• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe BMW M3 zonder elektro: nieuwe motor, ‘beste M3 ooit’

Auteur: Loek, gepost 1 mei 2025 om 18:58 – 9 Reacties

De nieuwe BMW M3 die het gaat doen met een benzinemotor krijgt toch meer dan een milde facelift.

BMW stoomt de wereld, en zichzelf, klaar voor de eerste volledig elektrische BMW M3. Zonder meer een keerpunt in de M3-wereld, want kan BMW die auto net zo goed maken als zijn zes voorgangers zonder een plofmotor? Dat moet blijken, wanneer de auto binnenkort ten tonele treedt.

BMW M3

Ondertussen staat een opvolger voor de BMW M3 in de startblokken. Met een benzinemotor. Huh? Ja, BMW gaat dezelfde tactiek toepassen als bij de BMW X3. Die is nu net op de markt als benzine- en hybride-opvolger voor de X3 G01, maar daar komt een elektrische iX3 op het Neue Klasse-platform naast. Er komt dus ook onderscheid tussen de M3 op benzine en de M3 EV, waarvan nog steeds niet bevestigd is of dat de iM3 wordt of niet.

Het toverwoord lijkt ‘doorontwikkeling’. BMW geeft namelijk toe in een interview met TopGear dat de nieuwe M3 op benzine een auto wordt voor ‘de M3-koper met watervrees’. De makkelijke oplossing zou dan ook zijn om de huidige M3 een milde facelift te geven en de techniek een kleine oppepper te geven. Een PHEV werd al uitgesloten, maar een vorm van hybride is mogelijk tot aannemelijk.

Nieuwe motor

Nu lijkt het erop dat het allemaal toch ietsje ingrijpender wordt dan gedacht. De BMW M3 op benzine krijgt namelijk een ‘nieuwe soort zescilinder’. Daar kan je nog alle kanten mee op, maar het klinkt alsof het niet exact dezelfde S58-motor gaat worden als die je nu vindt in de M2, M3 en M4. Meer vermogen kun je donder op zeggen, maar wellicht dat er dus meer gaat veranderen dan je denkt. Ook een simpele facelift lijkt uitbundiger te worden dan het klinkt, want BMW bevestigt eveneens dat het design van de nieuwe M3 op benzine (waarvan de chassiscode naar verwachting ‘G84’ wordt) in lijn wordt geplaatst met de Neue Klasse-modellen.

Ook wordt de nieuwe M3 op benzine de ‘meest dynamische BMW M3 aller tijden’. Kijk, enerzijds mooi dat BMW zo geen kopers verliest aan de keiharde benzinehoofden. Maar het doel wordt om de elektrische M3 zo goed te maken dat elke petrolhead er enthousiast van wordt. Hoe dat precies gaat lukken moeten we, zoals gezegd, nog zien. BMW hoopt dat de iM3 de kopers van een nieuwe M3 gaat overtuigen om de volgende generatie wel voor de EV te kiezen. Hopelijk niet op de manier zoals de C63 ten onder is gegaan.

Ook interessant!

  • HEET! Eerste blik op de nieuwe BMW M3
  • Officieel: nieuwe BMW M3 behoudt zes-in-lijn: geen PHEV!
  • BMW M3 CS Touring is bijna klaar
  • Video: BMW M3 Touring CS Prototype

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, M3

Vorig bericht: « Gespot – 300SL is de koning van de Königsallee
Volgend bericht: Nieuwe LEGO-line-up voor 2025 is een bonte mix »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    1 mei 2025 om 23:53

    In plaats van een 6 in lijn een V6. De V8 motor van de M5 met 2 cilinders minder. Lijkt me wel wat.

    Login om te reageren
  2. Wolflow zegt

    2 mei 2025 om 02:55

    BMW heeft geen andere meter nodig om kopers te verliezen.
    Het design van de laatste jaren doet in deze wonderen

    Login om te reageren
    • marh zegt

      2 mei 2025 om 11:16

      Waarom verkopen ze dan zoveel??? (macro economische effecten ingecalculeerd)

      Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    2 mei 2025 om 02:55

    Zo blij dat ze er geen PHEV van maken. Als je milieuvriendelijk wil doen, dan neem je gewoon de EV. En als je iets traditioneels wil de ICE. De M5 laat zien dat een PHEV een veels te zwaar compromis is. Pure ICE of EV modellen zijn veel lichter dan de M5.

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      25 juni 2025 om 12:00

      wel eens in de nieuwe M5 gereden? vond het geen vervelende ervaring (al moet ik wennen aan het plasticniveau van de huidige BMW’s)

      Login om te reageren
  4. racerx zegt

    2 mei 2025 om 05:59

    Gaaf en gewoon slim van BMW, want EV performance cars verkopen gewoon niet. De EV is een goede keuze voor een daily, mits je niet van publieke laadstructuur afhankelijk bent, maar als speeltje is het gewoon lang zo leuk niet als een goede ICE onder de kap.

    Login om te reageren
  5. degrotemuis zegt

    2 mei 2025 om 07:21

    Wordt het doel echt om de EV M3 de auto te maken waar iedere petrolhead liefhebber niet omheen kan, of om een BMW Taycan M3 te maken, een EV die prima verkoopt wereldwijd, maar nu niet bepaald alle petrolheads direct uit hun ICE sportwagens trekt? Ik vermoed dat meer winst hoger op de ladder staat dan een EV maken waar petrolheads EVangelist van worden.

    En wat betekent ‘Meest Dynamische benzine M3 ooit’ voor BMW? Dat de 0-100 tijd het snelste is of een getraind coureur 5 seconden van de Nordschleife tijd afrijdt? Voor mij betekent het een zekere vorm van lichtvoetigheid. Op dat gebied voelen de nieuwere M3 modellen die ik gereden heb meer aan als E39 M5 dan E46 M3. Objectief gezien zijn de nieuwere zeker betere, snellere, ruimere auto’s, maar op pure dynamiek wint de oude M3 volgens mijn definitie.

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      25 juni 2025 om 12:01

      je hebt mensen die geen mobiele telefoon wilde, geen pinpas, geen bitcoin, geen iphone…alles was vroeger beter

      Login om te reageren
  6. petroldrinker zegt

    2 mei 2025 om 09:15

    De huidige M3/4 boeit me al niet met die vreselijke styling, en de volgende zal ook zo lelijk worden en dan ook nog is een 2e aandrijving die niet inspireerd of uitnodigd om te kopen… Dat het pand waar deze EV M3 gestalt staat voor de presentatie maar in de fik mag vliegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North