
BMW licht alvast een tipje van de sluier op wat betreft het interieur van de Neue Klasse-modellen.
BMW gaat het binnenkort he-le-maal anders doen, met de introductie van de Neue Klasse-modellen. Die krijgen een compleet nieuwe designtaal, maar ook het interieur gaat volledig op de schop. Daar komen we binnenkort meer over te weten.
BMW kondigt aan dat ze op de CES in Las Vegas het interieur van de Neue Klasse zullen onthullen. We hadden natuurlijk al het interieur gezien van de Neue Klasse concept car, maar dat was nog heel erg futuristisch (zie onder). In Las Vegas laat BMW een meer productierijpe versie zien.

Op de foto’s kunnen we alvast een glimp opvangen van het nieuwe interieur. We zien dat de lay-out van de concept car gehandhaafd blijft. Dus geen Curved Screen zoals in de huidige modellen, maar één centraal scherm op het dashboard en daarachter het ‘BMW Panoramic iDrive-display’.
Dat betekent dat er geen instrumentarium meer is achter het stuur. Je snelheid en dergelijke moet je dus aflezen op het Panoramic iDrive-display. Dat is een soort head-up display, maar dan over de volledige breedte van het dashboard.


Mocht je trouwens benieuwd zien wie de meneer is die zo hinderlijk in de weg staat op alle foto’s: dat is de Amerikaanse grappenmakker Tim Meadows. Hij zal de persconferentie in Las Vegas presenteren, vandaar.
Dit zal gebeuren op 7 januari. Dan krijgen we dus alle in en outs te horen over het interieur van de nieuwe generatie BMW’s. Later in 2025 zal de Neue Klasse in zijn geheel gelanceerd worden.
Ik word oud. Ben van de sci-fi. Zit in de IT. Houd van snufjes, gadgets etc. Maar moet hier toch echt aan wennen. Een minimalistisch dashboard.
Zelfde achtergrond en ik kan er niet aan wennen, alles via een scherm is ruk. Heb een Model 3 gehad en een Etron(beste touchscreen ervaring tot nu toe), maar allebei zijn helemaal ruk vergeleken met de nieuwe Skoda Suberb/Kodiaq. Draaiknoppen voor volume, temperatuur en ventilatie voelt ineens als een godsgeschenk uit de hemel…
Vind het soms toch vreemde keuzes. De mensen die een kaal Tesla dashbord willen kunnen reeds een Tesla kopen. Merken als BMW kunnen juist een alternatief bieden met klassiekere minder kale interieurs.
Na mijn i4 had ik de wens om de nieuwe iX3 te bestellen. Maar, het dashboard van BMW’s wordt meer en meer ‘niet BMW’. De gemiddelde Chinese auto heeft een fraaier interieur. Heel erg jammer, naar mijn mening. Na 17 jaar BMW ga ik steeds vaker verlangen naar een ander merk. Ook qua design. De nieuwe lichting is niet erg fraai (5 serie, X2, X3). Misschien wordt de volgende een Audi of – oh gruwel – zelfs een Mercedes…
Zo’n rijdende zetpil van Benz mooier???
Nee, maar je moet wat…
Dat die curved displays een kort leven zouden hebben, was mij al snel duidelijk. Bij de No 8 wordt/is het al anders en van BMW had ik inderdaad een window projectie verwacht, dat is ook het meest interessante, want flexibel.
Is dit projectie of gewoon een breed scherm dat bovenop een relatief laag dashboard staat? Het is tenminste met zo modern als sommige Amerikaanse en Chinese merken.
Die moet je erbij huren, volgende stap is dat je 70.000 euro betaalt voor de naam en dan de hele auto dan nog moet huren
Is denk gewoon goedkoper in de productie zulke schermen in autos, of ben ik fout?
Ja veel goedkoper, minder storingsgevoelig, simpele installatie, lichter van gewicht (minder bekabeling), achteraf aanpasbaar, etc. Zeker voor de massaproductie modellen (1 en 3 serie) snap ik de keuze wel.
Nee. Schermen in auto’s moeten crash veilig zijn en een enorm temperature bereik aankunnen, dat maakt ze duur. Ook is de software duur om te ontwikkelen. Maar het is zo ongeveer de enige manier om complexe zaken als Spotify, navigatie kaarten, vier zone klimaatregeling etc. ergonomisch bedienbaar te maken. Ook biedt een scherm je de mogelijkheid later nieuwe functies toe te voegen, bijvoorbeeld via OTA updates.
Waar je vroeger onder andere een BMW kocht voor z’n cockpit interieur gericht op de bestuurder is er nu in mijn ogen geen enkele USP meer over. Dingen zien er niet uit, interieur matig. Alleen voor de badge hoef je het niet te doen.
Werden echt auto’s daarom gekocht? Dan zou dat toch gemeengoed moeten zijn lijkt mij