facelift, is van de 10.0kWh capaciteit 8.8kWh beschikbaar voor gebruik. Dus de 1,2kWh wordt gebruikt om de batterijslijtage op te vangen. Dit gebeurt in alle elektrische auto’s. Volgens mij wordt hier ook kort uit gesnoept wanneer er opeens vol vermogen nodig is bij een lege batterij.

Wat mij opviel is dat de benzinemotor minder krachtig is geworden. Ik vraag me af waarom.
@reset: wltp verklaard wellicht de daling in vermogen. Extra filters/cat
@reset: Heeft de 225xe niet de elektromotor achter de versnellingsbak zoals de 330e?
@flutterby:
Nee. Op twee punten; 2serie platform is gelijk aan die van de X1 en X2, FWD.
Daarnaast is de benzinemotor op de 330e een 2.0 4cylinder, met RWD. Op de 2series platform een 3cylinder.

Dezelfde aandrijflijn van de 225xe X1/X2 25e is ook gelijk aan die van de Mini Countryman (zelfde platform).
@sprankel: op papier is het een zuinige auto, dus betaal je er veel minder CO2 belasting over, en het scoort ook beter voor de bühne. Maar ben het verder eens, je schiet er in de praktijk weinig mee op.
@audirs3: mmm.. durf ik toch zo maar niet stellen. heb je zelf een plug In Hybride AUDI rs.
Spreek je met ervaring of is het van horen zeggen ?
@dwfc: nee heb er zelf niet een. Had wel een collega met een Outlander, die stak hem nooit in de stekker en reedt 1 op 10 ermee. En volgens mij is dat niet de enige, niet voor niks dat de overheid die plug-ins niet meer zo subsidieert
@audirs3: lees mijn comment eens een paar regel verder onderaan.
@sprankel: dat zijn best veel lekker veel aannames en vlugge conclusies. Maar dit is niet nieuw voor BMW, ze hebben al vaker van die plug in hybrides van 2, 3 en 5 serie gemaakt dus ze we weten eigenlijk al wel dat het helemaal niet de ramp is die je suggereert.
@sprankel: Dit is het Theoretisch bereik Sprankel, in de echte wereld mag je al blij zijn met 30 a 35 km. En het laden aan het stopcontact aan 10 V is ongeveer een 8 a 9 km per uur.
@sprankel: waarom wordt bij eene auto vermogen van thermische en elektrische motor gewoon opgeteld en bij andere voertuigen is het minder dan de som? Dan staat er dat de vermogens niet gewoon mogen worden opgeteld, omdat piekvermogen op andere momenten ligt…
@nofxke: De enigste juiste manier is om de wagen op een testbank te gooien en te kijken wat je hebt. Het probleem is dat vermogen uitdrukken in 1 getal niet meer werkt, elektrische motoren geven instant max vermogen terwijl een klassieke motor dit moet opbouwen. Vroeger toen alles wat eenvoudiger was had je dit probleem ook wel maar niet in deze mate, specifiek voor hybrides, getallen optellen wilt zeggen dat je heel achterdochtig moet zijn want je hebt sowieso verlies. Als je dan ook nog met een aandrijving zit die ermee stopt op een bepaalde snelheid dan zie je de bomen niet meer door het bos.
Daarnaast hangt het af hoe het gebouwd is, zeker de eerste generaties plug in hybrides wil je met een boog rond lopen, een echte plug in hybride is in de basis een EV met een direct gekoppelde motor als range extender, alles waar ze gewoon een elektromotor ingegooid hebben levert miserie op zoals een klassiek 12V systeem dat je leegtrekt als je zuiver elektrisch rijd, immers de ICE heeft de 12 volt alternator maar die draait niet met defecte 12V batterijen tot gevolg wat dan weer allerhande elektrische stoornissen geeft, sommige slijten zo een batterij per jaar. Bij de serieuze plug in hybrides laat men de elektromotor volledig trekken tot de motor in een gunstig toerenbereik zit en dus zijn piek vermogen begint af te geven. Als de ICE naar max vermogen klimt laat men de elektromotor inhouden om het vermogen beheersbaar te houden en thermisch management van de batterij en de elektromotor te ontzien. Maar dan spreken we over piekvermogens wat het dubbel is van wat deze aandrijving geeft, dit is anno 2020 gewoon triest terwijl BMW wel degelijk deftige hybrides heeft maar blijkbaar willen ze die exclusief houden voor de duurdere modellen terwijl de directe concurrent dat niet doet.

In ieder geval, als je een plug in hybride wilt kopen, ga ermee rijden, rijd de batterij volledig leeg en test dan de auto uitbundig op prestaties en verbruik, dan vallen de meeste vrij hard door de mand.
Dus maximum 35km ver rijden.

De X5 45e zou 90km kunnen maar haalt met moeite 65km
@w0ut: electrische range ofcourse…
@w0ut: gek he met z’n zeecontainer?
@w0ut: Klopt, en dit is voor 80% van de autorijders voldoende. Effectief 100 k zou veel oplossen.
@w0ut: Ik haal 80 km gemakkelijk
Tja, de uitvoering is wellicht niet helemaal top, het idee blijft top. Dagelijkse ritten elektrisch, en zonder range problemen op vakantie.
@dutchdriftking: ‘range probleem’ zit vooral tussen de oren ;-)
@lithiumion: klopt, volgens mij moet je er helemaal voor gaan (BEV) of gewoon helemaal niet (ICE). Voor de mensen die vooral in Nederland rondcrossen is een BEV met 400km range meer dan uitstekend. ICE zou ik alleen nog maar aanraden voor de echte kilometervreters (continu 400+km per dag) en de mensen die er regelmatig een sleurhut achter willen hangen.

Plug-in hybrides geloof ik niet in. In plaats van ‘het beste van 2 werelden’ is het het allebei juist niet. Erg onpraktisch ook, dat die mensen in grote getale de publieke laadpalen dag en nacht bezet staan te houden om hun accuutje met range van maximaal 50 kilometers elke dag weer aan te vullen; zodat ik een blokje om mag om elders 400km range toe te voegen aan m’n BEV.
@trasimo: vrijwel geheel met je eens, maar er is wel een uitzondering, en dat is een ICE met 4×4 (zoals deze auto). Kost normaal ook veel gewicht zo’n aandrijfas vanaf de motor helemaal naar de achteras. Door dit te vervangen voor een elektromotor heb je uiteindelijk nauwelijks meer gewicht, maar wel zuiniger dan traditionele 4×4
@audirs3: dan kan het helpen inderdaad. Ik weet alleen niet hoe groot de vraag in Nederland is voor (gewone, toch net niet) 4×4 auto’s. Die optie wordt toch meer besteld in de landen met bergen en sneeuw. Of je onder aan de streep met je gewicht veel gunstiger uitkomt om dan een plugin te kiezen weet ik ook niet… een plugin sleept immers zowel een brandstofmotor als een electrische motor + de extra accu mee; waardoor ze op dat front dacht ik ook niet zeer efficient zijn.
@dutchdriftking: dat klinkt leuk, maar het slechts wat een brandstofmotor kan overkomen is langdurige stilstand.

Elektrische in stedelijk gebied en brandstof op de snelweg is wel interessant. Voor vakantie kan je altijd snelladen, elders huren of in het vliegtuig stappen.
@flutterby: Het is allemaal in functie van je invulling van de km’s.
Ik rij nu 8 maand met een 745e en de km stand is 7560, waarvan …. 5780 elektrisch. En dit met een batterijtje dat een effectief bereik heeft tussen de 32 en 40 k afhankelijk van je rijstijl. Het opladen is voor mezelf geen probleem daar ik zowel op bureel als privé voldoende mogelijkheden heb. Eens de rit lang is gaat hij in sportstand en dan mag de 6 in lijn werken met de elektromotor …. zalig veel koppel dan !
@dwfc: maar heb je dan ook daadwerkelijk lager onderhoud of mag je nog steeds elke 20.000 km langs komen voor een kopje koffie en een gepeperde rekening? Dat maken die brandstofkilometers erg duur en zou mijn voorkeur een grotere batterij, snelladen en nóg meer koppel zijn met een volledig elektrische auto.
@flutterby:
Onderhoudscontract … 46 € incl BTW per maand !
3 x nagevraagd of dit correct was !
1 maal per jaar binnen voor kleine check, 20 minuten zonder afspraak met een voorrangsregel :-)
Om de 20 k olie klein onderhoud. Hier is alles inbegrepen.
Dit zijn wel de BE condities ! Geen ervaring met de NL condities.
Kan ook op deze wagen, de winst is 5 x deze van een 1tje ….
@dwfc: De 45e aandrijflijn is een hele mooie, ik hoop dat ze die ook in de 5-serie Touring gaan leveren. Toch een zescilinder, en wel elektrisch kunnen rijden in de stad en bij korte ritten. Lijkt me geweldig. En een 5- of 7-serie is toch al (te) zwaar, die batterij kan er ook nog wel bij.
@frederik: is ook zo, zie de X5 met een grotere batterij inhoud, daar is 60 a 65 km elektrische range reëel.100 km reëel zou ideaal zijn. Je hebt met dit systeem de keuze van het comfort van stil te rijden maar ook nog gegrom te horen! In de 5 gaan ze dezelfde opstelling plaatsen. Ze worden gedwongen met de 95 co² regel.
Ik citeer: Aan de ene kant zorgt een 1.5 liter driecilinder turbo benzinemotor voor de kracht. Hahah. De meest waardeloze motor die BMW gemaakt heeft. Geen power, teveel toeren, en er gebeurt niet veel
Tegenwoordig is 200 pk in Nederland gewoon weinig. De basis versie van de kleine model 3 heeft meer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).