
De nieuwe BMW M3 die het gaat doen met een benzinemotor krijgt toch meer dan een milde facelift.
BMW stoomt de wereld, en zichzelf, klaar voor de eerste volledig elektrische BMW M3. Zonder meer een keerpunt in de M3-wereld, want kan BMW die auto net zo goed maken als zijn zes voorgangers zonder een plofmotor? Dat moet blijken, wanneer de auto binnenkort ten tonele treedt.

BMW M3
Ondertussen staat een opvolger voor de BMW M3 in de startblokken. Met een benzinemotor. Huh? Ja, BMW gaat dezelfde tactiek toepassen als bij de BMW X3. Die is nu net op de markt als benzine- en hybride-opvolger voor de X3 G01, maar daar komt een elektrische iX3 op het Neue Klasse-platform naast. Er komt dus ook onderscheid tussen de M3 op benzine en de M3 EV, waarvan nog steeds niet bevestigd is of dat de iM3 wordt of niet.

Het toverwoord lijkt ‘doorontwikkeling’. BMW geeft namelijk toe in een interview met TopGear dat de nieuwe M3 op benzine een auto wordt voor ‘de M3-koper met watervrees’. De makkelijke oplossing zou dan ook zijn om de huidige M3 een milde facelift te geven en de techniek een kleine oppepper te geven. Een PHEV werd al uitgesloten, maar een vorm van hybride is mogelijk tot aannemelijk.

Nieuwe motor
Nu lijkt het erop dat het allemaal toch ietsje ingrijpender wordt dan gedacht. De BMW M3 op benzine krijgt namelijk een ‘nieuwe soort zescilinder’. Daar kan je nog alle kanten mee op, maar het klinkt alsof het niet exact dezelfde S58-motor gaat worden als die je nu vindt in de M2, M3 en M4. Meer vermogen kun je donder op zeggen, maar wellicht dat er dus meer gaat veranderen dan je denkt. Ook een simpele facelift lijkt uitbundiger te worden dan het klinkt, want BMW bevestigt eveneens dat het design van de nieuwe M3 op benzine (waarvan de chassiscode naar verwachting ‘G84’ wordt) in lijn wordt geplaatst met de Neue Klasse-modellen.

Ook wordt de nieuwe M3 op benzine de ‘meest dynamische BMW M3 aller tijden’. Kijk, enerzijds mooi dat BMW zo geen kopers verliest aan de keiharde benzinehoofden. Maar het doel wordt om de elektrische M3 zo goed te maken dat elke petrolhead er enthousiast van wordt. Hoe dat precies gaat lukken moeten we, zoals gezegd, nog zien. BMW hoopt dat de iM3 de kopers van een nieuwe M3 gaat overtuigen om de volgende generatie wel voor de EV te kiezen. Hopelijk niet op de manier zoals de C63 ten onder is gegaan.





In plaats van een 6 in lijn een V6. De V8 motor van de M5 met 2 cilinders minder. Lijkt me wel wat.
BMW heeft geen andere meter nodig om kopers te verliezen.
Het design van de laatste jaren doet in deze wonderen
Waarom verkopen ze dan zoveel??? (macro economische effecten ingecalculeerd)
Zo blij dat ze er geen PHEV van maken. Als je milieuvriendelijk wil doen, dan neem je gewoon de EV. En als je iets traditioneels wil de ICE. De M5 laat zien dat een PHEV een veels te zwaar compromis is. Pure ICE of EV modellen zijn veel lichter dan de M5.
wel eens in de nieuwe M5 gereden? vond het geen vervelende ervaring (al moet ik wennen aan het plasticniveau van de huidige BMW’s)
Gaaf en gewoon slim van BMW, want EV performance cars verkopen gewoon niet. De EV is een goede keuze voor een daily, mits je niet van publieke laadstructuur afhankelijk bent, maar als speeltje is het gewoon lang zo leuk niet als een goede ICE onder de kap.
Wordt het doel echt om de EV M3 de auto te maken waar iedere petrolhead liefhebber niet omheen kan, of om een BMW Taycan M3 te maken, een EV die prima verkoopt wereldwijd, maar nu niet bepaald alle petrolheads direct uit hun ICE sportwagens trekt? Ik vermoed dat meer winst hoger op de ladder staat dan een EV maken waar petrolheads EVangelist van worden.
En wat betekent ‘Meest Dynamische benzine M3 ooit’ voor BMW? Dat de 0-100 tijd het snelste is of een getraind coureur 5 seconden van de Nordschleife tijd afrijdt? Voor mij betekent het een zekere vorm van lichtvoetigheid. Op dat gebied voelen de nieuwere M3 modellen die ik gereden heb meer aan als E39 M5 dan E46 M3. Objectief gezien zijn de nieuwere zeker betere, snellere, ruimere auto’s, maar op pure dynamiek wint de oude M3 volgens mijn definitie.
je hebt mensen die geen mobiele telefoon wilde, geen pinpas, geen bitcoin, geen iphone…alles was vroeger beter
De huidige M3/4 boeit me al niet met die vreselijke styling, en de volgende zal ook zo lelijk worden en dan ook nog is een 2e aandrijving die niet inspireerd of uitnodigd om te kopen… Dat het pand waar deze EV M3 gestalt staat voor de presentatie maar in de fik mag vliegen.